Gå til innhold

Når det står fartgrense 80, er det ikke da 80 som gjelder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skal kjøre etter forholdene. Er veien fin og føre bra så skal du ligge i rett hastighet. Å hindre trafikken er ulovlig.

Anonymkode: 628c2...064

Rett hastighet er da i tillatt hastighet og ikke over. 

Anonymkode: e844d...3f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Farta på skiltet er max lovlige fart ved GODE kjøreforhold. Så det er du som gjør riktig, mens resten er utålmodige lovbrytere.

Anonymkode: 6043b...587

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Farta på skiltet er max lovlige fart ved GODE kjøreforhold. Så det er du som gjør riktig, mens resten er utålmodige lovbrytere.

Anonymkode: 6043b...587

Det er ikke farlig i ligge i 10-20 over om veien er oversiktlig og forholdene er fine. Ingenting er mer irriterende enn disse som skal holde fartsgrensen uansett hva.

Anonymkode: 48557...cda

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg suger i matte så spørsmålet mitt er sikkert dumt, men har i alle fall funnet ut gjennom fartsmålere at når jeg kjører 65 så viser måleren 60. Vil det si at jeg alltid kan legge på 5, eller er det variabelt ut i fra hastighet? Bruker alltid fartssperre, så til nå har jeg bare eksprimentert med andre fartsgrenser enn 60, der jeg alltid sette den på 66. Blir forbikjørt hver jævla dag fordet, men i sist uke var hevnen søt da 14 biler ble tatt i kontroll på akkurat det strekket jeg syns det er verst. Alltid en god følelse å kjøre rett forbi en kontroll. 😜

Anonymkode: 3fd0b...2f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo plutselig komme et dyr løpende over veien, en elg for eksempel. Da har du ikke mye du skulle ha sagt.

Anonymkode: ab0cf...97c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig i ligge i 10-20 over om veien er oversiktlig og forholdene er fine. Ingenting er mer irriterende enn disse som skal holde fartsgrensen uansett hva.

Anonymkode: 48557...cda

Klart det ikke alltid er farlig, men det er like ulovlig å kjøre over fartsgrensa fordet. Som regel er det sjåfører av Audier, BMW, Mercedes og Tesla som har denne aversjonen mot å følge trafikkregler. 

Anonymkode: 3fd0b...2f6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mange før meg skriver, så har speedometeret en tendens til å vise mer enn det som er reelt. 

Jeg kjører som regel litt fortere enn det som står på skiltet, med mindre det er et "gatetun" (som det så fint heter i læreboka). Er flinkere til å holde meg til de lave fartsgrensene, da de ofte er der fordi det er uoversiktlig og med mange barn og dyr.

Noe av det verste jeg vet er de som kjører under fartsgrensa, selv om det bare er fire-fem km under. Hater det!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 80 sona ligger nåla mi på rundt 85, fordi jeg vet at den viser feil. Vil noen kjøre fortere enn det, er de velkommen til å kjøre forbi. Jeg gidder ikke bryte loven og risikere bot og lappen for andre idioter.

Skiltet sier forresten ikke noe om hvor fort det er lov til å kjøre, men hvor fort det ikke er lov til å kjøre.

Anonymkode: d8d10...74e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig i ligge i 10-20 over om veien er oversiktlig og forholdene er fine. Ingenting er mer irriterende enn disse som skal holde fartsgrensen uansett hva.

Anonymkode: 48557...cda

Farlig er det ikke, men like så er det ulovlig. Jeg gidder da ikke pådra meg bot på grunn av fartskåte bilister 

Anonymkode: 2bd10...dea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I 80 sona ligger nåla mi på rundt 85, fordi jeg vet at den viser feil. Vil noen kjøre fortere enn det, er de velkommen til å kjøre forbi. Jeg gidder ikke bryte loven og risikere bot og lappen for andre idioter.

Skiltet sier forresten ikke noe om hvor fort det er lov til å kjøre, men hvor fort det ikke er lov til å kjøre.

Anonymkode: d8d10...74e

Står det 80 på skiltet, betyr det høyeste tillatte hastighet.

Anonymkode: ab0cf...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har fomk det så travelt at de må bryte loven? Ikke bare det, de irriterer seg over de som velger å ikke bryte loven. Og det er liksom greit. 

Hva er det som gjør billister så aggressive? Hvorfor? For å komme fram 10 sek raskere? Jeg fatter det ikke. 

Anonymkode: ed4bd...19a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tibbie skrev:

Som mange før meg skriver, så har speedometeret en tendens til å vise mer enn det som er reelt. 

