Gå til innhold

Terrorangrepet i New Zealand


Lothlorien-

Anbefalte innlegg

1 time siden, Absol skrev:

Hardt ut??? Hvor mange medieoppslag har vi sett i det siste om is krigere som vil hjem? Hvor mange har ikke tweetet og postet om sinte muslimske menn? Hvorfor er det så fælt når noen bringer opp det faktum at flere og flere "hvite menn" velger å svare på terror med terror?

Terror har bare ofre. Det har ikke noe å si hvilken farge det er på ofrene og terroristene, handlingen skader og dreper bare uskyldige. 

Det tragiske her er jo at 2 ekstreme grupperinger fører en krig basert på å drepe så mange sivile som mulig og her må det sies at begge sider har skyld. Vold avler vold og hat avler har.

Du synes ikke du er litt inkonsekvent her? På en side argumenterer du for at det er naturlig at noen bringer opp det faktum at fler og fler "hvite menn" velger å svare terror med terror. Rett etterpå argumenterer du for at terror kjenner ingen farge, og at farge ikke har noe å si? Noe jeg er fullstendig enig med deg i, sånn btw. Men ideologi har, være seg religion eller politikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hver eneste en som bruker denne hendelsen til å synes synd på seg selv, ja værsågod gjør det. Jeg for min del skal i moskeen og be for våre brødre og søstre som døde i dette angrepet. Synd å høre om alle dere som synes dette var fryktelig urettferdig overfor norske og høyreekstreme. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig at facebook feeden min var så stille i dag, hadde det vært en muslim som sto bak angrepet, DA ALTSÅ...!
Og hva skjer med at klokken er 18:52, og denne saken er nederst på aftenposten.no, greit nok at Wara saken er spennende, men det har fortsatt ikke gått et døgn. Det er viktig å ikke bagatellisere ny-nazisme(eller hva enn man velger å kalle det nå) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ess skrev:

Hver eneste en som bruker denne hendelsen til å synes synd på seg selv, ja værsågod gjør det. Jeg for min del skal i moskeen og be for våre brødre og søstre som døde i dette angrepet. Synd å høre om alle dere som synes dette var fryktelig urettferdig overfor norske og høyreekstreme. 

Har du samme innstilling når det har vært islamske terrorangrep - altså at du har medfølelse med ofrene og kun det, eller tenker du først og fremst på at kanskje noen vil si noe stygt om/til muslimer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ingen hunder eller katter har blitt skremt av alt bråket gjerningsmannen lagde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, HalldirV2 skrev:

Du synes ikke du er litt inkonsekvent her? På en side argumenterer du for at det er naturlig at noen bringer opp det faktum at fler og fler "hvite menn" velger å svare terror med terror. Rett etterpå argumenterer du for at terror kjenner ingen farge, og at farge ikke har noe å si? Noe jeg er fullstendig enig med deg i, sånn btw. Men ideologi har, være seg religion eller politikk. 

Nei, jeg påpeker at det er like naturlig at noen bringer opp "hvite menn" som "sinte muslimer" begge sider er like gode til å dyrke opp hat mot den andre gruppen med diverse ekstremistiske meninger og tanker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Absol skrev:

Nei, jeg påpeker at det er like naturlig at noen bringer opp "hvite menn" som "sinte muslimer" begge sider er like gode til å dyrke opp hat mot den andre gruppen med diverse ekstremistiske meninger og tanker...

Da misforstod jeg. I såfall er det absolutt ikke sammenlignbart. Islam er en religion/ideologi, "hvite menn" er en hudfarge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Da misforstod jeg. I såfall er det absolutt ikke sammenlignbart. Islam er en religion/ideologi, "hvite menn" er en hudfarge. 

Er til dels enig, men så har "sinte hvite menn" blitt en beskrivelse på høyreekstreme og "muslim har blitt ensbetydende for "terrorist"  og så føler begge sider seg berettiget til å være krenket og såret og krigen kan fortsette. 

Begge deler er en uberettiget teppebeskrivelse som overgeneraliserer en stor gruppe mennesker og tillegger dem meninger, tanker og ønsker de ikke har.

Jeg synes begge deler er så håpløst at det er umulig å skulle si at den ene er verre eller mer akseptert enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, T-Rex skrev:

Det jeg lurer på, er hva som liksom skal være hensikten med denne typen handlinger, sett fra gjerningsmennenes side.

 

12 timer siden, baltazar skrev:

Det er ingen hensikt... personen er så syk at han eller hun tror dette er det rette å gjøre. Det er bare synd at disse personene ikke blir fanget opp tidligere

Det er ikke noen hensikt eller sykdom, men om å være langt nede i sitt eget gjørmehull. Det er sånt som kan skje når man kun leser alternative medier som sprer muslimhat, og de eneste man kommuniserer med er andre muslimhatere på internett. Man bygger opp et verdensbilde hvor muslimer er roten til alt ondt, og hvor man oppriktig tror at man befinner seg i en krigstilstand. Det er folk av denne typen her på KG også. Sier så klart ikke at KG-ere er potensielle drapsmenn, men at enkelte bruker all sin våkne tid til å snakke om muslimer. Over lang tid så kan slikt vippe noen over grensa til å utøve vold og terror. 

Dette fenomenet gjelder ikke bare høyreekstreme, men også ekstreme antifeminister som bygger opp kvinnehat, eller fundamentalistiske muslimer som bygger opp hat mot alle vestlige ikke-troende. Alle ekstremister er egentlig helt like. Det handler om å projisere alt mulig dritt over på en annen folkegruppe, som en mekanisme.

Jeg tror det handler mye om maskulinitet og å føle seg "kastrert"/ydmyket i samfunnet, uten at jeg helt klarer å forklare det nærmere. Du ser sjelden menn med draget på kvinner og med mye sosial suksess være besatt av muslimer, feminister eller "de vantro i Vesten". Det er en spesiell klasse av menn som er overrepresentert blant ekstremister, og jo større de økonomiske ulikhetene blir i samfunnet, jo flere står i faresonen for å bli radikaliserte.

7 timer siden, Opie skrev:

Sumaya Jirde Ali hardt ut på twitter mot "hvite menn".

Lurer på om det hadde vært like aksetpbert å snakket om "mørke menn" om det hadde vært det vi ser mest av, nemlig angrep av ekstreme musmlimer med mørk hud? Svaret sier vel seg selv.

 

Vi snakker om radikaliserte muslimske menn hele tiden. Det er jo disse som er IS-krigerne som reiste til Syria, og som hele verden - med rette - hater og forakter. På samme måte som vi er nødt til å snakke om radikaliseringen som foregår innad i lukkede muslimske miljøer, og som fostrer voldsmenn og ekstremister, er vi nødt til å snakke om de voldelige og ekstreme tendensene som vokser innad i såkalte alt-right-miljøer - som er dominert av nettopp hvite menn. Det er ikke snakk om ensomme ulver, men om folk som har tilhørt et spesielt miljø, ofte på internett, og som tilhører en spesiell sosial klasse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tiurleik skrev:

 

Det er ikke noen hensikt eller sykdom, men om å være langt nede i sitt eget gjørmehull. Det er sånt som kan skje når man kun leser alternative medier som sprer muslimhat, og de eneste man kommuniserer med er andre muslimhatere på internett. Man bygger opp et verdensbilde hvor muslimer er roten til alt ondt, og hvor man oppriktig tror at man befinner seg i en krigstilstand. Det er folk av denne typen her på KG også. Sier så klart ikke at KG-ere er potensielle drapsmenn, men at enkelte bruker all sin våkne tid til å snakke om muslimer. Over lang tid så kan slikt vippe noen over grensa til å utøve vold og terror. 

Dette fenomenet gjelder ikke bare høyreekstreme, men også ekstreme antifeminister som bygger opp kvinnehat, eller fundamentalistiske muslimer som bygger opp hat mot alle vestlige ikke-troende. Alle ekstremister er egentlig helt like. Det handler om å projisere alt mulig dritt over på en annen folkegruppe, som en mekanisme.

Jeg tror det handler mye om maskulinitet og å føle seg "kastrert"/ydmyket i samfunnet, uten at jeg helt klarer å forklare det nærmere. Du ser sjelden menn med draget på kvinner og med mye sosial suksess være besatt av muslimer, feminister eller "de vantro i Vesten". Det er en spesiell klasse av menn som er overrepresentert blant ekstremister, og jo større de økonomiske ulikhetene blir i samfunnet, jo flere står i faresonen for å bli radikaliserte.

Vi snakker om radikaliserte muslimske menn hele tiden. Det er jo disse som er IS-krigerne som reiste til Syria, og som hele verden - med rette - hater og forakter. På samme måte som vi er nødt til å snakke om radikaliseringen som foregår innad i lukkede muslimske miljøer, og som fostrer voldsmenn og ekstremister, er vi nødt til å snakke om de voldelige og ekstreme tendensene som vokser innad i såkalte alt-right-miljøer - som er dominert av nettopp hvite menn. Det er ikke snakk om ensomme ulver, men om folk som har tilhørt et spesielt miljø, ofte på internett, og som tilhører en spesiell sosial klasse. 

Ifølge Tarrant selv er han miljøforkjemper, klimatilhenger og en eco-fascist. Hvorfor det er så stor forskjell mellom hva Tarrant selv skriver og hva media(folk flest) skriver kan du lese litt om her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig og grusomt. Å komme steder og målrettet skyte ned uskyldige mennesker. Det var grusomt på Utøya, det var grusomt i Paris, og nå også i New-Zealand. 

Det er ingen som vinner på dette, foreldre uten barn og barn uten foreldre. Folks liv er ødelagt av meningsløs vold. 

Det bør være en diskusjon om årsaker og forebygging. Hva kan samfunnet gjøre. Der er nok ikke alle tanker som kommer til å bli like godt mottatt. Den er likevel nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lothlorien- skrev:

Så om det kommer hevnangrep, er det primært muslimer det vil være synd på? Ingen medfølelse med de vestlige som blir drept? Bare trist at kanskje det blir vanskeligere for muslimer å innvandre til vestlige land?

Det du skriver er så utrolig hyklersk.

Hvorfor kommenterer du ikke dette terrorangrepet på samme måte som du kommenterer potensielle muslimske terrorangrep? F.eks.: Dette terrorangrepet kan gjøre det vanskeligere for høyreekstreme fremover, det kan føre til flere fordommer mot dem etc. etc.

Du viser hvor ulikt politisk korrekte reagerer på terrorangrep avhengig av hvem som er gjerningsperson og offer -selv om man burde fordømme gjerningsmennene og ha medfølelse med ofrene uansett hvem de er.

Nå henger jeg ikke helt med her..

Du er klar over hva høyreekstremisme er for noe? Jeg kan godt hjelpe deg:

«Høyreekstremisme er et samlebegrep for flere former for politisk ekstremisme som ansees å befinne seg på ytterkanten av høyresiden på den politiske venstre-høyre-aksen. Ekstremisme defineres som politiske bevegelser eller ideologier utenfor det demokratiske spekteret» (Wikipedia) - altså en ideologi, ikke en menneskegruppe. Videre: «..en overbevisning om at folkeslag er grunnleggende ulike der noen står naturlig over andre.» Altså en ideologi som ser på hele folkeslag som mindreverdige i et verdenssamfunn (Hitler much?). Du snakker som om muslimer også er en ideologi - der tar du feil, dette er en menneskegruppe, med en religiøs overbevisning. På lik linje med kristne som også har en religiøs overbevisning - En folkegruppe. På lik linje med nordmenn som blir sett på som en kristen folkegruppe (nei, jeg er ikke kristen, men staten Norge blir ansett som kristen, og mange nordmenn går fortsatt i kirken hver søndag). 

Du mener seriøst at ideologien høyreekstremisme må støttes, slik at de får fritt leide til å fortsette sin hatkampanje mot folkegrupper de anser som mindre verdt? Du ser forskjellen på en folkegruppe og en ideologi? Om søndagskirken vår ble angrepet under andakten, på samme måte som moskeen ble angrepet i går - ville du sagt det samme? Stakkars IS, nå blir det jo vanskeligere for dem i fremtiden. Nei, du ville kalt det et angrep mot vår frihet som en menneskegruppe. For du mener at vi alle skal ha frihet til å tro på hva vi vil? Angrepet i går var et angrep mot muslimers rett til å tro på hva de enn måtte ønske. 

Du har misforstått noe elementært i verdensbildet ditt. IS er en egen gruppe, med et ideologisk bilde av hvordan verden skal se ut, hvor de mener andre menneskegrupper enn de selv er mindre verdt - akkurat samme ideologi som høyreekstreme altså. Angrepet i går var rettet mot en folkegruppe, ikke mot IS. Hadde angrepet vært rettet mot en kirke ville også angrepet vært rettet mot en folkegruppe. 

Når folk er redde for hvordan muslimer skal bli mottatt etter et terrorangrep, er det fordi det finnes så sinnsykt mange tullinger som ikke evner å se forskjellen på en menneskegruppe og en ideologi. De aller fleste muslimer tar like stor avstand fra IS og ekstremisme som det størsteparten av verden gjør - de rømmer for pokker landene sine for å slippe unna ekstremismen! På lik linje som flere nordmenn rømte landet under 2. Verdenskrig - for å unnslippe høyreekstremismen. Du må lære deg å skille på dette rett og slett! Så blir det enklere å ta deg seriøst. 

Den dagen jeg våkner opp til at media gir støtteerklæringer til IS eller høyreekstremisme - den dagen må noen følge meg til lukket avdeling, for da er det ikke lenger håp for verden. 

Hvordan ser egentlig ditt ideologiske verdensbilde ut? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:(

Får vond i hjertet.. 

Tanken på de som desperat ser gjennom videoen for å se om de kan finne ut hva som skjedde med sine nærmeste. Syk syk morder terrorist. Jeg er glad for at jeg ikke klarer å forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Lothlorien- said:

Har du samme innstilling når det har vært islamske terrorangrep - altså at du har medfølelse med ofrene og kun det, eller tenker du først og fremst på at kanskje noen vil si noe stygt om/til muslimer? 

 

Dette ser ut som et forsøk på å avdekke meg som en iskald og slem muslim som kun tenker på sine egne, men jeg svarer likevel: Ja, jeg har samme innstilling også da. Selvfølgelig har jeg medfølelse med ofrene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.3.2019 den 18.55, kvikksand9 skrev:

Litt artig at facebook feeden min var så stille i dag, hadde det vært en muslim som sto bak angrepet, DA ALTSÅ...!
Og hva skjer med at klokken er 18:52, og denne saken er nederst på aftenposten.no, greit nok at Wara saken er spennende, men det har fortsatt ikke gått et døgn. Det er viktig å ikke bagatellisere ny-nazisme(eller hva enn man velger å kalle det nå) 

Sånn har det alltid vært i norsk presse, dessverre. Ting som skjer "langt vekk" har liksom ikke like stort fokus som det som skjer i Norge og nabolandene. New Zealand har lenger avstand fra Norge enn det f.eks Syria og India har, og når store ting skjer i andre land som også "det norske folk" ikke kan relatere seg til fordi "det er for langt unna", ser jeg tendenser i norsk presse at det ikke blir like stort fokus. Hadde dette terrorangrepet blitt utført i Danmark eller Tyskland, kan du banne på at nyhetene fremdeles hadde vært preget av angrepet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en del forferdelige folk i internettets mørke hjørner allerede og heier på disse grusomme menneskene. 

https://filternyheter.no/resetts-kommentarfelt-etter-massedrapene-motstandsfolk-ikke-terrorister/

 

Og så kommer HRS med sine bortforklaringer:

 

https://www.rights.no/2019/03/sivilisasjonenes-sammenstot-i-all-sin-groteskhet/

 

Altså, skyld på islam og manglende integrering, liksom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 20.20, Lothlorien- skrev:

Har du samme innstilling når det har vært islamske terrorangrep - altså at du har medfølelse med ofrene og kun det, eller tenker du først og fremst på at kanskje noen vil si noe stygt om/til muslimer? 

 

Jeg vil gjerne svare deg på det, ingen synes terrorangrep er noe greit  og uskyldige mennesker dør pågrunn av syke mennesker, skjønner ikke helt hva dere alle er opphengt på ? husker dere når de to stakkar jentene ble drept på marokko ? fy flate som marrokanere støtte oss her i norge og viste oss alt av medfølelse og empati, de beklaga seg selvom de hadde ingen ting med saken å gjøre ! hva gjør dere her på KG? klager?? hva faen, mennesker døde jo... sykeste tingen, JEG STØTTER INGEN SOM BRUKER VOLD FÅR Å BRINGE BESJED VIDERE AND THAT IS ALL

jeg kondelerer sterkt for familiene i New Zealand og ber om at dette tar slutt en gang..

 

Endret av AfricanQueen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 8.31, Vera skrev:

De aller fleste muslimer tar like stor avstand fra IS og ekstremisme som det størsteparten av verden gjør

Hvor stor er den prosenten av muslimer som tar avstand fra ekstremisme og hva er en ekstremist? Feks hvis jeg var muslim og mente at homofili burde straffes med døden, er jeg da en ekstremist? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...