Gå til innhold

Mister lønn pga sykemelding grunnet svangerskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt i 10 av 20 uker av mitt svangerskap så langt og har i dag mottatt et brev fra mitt arbeidssted hvor de påpeker at mine rettigheter knyttet til lønn faller bort dersom jeg ikke blir friskmeldt innen en viss dato frem i tid. 

Det står videre at jeg har vært sykemeldt i flere perioder og at man kun kan være sykemeldt i 49 uker. Jeg har jo absolutt ikke vært sykemeldt så lenge. 

Det står at jeg må søke om hel eller delvis sykepermisjon uten lønn og at jeg ev må søke om uførepensjon. Jeg skjønner ikke noe. Jeg har vært sykemeldt 10 uker og ikke 49... og kan man virkelig ikke være sykemeldt når man er gravid? Betyr dette at jeg mister lønnen min? Hva da med lønn under permisjonen når jeg er hjemme med barn?  Det står at jeg må være helt arbeidsfør i 6 mnd. Det er jo helt umulig når jeg er i et risikosvangerskap med plager som gjør at jeg ikke kan jobbe. 

Kjenner litt på angsten nå og trenger litt hjelp til forståelse før jeg eventuelt ringer sjefen min og er påståelig omkring noe jeg ikke egentlig er trygg på 

 

Håper noen snille mennesker der ute kan hjelpe meg 

Anonymkode: 7601b...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en feil, så kontakt sjefen og gi beskjed om det. 

Anonymkode: 1e0c0...44b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut. Les deg opp på regelverk på nav.no eventuelt ring NAV?

Da jeg gikk gravid så hadde NAV en regel om at for svangerskapsrelatert sykemelding så betaler NAV alt fra dag 1 (vanligvis arbeidsgiver første 16 dager).

Har du vært sykemeldt før svangerskap? 

Man skal jo ikke søke uføretrygd fordi man har svangerskapsplager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her må du ta opp med nav. Men jeg jeg enig med deg, det er mye som ikke ser ut til å være etter boka her. Å blande inn  eventuell søknad om uførepensjon hører ingen steder hjemme. Kan det ha vært et standardskriv av typen "one size fits all" du har fått? 

Anonymkode: b497c...be4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagforening umiddelbart! 

Anonymkode: 4ae7e...83f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her igjen ...

 

Prøvd å få tak o vedkommende som har skrevet brevet og så klart er vedkommende sykemeldt! ... (!!) 

I brevet står det at man kan være sykemeldt med lønn i 49 uker og 5 fager og tilogmed 16 mars 2019. Jeg kontaktet nav og de sier at min maksdato er ikke før i november 2019. Det jeg ikke skjønner da er hvorfor jobben opererer med en annen dato mens nav har denne i november? 

Videre i mitt brev står det at man fra april må søke om permisjon uten lønn. 

Jeg er jo helt fra meg her for jeg er i en situasjon som gjør at jeg blir forlenget sykemeldt helt til jeg går ut i permisjon i juni, mest Sannsynlig. Det er jo overhodet ikke aktuelt med uførepensjon. 

Jeg har absolutt ikke vært sykemeldt 49 uker og 5 dager sammenhengende da sykemeldingen min startet i slutten av januar. Min siste sykemelding var da i oktober i fjor og den var på 8 dager. Hadde så 3 dager i september og slikt spredt utover 2018 men aldri over 14 dager sammenhengende. 

Skjønner ikke noe og kjenner jeg ble super stresset nå  

Anonymkode: 7601b...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her igjen ...

 

Prøvd å få tak o vedkommende som har skrevet brevet og så klart er vedkommende sykemeldt! ... (!!) 

I brevet står det at man kan være sykemeldt med lønn i 49 uker og 5 fager og tilogmed 16 mars 2019. Jeg kontaktet nav og de sier at min maksdato er ikke før i november 2019. Det jeg ikke skjønner da er hvorfor jobben opererer med en annen dato mens nav har denne i november? 

