Gå til innhold

En aldri så liten utblåsning etter en lang kjøretur


Sirah

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Kontorotta skrev:

Angående det å kjøre forbi på motorvei.

Opplever ofte Audi eiere har en slik kjøre stil. Tesla eiere kan heller ikke ligge bak andre merker. 

Ja, og BMW ? 
Men selv har jeg vært litt slik som har hatt lett for å kjøre forbi, fordi folk ligger så forbanna under fartsgrensen til tross for oversiktlig vei. 
Men jeg fatter ikke at slik idioti oppstår, men en gang kjørte jeg forbi, noen som tydeligvis ikke taklet å bli forbikjørt...ikke var det en spesielt fancy bil heller, men vedkommende gasset på for at jeg ikke skulle komme forbi? det som til slutt skjedde var at det kom møtende bil og jeg måtte bremse ned og legge meg bak vedkommende igjen. Bilene bak begynte jo å reagere, tror det må ha vært til vedkommende jeg prøvde å komme forbi. Men hva er det med slike folk?? "ingen skal forbi meg, jeg synes det er så behagelig at ingen er foran meg og jeg driter i at du kanskje må frontkollidere med møtende bil" .. selvfølgelig får man bare lyst å dytte vedkommende av veien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Sirah skrev:

Dette ser man veldig ofte ja.... Kjører tysk bil selv og har ingen problemer med å ligge bak folk så lenge de kjører normalt. Jeg har tenkt en del på dette faktisk. Min "tysker" har veldig god kjørecomfort og flytter relativt greit på seg. Den er ingen fartsmaskin, men såpass sprek og sterk at jeg kan ligge i et jevnt tempo under de fleste kjøreforhold.

Veldig mange av bilene jeg kjører forbi er mindre biler med strikkmotor hvor det er mye rykk og napp kjøring. Ser jeg en sånn bil foran meg venter jeg ofte ikke til at jeg blir irritert, jeg kjører forbi med en gang. Kan dette være noe av årsaken? At tyske "luksusbiler" har såpass kjørekomfort og motorkraft at det er enklere å bare dra forbi enn det er å bli liggende bak?

Pleier alltid å spøke med at det må være en tysk bil, eller en Tesla som har kjørt forbi, når det har blitt kommentert slike forbikjøringer på motorvei. For jeg har jo opplevd det selv noen ganger. Spesielt Tesla de siste årene.  

Om det har noe med kjørekomfort eller ego å gjøre, aner jeg ikke. Føler bare det at spesielt Tesla eiere ikke klarer å ligge bak, men må forbi.

Har hatt flere tilfeller hvor jeg har holdt jevnt tempo, type 20 - 35 km over i 100/110 sone, kjørt forbi en Audi eller Tesla, for så å bli forbikjørt av dem igjen, hvorpå de bremser farten når de endelig har kommet forbi. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Ja, og BMW ? 
Men selv har jeg vært litt slik som har hatt lett for å kjøre forbi, fordi folk ligger så forbanna under fartsgrensen til tross for oversiktlig vei. 
Men jeg fatter ikke at slik idioti oppstår, men en gang kjørte jeg forbi, noen som tydeligvis ikke taklet å bli forbikjørt...ikke var det en spesielt fancy bil heller, men vedkommende gasset på for at jeg ikke skulle komme forbi? det som til slutt skjedde var at det kom møtende bil og jeg måtte bremse ned og legge meg bak vedkommende igjen. Bilene bak begynte jo å reagere, tror det må ha vært til vedkommende jeg prøvde å komme forbi. Men hva er det med slike folk?? "ingen skal forbi meg, jeg synes det er så behagelig at ingen er foran meg og jeg driter i at du kanskje må frontkollidere med møtende bil" .. selvfølgelig får man bare lyst å dytte vedkommende av veien.

BMW eiere kan også oppføre seg litt slik til tider ja.

Men det er så klart mye rart på veien. Husker en gang mellom Oslo og Drammen. Kjørte forbi en kar i samme bilmerke og farge som meg. Han kom så opp på siden av meg. Smilte og vinket. La seg inn foran meg og bremset farten. Lå litt bak, før jeg kjørte forbi igjen. Da begynte han på ny å smile og vinke, samt øke farten. Tingen var at han hadde små barn bak i bilen, som ikke satt i sete eller sele. Rett og slett skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt sagt!

