Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leser ikke SE. Helene Drage har ve aldri lurt leserne sine? -og hun er en av de beste til å merke reklame.

Jeg synes kommentarfeltskandalen til CBE er det mest groteske eksemplet på uetisk oppførsel i bransjen. 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...[] å kritisere og sladre om bloggere og alt de foretar seg dag inn og dag ut [...]

Håper på at Kvinneguiden etterhver begynner å ta avstand fra slik oppførsel igjen, og spesielt i tråden om CBE.

Anonymkode: 10c9e...064

Her er problemet ditt. Dette er helt lovlig og godt innafor ytringsfriheten, når det gjelder det som ligger i det offentlige rom. Du vil vil ikke innskrenke ytringsfriheten....?

Og spesielt at du nevner tråden om CBS spesielt, det er ikke hun som i størst grad er gjenstand for ren kjendis-nytt snakk. 

Anonymkode: 0ba1f...b70

• Liker 4
Skrevet (endret)
2 timer siden, SoWhat? skrev:

Du mener alvorlig at latterligjøring i bloggertrådene handler om bevisstgjøring? 

Dette er noe av det verste eksempelet på ansvarsfraskrivelse jeg har sett til nå i denne tråden. Må liksom lese ting både to og tre ganger her iblant for å forsikre meg om at jeg leser riktig. 

Men da er det ihvertfall konstatert av blogg"kritikerere" selv at det blir brukt latterligjøring i trådene. Godt for noe. 

1. jeg mener at bloggertrådene handler om bevisstgjøring, og at adressaten ikke primært er bloggeren selv, så det er korrekt oppfattet, ja.

2. Videre mener jeg at mobbing, hets, trakassering og baktaling av personene bak bloggen ikke er greit. Nå forutsetter jeg at vi bruker de riktige definisjonene på disse begrepene, slik at vi slipper misforståelser bygget på at folk tror at f.eks mobbing er et synonym for latterliggjøring. 

3. Latterliggjøring i betydningen sarkasme/harselering/raljering/ironi/satire er etter min mening helt vanlige og legitime virkemidler når man skal formidle et budskap. Riktig brukt kan det være effektive virkemidler, og de er som vi alle vet godt innenfor ytringsfriheten. Dessverre har det som enkelte har vært inne på i tråden her, spredd seg en oppfatning om at latterliggjøring er noe vi må unngå på KG, men det mener jeg er problematisk når vi snakker om influencervirksomhet. Vi kan ikke tillate at ytringsfriheten knebles på denne måten, og at krenker/offerkulturen vinner. 

Endret av MissLucy
  • Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, MissLucy skrev:

1. jeg mener at bloggertrådene handler om bevisstgjøring, og at adressaten ikke primært er bloggeren selv, så det er korrekt oppfattet, ja.

2. Videre mener jeg at mobbing, hets, trakassering og baktaling av personene bak bloggen ikke er greit. Nå forutsetter jeg at vi bruker de riktige definisjonene på disse begrepene, slik at vi slipper misforståelser bygget på at folk tror at f.eks mobbing er et synonym for latterliggjøring.

3. Latterliggjøring i betydningen sarkasme/harselering/raljering/ironi er etter min mening helt vanlige og legitime virkemidler når man skal formidle et budskap. Riktig brukt kan det være effektive virkemidler, og de er som vi alle vet godt innenfor ytringsfriheten. Dessverre har det som enkelte har vært inne på i tråden her, spredd seg en oppfatning om at latterliggjøring er noe vi må unngå på KG, men det mener jeg er problematisk når vi snakker om influencervirksomhet. Vi kan ikke tillate at ytringsfriheten knebles på denne måten, og at krenker/offerkulturen vinner. 

Du har allerede skrevet hva du mente. Nå oppfatter jeg det som at du fossror deg vekk fra det du har gjort en innrømmelse på. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, SoWhat? skrev:

Du har allerede skrevet hva du mente. Nå oppfatter jeg det som at du fossror deg vekk fra det du har gjort en innrømmelse på. 

overhodet ikke. Jeg prøver å forklare deg at jeg synes harselering over influenceres virksomhet er et helt legitimt virkemiddel. Det virker som du tror det er noe skammelig å "innrømme", men det er jeg ikke enig med deg i. Jeg har harselert masse med influencerne tidligere i disse trådene, og takket være deg har jeg blitt inspirert til å begynne og bruke dette virkemidlet mye mer fremover. 

Hvordan er det å fossro? 

