Gå til innhold

Mister lønn pga sykemelding grunnet svangerskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor har du vært så mye syk da?? 

Kanskje du rett og slett er for syk til å ha en jobb?

Anonymkode: b2932...fad

Ts har jo ikke vært syk i tilsammen ett år en gang. For syk til å ha en jobb - tror du hun kan gå til legen og få innvilget uføretrygd pga risikosvangerskap og noen tidligere, kortere sporadiske sykemeldinger? :hoho: Ja da blir nok alle som sier "alle kan jobbe litt" fornøyde. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du er sykemeldt grunnet svangerskap gjelder uansett andre regler... Det faller ikke inn under de 49 ukene. 

Anonymkode: 7601b...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du er sykemeldt grunnet svangerskap gjelder uansett andre regler... Det faller ikke inn under de 49 ukene. 

Anonymkode: 7601b...ab5

Jo, det gjør de. Det spiller ingen rolle hva du er sykemeldt for el i hvilken grad. Du kan ikke være sykemeldt mer enn de fastsatt ukene uansett. Men du tenker kanskje på svangerskapspenger? Det er noe annet. 

Anonymkode: 69fb2...aa5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke svangerskapspenger hvis man er syk. Les deg opp før du anbefaler dette.

Anonymkode: 25a46...10b

Jeg vet ikke helt hva som legges i ordet "risikosvangerskap", men jeg synes ikke det er rart flere foreslår dette.

Om risikosvangerskap betyr at det er risiko kun for mor men barnet uansett vil klare seg fint, da skjønner jeg hva du mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tre år har du vært borte pga sykdom i 150 dager?! Attpåtil bare i arbeidsgiverperiode?!

Du er nok en drømmearbeidstaker, ser jeg for meg! Med 22% sykefravær over så mange år, så egner du deg kanskje ikke i den stillingen, med dine sykdomsplager? Skjønner godt dersom arbeidsgiver (og sikkert kollegaer) begynner å bli lei..

Anonymkode: 7a572...252

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På tre år har du vært borte pga sykdom i 150 dager?! Attpåtil bare i arbeidsgiverperiode?!

Du er nok en drømmearbeidstaker, ser jeg for meg! Med 22% sykefravær over så mange år, så egner du deg kanskje ikke i den stillingen, med dine sykdomsplager? Skjønner godt dersom arbeidsgiver (og sikkert kollegaer) begynner å bli lei..

Anonymkode: 7a572...252

🙄 hvorfor kan du ikke svare skikkelig?

Anonymkode: 5aae7...882

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker said:

På tre år har du vært borte pga sykdom i 150 dager?! Attpåtil bare i arbeidsgiverperiode?!

Du er nok en drømmearbeidstaker, ser jeg for meg! Med 22% sykefravær over så mange år, så egner du deg kanskje ikke i den stillingen, med dine sykdomsplager? Skjønner godt dersom arbeidsgiver (og sikkert kollegaer) begynner å bli lei..

Anonymkode: 7a572...252

Av de 150 dagene så er jo 70 iforb med graviditeten og for alt du vet har TS vært 20% sykemeldt pga kvalme.

Så da står vi igjen med 80 dager i 2016-2018. Nå telles jo også lørdager, søndager og fridager så 80 dager sykemeldinger er 7,3% av antall dager. Vi kan kanskje legge til grunn at hun har vært mer sykemeldt på arbeidsdager enn fridager, så det effektive sykefraværet blir noe høyere. Men selv et sykefravær på 10% er ikke spesielt høyt for en bsrnehageansatt f.eks. 

Kanskje TS begynte å jobbe i barnehage for akkurat 3 år siden og var ekstra utsatt for smitte første året sitt. Kanskje jobber hun som sykepleier, brakk armen og kunne ikke løfte. Kanslje har hun hatt mange sykemeldinger iforb. m IVF. Det er mange legitime grunner til å være sykemeldt som ikke nødvendigvis betyr at man alltid kommer til å være så mye sykemeldt, og hvis folk ikke skulle kunne jobbe fordi de har litt høyt sykefravær en periode så hadde byrden på de som faktisk jobbet vært mye høyere.

