Gå til innhold

Hva er Jehovas vitner?


Rottenikken1

Anbefalte innlegg

Treenigheten skjønner jeg ikke bæret av. Etter som jeg har skjønt så forstår ikke kristne noe mer av det enn jeg. 

Anonymkode: f4b9b...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2.7.2019 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg du har misforstått noe? De kristne tror vel at Gud er 1 enhet, men har 3 forskjellige måter å vise seg på; Faderen, sønnen og den hellige ånd?

For å sette ting litt på hodet: Enkelte mener at Gud og Jesus ikke er en. (Jeg har hørt om noen som mener Jesus er en engel, blant annet). Bør man ikke studere bibelen for å finne ut av dette?

Åp 1.8; "Jeg er Alfa og Omega", sier Jehova Gud, "Den som er og som var og som kommer, Den Allmektige"

Dette ser greit ut, ikke sant? Det kan bare være en Alfa og Omega!

Men så sier Jesus:

Åp 22. 12,13 Jeg kommer raskt, og den lønnen jeg gir, har jeg med meg. Jeg skal gi hver enkelt i samsvar med det han har gjort  Jeg er Alfa og Omega, den første og den siste, begynnelsen og enden

Hvordan forklarer du dette?

(Jeg brukte for ordens skyld en bibeloversettelse jeg ikke er så glad i, Nye Verden, bare for å understreke poenget.)

 

Anonymkode: f0c7d...ad1

Det er slik jeg også har forstått det. Det ligger dessuten i ordet treenighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er en eventyrfigur så Gud kan væra nøyaktig hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jehovas vitner er noen frekke jævler som går fra dør til dør og forkynner. Er så jævla Harry å drive og forkynne noe som ikke finnes.

Anonymkode: face6...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jehovas vitner er noen frekke jævler som går fra dør til dør og forkynner. Er så jævla Harry å drive og forkynne noe som ikke finnes.

Anonymkode: face6...e11

Som politikere altså. Politikk finnes ikke, det er ikke noe objektivt. Så politikere er også jævler altså? Okei.

Anonymkode: 8a37c...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye tid bruker et vitne på bibelstudier hver uke? 

Anonymkode: 4979e...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Hva skjer når vi dør? Jeg undersøkte hvor i bibelen jeg kunne finne svar og syntes dette gir et godt svar. Bibelen er jo et naturlig sted å lete etter svar for Gud har jo skapt oss og vet alt. 

BIBELENS SVAR  

 Han utånder* og vender tilbake til jorden.+Den dagen forsvinner hans tanker. -salme 146:4

For de levende vet at de skal dø,+ men de døde vet slett ingen ting. Forkynneren 9:5

Alt du kan gjøre med din hånd, det skal du gjøre med hele din kraft. For i graven,* som du går til, er det verken arbeid eller planlegging eller kunnskap eller visdom. - Forkynneren 9:10

Etter at han hadde sagt dette, la han til: «Vår venn Lạsarus har sovnet,*+ men jeg drar dit for å vekke ham.» 12  Da sa disiplene til ham: «Herre, hvis han sover, kommer han til å bli frisk.» 13  Jesus hadde snakket om at han var død, men de trodde at han snakket om vanlig søvn. 14  Da sa Jesus rett ut: «Lạsarus er død. - Johannes 11:11-14

 

bibelen forteller ingenting om at lasarus hadde vært feks i himmelen eller et annet sted, evt blitt omdannet til en annen livsform eller at lasarus kunne huske noe fra da han var død. 

 
Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bibelen er Guds ord så burde den jo også være vitenskapelig korrekt. Nå er ikke bibelen en bok i vitenskap men der hvor den kommer inn på vitenskapelige ting stemmer den alltid og er langt forut for sin tid med hva folk trodde på den tiden. 