Endret av MissLucy
Fjernet ordet latterliggjøring da vi ikke er enige om hva det egentlig betyr
  • Liker 4
Skrevet

Ryddet for innhold med opphavsrett og svar til dette.

Edie, adm.

Skrevet
2 minutter siden, MissLucy skrev:

overhodet ikke. Jeg prøver å forklare deg at jeg synes latterliggjøring og harselering over influenceres virksomhet er helt legitime virkemidler. Det virker som du tror det er noe skammelig å "innrømme", men det er jeg ikke enig med deg i. Jeg har harselert masse med influencerne tidligere i disse trådene, og takket være deg har jeg blitt inspirert til å begynne og bruke dette virkemidlet mye mer fremover. 

Hvordan er det å fossro? 

Det er ikke skammelig å innrømme noe. Det er faktisk ganske redelig. Det du innrømmer at du bedriver derimot syns jeg er skammelig. Jeg syns det er bedrøvelig at folk ser på latterliggjøring som et legitimt virkemiddel. 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er ikke skammelig å innrømme noe. Det er faktisk ganske redelig. Det du innrømmer at du bedriver derimot syns jeg er skammelig. Jeg syns det er bedrøvelig at folk ser på latterliggjøring som et legitimt virkemiddel. 

du misforstår meg. Jeg sier at harselering/raljering/sarkasme/humor/latterliggjøring er vanlige og legitime virkemidler. Det er ikke noe å "innrømme", for når man "innrømmer" noe er det underforstått at det er noe skammelig det som innrømmes. Det jeg sier om harselering som virkemiddel er ikke en "innrømmelse", det er en presisering. Hvis man skulle "innrømme" noe, så kunne det f.eks være at noen ganger går man for langt med disse virkemidlene. Man må være forsiktig så man ikke trår over grensen til usaklig baktaling og pirk, og jeg er enig i at vi ser enkelte eksempler på det i trådene.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, MissLucy skrev:

du misforstår meg. Jeg sier at harselering/raljering/sarkasme/humor/latterliggjøring er vanlige og legitime virkemidler. Det er ikke noe å "innrømme", for når man "innrømmer" noe er det underforstått at det er noe skammelig det som innrømmes. Det jeg sier om harselering som virkemiddel er ikke en "innrømmelse", det er en presisering. Hvis man skulle "innrømme" noe, så kunne det f.eks være at noen ganger går man for langt med disse virkemidlene. Man må være forsiktig så man ikke trår over grensen til usaklig baktaling og pirk, og jeg er enig i at vi ser enkelte eksempler på det i trådene.

Nei. Latterligjøring er ikke noe legitimt virkemiddel. Overhodet ikke.

Satire er noe annet som de som behersker det fint kan bruke. Med et snev av respekt så har jeg ikke sett en eneste en som behersker det på Rampelys. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei. Latterligjøring er ikke noe legitimt virkemiddel. Overhodet ikke.

Satire er noe annet som de som behersker det fint kan bruke. Med et snev av respekt så har jeg ikke sett en eneste en som behersker det på Rampelys. 

nå bruker jeg latterliggjøring/satire/ironi/sarkasme/humor/raljering/harselering nokså løselig som relativt samme virkemiddel. Det er kanskje for upresist, for det er mulig vi forstår helt forskjellige ting med begrepet latterliggjøring, og da er det jo en stor sjans for at vi snakker forbi hverandre.

Det viktigste for meg hittil har vært å skille denne gruppen begreper ut som noe ANNET enn mobbing/hets/trakassering, men jeg ser at et høyere presisjonsnivå er ønskelig.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, MissLucy skrev:

nå bruker jeg latterliggjøring/satire/ironi/sarkasme/humor/raljering/harselering nokså løselig som relativt samme virkemiddel. Det er kanskje for upresist, for det er mulig vi forstår helt forskjellige ting med begrepet latterliggjøring, og da er det jo en stor sjans for at vi snakker forbi hverandre.

Jeg tror jeg oppfatter det du skriver ganske riktig. 

Og så er det kanskje greit å nevne at latterligjøring er brudd på regler her inne. Av en eller annen "merkelig" grunn...

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror jeg oppfatter det du skriver ganske riktig. 

Og så er det kanskje greit å nevne at latterligjøring er brudd på regler her inne. Av en eller annen "merkelig" grunn...

