Gå til innhold

Jeg har noe imot homofile og lesbiske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, SoWhat? said:

God moral. Den beste vei vi kan gå. Det er det lyset i enden. Komplisert. Men tro er viktig. Det er det. Hva er vi uten? 🙂

At kvinner skal underordne seg mannen, som jo er noe bibelen predikerer?

Anonymkode: e55c0...3ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan du vite at Gud har en finger med i spillet i alt som står i Bibelen?

Anonymkode: d7d10...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ateist og har alt jeg trenger😊

Anonymkode: 307eb...5ed

Det er helt ok. Ditt liv. Du har valg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, jeg er ikke kristen, men jeg er enig med deg i ganske mye. Jeg er imot homofili i praksis, altså forhold og samleie. At en person er homofil ser jeg på som en test fra Gud, og om de greier å ta avstand fra det. 

Hæ?

Anonymkode: e55c0...3ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At kvinner skal underordne seg mannen, som jo er noe bibelen predikerer?

Anonymkode: e55c0...3ab

Den predikerer mer enn det. Veldig mye mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SoWhat? said:

Den predikerer mer enn det. Veldig mye mer. 

Hva sier bibelen om kvinners rolle i den tidens samfunn da?

Anonymkode: e55c0...3ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du baserer dette på bibelen som noen kontrollerende menn skrev for et par tusen år siden?

Anonymkode: e55c0...3ab

Stakkars TS som forsøker å starte en saklig debatt om religion, men det er lite fruktbart å gjøre det på forumet her hvor folk lirer av seg slikt tull som dette. Jeg har flere kristne venner som jeg har blitt kjent via studiet mitt, reflekterte og oppegående mennesker som har en tro i livet sitt. Det er nok ikke lett å være troende i disse tider, du må tørre å skille deg ut og gå i mot strømmen og bli hetset av mennesker som ikke tør å skille seg ut og dømmer andre som tør som svake, ironisk, ikke sant? Jeg går master i kjemi og kjenner mange på studiet som er kristne og eksen min som tar PhD. i geometri og topologi, er kristen - og her inne sitter folk med mye mindre kunnskap i flere vitenskapelige fag og kaller troende for dumme og lettlurte mennesker og føler seg så smarte. Meget ironisk. Gå ut av bobla deres, møt andre mennesker, ha samtaler og legg fra dere de dumme fordommene deres som ikke hører noen plass. Argumentene i denne tråden minner meg om argumentene til folk som har gått livets harde skole. Å skjære flere milliarder mennesker over én kam er kunnskapsløst og idiotisk.

Anonymkode: bfa3c...87c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kristen og praktiserer den ved å lese bibel, meditere(be), er det noen her inne som kan være ærlige mot meg om hva de tenker om homofili?

jeg synes det er unaturlig og ikke i tråd med biologien. Mennesker er ment for å føre verden videre, men samtidig kan jeg skjønne frustrasjonen til homofile. Unge mennesker og eldre skal ikke føle seg liten og ikke verdt noe fordi de mener de er tiltrukket av samme skjønn. Homofile er harmløse. Jeg ønsker ikke å skade noen eller få andre til å gjøre det. Mine barn i fremtiden får velge selv, hva de vil og jeg holder stille. 

Personlig liker jeg best at enn mann og en kvinne er sammen,fordi de skal få barn om begge er friske. I bibelen sies det at en kvinne og mann ble skapt. Jeg tror ikke de som mener de er forelsket i samme kjønn egentlig er det. 

Hva tenker dere, helt ærlig? Vil vi at samfunnet skal utvikle seg dit at homofili er lov?

 

 

Anonymkode: c2809...1e3

Vi lever i 2019, og ja, det må kunne være greit at folk for velge selv hvordan dem vil leve. Om det er med mann eller dame, det spiller vell ingen rolle. 

Jeg ser på meg selv som en vanlig kristen, og dagens kristne opplever jeg som mer åpne enn for noen tiår tilbake. Og det er heldigvis bra! 🙂

Anonymkode: 301d3...ba6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er ikke bare en historie 🙂

Det er ikke det altså. 

