Katten.2.0 Skrevet 23. mars 2019 #141 Skrevet 23. mars 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: At tekstene i bibelen ikke motsier naturvitenskapen er ikke "cherry picking." Det handler om tolkning. Naturvitenskapen er studien av Guds skaperverk i følge kristne. Det du kan kalle for "cherry picking" er folk som siterer kjærlighetsbudene og ikke forstår at "kjærligheten er størst av alt" betyr at Gud er størst av alt. Gud er kjærlighet i følge bibelen og det er ironisk at folk henter sitater fra bibelen og ikke klarer å forstå at det handler om Gud og hans kjærlighet, ikke kjærligheten mellom mennesker. DA snakker vi "cherry picking." Anonymkode: bfa3c...87c Dette er cherrypicking. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #142 Skrevet 23. mars 2019 På 21.3.2019 den 22.25, AnonymBruker skrev: Jeg er kristen og praktiserer den ved å lese bibel, meditere(be), er det noen her inne som kan være ærlige mot meg om hva de tenker om homofili? jeg synes det er unaturlig og ikke i tråd med biologien. Mennesker er ment for å føre verden videre, men samtidig kan jeg skjønne frustrasjonen til homofile. Unge mennesker og eldre skal ikke føle seg liten og ikke verdt noe fordi de mener de er tiltrukket av samme skjønn. Homofile er harmløse. Jeg ønsker ikke å skade noen eller få andre til å gjøre det. Mine barn i fremtiden får velge selv, hva de vil og jeg holder stille. Personlig liker jeg best at enn mann og en kvinne er sammen,fordi de skal få barn om begge er friske. I bibelen sies det at en kvinne og mann ble skapt. Jeg tror ikke de som mener de er forelsket i samme kjønn egentlig er det. Hva tenker dere, helt ærlig? Vil vi at samfunnet skal utvikle seg dit at homofili er lov? Anonymkode: c2809...1e3 Jeg er homofil. Jeg vet at jeg forelsker meg i enkelte personer av samme kjønn som meg selv. Hva du tror om det betyr ingenting. Forøvrig er homofili lov. Ønsker du er samfunn hvorfor homofili er ulovlig? Anonymkode: 70407...c60 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #143 Skrevet 23. mars 2019 1 hour ago, Katten.2.0 said: Dette er cherrypicking. Nei, det er faktisk ikke det. Når man sier at skapelsesberetningene ikke skal tolkes bokstavelig, har dette bakgrunn i blant annet hvordan teksten er utformet. Teksten i seg selv inviterer ikke til en tolkning som historisk korrekt gjengitte hendelser. Derimot forteller teksten noe om Gud, skapelsesordningen, og forholdet mellom Gud og mennesker - blant annet. Når man leser 1. Kor 13, er det ganske tydelig at dette bibelstedet dreier seg om Guds kjærlighet, ikke den menneskelige kjærligheten. Det greske språket har mange ord for kjærlighet, blant annet eros om romantisk kjærlighet, filos om vennskap, storge om familiære relasjoner, og agape, som er ordet brukt i denne teksten. Agape er altså den fullkomne kjærligheten, den som er tålmodig, velvillig, ikke krenker og ikke søker sitt eget. Det er et ord som brukes om Guds kjærlighet til menneskene. Når man da feilaktig siterer 1. Kor 13,13, hvor det altså står: "Men størst blant dem er kjærligheten," for å legitimere den homofile kjærligheten, er ikke dette en tolkning teksten åpner for. Anonymkode: aa1e0...42b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #144 Skrevet 23. mars 2019 Men at menn ikke skal ligge med menn, det tolker du bokstavelig? Og at det ikke står noe om lesbiske forhold i bibelen, det legger du inn under mann pluss mann-verset, da eller? Slik at du egentlig tolker det også? Og hvordan vet du at du tolker rett? Hvorfor er noe i bibelen åpent for tolking, noe ikke? Slaveri er tillatt der, for eksempel, men det pleier kristne å feie bort med at "det var en annen tid". Hvorfor kan ikke forbudet mot homofili feies bort på samme måten? Anonymkode: c029f...271 1
