Gå til innhold

Hva er Jehovas vitner?


Rottenikken1

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Nei man går til fagboken og leser og lærer. Fagboken for sanne kristne er bibelen

Kan du lese bare Bibelen eller trenger du også litteratur fra Vakttårnet for å oppnå "riktig" forståelse?

Anonymkode: 0efd6...122

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Vi har også studium av vakktårnet

Dette er ikke bibelsk. Ikke et eneste sted i Bibelen står det at man skal studere vakttårnet.

Anonymkode: 0efd6...122

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får høre Jesus døde for dine synder, stod opp igjen, og lever i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du lese bare Bibelen eller trenger du også litteratur fra Vakttårnet for å oppnå "riktig" forståelse?

Anonymkode: 0efd6...122

Vakttårnet er bare hjelpemidler. Bibelen er autoriteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, pautina skrev:

Hvordan best overbevise andre om en vrangforestilling? Det kommer nok an på den du skal "frelse", vi har forskjellig tilbøyelighet til å bli manipulert av andre ut i fra hvilken personlighet og erfaringer man har. Så det vil komme an på hvem du skal overbevise, det beste hadde selvfølgelig vært å ikke prøve å overbevise andre om noe du ikke kan underbygge med beviser.

Jeg tror pinsemenigheten hvis det er dem du beskriver har større evne til å overbevise tvilere da massesuggesjon og halleluja appellerer til flere enn stille ettertanke. i tillegg er jo de en slags glad art av den "vanlige" kristendommen mens Jehovas er litt mer sekt stemplet...hvilket de burde være da barnevernet egentlig burde åpne automatisk tilsyns sak når vitner får barn.....passe sykt i dagen samfunn å nekte barna sine medisinsk behandling og i ytterste konsekvens heller la dem dø slik at sjelen man håper finnes er bevart....

Jobbet sammen med ett vitne og hun trodde man kunne helbrede homofile..... lol...og at himmelen har plass til 144000 mennesker og allerede er full så resten av vitnene bare dør uten å komme til himmelen og må håpe på å bli gjenreist når Gud kommer og skaper sitt rike på jorden i tillegg til i himmelen....litt far fetched i dagens opplyste samfunn eller? Nei tror nok pinsefolkene passer bedre i dag (resten av folka på jobben) der kan man velge de snille siden av bibelen og late som de andre ikke finnes, det blir mye hyggeligere også :)

Men rart er det at det er mulig å overbevise voksne mennesker om noe av dette ...

Hvis man absolutt skal bli medlem i et religiøst fellesskap så er Pinsemenigheten et mye bedre valg enn Jehovas vitner, men det er dessverre også mye grums i Pinsemenigheten.

Kollekten er veldig viktig der også, en annen ting som definitivt ikke er bra med Pinsemenigheten er hvordan de rehabiliterer rusmisbrukere. Man blir ikke rusfri av å klappe i hendene og prise Jesus, de burde heller fokusere på hvordan brukerne skal klarer seg utenfor menigheten og senteret, lære enkle ting som å holde orden i økonomi og hvordan man skal holde bolig. Rett og slett enkle ting for å klare å leve et så normalt liv som mulig.

Pinsemenigheten har også sin opprinnelse i USA rundt samme tid som Jehovas vitner og Mormonerne.

 

Anonymkode: b5c47...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Vakttårnet er bare hjelpemidler. Bibelen er autoriteten

Du svarte ikke på spørsmålet. Kan du lese Bibelen alene, eller trenger du litteratur fra Vakttårnet i tillegg?

Anonymkode: 0efd6...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du lese bare Bibelen eller trenger du også litteratur fra Vakttårnet for å oppnå "riktig" forståelse?

Anonymkode: 0efd6...122

Vakttårnet er veldig essensielt for Jehovas vitener, det er et økonomisk selskap der pengene går. Jehovas vitner er faktisk et ganske komplisert pyramidespill.

Anonymkode: b5c47...7b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JV kommer ikke lenger bare på dørene, de bruker forum også nå. 

Joda, det er mye en ikke lærer på en del møter, men igjen så driver dere vranglære selv. Et tips til dere er å slutte å mase på folk. Det hjelper sjeldent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, hei! Jehovas Vitner-spammeren er tilbake! Er noen måneder siden nå tror jeg. Skal du spamme ned hele forumet med utallige tråder om dette tullet nå igjen?

Anonymkode: 58ddf...983

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, wintergirl skrev:

JV kommer ikke lenger bare på dørene, de bruker forum også nå. 