Anonymkode: 8f61a...2a0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen 

 

Kjenner jeg må gå dypere til verks her siden det spekuleres og folk kommer med frekkheten om fravær. 

Javel så mener dere kanskje at 150 fager er mye på 3,5 år... 2016 fravær skyldes siste runde med kreftbehandling og ble heldigvis friskmeldt. 2017 fravær skyldes senskader av cellegift og diverse plager. Begynnelsen av 2018 fravær skyldes så graviditet som da ikke endte bra, men var utenfor livmor samtidig med en ny cyste som ble nøye fulgt opp og jeg ble igjen innlagt på sykehus. Så nå gravid igjen på nytt og da med full kontroll grunnet risiko. Så da fikk dere den forklart. Jeg ville så klart aldri brukt 6 år av mitt liv til utdannelse for å være syk, enhver ønsker å jobbe men noen ganger blir man faktisk forhindret av helseplager. Er ikke sluk at jeg har valgt dem selv. 

Anonymkode: 7601b...ab5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen 

 

Kjenner jeg må gå dypere til verks her siden det spekuleres og folk kommer med frekkheten om fravær. 

Javel så mener dere kanskje at 150 fager er mye på 3,5 år... 2016 fravær skyldes siste runde med kreftbehandling og ble heldigvis friskmeldt. 2017 fravær skyldes senskader av cellegift og diverse plager. Begynnelsen av 2018 fravær skyldes så graviditet som da ikke endte bra, men var utenfor livmor samtidig med en ny cyste som ble nøye fulgt opp og jeg ble igjen innlagt på sykehus. Så nå gravid igjen på nytt og da med full kontroll grunnet risiko. Så da fikk dere den forklart. Jeg ville så klart aldri brukt 6 år av mitt liv til utdannelse for å være syk, enhver ønsker å jobbe men noen ganger blir man faktisk forhindret av helseplager. Er ikke sluk at jeg har valgt dem selv. 

Anonymkode: 7601b...ab5

❤️ Logg deg ut av KG, ring til NAV for å få en gjennomgang (de er veldig flinke på kontaktsenteret), send den skriftlige informasjonen til arbeidsgiver.

Husk på at det er endel særinger og folk med manglende sosiale antenner her inne, litt som i kommentarfelt på nett.

Om arbeidsgiver tar feil og ikke legger seg litt flat så kan du jo vurdere ny jobb etter permisjon :) 

 

Anonymkode: 76b95...010

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at du må forklare deg TS, hev deg over det, noen er bare ikke empatisk anlagt! Du vet at du har vært sykemeldt fordi du måtte! Gratulerer med svangerskapet❤️

Har du fått noe mer svar fra arbeidsgiver? Dette ordner seg❤️ Lykke til💪

Anonymkode: 69fb2...aa5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synd at du må forklare deg TS, hev deg over det, noen er bare ikke empatisk anlagt! Du vet at du har vært sykemeldt fordi du måtte! Gratulerer med svangerskapet❤️

Har du fått noe mer svar fra arbeidsgiver? Dette ordner seg❤️ Lykke til💪

Anonymkode: 69fb2...aa5

Folk baserer seg kun på det trådstarter har skrevet tidligere. Så det er ikke overraskende at noen dømmer henne da. Når det er sagt så er det mulig å få tilrettelegging på jobb hvis man av ulike grunner ikke kan gjøre like god jobb som før, fremfor å sykemelde seg. Det er flere tusener i Norge som får kreft og som har senskader, men de gjør sitt beste for å ikke havne i et slikt tilfelle som ts nå har gjort.