Loff77 Skrevet 23. mars 2019 #145 Skrevet 23. mars 2019 Att noen skjeggete menn i kjoler trengte noe større å tro på for ett par tusen år siden er jo kanskje ikke så rart. Att man i 2019 fortsatt surrer i vei med galskapen er noe helt annet. Og nei vi trenger ikke å få barn og føre livet videre, jorden er ikke en fjært en gang i den store sammenheng og ingen kommer til å savne oss i universet. 1
The Kitten Skrevet 23. mars 2019 #146 Skrevet 23. mars 2019 På 21.3.2019 den 22.34, AnonymBruker skrev: De aller fleste er enige i at det føles og er naturlig meg heterofile forhold. Heterofile kan føre verden videre. Vi trenger at verden går videre. Vi skal ikke klare å forelske oss i samme kjønn, da er det ikke en forelskelse. Anonymkode: c2809...1e3 Hva er det da om det ikke en en forelskelse? 2
Elaine Marley Skrevet 23. mars 2019 #147 Skrevet 23. mars 2019 Tråden er ryddet for brukerdebatt, nedsettende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Katten.2.0 Skrevet 23. mars 2019 #148 Skrevet 23. mars 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det er faktisk ikke det. Når man sier at skapelsesberetningene ikke skal tolkes bokstavelig, har dette bakgrunn i blant annet hvordan teksten er utformet. Teksten i seg selv inviterer ikke til en tolkning som historisk korrekt gjengitte hendelser. Derimot forteller teksten noe om Gud, skapelsesordningen, og forholdet mellom Gud og mennesker - blant annet. Når man leser 1. Kor 13, er det ganske tydelig at dette bibelstedet dreier seg om Guds kjærlighet, ikke den menneskelige kjærligheten. Det greske språket har mange ord for kjærlighet, blant annet eros om romantisk kjærlighet, filos om vennskap, storge om familiære relasjoner, og agape, som er ordet brukt i denne teksten. Agape er altså den fullkomne kjærligheten, den som er tålmodig, velvillig, ikke krenker og ikke søker sitt eget. Det er et ord som brukes om Guds kjærlighet til menneskene. Når man da feilaktig siterer 1. Kor 13,13, hvor det altså står: "Men størst blant dem er kjærligheten," for å legitimere den homofile kjærligheten, er ikke dette en tolkning teksten åpner for. Anonymkode: aa1e0...42b Cherry. Picking. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2019 #149 Skrevet 23. mars 2019 Ikke religiøs, men synes det er unaturlig. Tror at disse menneskene har psykiske problemer. Anonymkode: ba5c4...fe4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #150 Skrevet 24. mars 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke religiøs, men synes det er unaturlig. Tror at disse menneskene har psykiske problemer. Anonymkode: ba5c4...fe4 Tror at mennesker som deg har psykiske problemer. Anonymkode: 70407...c60 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2019 #151 Skrevet 24. mars 2019 Heldigvis så dør mennesker med sånne holdninger som deg ut TS. Verden går videre og folk har begynt å skjønne at det å være homofil er like naturlig som det å være heterofil. At du i det hele tatt kan sitte her å si at homofile egentlig ikke har evnen til å forelske seg i samme kjønn er bare trist. Hvis det er sånn at gud finnes, så er jeg sikker på at han ikke er så fornøyd med hva slags mennesket du har blitt, og hvis helvetet eksisterer så er jeg sikker på at du er en av de som havner der. For det å mislike kjærlighet, selv mellom 2 av samme kjønn strider vel litt i mot bibelens ord, slik jeg har forstått den. Anonymkode: 21e2b...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #152 Skrevet 27. mars 2019 På 21.3.2019 den 22.27, abc123detvardet skrev: Ikke baser livet ditt på en ubrukelig bok. Bruk hjernen din, og tenk selv. Jeg gir blaffen i hele Bibelen, men jeg anser likevel heterofili som noe bedre. Det er vakkert å se mann og kvinne gifte seg, det fins ikke snev av vakkert når to menn eller to kvinner gifter seg. Jeg tror heterofile har en dypere kjærlighet til hverandre, og at homofile og lesbiske er overfokusert på det seksuelle. Jeg tror ikke på genuin kjærlighet mellom to av samme kjønn. Bare min mening, og jeg har ingen muligheter til å påvirke andre menneskers liv, de får velge selv. Men jeg har også rett til min mening. Anonymkode: 13834...b28