Men mange misforstår. Som Ts. Vokste opp som katolikk jeg. Heavy greier. Men Gud fins 🙂

Okey, hvordan kan du bekrefte at gud finnes?😂  bare fordi du selv vokste opp som katolikk og da sitter du med svaret?😂

Anonymkode: d020c...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kristen og praktiserer den ved å lese bibel, meditere(be), er det noen her inne som kan være ærlige mot meg om hva de tenker om homofili?

jeg synes det er unaturlig og ikke i tråd med biologien. Mennesker er ment for å føre verden videre, men samtidig kan jeg skjønne frustrasjonen til homofile. Unge mennesker og eldre skal ikke føle seg liten og ikke verdt noe fordi de mener de er tiltrukket av samme skjønn. Homofile er harmløse. Jeg ønsker ikke å skade noen eller få andre til å gjøre det. Mine barn i fremtiden får velge selv, hva de vil og jeg holder stille. 

Personlig liker jeg best at enn mann og en kvinne er sammen,fordi de skal få barn om begge er friske. I bibelen sies det at en kvinne og mann ble skapt. Jeg tror ikke de som mener de er forelsket i samme kjønn egentlig er det. 

Hva tenker dere, helt ærlig? Vil vi at samfunnet skal utvikle seg dit at homofili er lov?

 

 

Anonymkode: c2809...1e3

Hvem er de da forelsket i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier bibelen om kvinners rolle i den tidens samfunn da?

Anonymkode: e55c0...3ab

I den tidens samfunn ja 🙂

mye jeg er uenig i. Mye jeg grubler over. Veldig mye. Men jeg vet Gud fins. Ikke lett å overbevise. Det er vanskelig! 

En trenger heller ikke det. Vi har et valg 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv kristen, og har et ambivalent forhold til akkurat dette. Bibelen oppleves ganske tydelig på dette, samtidig som jeg ser at det finnes andre lesemåter som kan føre til en annen forståelse. Jeg vil uansett ikke bruke Bibelen som grunnlag i resten av innlegget, for dette tenker jeg kun er relevant for dem som kjenner Gud og ønsker å rette seg etter Hans vilje.

Jeg er ikke i tvil om at homofili på ingen måte er et valg, for så vanskelig som det er for mange homofile selv i dag å komme ut, er det ingen som ville valgt dette selv. Homofil praksis eksisterte selv da det var forbudt ved lov, og ble straffet med bål og brann. Jeg tror legningen er akkurat like naturlig for dem å være tiltrukket av samme kjønn som det er for meg å være tiltrukket av det motsatte kjønn. Hvorvidt dette er genetisk eller har en miljømessig komponent, vet jeg ikke, men det er ingen grunn til å tro at det er valgt. Som noen nevner over forekommer også homofili blant dyr.

Homofili og homofil praksis i seg selv skader ingen, da det er snakk om to samtykkende voksne. Jeg finner det også vanskelig å skulle sette standarder for andre som jeg selv ikke kan leve opp til, for jeg vet med meg selv at det ville være vanskelig for meg å leve i avholdenhet. Enda mindre ville det være aktuelt for meg å leve med noen av samme kjønn. Det er heller ikke slik at det på noen måte plager meg å se homofile par sammen, eller slik at jeg har noe imot de menneskene det gjelder. Tvert imot har jeg stor respekt for disse menneskene og beundrer dem for det enkelte må stå i, bare fordi de lever ut sin legning.

Det er samtidig slik at homofili også reiser særlig ett annet spørsmål, da om barn. Skal man tillate homofile å adoptere barn, og kan de gi like gode rammer som det en mann og en kvinne kan? Skal man tillate sæddonasjon og eggdonasjon/surrogati for homofile og lesbiske par? Slik jeg ser det burde det ikke være en menneskerett å få barn, og det er barnets rettighet som skal stå først, ikke menneskers ønske om barn. Eksempelvis tenker jeg at et barn bør få kunne vite om sitt biologiske opphav. Jeg må presisere at det ikke er slik at jeg tror homofile er dårlige foreldre, selv om jeg nok har en oppfatning om at barn flest har det best med sine biologiske foreldre: far og mor. 

