Gå til innhold

Rampelys(e)t


erikhansen

Anbefalte innlegg

Denne tråden viser veldig tydelig hvordan dynamikken er: utmatte motstanderne ved å flokke seg sammen og kritisere smådetaljer samt avfeie de store linjene med latterliggjøring. 

Da får man bekreftet at man fortsatt har hverandre i ryggen og at all kritikk bare kan viftes bort og gjøres narr av.

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden viser veldig tydelig hvordan dynamikken er: utmatte motstanderne ved å flokke seg sammen og kritisere smådetaljer samt avfeie de store linjene med latterliggjøring. 

Da får man bekreftet at man fortsatt har hverandre i ryggen og at all kritikk bare kan viftes bort og gjøres narr av.

Anonymkode: 85d9e...1a3

Enig i at det er sånn ABene som forsvarer bloggere og diskrediterer bloggkritikk opererer, ja.

Som i alle de andre trådene der samme brukergruppe har deltatt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aricia skrev:

Enig i at det er sånn ABene som forsvarer bloggere og diskrediterer bloggkritikk opererer, ja.

Som i alle de andre trådene der samme brukergruppe har deltatt.

Hvis du leser gjennom tråden her, så ser du hvordan det debatteres her. Hvordan "bloggkritikerne" ordlegger seg og svarer kontra vi som engasjerer oss i netthets. Det er ganske oppsiktsvekkande, men ligger vel i sakens natur så og si. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet koker vel ned til at bloggkritikerne her er så opptatt av å vise hvor kule de er som ikke tar til seg kritikken at veggene er oppe og man når ikke inn.

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvis du leser gjennom tråden her, så ser du hvordan det debatteres her. Hvordan "bloggkritikerne" ordlegger seg og svarer kontra vi som engasjerer oss i netthets. Det er ganske oppsiktsvekkande, men ligger vel i sakens natur så og si. 

Det mest fremtredende med tråden under ett synes jeg at den ene siden er mest opptatt av andre skal være enige. Og når man går tom for argumenter så overtar hersketeknikker. Man må faktisk akseptere at noen er uenig med deg uansett hvor mye kunnskap og gode argumenter du føler du har. 

Og selv er jeg opptatt av både netthets og enig i bloggerkritikken, så det er vel ikke noen motsetninger her. 

Anonymkode: 07965...5d0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 21.09, erikhansen skrev:

Mener kvinneguiden forum rampelyset bør legges ned. Her får folk mobbe, trakassere andre uten at moderatorene fjerner innleggene. 

Kjenner jeg blir flau over enkelte «voksne» som mener mulighetrn til å ytre seg er det samme som ytringsfrihet. 

Skam dere! 

Minner igjen om åpningsinnlegget i denne pølen av en tråd, for de som framdeles forsøker å selge inn at tråden åpnet for fordomsfri dialog sånn i utgangpunktet.

Jeg har sagt mange ganger før at man ikke får noe gratis som deltaker i kritiske tråder om SoMe-aktører på KG. Særlig ikke etter den postfaktuelle boken/partsinnlegget som nylig er utgitt av Anne Brith Davidsen. Det fremstår som om forsvarerne av bloggerne i tråden rett og slett ikke har fått med seg debatten omkring denne boken engang, og det er temmelig oppsiktsvekkende. For slik blir man ute av stand til å forstå rekkevidden av skadene en slik tråd full av udokumenterte fordommer får akkurat nå. 

Enkelte brukere i tråden lar seg villig bruke av dem som driver svertekampanjer i offentligheten nå for å redde sitt eget bloggerskinn. Hvis det er det disse deltakerne i tråden er ute etter så greit nok. Hvis de derimot bare pleier såre ego og rir gamle kjepphester igjen, uten å ha fulgt med i media i det siste (eller på Rampelyset.... ) så framstår det temmelig sveiseblindt og ørlite pinlig, rett og slett.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvis du leser gjennom tråden her, så ser du hvordan det debatteres her. Hvordan "bloggkritikerne" ordlegger seg og svarer kontra vi som engasjerer oss i netthets. Det er ganske oppsiktsvekkande, men ligger vel i sakens natur så og si. 

Ja, jeg ser hersketeknikker og stråmenn fra bloggkritikerne. Ligger det i «deres natur» da de saklige argumentene uteblir? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Den største mobberen» i denne tråden har vist seg å være kritkerne til bloggkritikerne. Hersketeknikker og anklager mot en hel gruppe deltakere på Rampelys. At ytringsfriheten skal knebles til bloggernes favør er målet her.