Joda, det er mye en ikke lærer på en del møter, men igjen så driver dere vranglære selv. Et tips til dere er å slutte å mase på folk. Det hjelper sjeldent.

Jeg er overbevist om at de mener det vel. De tror på dette.

Tenk deg selv at du er med i en organisasjon hvor enhver tvil, ethvert spørsmål om lærens sannhet, og alle tanker på tvers av hva organisasjonen mener er "forbudt". Tenk deg at du får angst bare av tanken på at læren din er feil, fordi du er livredd for hva som skjer hvis du faller i unåde i organisasjonen (du mister kontakt med venner og familie), fordi du er blitt overbevist om at kun Vakttårnet har sannheten, fordi du er helt sikker på at utenfor organisasjonen er det smerte, lidelse og totalt mørke... Det er ikke rart de utfører sine plikter (stands, eller dør til dør, eller forum) med intensitet. Frykt er en sterk drivkraft.

Derfor prøver jeg alltid å behandle dem med høflig vennlighet. Det er lykke på utsiden, og om jeg ikke liker budskapet deres misliker jeg slett ikke enkeltmedlemmet. Tvert imot har jeg masse empati for deres situasjon.

Anonymkode: 0efd6...122

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MILLIONER av mennesker kjenner godt til den bønnen som blir kalt Fadervår eller Herrens bønn. Jesus brukte denne bønnen for å lære disiplene sine hvordan de skulle be. Hva ba han om? Og hvorfor er denne bønnen viktig for oss i dag?

Jesus sa: «Slik skal dere da be: ‘Vår Far i himmelen, la ditt navn bli helliget. La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden slik som i himmelen.’» (Les Matteus 6:9–13.) Hvorfor lærte Jesus oss å be om disse tre tingene? – Se sluttnote 20.

Dette handler om Guds rike. Hva er Guds rike og hva skal det gjøre. Se linken.

Les artikkelen Hva er Guds rike

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirken lærer at Gud er en treeinghet, DVs en triade som består av Gud, Jesus og den hellige ånd, ingen mindre og ingen større. Men har denne læresetningen støtte i bibelen? La oss se hva jeg har dunnet på nettet om dette. Her henvises det til et verdslig leksikon som er religiøst nøytralt og legg merke til hva det sier. Se også bibelsitatene under.

Mange kristne trossamfunn lærer at Gud er en treenighet. Men Encyclopædia Britannica sier interessant nok: «Verken ordet treenighet eller den klart formulerte lære som sådan forekommer i Det nye testamente ... Læren utviklet seg gradvis i løpet av flere århundrer og gjennom mange kontroverser.»

Sannheten er at Bibelens Gud aldri blir framstilt som en del av en treenighet. Legg merke til disse bibelversene:

«Jehova vår Gud er én Jehova.» – 5. Mosebok 6:4.

«Du, som har navnet Jehova, du alene er Den Høyeste over hele jorden.» – Salme 83:18.

«Dette betyr evig liv, at de stadig tilegner seg kunnskap om deg, den eneste sanne Gud, og om ham som du har utsendt, Jesus Kristus.» – Johannes 17:3.

«Gud er bare én.» – Galaterne 3:20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overbevist om at de mener det vel. De tror på dette.

Tenk deg selv at du er med i en organisasjon hvor enhver tvil, ethvert spørsmål om lærens sannhet, og alle tanker på tvers av hva organisasjonen mener er "forbudt". Tenk deg at du får angst bare av tanken på at læren din er feil, fordi du er livredd for hva som skjer hvis du faller i unåde i organisasjonen (du mister kontakt med venner og familie), fordi du er blitt overbevist om at kun Vakttårnet har sannheten, fordi du er helt sikker på at utenfor organisasjonen er det smerte, lidelse og totalt mørke... Det er ikke rart de utfører sine plikter (stands, eller dør til dør, eller forum) med intensitet. Frykt er en sterk drivkraft.

Derfor prøver jeg alltid å behandle dem med høflig vennlighet. Det er lykke på utsiden, og om jeg ikke liker budskapet deres misliker jeg slett ikke enkeltmedlemmet. Tvert imot har jeg masse empati for deres situasjon.

Anonymkode: 0efd6...122

Så fin du er da. Men nå har jeg ikke sagt noe mer galt til Ts enn det han sier om andre. En annen ting er også når man høflig avviser dem på døra gang på gang og sier man ikke er interessert , men de kommer tilbake for det. Sist gang så orker jeg ikke mer og sa jeg ikke har tid til dette i en noe brysk tone. 