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #153 Skrevet 27. mars 2019 Synes det er helt greit at homofile gifter seg, og syntes før at det var uproblematisk med barn i homofile forhold. Etter hvert som tiden har gått har jeg revurdert den tanken og har kommet til at relasjonen mellom mor og barn er livsviktig for at barnet skal kunne få en sunn utvikling og at far(sammen med mor) er det på et litt senere tidspunkt i livet til barnet. Nå som verden er i ferd med å gå fullstendig av skaftet tror jeg det er viktig å holde fast ved noen grunnleggende prinsipper som kjernefamilien og nei til alle former for donasjon. Ja, takk til stødig familie med mor og far. Anonymkode: 70c78...58b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #154 Skrevet 27. mars 2019 Hvordan kan du vite at homofili er unaturlig og ikke i tråd med biologien? Hvordan kan du vite at meningen med menneskets eksistens er å få barn? Ja, vi er avhengige av reproduksjon for å føre arten videre, men vi er ikke avhengige av at ethvert menneske fører genene sine videre. Kanskje har Gud en plan og kanskje er alle en viktig brikke i verden for å gjøre puslespillet helt. Anonymkode: 5475b...475 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #155 Skrevet 22. mai 2019 Du sier at homofili er unaturlig, vel d finnes homifili i over 1500 dyrearter og homofobi i bare èn, så fortell meg hva som er «unaturlig» Anonymkode: 4124b...543 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #156 Skrevet 22. mai 2019 Det har alltid og kommer alltid til å finnes homofile, så det å ha et samfunn hvor man aksepterer hverandre uansett lengning er det beste for alle. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan mene at det ikke er bra, når man er homo så er man homo og det eneste man kan gjøre er å akseptere det. Homofile kan ikke endre seg men det kan derimot de som er imot det Anonymkode: 4124b...543 3
Thyra Skrevet 22. mai 2019 #157 Skrevet 22. mai 2019 På 21.3.2019 den 22.25, AnonymBruker skrev: Jeg er kristen og praktiserer den ved å lese bibel, meditere(be), er det noen her inne som kan være ærlige mot meg om hva de tenker om homofili? jeg synes det er unaturlig og ikke i tråd med biologien. Mennesker er ment for å føre verden videre, men samtidig kan jeg skjønne frustrasjonen til homofile. Unge mennesker og eldre skal ikke føle seg liten og ikke verdt noe fordi de mener de er tiltrukket av samme skjønn. Homofile er harmløse. Jeg ønsker ikke å skade noen eller få andre til å gjøre det. Mine barn i fremtiden får velge selv, hva de vil og jeg holder stille. Personlig liker jeg best at enn mann og en kvinne er sammen,fordi de skal få barn om begge er friske. I bibelen sies det at en kvinne og mann ble skapt. Jeg tror ikke de som mener de er forelsket i samme kjønn egentlig er det. Hva tenker dere, helt ærlig? Vil vi at samfunnet skal utvikle seg dit at homofili er lov? Anonymkode: c2809...1e3 Homofili er ikke unaturlig og mot biologien. Det er en naturlig variant som alltid har funnes, både blant mennesker og dyr. Mennesker har jo mye rart for seg, men dyr er styrt av naturlige instinkter. Når enkelte dyr tiltrekkes av sitt