Her er noen eksempler:

På en tid da folk trodde at jorden hvilte på to digre elefanter som stod oppå en kolossal skillpadde så nedskrevet Moses under inspirasjon disse ordene 

Han spenner nordhimmelen* ut over det tomme rom,*+han henger jorden på ingenting. - Job 26:7

 

mens man enda trodde at jorden var flat så skrev Jesaja ned under inpirasjon disse ordene 

Det er En som bor over den runde jord,*+og de som bor på den, er som gresshopper. -Jesaja 40:22

 

lenge før vitenskapen oppdaget hvordan vannets kretsløp fungerte så skrev kong salomo ned disse ordene 

Alle elvene* renner ut i havet, men havet blir ikke fullt.+Til det stedet som elvene renner ut fra, dit vender de tilbake for å strømme ut igjen.+-Forkynneren 1:7

 

Når bibelen er langt ut forutfor sin tid på det vitenskapelige plan, burde vi ikke da også stole på at det den sier er sant og virkelig er Guds ord samt at man forkaster darwins urealistiske teori om evolusjon 

 

Se mer på Jehovas vitner offisielle nettsted

 

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Svaret er, NEI

Så du tror at jorden er flat og of blir holdt oppe av to elefanter på en skilpadde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er i alle fall vitenskapelig korrekt der den skildrer at vann blir til vin.

Anonymkode: 4b71b...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rottenikken1 skrev:

Så du tror at jorden er flat og of blir holdt oppe av to elefanter på en skilpadde? 

Nei. Hvor sa jeg det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bibelen er i alle fall vitenskapelig korrekt der den skildrer at vann blir til vin.

Anonymkode: 4b71b...760

Ja det skjer hele tiden i krana vår. Et helvete når man skal ut å kjøre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Midgard skrev:

Nei. Hvor sa jeg det?

Bare tullet med deg. En uskyldig spøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rottenikken1 skrev:

Bare tullet med deg. En uskyldig spøk. 

Beklager, men når ting er så absurd er det umulig å skille spøk fra reelle meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Midgard skrev:

Beklager, men når ting er så absurd er det umulig å skille spøk fra reelle meninger.

Men fra spøk til revolver. Er du ikke enig i at når bibelen beskriver kretsløpet, jordens fasong og at den henges på intet at det er verdt å revurdere sin skepsis til bibelen? Det er jo gode argumenter. Det er flere tusen år siden det ble skrevet. 

Endret av Rottenikken1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jesus danner grunnlaget for kalenderen vår. Det tyder på at han må ha levd og vært en virkelig person. Men kan man virkelig ha Jesus som venn? ja man kan det ved å studere bibelen og få et nært forhold til Jesus, og enda viktigere til Gud selv. Bibelen kan bety mye nå og i framtiden. Her er to linker. Den første dreier seg bare om Jesus og hvorfor vi trenger ham. 

Les eller hør "Hvem er Jesus?"  

Jesus forkynte det gud hadde bedt ham om. Hva var det

Les eller hør "Et godt budskap fra Gud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet «sjel» i Bibelen er en oversettelse av det hebraiske ordet nẹfesj og det greske ordet psykhẹ. Det hebraiske ordet betyr bokstavelig «en pustende skapning», og det greske ordet betyr «et levende vesen». * Sjelen er derfor hele skapningen, ikke noe inni oss som lever videre når kroppen dør. Bibelen viser tydelig at menneskesjelen er hele personen.

Les Mer her på denne linken: Les eller hør på atikkelen "hva er sjelen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjel eksisterer ikke. Det eksisterer lag med bevissthet som har utviklet seg gjennom evolusjon. Små barn utvikler visse lag med bevissthet etterhvert som de blir eldre. Disse bevissthetene er utviklet lag for lag. Noen mennesker har veldig mange lag, andre har færre. Dyr har også noen lag og har bevissthet til en viss grad

Det  mennesker pleide kalle sjel er hva vi før ikke forstod som fenomen i vår bevissthet, men dess mer vi lærer, dess mer forstår vi at denne "sjelen" er et naturlig steg videre i hjernens evolusjonere utvikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2019 den 1.08, AnonymBruker skrev:

Treenigheten skjønner jeg ikke bæret av. Etter som jeg har skjønt så forstår ikke kristne noe mer av det enn jeg. 

Anonymkode: f4b9b...377

Jehovas vitner lærer at treeingheten er ubibelsk. Det kan spores tilbake det gamle babylon der man tilbad triader av guder

Hvem vekket feks Jesus opp av døden hvis han var Gud selv? 

Han sa også "Faderen er større enn meg"

«Jehova vår Gud er én Jehova.» – 5. Mosebok 6:4.

«Du, som har navnet Jehova, du alene er Den Høyeste over hele jorden.» – Salme 83:18.

«Dette betyr evig liv, at de stadig tilegner seg kunnskap om deg, den eneste sanne Gud, og om ham som du har utsendt, Jesus Kristus.» – Johannes 17:3.

«Gud er bare én.» – Galaterne 3:20.

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...