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

«Den største mobberen» i denne tråden har vist seg å være bloggkritikerne. Hersketeknikker og anklager mot en hel gruppe deltakere på Rampelys. At ytringsfriheten skal knebles til bloggernes favør er målet her.

Glem bloggerne litt. Saken dreier seg ikke om dem. Jeg har prøvd å forklare det. Det handler ikke her om å forsvare bloggere! Det handler om ansvaret med hvordan en formulerer seg om og mot hverandre. Du har alt fokus på bloggere, mens saken handler om hvordan en bør omtale andre i det store og hele. Jeg skrev tidligere i tråden at holdningen en har på nett også vil gjenspeile seg i virkeligheten. Det er det saken handler om.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Aricia said:

Det fremstår som om forsvarerne av bloggerne i tråden rett og slett ikke har fått med seg debatten omkring denne boken engang, og det er temmelig oppsiktsvekkende.

 

Det er vel ingen her som er forsvarere av bloggerne. Faktisk er vi vel alle enige i store deler av kritikken mot bloggerne.

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden viser veldig tydelig hvordan dynamikken er: utmatte motstanderne ved å flokke seg sammen og kritisere smådetaljer samt avfeie de store linjene med latterliggjøring. 

Da får man bekreftet at man fortsatt har hverandre i ryggen og at all kritikk bare kan viftes bort og gjøres narr av.

Anonymkode: 85d9e...1a3

Det er et mysterium for meg hvilken av de to gruppene du henvender deg til nå. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, SoWhat? skrev:

Glem bloggerne litt. Saken dreier seg ikke om dem. Jeg har prøvd å forklare det. Det handler ikke her om å forsvare bloggere! Det handler om ansvaret med hvordan en formulerer seg om og mot hverandre. Du har alt fokus på bloggere, mens saken handler om hvordan en bør omtale andre i det store og hele. Jeg skrev tidligere i tråden at holdningen en har på nett også vil gjenspeile seg i virkeligheten. Det er det saken handler om.

 


Det hadde vært en god dialog å ta. Det ble forsøkt tatt tak i den vinklingen på de første sidene i denne tråden. Både du og trådstarter ignorerte alle forsøk på å løfte inn flere større spørsmål som spiller inn og ikke gjøre konklusjonene så rett fram som enkelte her ser ut til å legge opp til.

Istedet, så gikk trådstarter m.fl rett i angrep, og kverulerte på detaljer som i en slik sammenheng ikke var relevante. Mens alle saklige, reflekterte innlegg som forsøkte å ta tak i en mer overliggende debatt rett og slett ble ignorert. Fokuset på tråden har vært ute å kjøre helt fra selv trådtittelen - om en nå skal ha fokus på hvordan en snakker til hverandre og legger opp til gode dialoger om kompliserte tema.

Det er trådstarter selv, og en gjeng som hopper på her, som gjennomgående har kjørt på med retorikk, hersketeknikker og stråmenn - i den hensikt å forsøke å sette fast andre deltakere, og tvinge dem inn i en språklig konstruksjon hvor de skulle bli nødt til å si seg enige på grunnlag av falske premisser.

Jeg er faktisk helt enig med deg, at det med hvordan en snakker til hverandre på nett, hvordan en diskuterer og hvordan en ytrer uenighet på en ok måte er noe som bør løftes opp og luftes. Denne tråden gjorde det aldri mulig. Sannsynligvis var det heller aldri hensikten, det virker i hvert fall ikke slik for meg, Om noe er tråden et praktisk eksempel på hvordan ikke diskutere på nett - om en ønsker dialoger alle parter faktisk kan lære noe av og vokse på.
 

Anonymkode: 0ba1f...b70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man når ikke gjennom uansett, fordi om man forsøker å kritisere bloggkritikerne så blir man alltid møtt med en vegg av:

- Du tar feil
- Argumentet ditt er ugyldig
- Hva vet du om kommersiell bloggvirksomhet?
- Vi kritiserer bedriften, ikke personen
- Du bruker hersketeknikker

Skriver man et saklig innlegg så blir det enten bare kommentert "irrelevant" eller det blir avfeid blankt uten et mikrovurdering av om man kan være inne på noe. Fordi snodig nok - alle som i alle tråder opp igjennom har kritisert bloggkritikerne tar alltid 100% feil. Det er egentlig ganske utrolig at man ikke ser selv at dette ikke er reelt. Når alle andre alltid tar feil, så er det kanskje ikke alle andre som er problemet.