Anonymkode: 25a46...10b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk baserer seg kun på det trådstarter har skrevet tidligere. Så det er ikke overraskende at noen dømmer henne da. Når det er sagt så er det mulig å få tilrettelegging på jobb hvis man av ulike grunner ikke kan gjøre like god jobb som før, fremfor å sykemelde seg. Det er flere tusener i Norge som får kreft og som har senskader, men de gjør sitt beste for å ikke havne i et slikt tilfelle som ts nå har gjort.

Anonymkode: 25a46...10b

Hva i all verden er det for en kommentar? Spekulere i at ts ikke har gjort sitt beste? Det er mange forskjellige krefttyper og senskader knyttet til dette, samt at kropper reagerer ulikt på behandling og rehabilitering. 

Anonymkode: 1e0c0...44b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk baserer seg kun på det trådstarter har skrevet tidligere. Så det er ikke overraskende at noen dømmer henne da. Når det er sagt så er det mulig å få tilrettelegging på jobb hvis man av ulike grunner ikke kan gjøre like god jobb som før, fremfor å sykemelde seg. Det er flere tusener i Norge som får kreft og som har senskader, men de gjør sitt beste for å ikke havne i et slikt tilfelle som ts nå har gjort.

Anonymkode: 25a46...10b

Wow, noe mer usmakelig har jeg ikke lest på lenge. 

Siden TS ikke har skrevet noe tidligere ville jo det normale være å anta at ts har hatt god grunn til å være sykemeldt, i stedetfor å anta det motsatte. I Norge har man rett til å være sykemeldt med sykepenger i ett år uten ny opptjening, og den grensa er så høy fordi man anser det som samfunnsøkonomisk lurere enn å presse ut folk i AAP/uføretrygd før den tid. 

Du vet da ikke en flekk om hva slags tilrettelegging som har vært mulig for ts. Ja, det er flere kreftsyke som kan spasere friske og raske ut fra behandling uten mer sykemelding, men så har du også de som ender opp som uføre resten av livet. Skalaen er vid. Hold deg for god til å påstå at TS burde være blant de som er så sinnsykt heldige å ikke slite med ettervirkninger i lang tid som ikke kan tilrettelegges for. Innlegget ditt er fullstendig usmakelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk baserer seg kun på det trådstarter har skrevet tidligere. Så det er ikke overraskende at noen dømmer henne da. Når det er sagt så er det mulig å få tilrettelegging på jobb hvis man av ulike grunner ikke kan gjøre like god jobb som før, fremfor å sykemelde seg. Det er flere tusener i Norge som får kreft og som har senskader, men de gjør sitt beste for å ikke havne i et slikt tilfelle som ts nå har gjort.

Anonymkode: 25a46...10b

Vi har da ingen grunn til å dømme uansett! 

- det er ikke alle som har jobber det er så enkelt å få tilrettelegging i.

- senskader arter seg forskjellig fra person til person. 

- TS har ikke havnet i noen situasjon. Hun har ikke vert sykemeldt for mye.

Anonymkode: 5aae7...882

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 11.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært sykemeldt i 10 av 20 uker av mitt svangerskap så langt og har i dag mottatt et brev fra mitt arbeidssted hvor de påpeker at mine rettigheter knyttet til lønn faller bort dersom jeg ikke blir friskmeldt innen en viss dato frem i tid. 

Det står videre at jeg har vært sykemeldt i flere perioder og at man kun kan være sykemeldt i 49 uker. Jeg har jo absolutt ikke vært sykemeldt så lenge. 

Det står at jeg må søke om hel eller delvis sykepermisjon uten lønn og at jeg ev må søke om uførepensjon. Jeg skjønner ikke noe. Jeg har vært sykemeldt 10 uker og ikke 49... og kan man virkelig ikke være sykemeldt når man er gravid? Betyr dette at jeg mister lønnen min? Hva da med lønn under permisjonen når jeg er hjemme med barn?  Det står at jeg må være helt arbeidsfør i 6 mnd. Det er jo helt umulig når jeg er i et risikosvangerskap med plager som gjør at jeg ikke kan jobbe. 

