Gå til innhold

Mister lønn pga sykemelding grunnet svangerskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er det mange som påstår at ting er feil, men de kan høyst sannsynlig ta veldig feil. 

Du må se på sykemeldingsperiodene dine tre år tilbake i tid fra du ble sykemeldt. Nav sitt system er treigt med innrapportering og oppdatering av sykemeldingsdager. Jeg tror faktisk at arbeidsgiver her har bedre oppdateringer enn Nav. 

Du må over på aap eller på sosialen om du ikke har en mann som er pliktig til å forsørge deg. 

Vær særdeles nøye med hva du skriver under på i forhold til arbeidstaker.  Noen arbeidsgivere kommer med papirer som medfører at du sier opp din egen stilling uten at du forstår hva du signerer på. Hvem er din arbeidsgiver? En kommuene eller annen offentlig virksomhet? Da er denne typen skjemaer nesten obligatorisk. 

Å være fagorganisert er skjeldent dumt....

Anonymkode: c3257...256

https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Sykepenger/lønn-sykepenger-utover-arbeidsgiverperioden

 

 

Quote

 

Frist for å kreve refusjon

Refusjon kan gis for opptil tre måneder før kravet ble satt frem. Denne fristen er absolutt ved refusjon til arbeidsgiveren.

 

Nav har nok helt sikkert oversikt over sykepenger som er refundert og som er mer enn 3 mnd bakover i tid. 

Så selv om arbeidsgiver har vært veldig treig med refusjon av sykepenger så skal ts ha rett på sykepenger minimum frem til August. 

TS, be arbeidsgiver om en redegjørelse for når de mener du har hatt all disse sykemeldingsdagene og ta det derfra.

Anonymkode: 8f61a...2a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gå over på AAP nå hun er gravid er jo dumskap, da foreldrepengegrunnlaget blir redusert. Dersom det skulle vise seg at arbeidsgiver har rett her ville jeg snakket med jordmor eller lege om mulighet for å søke svangerskapspenger sporentreks! Dersom du har et høyrisikosvangerskap hvor fortsatt arbeid medfører risiko for fosteret så kvalifiserer du for svangerskapspenger.

Anonymkode: abeeb...dc9

Når man er syk og har en løpende sykemelding så kan man ikke bare gå over på svangerskapspenger fordi dette er mer gunstig for henne. Når sykepengerettighetene er brukt opp, så er aap det alle syke må over på dersom de har rettigheter til aap. 

At det er dumskap ja,  det kan du mene. Dumskapen er vel her å bli gravid og å bli syk når man siste tre år har vært mye borte fra jobb, men den dumskapen regner jeg med at ts ikke har gjort med vilje og vitende? 

Klart alle vil ha maks penger, men alle kan ikke få maks penger når de har brukt opp sine rettigheter. Loven er lik for alle syke på sykemelding.

Anonymkode: c3257...256

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke lovhjemler er det arbeidsgiver begrunner saken med? Referanse til en tariffavtale? Kontakt helst din fagforeningsrepresentant, men dersom du ikke er organisert ringer du arbeidslivstelefonen på 225 66 700 og forklar hva arbeidsgiver sier. De kan hjelpe deg med dine rettigheter. Be arbeidsgiver ringe NAV på arbeidsgiverlinjen. 

Anonymkode: 9f829...d0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta. Igjen 

Deg som skriver suste 3 år..betyr det at jeg har oversteget 49 uker pluss 5 dager de tre siste årene til sammen? 

Anonymkode: 7601b...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva reglene sier om lønn fra arbeidsgiver sier vet jeg ikke, men det stemmer at det er de tre siste årene som teller med når man regner sykepengedager.

Det kan høres ut som arbeidsgiver her teller både dager man har fått sykepenger fra dem og fra NAV.

Har man gått 26 uker uten utbetaling fra NAV starter man på null igjen.

Folketrygdloven 8-12;

Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager.

Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-15-8-oppsigelsesvern-ved-sykdom/

Be arbeidsgiver fortelle helt nøyaktig, med spesifikke lovhjemler, hva de tenker med. Ut i fra arbeidsmiljølovens paragraf 15-8 ser det ikke ut som det er rom for å summere flere kortvarige fravær. Hvert nytt fravær skal starte en ny periode, og spesielt dersom fraværene har ulik årsak.

Utklipp: 

 I forarbeidene (Ot. prp. 49 2004-2005) står det at:

«Hva som skal regnes som en sammenhengende fraværsperiode i tilfeller hvor arbeidstakeren etter en  sykdomsperiode har vært tilbake på arbeidet og så blir syk igjen, må bero på en konkret vurdering. Det må blant annet vurderes hvor lenge arbeidstakeren har vært tilbake, og om fraværet har samme eller liknende sykdoms­ årsak. Utgangspunktet må imidlertid være at vernetiden begynner å løpe på nytt dersom arbeidstaker har gjeninntrådt etter sykemelding, med mindre den tiden vedkommende har vært tilbake i jobb er kortvarig. Dette innebærer at bestemmelsen som hovedregel ikke gir adgang til å summere korte, men hyppige fravær.»

