Gå til innhold

Lett å få uføre i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det virker som så ekstremt mange er det. Ikke at jeg skal rakke ned på, men hva er det som gjør at mennesker som ser oppegående ut ikke kan jobbe?

Anonymkode: cf7e8...812

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å vite så mistenker jeg at for noen er det veldig lett mens andre må kjempe med nebb og klør i årevis. Jeg tror det fungerer litt sånn i Norge at hvis du har en kjent diagnose/sykdom som det er vanlig å bli ufør av så kan man nærmest bare smelle papirene i bordet å få ufør. For de andre som har litt mer diffuse diagnoser tror jeg det er en ganske lang og har kamp. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det virker som så ekstremt mange er det. Ikke at jeg skal rakke ned på, men hva er det som gjør at mennesker som ser oppegående ut ikke kan jobbe?

Anonymkode: cf7e8...812

Jeg ser frisk og oppegående ut. Er ufør på grunn av senvirkinger etter kreftbehandling.

Anonymkode: 90b89...21e

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ufør, men det går den veien. Er på siste året med AAP, og til tross for at jeg har gitt alt så har jeg bare blitt verre hver gang jeg har prøvd å jobbe (selv i 20% stilling). 

Man kan ikke se på meg at jeg er syk. Det er både en velsignelse og en forbannelse. Heldigvis har jeg en knakende god lege som ser meg og som skjønner behovene mine. Han skriver utfyllende legeerklæringer og argumenter godt for min sak. 

Tror det har mye å si, det å ha en fastlege som virkelig er på lag med deg. 

Anonymkode: 4c825...739

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal fylle vilkårene for uføretrygd for å få den innvilget, og det er en lang vei å gå for svært mange. Det er en myte at det er enkelt å få uføretrygd i Norge. 

Har du en diagnose som ikke er forenelig med å være i jobb, så skal du selvsagt trygdes om du ikke klarer å stå i jobb. Det er derfor vi betaler skatt. 

Anonymkode: f3787...6da

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal fylle vilkårene for uføretrygd for å få den innvilget, og det er en lang vei å gå for svært mange. Det er en myte at det er enkelt å få uføretrygd i Norge. 

Har du en diagnose som ikke er forenelig med å være i jobb, så skal du selvsagt trygdes om du ikke klarer å stå i jobb. Det er derfor vi betaler skatt. 

Anonymkode: f3787...6da

Men det som må være kjipt med å være ufør, er jo at man lever nettopp på andres skattepenger. Kan ikke fort folk tenke "enda en ufør ja...ikke få barn" osv.. ?

Anonymkode: cf7e8...812

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lett og for mye utbetalt. 

Anonymkode: 3e7c9...91e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det som må være kjipt med å være ufør, er jo at man lever nettopp på andres skattepenger. Kan ikke fort folk tenke "enda en ufør ja...ikke få barn" osv.. ?

Anonymkode: cf7e8...812

Så klart er det en del folk som tenker sånn. Men vi kan jo ikke akkurat kontrollere hva andre tenker, det eneste vi har kontroll over er hvordan vi lar det påvirke oss. Jeg gidder hvertfall ikke å ta til meg det tullet der. 

Anonymkode: 4c825...739

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tråder er det om uføre her inne egentlig? Syns de dukker opp hele tiden. 

En må jo se på hvilke muligheter folk har? Det fins nok dem som får "for lett", men det tror jeg er veldig få. Så alt i alt går disse trådene ut på kritikk av uføre menn esker. Noen må alltid bli hakket på og kritisert. Så lenge en tilhører et mindretall så kommer fordommer og dritt. Så typisk. Men jeg gidder ikke engasjere meg ut over dette. Sett dere inn i ting. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ung ufør og har en psykose lidelse, hatt diagnosen i over 10 år, og vært svingdørspasient i perioder. Ser oppegående ut, har jobb, og familie i dag. Men høstet altså uføretrygden min. For meg var det 3 år med utredning mtp. Arbeidskapasitet og mange år på AAP før det. For meg var det aldri lett å få det, men de lyttet når jeg smalt med neven.

Men å se oppegående ut?! Hva legger du i det egentlig?