Kjenner litt på angsten nå og trenger litt hjelp til forståelse før jeg eventuelt ringer sjefen min og er påståelig omkring noe jeg ikke egentlig er trygg på 

 

Håper noen snille mennesker der ute kan hjelpe meg 

Anonymkode: 7601b...ab5

Dette er helt feil. Jeg var i samme situasjon som deg og var sykemeldt frem til svangerskapspermisjonen min begynte. Dette kan du helt og holdent være påståelig på og hadde jeg vært deg hadde jeg sendt en melding til nav via innboksen og når du får svar, vedlegger du dette til arbeidsplassen din. 

Anonymkode: c25fd...902

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk baserer seg kun på det trådstarter har skrevet tidligere. Så det er ikke overraskende at noen dømmer henne da. Når det er sagt så er det mulig å få tilrettelegging på jobb hvis man av ulike grunner ikke kan gjøre like god jobb som før, fremfor å sykemelde seg. Det er flere tusener i Norge som får kreft og som har senskader, men de gjør sitt beste for å ikke havne i et slikt tilfelle som ts nå har gjort.

Anonymkode: 25a46...10b

I alle dager?

At TS skriver at hun har vært borte så så lenge fra jobb kvalifiserer til dømming? Man skal aldri dømme uten alle fakta på bordet. TS stiller spørsmål ved et brev hun har fått av arbeidsgiver.. Hvorfor hun har vært borte er da helt irrelevant? Dette er et konkret spørsmål som dreier seg om hva hun har krav på i forhold til det fraværet hun har hatt.. ikke hvorvidt hun er i stand til å ha en jobb.

Hvilke senskader hun har og hvilke muligheter hun har for tilrettelegging vet du ingenting om. Dermed får vi anta at TS har hatt god grunn til å være sykemeldt.. 

Dessuten har hun ikke "havnet i et slikt tilfelle". Her har arbeidsgiver gjort en feil. Hun har vært borte langt mindre enn det som er innenfor i forhold til sykepenger. 

Anonymkode: 3fd48...38a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Folk baserer seg kun på det trådstarter har skrevet tidligere. Så det er ikke overraskende at noen dømmer henne da. Når det er sagt så er det mulig å få tilrettelegging på jobb hvis man av ulike grunner ikke kan gjøre like god jobb som før, fremfor å sykemelde seg. Det er flere tusener i Norge som får kreft og som har senskader, men de gjør sitt beste for å ikke havne i et slikt tilfelle som ts nå har gjort.

Anonymkode: 25a46...10b

Du, nå får du gi deg.. Er det rart det blir misforståelser, krangler, krig og det som verre er når folk tar seg de friheter og spekulerer og drar slutninger utifra ingenting. Har man ikke all informasjon man trenger for å komme med et innspill, så kan man vel bare spørre? Det går faktisk an å stille spørsmål før man utbasunerer dritt basert på sine egne fordommer.. 

Anonymkode: 53f7f...7ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil. Jeg var i samme situasjon som deg og var sykemeldt frem til svangerskapspermisjonen min begynte. Dette kan du helt og holdent være påståelig på og hadde jeg vært deg hadde jeg sendt en melding til nav via innboksen og når du får svar, vedlegger du dette til arbeidsplassen din. 

Anonymkode: c25fd...902

Man kan kun sende meldinger til NAV, ikke spørsmål. Har sett andre prøve det, da har de blitt bedt om å ringe. De har forandret en del på den funksjonen siden de startet med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, applestories skrev:

Man kan kun sende meldinger til NAV, ikke spørsmål. Har sett andre prøve det, da har de blitt bedt om å ringe. De har forandret en del på den funksjonen siden de startet med den.

Du kan ringe og kreve et skriftlig svar. 

Anonymkode: 9f829...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper arbeidsgiver prøver å bli kvitt deg mtp fraværet ditt.

Anonymkode: 5032b...6dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...