Gå til innhold

Incels


Gjest Geirfuglen

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen

«Incels» er et begrep jeg har sett flere ganger, men aldri forstått hva innebærer. Veldig interessant lesning: https://www.nrk.no/kultur/xl/rapport-fra-morkets-promperom-1.14480292

Det er mye jeg finner merkelig med det, og spesielt at man finner såkalte «incels» i Norge. Hvor mange har ikke vært kjipe på vgs, men har fått en endring ved livet sitt ved å flytte fra hjemstedet sitt og få tatt utdanning? Det er veldig synd hvis unge menn sitter og leser om dette på nett og tror alt er svart. Alt er som regel sinnsykt svart på ungdomsskolen og vgs, men det kan fint endre seg!

Kjenner dog igjen en del av det som står i artikkelen, har lest en del her inne. Kan det skje at man leser om alt dette på nett, gir opp, slik at det blir en selvoppfyllende profeti? Hva tror dere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare en gjeng sytepaver som ikke forstår at sex ikke er en menneskerett

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Var skuffet over at trygdekontoret hadde så skeiv fordeling i saken. En kvass, bastant, overkjørende psykolog og en kroppspositiv feminist mot en loner med lavt selvbilde. Men han snakket godt for seg og var åpenbart mer intelligent enn de to førstnevnte. Jeg fikk ikke inntrykk av at han programlederen forstår denne problematikken så godt heller. 

Tror nok den generasjonen som er rundt 30 nå vokste opp med mye filmer og holdninger som sa at kvinner var snillere og mindre overfladiske enn de er, at om man var en snill og ærlig mann ville man finne seg dame. Kanskje for noen ble det nesten som om en kvinnes kjærlighet var belønning for å være en ærlig arbeidende og god mann. Så ja, jeg tror det er riktig at en del brente seg der og innså at kvinner kan være like snille eller slemme som menn, og at mange av dem er opptatt av utseendet- på samme måte som menn. Kvinner, derimot, har aldri blitt lært opp til at menn flest ikke er opptatt av utseendet og kan være veldig kjipe. Tvert imot har de nesten blitt fortalt at menn er verre enn de er. Nesten. 

Det er faktisk slik at noen typer utseende sliter mye mer i hverdagslivet og datinglivet enn andre. Studier viser at pene mennesker blir antatt å være snillere og bedre enn de stygge. Pene mennesker blir oftere valgt på tinder osv. Kombiner et stygt utseende med sjenerthet og du vil ha noen som mest sannsynligvis vil slite, med mindre han har flaks. Så har du de som i tillegg har en personlighet de fleste ikke liker. For det er også slik at mennesker flest foretrekker visse typer personligheter enn andre, og noen unngår vi. 

Så ja, for noen er dette et reellt problem, og det kan ikke løses med dusjing og å gå ut i verden. Mange av de, kanskje de fleste, gjør jo dette og har gjort det lenge og blir møtt på samme måte hver gang. 

Hva løsningen er? Egentlig tror jeg en generell løsning er å skape bedre arenaer for sosialisering for alle. Vi har begynt å få sosiale problemer der stadig flere blir mer "enstøing" og distansert fra menneskene rundt seg og samfunnet, det fører til problemer på sikt. Selv om en incel kanskje ikke hadde fått seg kjæreste ved å bli akseptert inn i en sosial gruppe, så vil han bli ivaretatt og satt pris på, noe som kan redusere depresjon og andre psykiske problemer. Så har egentlig ingen god løsning for incelproblemet spesifikt. Kanskje en type datingside/ datingapp som hadde en annen type holdning og tilnærming til dating/ forhold enn tinder som har blitt veldig overfladisk?

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Geirfuglen said:

«Incels» er et begrep jeg har sett flere ganger, men aldri forstått hva innebærer. Veldig interessant lesning: https://www.nrk.no/kultur/xl/rapport-fra-morkets-promperom-1.14480292

Det er mye jeg finner merkelig med det, og spesielt at man finner såkalte «incels» i Norge. Hvor mange har ikke vært kjipe på vgs, men har fått en endring ved livet sitt ved å flytte fra hjemstedet sitt og få tatt utdanning? Det er veldig synd hvis unge menn sitter og leser om dette på nett og tror alt er svart. Alt er som regel sinnsykt svart på ungdomsskolen og vgs, men det kan fint endre seg!