Anonymkode: 20b13...54c

Takk :P Godt jeg ikke er alene om å irritere meg om disse tingene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 13.51, Sirah skrev:

Dette ser man veldig ofte ja.... Kjører tysk bil selv og har ingen problemer med å ligge bak folk så lenge de kjører normalt. Jeg har tenkt en del på dette faktisk. Min "tysker" har veldig god kjørecomfort og flytter relativt greit på seg. Den er ingen fartsmaskin, men såpass sprek og sterk at jeg kan ligge i et jevnt tempo under de fleste kjøreforhold.

Veldig mange av bilene jeg kjører forbi er mindre biler med strikkmotor hvor det er mye rykk og napp kjøring. Ser jeg en sånn bil foran meg venter jeg ofte ikke til at jeg blir irritert, jeg kjører forbi med en gang. Kan dette være noe av årsaken? At tyske "luksusbiler" har såpass kjørekomfort og motorkraft at det er enklere å bare dra forbi enn det er å bli liggende bak?

Hvordan har du råd til tysk luksusbil? Arvet noen millioner? ;) 

Anonymkode: 7f81a...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt dette lærte jeg da jeg tok sertifikatet i 2012. Lurer ofte på hva folk faktisk lærte når de øvekjørte, for jeg ser mye av det samme som TS hver eneste dag. Det irriterer livskiten utav meg når jeg ser folk blir helt idiot dum i trafikken. Ha litt respekt for andre sin tid! Slutt å leke Gud i trafikken.

Anonymkode: 67704...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du råd til tysk luksusbil? Arvet noen millioner? ;) 

Anonymkode: 7f81a...c3d

Det var ment ganske ironisk, derfor "" 😂

Endret av Sirah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette lærte jeg da jeg tok sertifikatet i 2012. Lurer ofte på hva folk faktisk lærte når de øvekjørte, for jeg ser mye av det samme som TS hver eneste dag. Det irriterer livskiten utav meg når jeg ser folk blir helt idiot dum i trafikken. Ha litt respekt for andre sin tid! Slutt å leke Gud i trafikken.

Anonymkode: 67704...a2f

Enig. For all del, jeg gjør sikkert masse feil selv også. Er langt i fra en perfekt sjåfør. Men jeg prøver så godt det lar seg gjøre å ta hensyn til folk rundt meg. Om jeg ikke ønsker å ligge i fartsgrensen (f.eks fordi det er skikkelig dårlig vær eller jeg har en henger på slep) så slipper jeg folk forbi. Jeg fletter alltid på motorveien, jeg bruker blinklys osv osv. Tror mye er gjort bare der...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sirah skrev:

Det var ment ganske ironisk, derfor "" 😂

Men har du ikke en slik bil? Har du arvet? Hva slags type har du? Mercedes e-klasse?

Anonymkode: 7f81a...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men har du ikke en slik bil? Har du arvet? Hva slags type har du? Mercedes e-klasse?

Anonymkode: 7f81a...c3d

Nei så klart har jeg ikke en bil til mange millioner :) Hvilken bil jeg har kan egentlig være det samme, men den er fra Tyskland og er en av de bilene som man lett blir stemplet som "arrogant fartsbølle som alltid må kjøre forbi" om man kjører 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kan folk vennligst IKKE ha på langlys og tåkelys samtidig? Nei det ser ikke kult ut, og jeg blir blendet. 

Anonymkode: 25cce...330

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og kan folk vennligst IKKE ha på langlys og tåkelys samtidig? Nei det ser ikke kult ut, og jeg blir blendet. 

Anonymkode: 25cce...330

Spesielt når det er mørkt og regner.... Da ser man jo ikke en dritt når de kommer kjørende mot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.3.2019 den 13.34, Emmelise skrev:

Kan folk også vennligst kjøre med lyset PÅ ?

Spesielt når det er mørkt og alt av lys, inklusiv de bak, er av og det er nesten umulig å se at det er en bil på veien.
Har hatt et par virkelig skumle opplevelser på motorveien.

Så enig!!  Vi bor ikke i syden hvor det er solskinn hele dagen...  De som gjør dette må jo ha en trang til å kollidere. 

Anonymkode: f3362...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde noe rart og ulogisk idag. Kjørte bak en bil i 60 sone. Dette er en innfartsvei øst i byen her. Generelt lite trafikk. Ingen hus, litt industriområde, men man kjører fint i 60 der. Denne bilen ligger i 30-35km.. Vi nærmer oss litt mer bebyggelse. Det dukker opp fortau, og veier inn til byggefelt og boligområder. Fartsgrensen blir 40, så hva gjør gjøken? Joda, han gasser på, og kjører nå i 60. På denne veien er det nå masse hus, fortau, overgangsfelt, og fartsdumper. Som han suser over.. skjønner ikke hva de tenker på.. 