Anonymkode: 9f829...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring fagorganisasjonen din nå! Da tar de seg av kommunikasjonen med sjefen. :)

Anonymkode: a9323...ecf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta. Igjen 

Deg som skriver suste 3 år..betyr det at jeg har oversteget 49 uker pluss 5 dager de tre siste årene til sammen? 

Anonymkode: 7601b...ab5

Det var ikke meg du siterte, men svarer likevel😉

Det regnes sykemeldinger fra de tre siste årene hvis du ikke har hatt en periode som overstiger 26 uker du har vært på jobb, da starter du på nytt igjen. Såvidt jeg vet skal ikke arbeidsgiverperioden regnes med, kun når du er gravid, da blir det refundert fra 1. dag. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-15-8-oppsigelsesvern-ved-sykdom/

Be arbeidsgiver fortelle helt nøyaktig, med spesifikke lovhjemler, hva de tenker med. Ut i fra arbeidsmiljølovens paragraf 15-8 ser det ikke ut som det er rom for å summere flere kortvarige fravær. Hvert nytt fravær skal starte en ny periode, og spesielt dersom fraværene har ulik årsak.

Utklipp: 

 I forarbeidene (Ot. prp. 49 2004-2005) står det at:

«Hva som skal regnes som en sammenhengende fraværsperiode i tilfeller hvor arbeidstakeren etter en  sykdomsperiode har vært tilbake på arbeidet og så blir syk igjen, må bero på en konkret vurdering. Det må blant annet vurderes hvor lenge arbeidstakeren har vært tilbake, og om fraværet har samme eller liknende sykdoms­ årsak. Utgangspunktet må imidlertid være at vernetiden begynner å løpe på nytt dersom arbeidstaker har gjeninntrådt etter sykemelding, med mindre den tiden vedkommende har vært tilbake i jobb er kortvarig. Dette innebærer at bestemmelsen som hovedregel ikke gir adgang til å summere korte, men hyppige fravær.»

Anonymkode: 9f829...d0d

Så merkelig, denne har jeg ikke lest før. Har alltid fått vite at det ikke spiller noen rolle om hva en er sykemeldt for, det er 52 uker uansett årsak. Men det er altså ikke sånn! 

Denne kan være fin å bruke, TS, iom at du nå har et risikosvangerskap. Dette ordner seg nok👍

Anonymkode: 69fb2...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen 

Har nå regnet antall dager.... 

Fra 1 januar 2016 til dags dato har jeg vært sykemeldt totalt 150 dager. Dvs 150 dager på 3 år og 3 mnd 

150 fager overstiger jo ikke 49 uker pluss 5 dager? Jeg er jo langt unna...

Anonymkode: 7601b...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen 

Har nå regnet antall dager.... 

Fra 1 januar 2016 til dags dato har jeg vært sykemeldt totalt 150 dager. Dvs 150 dager på 3 år og 3 mnd 

150 fager overstiger jo ikke 49 uker pluss 5 dager? Jeg er jo langt unna...

Anonymkode: 7601b...ab5

Ja, da er du godt innenfor👌 Du må bare finne ut hvordan de har regnet dette! Det kan jo hende de har regnet siden du begynte der? Men det er jo ikke innenfor regelverket! Selvom denne personen er sykemeldt må du bare få en annen til å vise hvordan de er kommet frem til dette, så du slipper å gå å bekymre deg! 

Anonymkode: 69fb2...aa5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet du forresten med eller uten arbeidsgiverperioden? Og la du merke til om det gikk mer enn 6 mnd uten en sykemld en periode? 

Anonymkode: 69fb2...aa5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke gått 6 mnd i mellom noen av periodene nei, men sykemeldingene er hovedsaklig på gjennomsnittlig 4 dager av gangen, med unntak for noen perioder på 7 8 dager og kanskje maks to ganger på 14 dager. Men nei, det har ikke gått 6 mnd mellom. 

Men jeg har vel telt riktig, for det er vel kun antall dager sykemelding, uavhengig prosent sykemeldt, som skal telles som antall dager? 

Har ikke tatt høyde for arbeidsgiverperioden da mitt arbeidssted betaler lønn samtlige dager og krever refusjon fra nav. 

 

Og igjen da..hvis jeg har telt feil, så må jo maksdatoen min som nav angir være det jeg må forholde meg til? Og den er jo ikke før utpå vinteren ... 

 

Trådstarter her altså.... 

Anonymkode: 7601b...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke gått 6 mnd i mellom noen av periodene nei, men sykemeldingene er hovedsaklig på gjennomsnittlig 4 dager av gangen, med unntak for noen perioder på 7 8 dager og kanskje maks to ganger på 14 dager. Men nei, det har ikke gått 6 mnd mellom. 