Kjenner dog igjen en del av det som står i artikkelen, har lest en del her inne. Kan det skje at man leser om alt dette på nett, gir opp, slik at det blir en selvoppfyllende profeti? Hva tror dere?

 

Interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
32 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Bare en gjeng sytepaver som ikke forstår at sex ikke er en menneskerett

Jeg opplever det ikke som det kun er sex som er målet, men like gjerne å finne en livspartner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er en skummel gruppe og føler de er helt på villspor. Synes ikke det de sier stemmer når det gjelder valg av partner osv. Opplever at det er de selv som gjør seg til uattraktive partnere men samidig klandrer kvinner for at de velges bort.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

incels har valgt et liv der de ikke utfordrer sin comfortsone fordi de på ulike stadier har opplevd negative hendelser med kvinner som igjen har manifestert en oppfattet virkelighet der de fordømmer seg selv. Graden av resiliens er for mange ikke ubetinget og etter flere opplevelser der de ikke blir oppfattet som en verdig partner godtar de dette som en evig virkelighet og fasiten blir at de slutter å kjempe den gode kampen. De gir opp å utvikle seg som menneske i dette aspektet og godtar premissene som e som sannhet.  Incels tenker at de aldri vil oppleve det å ha et forhold til det motsatte kjønn og mange skylder på utenforstående faktorer som utseendet sitt der de ikke har personlig skyld i hvordan de er skapt i større eller mindre grad. Dette skaper igjen et hat mot verden fordi de oppfatter seg urettferdig behandlet av "gud" og mange får et hat mot kvinner, fordi kvinnen blir et symbol på hva som dømmer dem og deres oppfattelse av seg selv i hverdagen. 

 

Endret av megda
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
1 time siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Bare en gjeng sytepaver som ikke forstår at sex ikke er en menneskerett

Nei.

Det går dypere. Det handler om en følse av å aldri være bra nok. Når man kommer i puberteten og interessen for kvinner våkner skikkelig, kjenner de fleste et enormt behov for bekreftelse og å føle seg attraktiv for det annet kjønn. Når man gang på gang blir iskaldt avvist av jenter, utvikler man selvsagt en forestilling om at kvinner ikke er noe særlig hyggelige. Og når man har vokst opp i den troen at bare man er snill og grei, så vil man få en kjæreste en dag, og det feiler grovt....da blir man sint og trekker seg for seg selv. Trist men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett 2 sider av samme sak. Incels har helt klart et gyldig poeng og har fått frem den synlige virkeligheten på en måte som virker troverdig. Men det disse folka gjerne ikke vet er at alt er energi. Altså hvis man prøver å finne feil, så vil man finne det, og grave seg mer og mer ned i det svarte hull.

Det er ingen mennesker som har absolutt behov for å være i et forhold eller ha sex. Dette er ego sitt behov. Og hvis man skal følge lysten og ego'et sitt i livet, så fører det bare til elendighet.

Livet er laget sånn at de som er slik de ønsker å få, vil få det fordi de er sånn. Det er energilover som ingen kan unngå. Man kan tro man lurer lovene i universet, men man graver da bare sitt eget helvete i sin egen illusjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Martin13 said:

Det er stort sett 2 sider av samme sak. Incels har helt klart et gyldig poeng og har fått frem den synlige virkeligheten på en måte som virker troverdig. Men det disse folka gjerne ikke vet er at alt er energi. Altså hvis man prøver å finne feil, så vil man finne det, og grave seg mer og mer ned i det svarte hull.

Det er ingen mennesker som har absolutt behov for å være i et forhold eller ha sex. Dette er ego sitt behov. Og hvis man skal følge lysten og ego'et sitt i livet, så fører det bare til elendighet.

Livet er laget sånn at de som er slik de ønsker å få, vil få det fordi de er sånn. Det er energilover som ingen kan unngå. Man kan tro man lurer lovene i universet, men man graver da bare sitt eget helvete i sin egen illusjon?

Det finnes ingen absolutte krav, men det finnes behov som oppleves positivt for individet og samfunnet. Om du tenker at å følge sine lyster fører til elendighet, så er nok utgangspunktet i definisjonen av hva egoet vil oppnå ganske ulikt fra slik jeg tenker. Om jeg f.eks vil ha en god utdanning, kjæreste mm. fordi det er viktig for meg, så fører ikke det til elendighet, men til selvrealisering av et tenkt ideal som igjen kan skape mye posistivt i livet på generelt grunnlag for meg selv og samfunnet. 