 

Anonymkode: ebb28...db8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Flettefelt er det verste jeg vet. For ikke så lenge siden holdt jeg på å kjøre rett inn i en fjellvegg fordi en bil, som var et stykke bak meg, gasset på som faen og NEKTET å la meg kjøre inn på veien. Hadde hjertet i halsen.

Anonymkode: 4b7d1...682

Når man opplever det så må man bremse selv så man kommer inn bak vedkommende. 

Anonymkode: 69a97...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man opplever det så må man bremse selv så man kommer inn bak vedkommende. 

Anonymkode: 69a97...854

Men hva når det ligger flere biler bak vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 21.33, Sirah skrev:

FØLG FLETTEREGELEN:

Når folk vil ut på motorveien - legg deg over i venstrefeltet slik at de som er i påkjøringsrampen har en mulighet til å komme på. Vær så snill.

Nei. Med mindre det faktisk ER en påkjøring med fletteregel.. Nei.
Kan ikke heller de som skal på lære seg hvor gasspedalen er slik at de kan legge seg inn uten å bryte vikeplikt? Fletting er nemlig GJENSIDIG... Det er ikke slik at den som er på veien ene og alene skal bremse ned for å matche påkjørende bil sin fart.. Snarere omvendt... 

Det finnes et par forskjellige påkjøringer her i Norge.
Påkjøring med vikeplikt (Eksempel Brynseng på Ring 3 mot Storo) : https://goo.gl/maps/AXeRCvNNY7B2
Påkjøring med gjensidig vikeplikt (Eksempel Tvetenveien påkjøring til ring 3 mot Storo) https://goo.gl/maps/eFTfdcBe9852
Påkjøring inn i eget felt (Eksempel Ulvensplitten -> Ring 3 mot Storo) https://goo.gl/maps/HGTtkRdVDGC2

Mener også at det skal finnes påkjøring med aksellerasjonsfelt med vikeplikt, men finner ingen eksempler akkurat nå.
Men husk, så lenge det er stiplet linje har man vikeplikt.. Fletting begynner ikke før stiplet linje er borte.

På 19.3.2019 den 21.33, Sirah skrev:

Hvorfor i alle dager kjørte du forbi i utgangspunktet?

Vedkommende kjørte ikke forbi.. De benyttet et annet kjørefelt, og så bremset du ned, så de la seg inn og antok at du skulle senke hastigheten uansett.. 

På 19.3.2019 den 21.33, Sirah skrev:

Jeg syntes det er ekstremt ubehagelig å ha en bil på siden av meg i "år og dag" og JEG ligger faktisk i den farten jeg skal ligge i!

Ehh.. Dette sier vel mer om deg? Hvorfor er det ubehagelig å ha noen i det andre feltet? Du skal jo ikke benytte det... mer irriterende for biler som kommer bak og vil forbi den bilen.. Du hadde ingen grunn til å bremse ned i eksempelet ditt.. 

På 19.3.2019 den 21.33, Sirah skrev:

Og ja, jeg ligger alltid med god avstand til bilen foran meg. Hater folk som tailgater selv.

Hvor langt er det? Er det plass til 4 semitrailere eller 16 Golf GTE mellom deg og kjøretøyet foran i 80km/t? Det er nemlig minimum avstand.. (3 sek i 80 =  66,66m) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Flettefelt er det verste jeg vet. For ikke så lenge siden holdt jeg på å kjøre rett inn i en fjellvegg fordi en bil, som var et stykke bak meg, gasset på som faen og NEKTET å la meg kjøre inn på veien. Hadde hjertet i halsen.

Anonymkode: 4b7d1...682

Så det var DU som ikke skjønte at fletting er gjensidig? Aha.. Kanskje du lå litt sakte og bilen tenkte "fuck dette, jeg vil foran denne personen" .. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 10.57, Sirah skrev:

Personlig liker jeg ikke å kjøre forbi på "vanlige veier", men skal jeg først forbi så er jeg ikke redd for å tråkke på gassen slik at forbikjøringen skal være overstått så raskt som mulig...

Dersom du ligger i 70km/t og en annen bil kjører forbi i 80km/t, hvor mye kortere blir forbikjøringen om du slakker av til 60 ? ;) 
Den blir 50% kortere den... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...