Har også snakket med mormonere for å være høflig. Det endte med tre besøk hjem til meg. De begynte å snakke om dåp i deres eneste sanne kirke og var vel egentlig klare for at jeg skulle melde meg inn. De ble bedrøvet da jeg sa at jeg tror selv, men har ikke tro på system som mange menigheter er. Det endte faktisk med at de kjørte utenfor der jeg jobbet (nevnte det i forbifarten hvor jeg jobbet helt i begynnelsen . Jobbet i en kiosk den tiden) Det kom nye gutter og de ble flyttet til et annet sted som de gjerne blir etter seks mnd. De nye guttene kom innom kiosken omtrent hver dag i er halvt år. Prøvde å si noe, men jeg var for opptatt. Dette var 2007/2008. De har nummeret mitt på mobilen enda. Ikke lenge siden de prøvde å ringe meg. Skjønner tankegangen deres, men de må lære seg å ha mer tro på andre også, ikke bare på hva «de eldste» i menigheten sier. Det er bare trangsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fine med bibelen er at den er så full av selvmotsigelser at fritt valg i de fleste spørsmål :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, wintergirl skrev:

Så fin du er da. Men nå har jeg ikke sagt noe mer galt til Ts enn det han sier om andre. En annen ting er også når man høflig avviser dem på døra gang på gang og sier man ikke er interessert , men de kommer tilbake for det. Sist gang så orker jeg ikke mer og sa jeg ikke har tid til dette i en noe brysk tone. 

Jeg er ikke spesielt fin, synes jeg, har bare opplevd å ha en nær person i en sekt og lært meg bittelitt om hvordan man kan hjelpe noen ut.

Men jeg ser, og skjønner fullstendig, kjenner meg igjen i det du skriver. Det kan være uendelig slitsomt å være vennlig og forståelsesfull mot overbeviste mennesker, og man må jo sette grenser og ikke utslette seg selv heller.

Anonymkode: 0efd6...122

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Kirken lærer at Gud er en treeinghet, DVs en triade som består av Gud, Jesus og den hellige ånd, ingen mindre og ingen større.

Nå tror jeg du har misforstått noe? De kristne tror vel at Gud er 1 enhet, men har 3 forskjellige måter å vise seg på; Faderen, sønnen og den hellige ånd?

For å sette ting litt på hodet: Enkelte mener at Gud og Jesus ikke er en. (Jeg har hørt om noen som mener Jesus er en engel, blant annet). Bør man ikke studere bibelen for å finne ut av dette?

Åp 1.8; "Jeg er Alfa og Omega", sier Jehova Gud, "Den som er og som var og som kommer, Den Allmektige"

Dette ser greit ut, ikke sant? Det kan bare være en Alfa og Omega!

Men så sier Jesus:

Åp 22. 12,13 Jeg kommer raskt, og den lønnen jeg gir, har jeg med meg. Jeg skal gi hver enkelt i samsvar med det han har gjort  Jeg er Alfa og Omega, den første og den siste, begynnelsen og enden

Hvordan forklarer du dette?

(Jeg brukte for ordens skyld en bibeloversettelse jeg ikke er så glad i, Nye Verden, bare for å understreke poenget.)

 

Anonymkode: f0c7d...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Jesus sa: «Slik skal dere da be: ‘Vår Far i himmelen, la ditt navn bli helliget. La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden slik som i himmelen

Synes mønsterbønnen er fin. Hvorfor sier Jesus at navnet skal holdes hellig (altså opphøyes, ikke brukes som noe dagligdags) og bruker tiltaleformen Fader, og ikke Jehova?

Anonymkode: 21980...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke spesielt fin, synes jeg, har bare opplevd å ha en nær person i en sekt og lært meg bittelitt om hvordan man kan hjelpe noen ut.

Men jeg ser, og skjønner fullstendig, kjenner meg igjen i det du skriver. Det kan være uendelig slitsomt å være vennlig og forståelsesfull mot overbeviste mennesker, og man må jo sette grenser og ikke utslette seg selv heller.

Anonymkode: 0efd6...122

Akkurat. Har prøvd , men de vil bare diskutere. Nå har jeg ingen i nær familie som er i sekter da, så da blir det sikkert mer annerledes for deg sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger hjelp.. virker som det allerede har klikket for deg pga denne sekta du er medlem av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...