Om du tenker at ingenting egentlig har en betydning, så havner man vel raskt på det nihilistiske kjøret og det fører jo heller ikke mye godt med seg eller?

Livet er slett ikke laget slik at de som ønkser får. De som ønsker og gjør en aktiv handling kommer ofte nærmere et tenkt mål. Hvor langt man kommer på veien er avhengig av ulike faktorer av både genestisk utgangspunkt og hva som er tilgjengelig av ressurser rundt individet

Endret av megda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, HarryDotter skrev:

Nei.

Det går dypere. Det handler om en følse av å aldri være bra nok. Når man kommer i puberteten og interessen for kvinner våkner skikkelig, kjenner de fleste et enormt behov for bekreftelse og å føle seg attraktiv for det annet kjønn. Når man gang på gang blir iskaldt avvist av jenter, utvikler man selvsagt en forestilling om at kvinner ikke er noe særlig hyggelige. Og når man har vokst opp i den troen at bare man er snill og grei, så vil man få en kjæreste en dag, og det feiler grovt....da blir man sint og trekker seg for seg selv. Trist men sant.

Men disse mennene som gjør dette, har de selvinnsikt tro? Det lurer jeg på. Faller det dem inn noen gang at de kanskje sikter litt for høyt utseendesmessig, og går etter de søteste og mer attraktive jentene? Ikke jenter innenfor sin egen "liga" som det kalles? Hvis de ikke velger jenter innenfor sin egen "liga", så er det ikke det minste rart de opplever "avslag etter avslag".

Tro om ikke incels gjør det samme som de anklager jentene for å gjøre? De velger potensielle partnere etter hvor attraktive de synes de er, og så blir de skuffet gang på gang fordi den attraktive jenta heller vil ha den attraktive gutten?  

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Parkeringsvakt skrev:

Var skuffet over at trygdekontoret hadde så skeiv fordeling i saken. En kvass, bastant, overkjørende psykolog og en kroppspositiv feminist mot en loner med lavt selvbilde. Men han snakket godt for seg og var åpenbart mer intelligent enn de to førstnevnte. Jeg fikk ikke inntrykk av at han programlederen forstår denne problematikken så godt heller. 

Tror nok den generasjonen som er rundt 30 nå vokste opp med mye filmer og holdninger som sa at kvinner var snillere og mindre overfladiske enn de er, at om man var en snill og ærlig mann ville man finne seg dame. Kanskje for noen ble det nesten som om en kvinnes kjærlighet var belønning for å være en ærlig arbeidende og god mann. Så ja, jeg tror det er riktig at en del brente seg der og innså at kvinner kan være like snille eller slemme som menn, og at mange av dem er opptatt av utseendet- på samme måte som menn. Kvinner, derimot, har aldri blitt lært opp til at menn flest ikke er opptatt av utseendet og kan være veldig kjipe. Tvert imot har de nesten blitt fortalt at menn er verre enn de er. Nesten. 

Det er faktisk slik at noen typer utseende sliter mye mer i hverdagslivet og datinglivet enn andre. Studier viser at pene mennesker blir antatt å være snillere og bedre enn de stygge. Pene mennesker blir oftere valgt på tinder osv. Kombiner et stygt utseende med sjenerthet og du vil ha noen som mest sannsynligvis vil slite, med mindre han har flaks. Så har du de som i tillegg har en personlighet de fleste ikke liker. For det er også slik at mennesker flest foretrekker visse typer personligheter enn andre, og noen unngår vi. 

Så ja, for noen er dette et reellt problem, og det kan ikke løses med dusjing og å gå ut i verden. Mange av de, kanskje de fleste, gjør jo dette og har gjort det lenge og blir møtt på samme måte hver gang. 