Videre i mitt brev står det at man fra april må søke om permisjon uten lønn. 

Jeg er jo helt fra meg her for jeg er i en situasjon som gjør at jeg blir forlenget sykemeldt helt til jeg går ut i permisjon i juni, mest Sannsynlig. Det er jo overhodet ikke aktuelt med uførepensjon. 

Jeg har absolutt ikke vært sykemeldt 49 uker og 5 dager sammenhengende da sykemeldingen min startet i slutten av januar. Min siste sykemelding var da i oktober i fjor og den var på 8 dager. Hadde så 3 dager i september og slikt spredt utover 2018 men aldri over 14 dager sammenhengende. 

Skjønner ikke noe og kjenner jeg ble super stresset nå  

Anonymkode: 7601b...ab5

Høres ut som om de prøver å svindle deg.
Gjerne du kan ta en tur til legen og få SVANGERSKAPSPENGER istedenfor sykemelding?

https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger

Anonymkode: 7fee0...d30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har det skjedd en feil :) kontakt fagforbund og ha de i ryggen og hør med jobb hva som har skjedd.

Anonymkode: 5aae7...882

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt klart en feil. Send en epost til personalansvarlig. Snakk deretter med nav. Så kan du bare slappe av. Du trenger ikke fagforening for dette. De har gjort en feil. Og de kommer ikke unna noe her. Du kan være sykemeldt hele resten av svangerskapet uten at det  innvirkning på verken sykepenger, permisjonspenger eller jobben din. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har hatt lange sykemeldingsperioder over en viss tid (før var det 3 år), uten at det har gått 6 mnd med jobb mellom, kan det legges sammen til et år. Men det høres jo ikke ut som du er i den situasjonen i det hele tatt. Her er det helt sikkert gjort en feil. Iom at du har undersøkt med nav at din maks dato er i nov kan du slappe helt av! Men da kontakt med personalansvarlig så slipper du å gå og tenke på dette👍 

Anonymkode: 69fb2...aa5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Pust med magen. 

Mest sannsynlig har det skjedd en feil. Kanskje har de forvekslet to personer, har helt feil data inne på deg, eller har sendt brevet til feil person? Så lenge det de skriver er helt feil trenger du ikke bekymre deg. 

Du kan jo logge inn på Ditt Nav og notere derfra perioden du har vært sykemeldt de siste årene. Så sender du det til arbeidsgiver med beskjed om at de tar feil, og så følger du det opp i løpet av noen dager. 

Hvis vedkommende som skrev brevet var sykemeldt samtidig som brevet ble sendt er det jo enda et tegn på at noe har gått veldig galt i systemet...? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter igjen ... 

 

Dette ødela virkelig dagen min ja... 

Men nav sier at man må ha vært syke rødt sammenhengende i 52 uker for å miste retten på sykepenger. Først ved 52 uler sammenhengende blir det snakk om permisjon uten lønn eller uføre. De sier derfor at maksdato min er ikke før i slutten av 2019. 

En jeg nettopp snakket med på jobben nå sa at det er ikke noe krav om sammenhengende syke melding i 52 uker, men at mitt sykefravær med sykemelding alle årene jeg har vært ansatt tilsvarer 52 uker og derfor har jeg mistet retten. 

 

...... brevet er jo med mine opplysninger personlig og hun jeg snakket med på vegne av vedkommende som skrev brevet sier at vedkommende har jobbet med dette i mange år og kan nok ikke ha gjort en feil nei.. 

 

Får snart sammenbrudd jeg.. 

Anonymkode: 7601b...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter igjen ... 

 

Dette ødela virkelig dagen min ja... 

Men nav sier at man må ha vært syke rødt sammenhengende i 52 uker for å miste retten på sykepenger. Først ved 52 uler sammenhengende blir det snakk om permisjon uten lønn eller uføre. De sier derfor at maksdato min er ikke før i slutten av 2019. 

En jeg nettopp snakket med på jobben nå sa at det er ikke noe krav om sammenhengende syke melding i 52 uker, men at mitt sykefravær med sykemelding alle årene jeg har vært ansatt tilsvarer 52 uker og derfor har jeg mistet retten. 

 

...... brevet er jo med mine opplysninger personlig og hun jeg snakket med på vegne av vedkommende som skrev brevet sier at vedkommende har jobbet med dette i mange år og kan nok ikke ha gjort en feil nei.. 

 

Får snart sammenbrudd jeg.. 

Anonymkode: 7601b...ab5

Men du har det jo svart på hvitt fra nav:) bare send de opplysningene. 

Anonymkode: 5aae7...882

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter igjen ... 

 

Dette ødela virkelig dagen min ja... 

Men nav sier at man må ha vært syke rødt sammenhengende i 52 uker for å miste retten på sykepenger. Først ved 52 uler sammenhengende blir det snakk om permisjon uten lønn eller uføre. De sier derfor at maksdato min er ikke før i slutten av 2019. 

En jeg nettopp snakket med på jobben nå sa at det er ikke noe krav om sammenhengende syke melding i 52 uker, men at mitt sykefravær med sykemelding alle årene jeg har vært ansatt tilsvarer 52 uker og derfor har jeg mistet retten. 

 

...... brevet er jo med mine opplysninger personlig og hun jeg snakket med på vegne av vedkommende som skrev brevet sier at vedkommende har jobbet med dette i mange år og kan nok ikke ha gjort en feil nei.. 

 

Får snart sammenbrudd jeg.. 

Anonymkode: 7601b...ab5

Så lenge du har hatt 6 mnd uten lenger sykemldperiode enn 16 dager, arbeidsgiverperioden er ikke dette noe problem. Hvor lenge har du jobbet der? Kan aldri tenke meg at de kan gå 10-20 år tilbake liksom...Er dette ditt første barn? 

Anonymkode: 69fb2...aa5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Trådstarter igjen ... 

 

Dette ødela virkelig dagen min ja... 

Men nav sier at man må ha vært syke rødt sammenhengende i 52 uker for å miste retten på sykepenger. Først ved 52 uler sammenhengende blir det snakk om permisjon uten lønn eller uføre. De sier derfor at maksdato min er ikke før i slutten av 2019. 

En jeg nettopp snakket med på jobben nå sa at det er ikke noe krav om sammenhengende syke melding i 52 uker, men at mitt sykefravær med sykemelding alle årene jeg har vært ansatt tilsvarer 52 uker og derfor har jeg mistet retten. 

 

...... brevet er jo med mine opplysninger personlig og hun jeg snakket med på vegne av vedkommende som skrev brevet sier at vedkommende har jobbet med dette i mange år og kan nok ikke ha gjort en feil nei.. 

 

Får snart sammenbrudd jeg.. 

Anonymkode: 7601b...ab5

Begge de utenom NAV du har snakket med har fullstendig feil. Ring jobben igjen og si at informasjonen i brevet ikke stemmer, og at de må skrive et med riktige opplysninger, eventuelt trekke tilbake det første brevet. At noen har jobbet i mange år hjelper ingenting, feil skjer og de må fortsatt følge regelverket, så den må de ro lenger ut på landet med. :P Hadde vært deilig å kunne bruke erfaring som begrunnelse for alt man gjør på jobb, men sånn er ikke virkeligheten. 

Dette ordner seg, for dette har de absolutt ikke rett til å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Albbas skrev:

Begge de utenom NAV du har snakket med har fullstendig feil. Ring jobben igjen og si at informasjonen i brevet ikke stemmer, og at de må skrive et med riktige opplysninger, eventuelt trekke tilbake det første brevet. At noen har jobbet i mange år hjelper ingenting, feil skjer og de må fortsatt følge regelverket, så den må de ro lenger ut på landet med. :P Hadde vært deilig å kunne bruke erfaring som begrunnelse for alt man gjør på jobb, men sånn er ikke virkeligheten. 

Dette ordner seg, for dette har de absolutt ikke rett til å gjøre. 

Jeg tror også NAV har rett i sin maks dato i denne saken, men den ene på jobben har rett i at ved mange mindre sykemeldingsperioder kan man overstige 52 uker. Det er altså ikke sånn at det kun er ved sammenhengende fravær 52 uker. Det står veldig klart på NAV sine sider. 

Anonymkode: 69fb2...aa5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom NAV sier at du har maksdato for sykepenger i november så er det jo det som stemmer ? :klo: Det er jo NAV som utbetaler sykepenger (enten rett til deg eller ved at de refunderer arbeidsgiver) så dette er jo opp til NAV, ikke din arbeidsplass. 

Anonymkode: abeeb...dc9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her igjen ...

 

Prøvd å få tak o vedkommende som har skrevet brevet og så klart er vedkommende sykemeldt! ... (!!) 

I brevet står det at man kan være sykemeldt med lønn i 49 uker og 5 fager og tilogmed 16 mars 2019. Jeg kontaktet nav og de sier at min maksdato er ikke før i november 2019. Det jeg ikke skjønner da er hvorfor jobben opererer med en annen dato mens nav har denne i november? 

Videre i mitt brev står det at man fra april må søke om permisjon uten lønn. 

Jeg er jo helt fra meg her for jeg er i en situasjon som gjør at jeg blir forlenget sykemeldt helt til jeg går ut i permisjon i juni, mest Sannsynlig. Det er jo overhodet ikke aktuelt med uførepensjon. 

Jeg har absolutt ikke vært sykemeldt 49 uker og 5 dager sammenhengende da sykemeldingen min startet i slutten av januar. Min siste sykemelding var da i oktober i fjor og den var på 8 dager. Hadde så 3 dager i september og slikt spredt utover 2018 men aldri over 14 dager sammenhengende. 

Skjønner ikke noe og kjenner jeg ble super stresset nå  

Anonymkode: 7601b...ab5

Her er det mange som påstår at ting er feil, men de kan høyst sannsynlig ta veldig feil. 

Du må se på sykemeldingsperiodene dine tre år tilbake i tid fra du ble sykemeldt. Nav sitt system er treigt med innrapportering og oppdatering av sykemeldingsdager. Jeg tror faktisk at arbeidsgiver her har bedre oppdateringer enn Nav. 

Du må over på aap eller på sosialen om du ikke har en mann som er pliktig til å forsørge deg. 

Vær særdeles nøye med hva du skriver under på i forhold til arbeidstaker.  Noen arbeidsgivere kommer med papirer som medfører at du sier opp din egen stilling uten at du forstår hva du signerer på. Hvem er din arbeidsgiver? En kommuene eller annen offentlig virksomhet? Da er denne typen skjemaer nesten obligatorisk. 

Å være fagorganisert er skjeldent dumt....

Anonymkode: c3257...256

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå over på AAP nå hun er gravid er jo dumskap, da foreldrepengegrunnlaget blir redusert. Dersom det skulle vise seg at arbeidsgiver har rett her ville jeg snakket med jordmor eller lege om mulighet for å søke svangerskapspenger sporentreks! Dersom du har et høyrisikosvangerskap hvor fortsatt arbeid medfører risiko for fosteret så kvalifiserer du for svangerskapspenger.

Anonymkode: abeeb...dc9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Å gå over på AAP nå hun er gravid er jo dumskap, da foreldrepengegrunnlaget blir redusert. Dersom det skulle vise seg at arbeidsgiver har rett her ville jeg snakket med jordmor eller lege om mulighet for å søke svangerskapspenger sporentreks! Dersom du har et høyrisikosvangerskap hvor fortsatt arbeid medfører risiko for fosteret så kvalifiserer du for svangerskapspenger.

Anonymkode: abeeb...dc9

Dette

Anonymkode: 8f61a...2a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...