Jeg kjører som regel litt fortere enn det som står på skiltet, med mindre det er et "gatetun" (som det så fint heter i læreboka). Er flinkere til å holde meg til de lave fartsgrensene, da de ofte er der fordi det er uoversiktlig og med mange barn og dyr.

Noe av det verste jeg vet er de som kjører under fartsgrensa, selv om det bare er fire-fem km under. Hater det!

 

Hvor lenge har du hatt førerkort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke farlig i ligge i 10-20 over om veien er oversiktlig og forholdene er fine. Ingenting er mer irriterende enn disse som skal holde fartsgrensen uansett hva.

Anonymkode: 48557...cda

Men da betaler du bota for de da? Ved en eventuell kontroll? Kjør forbi eller hold avstand. Så enkelt er det. Ingen har plikt å slippe deg forbi så lenge de holder fartsgrensen og jevn fart. De skal ikke måtte ta en bot for at sånne som deg ligger oppi rompa og lager farlige situasjoner. Da burde heller du levere inn lappen og kjøre opp på nytt. Man har god grunn til å irritere seg over de som kjører hakkete og bremser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært en tråd om det samme:

TL;DR: Du må ligge noen km/t over på speedometeret da alle speedometer viser for lite.

De som fortsatt vil forbi deg, er bare å drite i. De har ingen rett til å kreve fri vei til å kjøre raskere enn tillatt hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, NotYou skrev:

Jeg tar meg selv i å alltid kjøre forbi de som holder 80 km/t i en 80sone 🙈 Jeg kjører alltid etter fartsgrensen i 60soner og mindre, men stort sett 5-10 over i 70sone, og stort sett 10-20 over i 80sonen. 80km/t på motorveien syns jeg er tullete treigt. De fleste kjører like raskt eller raskere enn meg, og det vil si mot 100. Vet at speedometeret vårt viser 5 km/t lavere, så ved en fotoboks i 80sona holder jeg oppmot 90 på speedometeret. 

Vi kan være enige om at 80 på motorvei er litt tullete, men tror ikke dette argumentet holder om man blir tatt i fartskontroll. At "alle" kjører fortere enn deg når du holder fartsgrensa og at du dermed må kjøre fort er heller ikke noe godt argument. Den eneste gangen det kan forsvares/anbefales å kjøre fortere enn grensa er om du ligger midt i en kø som holder relativt høy hastighet. Da er sjansen for å bli bøtelagt liten. Anbefaler alle som ikke har GPS-måling i bilen (dashcam eller navigator) å få sjekket speedometeret. Veldig irriterende å ligge bak noen som kjører 5-6 km under fartsgrensa hele tiden og ikke minst de som bremser kraftig ned foran alle fotoboksene. Jeg ligger alltid 3-4 km over GPS-hastigheten i 80-soner og har aldri fått en fartsbot. 1. april har jeg hatt lappen i 45 år og blitt målt mange ganger så et visst slingringsmonn er det.
Det svir i lommeboka å kjøre 15-20 km over grensa i 80-sona som NotYou skriver, men det er en kalkulert risiko:

image.thumb.png.7afaf9c49a1bbac2a987f4a883bbfdfd.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg suger i matte så spørsmålet mitt er sikkert dumt, men har i alle fall funnet ut gjennom fartsmålere at når jeg kjører 65 så viser måleren 60. Vil det si at jeg alltid kan legge på 5, eller er det variabelt ut i fra hastighet? Bruker alltid fartssperre, så til nå har jeg bare eksprimentert med andre fartsgrenser enn 60, der jeg alltid sette den på 66. Blir forbikjørt hver jævla dag fordet, men i sist uke var hevnen søt da 14 biler ble tatt i kontroll på akkurat det strekket jeg syns det er verst. Alltid en god følelse å kjøre rett forbi en kontroll. 😜

Anonymkode: 3fd0b...2f6

Uten at jeg har så veldig mye peiling på dette så mener jeg at feilvisningen er prosentvis, dvs. mindre ved lavere hastigheter og større ved høye. En navigator med GPS-måling er gull verdt :-), eller aller helst et dashcam. Da har du "bevis" på hvor høy hastighet du har holdt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotYou
6 minutter siden, 911 skrev:

Vi kan være enige om at 80 på motorvei er litt tullete, men tror ikke dette argumentet holder om man blir tatt i fartskontroll. At "alle" kjører fortere enn deg når du holder fartsgrensa og at du dermed må kjøre fort er heller ikke noe godt argument. Den eneste gangen det kan forsvares/anbefales å kjøre fortere enn grensa er om du ligger midt i en kø som holder relativt høy hastighet. Da er sjansen for å bli bøtelagt liten. Anbefaler alle som ikke har GPS-måling i bilen (dashcam eller navigator) å få sjekket speedometeret. Veldig irriterende å ligge bak noen som kjører 5-6 km under fartsgrensa hele tiden og ikke minst de som bremser kraftig ned foran alle fotoboksene. Jeg ligger alltid 3-4 km over GPS-hastigheten i 80-soner og har aldri fått en fartsbot. 1. april har jeg hatt lappen i 45 år og blitt målt mange ganger så et visst slingringsmonn er det.
Det svir i lommeboka å kjøre 15-20 km over grensa i 80-sona som NotYou skriver, men det er en kalkulert risiko:

image.thumb.png.7afaf9c49a1bbac2a987f4a883bbfdfd.png

Ja, jeg er selvfølelig helt enig. Jeg argumenterer ikke for noe som skal tilsi at jeg ikke vil få fartsbot ved en måling. Jeg vet, like godt som mange andre at jeg kommer til å få bot dersom jeg blir tatt i fartsmåling. Likevel så ender jeg opp med for høy fart i 80sona fordi det føles så sent. Mange er slitne etter jobb, man vil raskt hjem osv.. Ingen unnskyldning, men jeg er nok ikke alene. Får bare ta bota når den kommer, for det gjør den jo før eller siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, NotYou skrev:

Ja, jeg er selvfølelig helt enig. Jeg argumenterer ikke for noe som skal tilsi at jeg ikke vil få fartsbot ved en måling. Jeg vet, like godt som mange andre at jeg kommer til å få bot dersom jeg blir tatt i fartsmåling. Likevel så ender jeg opp med for høy fart i 80sona fordi det føles så sent. Mange er slitne etter jobb, man vil raskt hjem osv.. Ingen unnskyldning, men jeg er nok ikke alene. Får bare ta bota når den kommer, for det gjør den jo før eller siden

Neida, ikke for alle. Jeg har kjørt i 45 år og ikke fått en eneste fartsbot og jeg har ikke alltid holdt korrekt fart. Ligger normalt 3-4 km over i 80-soner og litt lavere i 50-60-soner (i følge GPS-måling og ikke speedometer). Men det er vanligvis (ikke alltid) en grunn til at fartsgrensene er satt slik de er. Et uhell kan få langt større konsekvenser om du kjører i 100 i stedet for i 80 km/t. Jeg har kjørt en god del i større byer og opplever at der er det langt mer aggressiv kjøring enn på "landsbygda". Jeg er ikke villig til å betale 4-5000 kr i fartsbot bare for å komme 10-15 sekunder raskere fram, men det er meg da 😎.

Endret av 911
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre faktorer her som du kan være klar over. 

Den første er at speedometeret i gamle dager ikke var nøyaktig. Men det var lovpålagt til aldri å vise for lite. I tillegg var den viktigste kontrollmetoden radar, og her fikk man i tillegg 10% å gå på, i motsetning til dagens ATK og laser. Dette betyr at min generasjon, nesten fra skolebil, er opplært til å kjøre minst

10 % fortere enn farten på displayet viser. Selv på min moderne bil, er speedometer ca 3 % høyere enn reell fart.

En annen faktor er troverdigheten til skiltingen og respekten for loven. Som del av Null-visjonen, satte Veivesenet ned en mengde fartsgrenser rundt omkring i landet. Det er slik at statistisk er det ekstremt stor forskjell på antallet døde og hardt skadete hvis du setter makshastighet til 70.

Men siden respekten for en regel for svært mange henger på enkeltpersonens aksept av forhistorien, gjør det at mange ignorerer endringer av fartsgrenser som ikke faller inn i det mønsteret de lærte på kjøreskolen da de var ung.

Det tredje handler om at folk aksepterer at du kjører med ett handikapp. Der jeg i stor grad kan betale meg vekk fra enhver problem som kommer av at jeg trykker for hardt på gassen, tar det kort tid for deg å miste lappen. Spesielt nå, når jeg ikke er avhengig av lappen på noen måte og jeg er gammel nok til å drite rett i evt omdømme perspektiv, så representerer ikke straffereaksjonene fra staten noe jeg gidder å reflektere på.

jeg tilhører en gammel generasjon bilførere, og du vil fortsatt møte en signifikant andel av min utdøende rase i trafikken. Mye fordi motivasjonen for bilkjøring har endret seg dit at færre og færre tar lappen og færre og færre kjører som underholdning. Det føles litt rart, for jeg kommer til å være i live den dagen de fjerner behovet for kjøreopplæringen og motivasjonen for gleden med bil.

Anonymkode: 92814...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...