Hva løsningen er? Egentlig tror jeg en generell løsning er å skape bedre arenaer for sosialisering for alle. Vi har begynt å få sosiale problemer der stadig flere blir mer "enstøing" og distansert fra menneskene rundt seg og samfunnet, det fører til problemer på sikt. Selv om en incel kanskje ikke hadde fått seg kjæreste ved å bli akseptert inn i en sosial gruppe, så vil han bli ivaretatt og satt pris på, noe som kan redusere depresjon og andre psykiske problemer. Så har egentlig ingen god løsning for incelproblemet spesifikt. Kanskje en type datingside/ datingapp som hadde en annen type holdning og tilnærming til dating/ forhold enn tinder som har blitt veldig overfladisk?

Det vil jo også finnes " stygge" kvinner med en ikke-attraktiv personlighet, men har aldri lest at de legger all skyld på mennene som ikke vil ha dem? 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JaVel said:

Det vil jo også finnes " stygge" kvinner med en ikke-attraktiv personlighet, men har aldri lest at de legger all skyld på mennene som ikke vil ha dem? 

Har sett at noen av de legger skylden på patriarkatet og menn generelt. noen andre bruker vel tiden sin på 12+ katter

Endret av megda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ThotSlayer
2 hours ago, Parkeringsvakt said:

Var skuffet over at trygdekontoret hadde så skeiv fordeling i saken. En kvass, bastant, overkjørende psykolog og en kroppspositiv feminist mot en loner med lavt selvbilde. Men han snakket godt for seg og var åpenbart mer intelligent enn de to førstnevnte. Jeg fikk ikke inntrykk av at han programlederen forstår denne problematikken så godt heller. 

Tror nok den generasjonen som er rundt 30 nå vokste opp med mye filmer og holdninger som sa at kvinner var snillere og mindre overfladiske enn de er, at om man var en snill og ærlig mann ville man finne seg dame. Kanskje for noen ble det nesten som om en kvinnes kjærlighet var belønning for å være en ærlig arbeidende og god mann. Så ja, jeg tror det er riktig at en del brente seg der og innså at kvinner kan være like snille eller slemme som menn, og at mange av dem er opptatt av utseendet- på samme måte som menn. Kvinner, derimot, har aldri blitt lært opp til at menn flest ikke er opptatt av utseendet og kan være veldig kjipe. Tvert imot har de nesten blitt fortalt at menn er verre enn de er. Nesten. 

Det er faktisk slik at noen typer utseende sliter mye mer i hverdagslivet og datinglivet enn andre. Studier viser at pene mennesker blir antatt å være snillere og bedre enn de stygge. Pene mennesker blir oftere valgt på tinder osv. Kombiner et stygt utseende med sjenerthet og du vil ha noen som mest sannsynligvis vil slite, med mindre han har flaks. Så har du de som i tillegg har en personlighet de fleste ikke liker. For det er også slik at mennesker flest foretrekker visse typer personligheter enn andre, og noen unngår vi. 

Så ja, for noen er dette et reellt problem, og det kan ikke løses med dusjing og å gå ut i verden. Mange av de, kanskje de fleste, gjør jo dette og har gjort det lenge og blir møtt på samme måte hver gang. 

Hva løsningen er? Egentlig tror jeg en generell løsning er å skape bedre arenaer for sosialisering for alle. Vi har begynt å få sosiale problemer der stadig flere blir mer "enstøing" og distansert fra menneskene rundt seg og samfunnet, det fører til problemer på sikt. Selv om en incel kanskje ikke hadde fått seg kjæreste ved å bli akseptert inn i en sosial gruppe, så vil han bli ivaretatt og satt pris på, noe som kan redusere depresjon og andre psykiske problemer. Så har egentlig ingen god løsning for incelproblemet spesifikt. Kanskje en type datingside/ datingapp som hadde en annen type holdning og tilnærming til dating/ forhold enn tinder som har blitt veldig overfladisk?

Du treffer blink med dette innlegget. Kudos til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
6 minutter siden, JaVel said:

Det vil jo også finnes " stygge" kvinner med en ikke-attraktiv personlighet, men har aldri lest at de legger all skyld på mennene som ikke vil ha dem? 

Nei, de blir feminsiter istedet. Du kan ikke overføre denne sexproblematikken til kvinner, for kvinner har andre problemer. En kvinnelig ekvivalent til en mannlig incel er en kvinne som ingen vil forplikte seg til. 

Endret av ThotSlayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Million skrev:

Men disse mennene som gjør dette, har de selvinnsikt tro? Det lurer jeg på. Faller det dem inn noen gang at de kanskje sikter litt for høyt utseendesmessig, og går etter de søteste og mer attraktive jentene? Ikke jenter innenfor sin egen "liga" som det kalles? Hvis de ikke velger jenter innenfor sin egen "liga", så er det ikke det minste rart de opplever "avslag etter avslag".

Tro om ikke incels gjør det samme som de anklager jentene for å gjøre? De velger potensielle partnere etter hvor attraktive de synes de er, og så blir de skuffet gang på gang fordi den attraktive jenta heller vil ha den attraktive gutten?  

De kan sikkert satse på jenter i egen liga (som du sier). Men det hjelper ikke når de damene satser oppover. Da er de ikke gode nok for dem heller. 

Velferdsstaten gjør at det ikke er bruk for dem som forsørgere heller. Skjønner at det kan oppleves frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, megda skrev:

Har sett at noen av de legger skylden på patriarkatet og menn generelt.

Har du noengang hørt om kvinner som ikke får seg partner, og som rasende legger all skyld på menn generelt fordi de selv mislykkes på sjekke-markedet? Kvinner tar det mer innover, de får en elendig selvfølelse, men skylder ikke på mennene som ikke vil ha dem, det er ihvertfall mitt inntrykk. Jeg har lest noen innlegg fra " incels-menn" her på KG, og det virker som de har ekstremt liten selvinnsikt, alt som går galt i livet skyldes feminismen etc. De forstår heller ikke at den ekstremt mangelfulle selvinnsikten og bitterheten,gjør dem mindre attraktive hos det annet kjønn. Hvem vil ha en sint mann/ kvinne uten selvinnsikt når man heller kan få den koselige og hyggelige damen/ mannen. 

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på Trygdekontoret. Og jeg leser en del innlegg her inne. Kort fortalt. Ingen vil ha en "sutrekukk." Den finnes noen til alle hvis folk bare tar seg litt sammen og skrur på sjarm. Og kjemper litt for det, da.

Sikkert enkelt forklart. Men å sutre og klage, distanserer dem lenger og lenger fra en partner.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett videoen "Take the Black Pill" som ligger i NRK-videoen linket i hovedinnlegget. Og riktignok, fyren i videoen er ikke spesielt attraktiv i utgangspunktet, men hadde han hatt en bra personlighet, positiv innstilling og vært morsom hadde han ikke vært uaktuell som partner for min del. Men så sitter han i filmen og klager og forteller hvordan kvinner er, hva kvinner vil ha, sier kvinner som legger på seg i forhold gjør det fordi de er ulykkelige fordi de ikke har en "superior male alpha" og gjør det som hevn fordi de har endt opp med en dårlig fyr, og at de tenker menn som ikke er alpha er "inferior trash". Og han skjønner ikke hvorfor kvinner ikke vil ha han?

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, JaVel said:

Har du noengang hørt om kvinner som ikke får seg partner, og som rasende legger all skyld på menn generelt fordi de selv mislykkes på sjekke-markedet? Kvinner tar det mer innover, de får en elendig selvfølelse, men skylder ikke på mennene som ikke vil ha dem, det er ihvertfall mitt inntrykk. Jeg har lest noen innlegg fra " incels-menn" her på KG, og det virker som de har ekstremt liten selvinnsikt, alt som går galt i livet skyldes feminismen etc. De forstår heller ikke at den ekstremt mangelfulle selvinnsikten og bitterheten,gjør dem mindre attraktive hos det annet kjønn. Hvem vil ha en sint mann/ kvinne uten selvinnsikt når man heller kan få den koselige og hyggelige damen/ mannen. 

Menn og kvinner er ulike og vil vel også finne ulike måter å få utløp for sine frustrasjoner. En handling som er agressiv ligger mer latent for de fleste menn enn kvinner og at det da blir et virkemiddel for noen menn er vel også mer sannsynlig. Graden av single menn er vel også større da andelen av menn som reproduserer seg sett opp mot kvinner er mye lavere. 

Jeg er enig i at å innse et problem som noe å løse er det riktige når det motsatte blir å skylde på andre for egen elendighet. Det er nyanser her som i alt annet og noen mennesker er penere enn andre. sånn er det bare. man må gjøre det beste man kan med sine forutsetninger. Om ikke så havner man fort i de gatene at verden er meningsløs og at livet er urettferdig.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...