Men når neste steg da er å diskreditere motstanderende med "Sånn er du og, bare enda mere!" og lignende latterliggjøringer, så kommer man ingen vei.

Når man på forhånd har bestemt seg for at alle andre alltid misforstår en, alltid tar feil og du alltid har rett - ja, da er det ikke rom for noe annet. Da kan man hamre med så mange hamrer og slegger man bare vil, veggen er oppe.

(Og nå ler jeg høyt hvis dette blir svart med en variant av: "Sånn er dere også bare enda mere!").

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man når ikke gjennom uansett, fordi om man forsøker å kritisere bloggkritikerne så blir man alltid møtt med en vegg av:

- Du tar feil
- Argumentet ditt er ugyldig
- Hva vet du om kommersiell bloggvirksomhet?
- Vi kritiserer bedriften, ikke personen
- Du bruker hersketeknikker

Skriver man et saklig innlegg så blir det enten bare kommentert "irrelevant" eller det blir avfeid blankt uten et mikrovurdering av om man kan være inne på noe. Fordi snodig nok - alle som i alle tråder opp igjennom har kritisert bloggkritikerne tar alltid 100% feil. Det er egentlig ganske utrolig at man ikke ser selv at dette ikke er reelt. Når alle andre alltid tar feil, så er det kanskje ikke alle andre som er problemet.

Men når neste steg da er å diskreditere motstanderende med "Sånn er du og, bare enda mere!" og lignende latterliggjøringer, så kommer man ingen vei.

Når man på forhånd har bestemt seg for at alle andre alltid misforstår en, alltid tar feil og du alltid har rett - ja, da er det ikke rom for noe annet. Da kan man hamre med så mange hamrer og slegger man bare vil, veggen er oppe.

(Og nå ler jeg høyt hvis dette blir svart med en variant av: "Sånn er dere også bare enda mere!").

Anonymkode: 85d9e...1a3

har du noensinne vurdert muligheten for at det kan stemme at du tar feil? At der ikke finnes en fasit eller en universell sannhet? At argumentet ditt faktisk ikke er gyldig? at du ikke er så saklig som du tror du er? at du det stemmer at du bruker hersketeknikker?

Eller at vi rett og slett ikke er enige i det du sier? Er det helt umulig for deg å forestille seg at noen kan gå i seg selv, reflektere og stille seg selv kritiske spørsmål, og så komme til en konklusjon som er en annen enn din?

Slik jeg ser det er det jo bl.a. deg det ikke er mulig å nå gjennom til. Skriver man et innlegg blir det avfeid med at vi er ofre for en gruppedynamikk vi ikke ser. Det er jo helt utrolig nedlatende sagt. Ser du ikke det? 

Og den siste setningen din der - ærlig talt - hvordan er det IKKE en hersketeknikk? Med den setningen alene gjør du resten av posten din ugyldig.

Og en ting til - til alle de som gnåler om at "vi" ikke leser lenkene om gruppedynamikk. Hvis brukere som jeg oppfatter som oppegående, troverdige, reflekterte og kunnskapsrike poster lenker med informasjon jeg finner relevant og troverdig, så leser jeg dem selvfølgelig med stor interesse. Hvis brukere jeg opplever som useriøse, usaklige og nedlatende poster lenker som de tydeligvis mener at jeg "trenger", så tenker jeg selvfølgelig at det er noe vrøvl som jeg ikke vil kaste bort tid på. Uansett forstår jeg jo hvor du vil hen bare med stikkordet gruppedynamikk. Det er jo ikke så forbanna avansert, det budskapet. Med all respekt.

Endret av MissLucy
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man når ikke gjennom uansett, fordi om man forsøker å kritisere bloggkritikerne så blir man alltid møtt med en vegg av:

- Du tar feil
- Argumentet ditt er ugyldig
- Hva vet du om kommersiell bloggvirksomhet?
- Vi kritiserer bedriften, ikke personen
- Du bruker hersketeknikker

Skriver man et saklig innlegg så blir det enten bare kommentert "irrelevant" eller det blir avfeid blankt uten et mikrovurdering av om man kan være inne på noe. Fordi snodig nok - alle som i alle tråder opp igjennom har kritisert bloggkritikerne tar alltid 100% feil. Det er egentlig ganske utrolig at man ikke ser selv at dette ikke er reelt. Når alle andre alltid tar feil, så er det kanskje ikke alle andre som er problemet.