Nå er det slik at vi lever i et samfunn der homofili er lov, noe jeg antar at du vet. Homofili er også blant folk flest akseptert, i den grad at det nærmest ikke er rom for å si at man er imot. Jeg har på ingen måte et ønske om å forby homofili, og det vil heller antakelig ikke ha noe for seg. Dersom noen vil velge å leve avholdende, tror jeg rett og slett det en noe man selv må lande på at er til det beste.

Anonymkode: aa1e0...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Okey, hvordan kan du bekrefte at gud finnes?😂  bare fordi du selv vokste opp som katolikk og da sitter du med svaret?😂

Anonymkode: d020c...dc7

Nei! Jeg vet av erfaring. Jeg er ingen predikant 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, SoWhat? said:

Nei! Jeg vet av erfaring. Jeg er ingen predikant 🙂

Vet du av erfaring at det finnes en gud? Hvordan?

Anonymkode: e55c0...3ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kristen og praktiserer den ved å lese bibel, meditere(be), er det noen her inne som kan være ærlige mot meg om hva de tenker om homofili?

jeg synes det er unaturlig og ikke i tråd med biologien. Mennesker er ment for å føre verden videre, men samtidig kan jeg skjønne frustrasjonen til homofile. Unge mennesker og eldre skal ikke føle seg liten og ikke verdt noe fordi de mener de er tiltrukket av samme skjønn. Homofile er harmløse. Jeg ønsker ikke å skade noen eller få andre til å gjøre det. Mine barn i fremtiden får velge selv, hva de vil og jeg holder stille. 

Personlig liker jeg best at enn mann og en kvinne er sammen,fordi de skal få barn om begge er friske. I bibelen sies det at en kvinne og mann ble skapt. Jeg tror ikke de som mener de er forelsket i samme kjønn egentlig er det. 

Hva tenker dere, helt ærlig? Vil vi at samfunnet skal utvikle seg dit at homofili er lov?

 

 

Anonymkode: c2809...1e3

Jeg er Katolikk 

Husker ene pateren sa en gang at homofili var naturens måte å fjerne uønskede gener, de kan jo ikke få barn uten hjelp.

Det finnes homofili i dyreriket og.

 

Ja jeg ønsker at homofile skal få leve ut sin legning og kan ikke se at jeg er den rette til å dømme de på noen som helst måte, kan ikke se at du har retten heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abc123detvardet skrev:

Ikke baser livet ditt på en ubrukelig bok. Bruk hjernen din, og tenk selv. 

En kan være kristen og tenke selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du av erfaring at det finnes en gud? Hvordan?

Anonymkode: e55c0...3ab

Hm. Prøv å be? Det er ikke så mye annet jeg kan si. Men prøv å be! Anbefales 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei! Jeg vet av erfaring. Jeg er ingen predikant 🙂

Nei, du vet ikke, du har ikke noe bevis. Du tror kanskje så sterkt at du "vet", kanskje har du vrangforestillinger, kanskje du er indoktrinert, kanskje feiltolker du signaler hjernen sender, for den er ganske så påvirkelig, både av oss selv og andre. 

TS: Hvem folk forelsker seg i, gifter seg med og har sex med er definitivt ikke ditt problem. Har du noe imot homofili, er løsningen enkel: ikke begå homoseksuelle handlinger. Hva andre gjør skader ikke deg. Hvis sex bare er for forplantning, utelukker det jo sex mens kvinnen er gravid, i periodene utenom eggløsning og under/etter overgangsalderen. Blir lite sex av det! 

Anonymkode: c029f...271

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er ikke kristen, men jeg er enig med deg i ganske mye. Jeg er imot homofili i praksis, altså forhold og samleie. At en person er homofil ser jeg på som en test fra Gud, og om de greier å ta avstand fra det. 

Det er jo heller ikke biologisk naturlig for mennesker, selvom man "føler" det. 

Men, jeg hater ikke homofile. Jeg har flere i min omgangskrets som er det, og de vet hvor jeg står. Man må respektere et menneske, for det er Guds skapning, men man kan mislike handlingene. 