Anonymkode: 9967c...581

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det ikke vært lett. Jeg har vært for syk til å jobbe i 17 år. Det står og i alle Nav sine papirer. Og jeg har prøvd alt for å komme tilbake til jobb, men blir bare sykere og sykere. Jeg har flere diagnoser på fysisk sykdom. Diagnoser man får stadfestet med blodprøve, og da og alvorlighetsgraden av det. Og der er jeg en av de sykeste her i landet. Spesialistene fatter omtrent ikke hvordan jeg er i live. Så har jeg PTSD, grunnet en traumatisk barndom. Nå er det prat om at jeg skal få søke ufør. Men man vet aldri, skal dit på møte til uken. Så får se hva de sier. Alle rundt, både fastlege, psykolog, spesialister, venner og familie fatter ikke hvorfor jeg ikke kan få bli ufør. 

Anonymkode: 3085d...2ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 17000 i uføretrygd med jobb og barnetillegg har jeg 23. Vi er en familie på 3. Så å tro at livet som uføretrygder er fett, det hører til i de ignorantes dal. De som mener det burde vært straffepult med sykdom og navmølla i 15 år. 

Hadde jeg vært frisk hadde jeg hatt master og million i inntekt, så oppegående er jeg.

Anonymkode: 9967c...581

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er foreløpig ikke ufør, men har en hjernesvulst som bla. gjør at jeg sakte med sikkert blir døv. Opereres den bort så vil jeg mest sannsynlig få ansiktslammelse og i verste fall miste taleevnen. 

Ser du meg på gata ser jeg helt frisk ut selv om jeg egentlig kaldsvetter, er svimmel, har hodepine og er kvalm- hver eneste dag 365 dager i året. 

Anonymkode: c7450...be3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett. Kan bare snakke for meg selv, men det er representativt nok.

Tar forholdsvis lang tid, men en kommer dit.

Anonymkode: 5c794...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det som må være kjipt med å være ufør, er jo at man lever nettopp på andres skattepenger. Kan ikke fort folk tenke "enda en ufør ja...ikke få barn" osv.. ?

Anonymkode: cf7e8...812

Er ikke sikkert man lever på andres skattepenger, vet du. Veldig mange som uføretrygdes har vært i jobb i mange år før de blir syke. 

Anonymkode: f3787...6da

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man får ikke "uføre", man blir ufør eller får uføretrygd. Uføre er ufør i flertall. Så nei, det er nok ikke så lett å motta uføre personer i Norge, menneskehandel er ikke lov. 

Anonymkode: fe485...444

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For lett og for mye utbetalt. 

Anonymkode: 3e7c9...91e

Hahaha.... Jaggu faen, om du ikke har forsikring i tillegg.  

Anonymkode: 02cc2...0e7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig lett. Kan bare snakke for meg selv, men det er representativt nok.

Tar forholdsvis lang tid, men en kommer dit.

Anonymkode: 5c794...b1d

Det kan virke lett for noen, men da har de gjerne en god fastlege og en diger bunke med papirer fra diverse leger og arbeidsutprøving. For meg gikk det lett også, fordi jeg hadde en fantastisk lege i ryggen som kjempet for meg. Men NAV valgte først å avslå min søknad på ung-tillegg, noe de gjorde om etter en uke da jeg klaget. Fordi jeg rett og slett bare sendte dem store deler av legejournalen min som var mer enn nok dokumentasjon. Men ikke alle er så heldige som oss, det er mange som må ut i en evig kamp pga dårlige leger og vanskelige saksbehandlere.. Kan også se ut som enkelte NAV-kontorer jobber mer mot deg enn andre steder. Jeg har vært heldig og er glad for det, og all min sympati går til de som kjemper! De som har lurt seg til trygd har jeg derimot ingen respekt for..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Erin84 skrev:

Det kan virke lett for noen, men da har de gjerne en god fastlege og en diger bunke med papirer fra diverse leger og arbeidsutprøving. For meg gikk det lett også, fordi jeg hadde en fantastisk lege i ryggen som kjempet for meg. Men NAV valgte først å avslå min søknad på ung-tillegg, noe de gjorde om etter en uke da jeg klaget. Fordi jeg rett og slett bare sendte dem store deler av legejournalen min som var mer enn nok dokumentasjon. Men ikke alle er så heldige som oss, det er mange som må ut i en evig kamp pga dårlige leger og vanskelige saksbehandlere.. Kan også se ut som enkelte NAV-kontorer jobber mer mot deg enn andre steder. Jeg har vært heldig og er glad for det, og all min sympati går til de som kjemper! De som har lurt seg til trygd har jeg derimot ingen respekt for..

Det er ofte lettere å lure til seg trygd enn å få det rettmessig.

Anonymkode: 5c794...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...