Men når neste steg da er å diskreditere motstanderende med "Sånn er du og, bare enda mere!" og lignende latterliggjøringer, så kommer man ingen vei.

Når man på forhånd har bestemt seg for at alle andre alltid misforstår en, alltid tar feil og du alltid har rett - ja, da er det ikke rom for noe annet. Da kan man hamre med så mange hamrer og slegger man bare vil, veggen er oppe.

(Og nå ler jeg høyt hvis dette blir svart med en variant av: "Sånn er dere også bare enda mere!").

Anonymkode: 85d9e...1a3

Det du sier her stemmer jo ikke. jeg er helt enig i at hets og sjikane ikke hører noe sted hjemme - men jeg e rikke enig med deg i at gjentatt kritikk er sjikane og hets. 

Jeg synes det er ille at kritikken blir diskreditert med at det er for mye og for ofte og feil format og feil avleveringssted- Jeg er   - som du sikkert har skjønt, uenig i det.

Jeg VET at bla debatten om bloggvkirksomheten som føres her på KG, blir lest av folk som er opptatt av mediebildet - og jeg VET at det økende interessen for å sette dette på dagsordenen også utenfor Rampelys på KG, også henger sammen med debatten som er ført her inne.

Jeg synes det er frustrerende når helt saklig kritikk og genuin bekymring for noen some-barns manglende privatliv, avfeies som feilaktig - ikke oå grunn av innholdet - men fordi andre har sagt noe usaklig, eller fordi andre er enige i kritikken.

 

Jeg synes det er bekymringsfullt at du, ab85d9e... egentlig er enig i kritikken av some-aktørene, men likevel velger å si deg enig med de som hevder at enhver form for kritikk som reises i dette forumet, er ugyldig fordi du mener det avleveres på feil sted. Det er trist og dumt - fordi det handler om mediene våre, om samfunnet vårt, om unge jenters opplevde krav om perfeksjon, om et uendelig fokus på utseendedetaljer som tar fokuset vekk fra andre ting som burde være mye viktigere, om barn som vokser opp i rampelyset ten mulighet til å skjerme privatlivet sitt, og om forbrukere som utsettes for påvirkning som egentlig er reklame, men som noen ser det opportunt å ikke merke tydelig, slik at det skal fremstå som en genuin anbefaling fra en venn til en annen.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg skal være ærlig og si at jeg ikke klarer å forstå det. Jeg klarer ikke med verken min beste eller verste vilje og forstå at noen kan synes det er greit med slik Rampelystrådene er nå. At noen synes det er greit at enkeltpersoner (jo, det er enkeltpersoner) blir forfulgt hver dag på alle SoMe, med lupe, for å finne noe å ta dem på. At de daglig over flere år må tåle å bli kommentert, kritisert og latterliggjort for hvordan de står, hvordan de smiler, hvordan de spiser, hva de spiser, hvor mye de spiser, hva de kler seg i, hvordan de innreder, hvordan de tilbringer dagen, hva de tenker, hva de skriver, hvordan de skriver, hvordan de trener, hva de velger å skrive om osv osv osv. Daglig. Over flere år.

Nei, jeg forstår det ikke. Og ikke all verdens barneeksponering eller manglende reklamemerking kan forsvare dette i min bok. Det er umenneskelig, rett og slett.

Jeg har forsøkt å sette meg inn i det. Jeg har selv områder jeg brenner for, med aktører jeg synes ter seg på en måte som er uetisk. Som jeg kan dokumentere er uetisk. Hadde jeg begynt å forfølge dem på samme måte, kommentert alt de la ut hver dag "Se når gjør X sånn igjen - kan hun ikke lære?!". Hver dag. Da vet jeg at til og med alle mine venner som i utgangspunktet er helt enig med meg hadde lurt på om det hadde rabla for meg og om jeg ikke hadde noe mer konstruktivt å tilbringe tiden min på. Fordi selv de som var enig i min sak hadde de vært uenig i min fremgangsmåte. Jeg hadde støtt fra meg mange flere enn jeg hadde fått med meg.