eget kjønn, er vel det et bevis på at homofili er naturlig? De mener ikke at de er tiltrukket av samme kjønn, de er tiltrukket av samme kjønn. Dette er ikke noe de velger, like lite som du velger hvem du skal bli tiltrukket av. Tiltrekning er noe som kommer av seg selv. Man plukker ikke ut en passende person og bestemmer seg for å bli tiltrukket av vedkommende. Det er mer enn nok folk på jorden, det er ikke noen nødvendighet at alle skal føre slekten videre. Det er slutt på den tiden hvor det var et poeng i å "befolke jorden". Alle friske mennesker får heller ikke barn selv om de er heterofile. Noen ønsker ikke barn, noen har ikke funnet en passende partner. Heterofil sex har i de fleste tilfeller ikke som formål å lage barn. Er du også motstander av prevensjon og onani, "fordi det ikke blir barn av det"? Hva om et heterofilt par får vite at en eller begge er ufruktbare, skal de da slutte fullstendig å ha sex? Du tror ikke homofile egentlig er forelsket i hverandre fordi du ikke klarer å forestille deg å skulle være forelsket i en av samme kjønn. Men vet du hva, folk er forskjellige. Det som er utenkelig for en person er den naturligste sak i verden for en annen. Og visste du ikke at homofili er avkriminalisert i Norge? 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #158 Skrevet 22. mai 2019 Jeg mener at de som gjør narr av og håner de som forsøker å finne lærdom i biblene og religion, er like intolerante og fulle av fordommer, som de som er kritiske til homofili. Anonymkode: 35a31...241
ViljaH Skrevet 22. mai 2019 #159 Skrevet 22. mai 2019 Jeg tenker at homofili er en del av den naturlige variasjonen som så mye annet. Hvis mennesket og verden er skapt av Gud, så er også homofile skapt av Gud. Hvem er mennesket til å kritisere hans skaperverk? Jeg mener menneskene som skrev bibelen gikk utover sitt mandat på mange ting, også om homofili. Selvsagt skal homofili være lovlig. Hvordan voksne samtykkende mennesker utøver sin seksualitet sammen er en privatsak. 1
bunny_94 Skrevet 24. mai 2019 #160 Skrevet 24. mai 2019 (endret) På 27.3.2019 den 17.21, AnonymBruker skrev: Jeg gir blaffen i hele Bibelen, men jeg anser likevel heterofili som noe bedre. Det er vakkert å se mann og kvinne gifte seg, det fins ikke snev av vakkert når to menn eller to kvinner gifter seg. Jeg tror heterofile har en dypere kjærlighet til hverandre, og at homofile og lesbiske er overfokusert på det seksuelle. Jeg tror ikke på genuin kjærlighet mellom to av samme kjønn. Bare min mening, og jeg har ingen muligheter til å påvirke andre menneskers liv, de får velge selv. Men jeg har også rett til min mening. Anonymkode: 13834...b28 Jeg har aldri klart å fatte hvordan mennesker som deg kan være så utrolig kjipe og ikke unne andre folk kjærlighet. Hold nå i alle fall meningene dine for deg selv. Du som kristen burde vel praktisere nestekjærlighet? Jeg er jente og skal om 1 mnd gifte meg med en annen jente. Og det kommer til å bli den vakreste dagen i våre liv. Jeg var sammen med en gutt før. Men nå, med denne kvinnen jeg skal dele livet mitt med skjønner jeg hva ekte kjærlighet er. Når man har funnet en person som virkelig forstår deg og utfyller deg og får frem den beste siden av deg selv, hvorfor skal det spille noen rolle hvem man er sammen med? Du tror heterofile har en dypere kjærlighet enn homofile/lesbiske? hvorfor? gi meg konkrete eksempler! Du kan ikke det, fordi det bare er bullshit. Om du ikke kan akseptere at mennesker, uansett kjønn, kan finne hverandre og elske hverandre og skape et fint liv sammen så bør du gjøre alle en tjeneste og dra til helvete. Endret 24. mai 2019 av bunny_94 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå