Gå til innhold

En aldri så liten utblåsning etter en lang kjøretur


Sirah

Anbefalte innlegg

På 25.3.2019 den 10.07, Sirah skrev:

Nei så klart har jeg ikke en bil til mange millioner :) Hvilken bil jeg har kan egentlig være det samme, men den er fra Tyskland og er en av de bilene som man lett blir stemplet som "arrogant fartsbølle som alltid må kjøre forbi" om man kjører 😂

Ahh, en audi.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AndreasBR skrev:

Nei. Med mindre det faktisk ER en påkjøring med fletteregel.. Nei.
Kan ikke heller de som skal på lære seg hvor gasspedalen er slik at de kan legge seg inn uten å bryte vikeplikt? Fletting er nemlig GJENSIDIG... Det er ikke slik at den som er på veien ene og alene skal bremse ned for å matche påkjørende bil sin fart.. Snarere omvendt... 

Det finnes et par forskjellige påkjøringer her i Norge.
Påkjøring med vikeplikt (Eksempel Brynseng på Ring 3 mot Storo) : https://goo.gl/maps/AXeRCvNNY7B2
Påkjøring med gjensidig vikeplikt (Eksempel Tvetenveien påkjøring til ring 3 mot Storo) https://goo.gl/maps/eFTfdcBe9852
Påkjøring inn i eget felt (Eksempel Ulvensplitten -> Ring 3 mot Storo) https://goo.gl/maps/HGTtkRdVDGC2

Mener også at det skal finnes påkjøring med aksellerasjonsfelt med vikeplikt, men finner ingen eksempler akkurat nå.
Men husk, så lenge det er stiplet linje har man vikeplikt.. Fletting begynner ikke før stiplet linje er borte.

Vedkommende kjørte ikke forbi.. De benyttet et annet kjørefelt, og så bremset du ned, så de la seg inn og antok at du skulle senke hastigheten uansett.. 

Så du mener det er helt OK at en person ligger i det andre feltet - i nøyaktig samme fart so meg med en drøss biler til bak seg som ønsker å forbi over lenger tid? Jeg syntes det er ubehagelig og det må jeg jo få lov til 🙄 Mye mulig det er fullstendig innafor etter boka, men i praksis er det ikke greit. 

6 timer siden, AndreasBR skrev:

Ehh.. Dette sier vel mer om deg? Hvorfor er det ubehagelig å ha noen i det andre feltet? Du skal jo ikke benytte det... mer irriterende for biler som kommer bak og vil forbi den bilen.. Du hadde ingen grunn til å bremse ned i eksempelet ditt.. 

Hvor langt er det? Er det plass til 4 semitrailere eller 16 Golf GTE mellom deg og kjøretøyet foran i 80km/t? Det er nemlig minimum avstand.. (3 sek i 80 =  66,66m) 

Vet ikke hvorfor siteringen delte seg 🤔 Vi snakker biler som ligger så nærme at du ikke kan lese skiltnr så klart. 

6 timer siden, AndreasBR skrev:

Dersom du ligger i 70km/t og en annen bil kjører forbi i 80km/t, hvor mye kortere blir forbikjøringen om du slakker av til 60 ? ;) 
Den blir 50% kortere den... 

Hva har dette med det jeg skrev å gjøre? Jeg syntes ikke det er noe stas å kjøre forbi på normal landevei og unngår det med mindre jeg må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sirah skrev:

A) Så du mener det er helt OK at en person ligger i det andre feltet - i nøyaktig samme fart so meg med en drøss biler til bak seg som ønsker å forbi over lenger tid? B) Jeg syntes det er ubehagelig og det må jeg jo få lov til 🙄 Mye mulig det er fullstendig innafor etter boka, men i praksis er det ikke greit. 

Har delt opp svaret ditt i A og B..
A) Nei, det er ikke greit mener jeg personlig.. . Om det ligger biler bak får vedkommende komme seg over i det andre feltet.  MEN! Ligger personen i fartsgrensa.. Vel, man kan kun henvise til trafikkreglene §12 punkt 4. Om det derimot ikke ligger noen bak vedkommende, så kan de ligge der så lenge de vil så langt jeg bryr meg.. 

B) HVorfor er det ubehagelig at noen andre bruker det andre feltet? Skal du ha begge felt for deg selv? 

 

 

8 minutter siden, Sirah skrev:

Vi snakker biler som ligger så nærme at du ikke kan lese skiltnr så klart. 

Det er jo noe man mister lappen av.. (Under 1 sek til forankjørende).. Men tenk  litt på det neste gang du kjører, så blir du obs på hvor langt mellomrom det egentlig er.. Uten mellomrom mellom bilene foran deg skal det være plass til 4 trekkvogner med semitrailer (17.5m*4) fram til neste bil.. ( 3 sek i 80 ca 67m MINIMUM ) 

 

10 minutter siden, Sirah skrev:

Hva har dette med det jeg skrev å gjøre? Jeg syntes ikke det er noe stas å kjøre forbi på normal landevei og unngår det med mindre jeg må. 

Det var bare for å illustrere at dersom den som blir forbikjørt hjelper til, så har det veldig mye å si på forbikjøringen. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Har delt opp svaret ditt i A og B..
A) Nei, det er ikke greit mener jeg personlig.. . Om det ligger biler bak får vedkommende komme seg over i det andre feltet.  MEN! Ligger personen i fartsgrensa.. Vel, man kan kun henvise til trafikkreglene §12 punkt 4. Om det derimot ikke ligger noen bak vedkommende, så kan de ligge der så lenge de vil så langt jeg bryr meg.. 

B) HVorfor er det ubehagelig at noen andre bruker det andre feltet? Skal du ha begge felt for deg selv? 

Svarer deg slik jeg så jeg ikke ødelegger siteringen igjen 😂 

Jeg syntes det er ubehagelig fordi de gangene jeg har opplevd det så har den andre sjåføren virket veldig ukomfortabel. Kjørt vinglete osv med en lang kø av biler bak seg. Da bremser jeg heller litt opp for å slippe å ha «noe sånt» på siden av meg med en lang rekke av biler bak.

Det er jo noe man mister lappen av.. (Under 1 sek til forankjørende).. Men tenk  litt på det neste gang du kjører, så blir du obs på hvor langt mellomrom det egentlig er.. Uten mellomrom mellom bilene foran deg skal det være plass til 4 trekkvogner med semitrailer (17.5m*4) fram til neste bil.. ( 3 sek i 80 ca 67m MINIMUM ) 

Her tror jeg du misforsto meg. Jeg ligger aldri nære bilen forran meg, jeg liker ikke å ha folk så nære selv :) altså at bilen bak meg ligger helt i ræva på meg. Selv holder jeg alltid god avstand for plutselig må bilen forran bremse og jeg skal jo rekke å reagere jeg også....

Det var bare for å illustrere at dersom den som blir forbikjørt hjelper til, så har det veldig mye å si på forbikjøringen. 

Ja, når de du skal kjøre forbi faktisk hjelper til ja. I praksis gasser de overraskende ofte på.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg ligger aldri nære bilen forran meg, jeg liker ikke å ha folk så nære selv

Gjør som meg, slå av cruise/slipp gasspedalen.. Til slutt gir de opp og kjører forbi.. Så drar jeg på opp i fartsgrensa igjen.. 
Noen ganger bremser jeg litt også, bare for å illustrere at de ligger for nærme.. Skulle gjerne stått på bremsen,... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AndreasBR skrev:

Gjør som meg, slå av cruise/slipp gasspedalen.. Til slutt gir de opp og kjører forbi.. Så drar jeg på opp i fartsgrensa igjen.. 
Noen ganger bremser jeg litt også, bare for å illustrere at de ligger for nærme.. Skulle gjerne stått på bremsen,... 

Ja utrolig fristende og bare stå på bremsen ja. Men da får jeg dem vel gjennom bakvinduet 🤪 Bruker å legge meg litt under ja for å kanskje få dem forbi, funker ikke det stopper jeg kort og greit på nærmeste buss stopp 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca. 92 prosent av info vi trenger for å opperere en bil får vi via Synet... Om folk hadde brukt øynene riktig, -ville trafikken hatt en helt annen flyt. Se  l a n g t  frem... Dette vil og øke sikkerheten for alle.

Vdr. kurve-kjøring... Start ute i svingen, hold ute, -lenger enn 90+ prosent gjør, -søk så inn, og ¨kyss¨ mitt-linje på det ¨kritiske punktet¨ for så å slippe bilen ut igjen. Når svingen er fullført, skal bilen igjen befinne seg på yttersiden av kurven. -Du ¨retter¨ mao. ut kurven. Dette gir større margin vdr, slipp-grense ved samme hastighet, -jeg ¨tar ut¨ høyere fart, og Sikkerhet vha. denne teknikken. Dette gir også lenger  s i k t l i n j e  , som er det som styrer min hastighet, -mer enn Speedometer.

-Øya langt fremm, \ i speil, -ikke ned i instrumenter...

Og TIMING \PLANLEGG FREMOVER... Hva kommer bak svingen ...

HER Er hva jeg mener, vdr. Kurvekjøring..

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

Ja jøss, da vet du åssen vi yrkessjåfører har det som sitter bak rattet minst 9 timer om dagen i trafikken blandt idioter og fehauer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...