Men jeg har vel telt riktig, for det er vel kun antall dager sykemelding, uavhengig prosent sykemeldt, som skal telles som antall dager? 

Har ikke tatt høyde for arbeidsgiverperioden da mitt arbeidssted betaler lønn samtlige dager og krever refusjon fra nav. 

 

Og igjen da..hvis jeg har telt feil, så må jo maksdatoen min som nav angir være det jeg må forholde meg til? Og den er jo ikke før utpå vinteren ... 

 

Trådstarter her altså.... 

Anonymkode: 7601b...ab5

Høres ut som du kan ta det helt med ro, her er det noen som har vært litt overivrige. Arbeidsgiver får ikke refusjon for arbeidsgiverperioden (unntagen når det er svangerskapsrelatert), så her høres det ut som det er ennå færre dager enn det du har regnet ut! Hvis ikke du har vært en del borte og de har søkt om refusjon fra første dag? Det skal du i så fall vite om! Dette er jeg helt sikker på at ordner seg! 

Anonymkode: 69fb2...aa5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenmeldinger skal vel også regnes med? 

Anonymkode: 7601b...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Egenmeldinger skal vel også regnes med? 

Anonymkode: 7601b...ab5

Nei. 

Anonymkode: 4c52f...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om de prøver å svindle deg.
Gjerne du kan ta en tur til legen og få SVANGERSKAPSPENGER istedenfor sykemelding?

https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger

Anonymkode: 7fee0...d30

Man får ikke svangerskapspenger hvis man er syk. Les deg opp før du anbefaler dette.

Anonymkode: 25a46...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter igjen ... 

 

Dette ødela virkelig dagen min ja... 

Men nav sier at man må ha vært syke rødt sammenhengende i 52 uker for å miste retten på sykepenger. Først ved 52 uler sammenhengende blir det snakk om permisjon uten lønn eller uføre. De sier derfor at maksdato min er ikke før i slutten av 2019. 

En jeg nettopp snakket med på jobben nå sa at det er ikke noe krav om sammenhengende syke melding i 52 uker, men at mitt sykefravær med sykemelding alle årene jeg har vært ansatt tilsvarer 52 uker og derfor har jeg mistet retten. 

 

...... brevet er jo med mine opplysninger personlig og hun jeg snakket med på vegne av vedkommende som skrev brevet sier at vedkommende har jobbet med dette i mange år og kan nok ikke ha gjort en feil nei.. 

 

Får snart sammenbrudd jeg.. 

Anonymkode: 7601b...ab5

Men hvorfor har du vært så mye syk da?? 

Kanskje du rett og slett er for syk til å ha en jobb?

Anonymkode: b2932...fad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor har du vært så mye syk da?? 

Kanskje du rett og slett er for syk til å ha en jobb?

Anonymkode: b2932...fad

Men hallo? Er du seriøs?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det har ikke gått 6 mnd i mellom noen av periodene nei, men sykemeldingene er hovedsaklig på gjennomsnittlig 4 dager av gangen, med unntak for noen perioder på 7 8 dager og kanskje maks to ganger på 14 dager. Men nei, det har ikke gått 6 mnd mellom. 

Men jeg har vel telt riktig, for det er vel kun antall dager sykemelding, uavhengig prosent sykemeldt, som skal telles som antall dager? 

Har ikke tatt høyde for arbeidsgiverperioden da mitt arbeidssted betaler lønn samtlige dager og krever refusjon fra nav. 

 

Og igjen da..hvis jeg har telt feil, så må jo maksdatoen min som nav angir være det jeg må forholde meg til? Og den er jo ikke før utpå vinteren ... 

 

Trådstarter her altså.... 

Anonymkode: 7601b...ab5

Men du har aldri vært sykemeldt over 16 dager? Arbeidsgiverperioden er 16 dager, og sykemelding under den perioden avbryter ikke opptjeningen på 26 uker (med mindre du har hatt så hyppige sykemeldinger at arbeidsgiverperiode ikke inntreffer, dvs vært helt friskmeldt i minst 16 dager mellom). At du får lønn direkte fra arbeidsgiver spiller ingen rolle, man skiller på arbeidsgiverperiode uansett. 

Men uansett, NAV har nok kontroll på dette, det er jo de som betaler sykepengene dine (selv om du får de via arbeidsgiver). Jeg ville bare sendt skriftlig beskjed til arbeidsgiver om at de har regnet feil, at du i følge NAV ikke oppnår maksdato før i xxx, og at NAV kan dokumentere dette. Skriv at du forventer en skriftlig tilbakemelding etter at arbeidsgiver har snakket med NAV slik at du kan anse dette ute av verden, og at hvis de er uenige i NAV sine beregninger må de dokumentere det overfor NAV,men at du etter dine beregninger også vet at NAV har rett og at arbeidsgiver tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...