Om mitt barn blir lesbisk, så kommer jeg aldri til å snu henne ryggen. Jeg kommer til å ta imot partneren hennes med åpne armer, selvom jeg ikke er enig i praksisen. Hun skal alltid kunne komme til meg..

Folk får gjøre som de vil. Når det er sagt, synes jeg at det skal være  greit at vi mener som vi vil. Men man skal respektere hverandre og ikke gjøre hverdagen til hverandre vanskelig og få en til å føle seg som dritt. 

Homofilt samleie er ikke naturlig, det er slik aids oppstod. Det er fullt av bakterier og man skal ikke gjøre det bak, ikke heller kvinner. Det er ikke naturlig. Forelskelse i samme kjønn kan skje, men det betyr ikke at man skal gjøre noe med det. 

Anonymkode: 589db...426

Har du _noe_ forskning som sier at det er slik HIV/AIDS oppsto? Det strider imot hva jeg har lært

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv kristen, og har et ambivalent forhold til akkurat dette. Bibelen oppleves ganske tydelig på dette, samtidig som jeg ser at det finnes andre lesemåter som kan føre til en annen forståelse. Jeg vil uansett ikke bruke Bibelen som grunnlag i resten av innlegget, for dette tenker jeg kun er relevant for dem som kjenner Gud og ønsker å rette seg etter Hans vilje.

Jeg er ikke i tvil om at homofili på ingen måte er et valg, for så vanskelig som det er for mange homofile selv i dag å komme ut, er det ingen som ville valgt dette selv. Homofil praksis eksisterte selv da det var forbudt ved lov, og ble straffet med bål og brann. Jeg tror legningen er akkurat like naturlig for dem å være tiltrukket av samme kjønn som det er for meg å være tiltrukket av det motsatte kjønn. Hvorvidt dette er genetisk eller har en miljømessig komponent, vet jeg ikke, men det er ingen grunn til å tro at det er valgt. Som noen nevner over forekommer også homofili blant dyr.

Homofili og homofil praksis i seg selv skader ingen, da det er snakk om to samtykkende voksne. Jeg finner det også vanskelig å skulle sette standarder for andre som jeg selv ikke kan leve opp til, for jeg vet med meg selv at det ville være vanskelig for meg å leve i avholdenhet. Enda mindre ville det være aktuelt for meg å leve med noen av samme kjønn. Det er heller ikke slik at det på noen måte plager meg å se homofile par sammen, eller slik at jeg har noe imot de menneskene det gjelder. Tvert imot har jeg stor respekt for disse menneskene og beundrer dem for det enkelte må stå i, bare fordi de lever ut sin legning.

Det er samtidig slik at homofili også reiser særlig ett annet spørsmål, da om barn. Skal man tillate homofile å adoptere barn, og kan de gi like gode rammer som det en mann og en kvinne kan? Skal man tillate sæddonasjon og eggdonasjon/surrogati for homofile og lesbiske par? Slik jeg ser det burde det ikke være en menneskerett å få barn, og det er barnets rettighet som skal stå først, ikke menneskers ønske om barn. Eksempelvis tenker jeg at et barn bør få kunne vite om sitt biologiske opphav. Jeg må presisere at det ikke er slik at jeg tror homofile er dårlige foreldre, selv om jeg nok har en oppfatning om at barn flest har det best med sine biologiske foreldre: far og mor. 

Nå er det slik at vi lever i et samfunn der homofili er lov, noe jeg antar at du vet. Homofili er også blant folk flest akseptert, i den grad at det nærmest ikke er rom for å si at man er imot. Jeg har på ingen måte et ønske om å forby homofili, og det vil heller antakelig ikke ha noe for seg. Dersom noen vil velge å leve avholdende, tror jeg rett og slett det en noe man selv må lande på at er til det beste.

Anonymkode: aa1e0...42b

Så mange barn som vokser opp med  mine/dine/og våre, med steforeldre og bonusforeldre, fosterforeldre, oppdras av mødre uten kontakt med far, og med fedre uten kontakt med mor, så vil jeg si at det å ha to mammaer eller to pappaer er like fint og flott og sunt som alt annet. Det viktigste er kjærlighet. 

Anonymkode: 8bce5...376

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...