 

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg skal være ærlig og si at jeg ikke klarer å forstå det. Jeg klarer ikke med verken min beste eller verste vilje og forstå at noen kan synes det er greit med slik Rampelystrådene er nå. At noen synes det er greit at enkeltpersoner (jo, det er enkeltpersoner) blir forfulgt hver dag på alle SoMe, med lupe, for å finne noe å ta dem på. At de daglig over flere år må tåle å bli kommentert, kritisert og latterliggjort for hvordan de står, hvordan de smiler, hvordan de spiser, hva de spiser, hvor mye de spiser, hva de kler seg i, hvordan de innreder, hvordan de tilbringer dagen, hva de tenker, hva de skriver, hvordan de skriver, hvordan de trener, hva de velger å skrive om osv osv osv. Daglig. Over flere år.

Nei, jeg forstår det ikke. Og ikke all verdens barneeksponering eller manglende reklamemerking kan forsvare dette i min bok. Det er umenneskelig, rett og slett.

Anonymkode: 85d9e...1a3

Det er ikke enkeltpersoner. Dette har vi vært gjennom før. At de blir "kommentert, kritisert og latterliggjort" når de driver med "all verdens barneeksponering eller manglende reklamemerking" er ikke en overdreven reaksjon. Det er jo bagateller i forhold til hva det kunne vært: Bøter og potensialet for å ødelegge sine relasjoner til sine barn. Eller utsette dem for fare. 

Men det er jo positivt at vi har beveget oss fra å stemple det som hat, hets og trakassering, til å beskrive det som det faktisk er - som du selv sier: Kommentarer, kritikk og latterliggjøring. Noe er saklig og noe er usaklig. Men det er bare kritikk, kommentarer og harselering.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten rosabloggere går fram på for å vri seg unna kritikk og unngå å bli stilt til ansvar som profesjonelle medieaktører, er å spille på følelser og på kjønn. Stakkars jenter som bare skriver dagbok på ungpikerommet, liksom.

Å psykologisere dette fenomenet er å gå rett i fellen deres eget narrativ setter opp. Det er å undervurdere en gruppe kvinnelige gründere som tjener gode penger i gråsonene til en underregulert bransje som truer inntektsgrunnlaget til frie redaksjonelle medier.

Bloggerkritikk er mediekritikk, ikke kritikk av enkeltpersoner. Bloggere er enkeltpersoner med følelser og privatliv, men det er vi jo alle i yrkeslivet. Å gjøre en iscenesettelse av privatlivet til karriere kan ikke frita en for kritisk søkelys når man bevisst søker oppmerksomhet, og gjør påvirkning til en levevei.

Trådene på Rampelyset har alle typer mennesker som deltakere, med ulike bakgrunner og utgangspunkt. Diskusjonene som pågår er en kontinuerlig bevisstgjøringsprosess og forhandling mellom ulike synspunkter og ulike grader av refleksjonsnivå. Å stille seg utenfor debatten og bedømme den ovenfra og ned én gang for alle på bakgrunn av de minst reflekterte innleggene i den er grovt arrogant. Det er også ansvarsfraskrivende, dersom man virkelig på alvor mener at moderne SoMe har problematiske sider som fortjener kritisk søkelys. 

Endret av Aricia
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MissLucy said:

Det er ikke enkeltpersoner. Dette har vi vært gjennom før. At de blir "kommentert, kritisert og latterliggjort" når de driver med "all verdens barneeksponering eller manglende reklamemerking" er ikke en overdreven reaksjon. Det er jo bagateller i forhold til hva det kunne vært: Bøter og potensialet for å ødelegge sine relasjoner til sine barn. Eller utsette dem for fare. 

Men det er jo positivt at vi har beveget oss fra å stemple det som hat, hets og trakassering, til å beskrive det som det faktisk er - som du selv sier: Kommentarer, kritikk og latterliggjøring. Noe er saklig og noe er usaklig. Men det er bare kritikk, kommentarer og harselering.

Til syvende og sist så er det enkeltpersoner som leser det og enkeltpersoner som kritiseres. En bedrift kan ikke smile, posere, snakke og trene. Jeg tror "det er bedriften" har for mange blitt noe man bekvemt kan gjemme seg bak - man kan gå lenger hvis det "bare er en bedrift" enn om man tar inn over seg at det sitter et menneske som gjør disse tingene og som kritikken går rett på.

Hat er et ord jeg aldri har brukt, jeg har ikke sett noe i disse trådene jeg vil karakterisere som hat. Men for meg er det ingen tvil om at den mengden og det omfanget dette dreier seg om, gjør at det er snakk om hets og trakassering. Ingen tvil. 

Anonymkode: 85d9e...1a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...