Hvordan kan du det? Du vet ikke om vi har samme definisjonen av disse begrepene. Jeg er ikke sikker selv på om latterliggjøring strengt tatt er det samme som raljering og harselering, selv om jeg først slo dem sammen i en gruppe. Det er mulig det betyr noe annet. Det er mulig jeg må modifisere utsagnene mine for akkurat det ordet. Det kommer an på hva vi egentlig legger i det som en felles forståelse.

Og ja, jeg vet at latterliggjøring regnes som regelbrudd på KG. Men det er mye som er regelbrudd på KG selv om det ligger innenfor ytringsfriheten, så det innspillet ditt bidrar ikke så mye til løsningen.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, MissLucy skrev:

Hvordan kan du det? Du vet ikke om vi har samme definisjonen av disse begrepene. Jeg er ikke sikker selv på om latterliggjøring strengt tatt er det samme som raljering og harselering. Det er mulig det betyr noe annet. Det er mulig jeg må modifisere utsagnene mine for akkurat det ordet. Det kommer an på hva vi egentlig legger i det som en felles forståelse.

Og ja, jeg vet at latterliggjøring regnes som regelbrudd på KG. Men det er mye som er regelbrudd på KG selv om det ligger innenfor ytringsfriheten, så det bidrar ikke så mye til løsningen.

Nå var det vel du som la ut definisjonen her?? Jøje meg..

Skrevet
17 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nå var det vel du som la ut definisjonen her?? Jøje meg..

Har jeg det? jeg har lagt ut definisjoner på mobbing, hets, og trakassering, men ikke på latterliggjøring/raljering/harselering/satire/ironi/humor/sarkasme, annet enn for å si at den siste gruppen er noe annet enn den første. De siste har jeg, som jeg sa, bare slått løselig sammen til en gruppe, og det er kanskje ikke presist nok. Nå prøver jeg å se om jeg kan klare å presisere begrepet, men du virker mer interessert i å finne noe å ta meg på enn å komme med bidrag til debatten. Du har kanskje noen forslag til presiseringer?

Når jeg søker på ordet latterliggjøring får jeg bare opp treff som handler om hersketeknikken latterliggjøring, og det er ikke det jeg mener, og jeg tviler på at det er det KG mener å ramme med sin regel, så jeg begynner å tenke at det kanskje er et ord som er for vagt. Hva tenker du om det?

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, MissLucy skrev:

Har jeg det? jeg har lagt ut definisjoner på mobbing, hets, og trakassering, men ikke på latterliggjøring/raljering/harselering/satire/ironi/humor/sarkasme, annet enn for å si at den siste gruppen er noe annet enn den første. De siste har jeg, som jeg sa, bare slått løselig sammen til en gruppe, og det er kanskje ikke presist nok. Nå prøver jeg å se om jeg kan klare å presisere begrepet, men du virker mer interessert i å finne noe å ta meg på enn å komme med bidrag til debatten. Du har kanskje noen forslag til presiseringer?

Når jeg søker på ordet latterliggjøring får jeg bare opp treff som handler om hersketeknikken latterliggjøring, og det er ikke det jeg mener, og jeg tviler på at det er det KG mener å ramme med sin regel, så jeg begynner å tenke at det kanskje er et ord som er for vagt. Hva tenker du om det?

Stemmer. Definisjonen var på trakkasering hvor latterligjøring gikk under det begrepet. Har ikke noe behov for å "ta" noen i det hele tatt. Du har forsvart latterligjøring og skrevet at det er et legitimt virkemiddel. Og nå vet du ikke hva som går under latterliggjøring. Neivel. Litt dumt at du gikk så offensivt ut da, for det blir jo bare tull tilslutt. En rekke innlegg fram og tilbake og hvor du tilslutt ikke vet hva du mener. Men men. Finn ut av det.

• Liker 3
Skrevet

Herregud, først er det feil å være bastant og liksom ikke ta selvkritikk, men når noen prøver å invitere til dialog rundt et begrep, da er det galt også. Jeg konkluderer med at enkelte ikke er ute etter debatt, kun få anledning til å angripe bloggkritikere. 

• Liker 8
Gjest Emmy_H
Skrevet
1 minutt siden, Firestone skrev:

Herregud, først er det feil å være bastant og liksom ikke ta selvkritikk, men når noen prøver å invitere til dialog rundt et begrep, da er det galt også. Jeg konkluderer med at enkelte ikke er ute etter debatt, kun få anledning til å angripe bloggkritikere. 

Ja det er ganske så tydelig allerede etter HI. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Emmy_H skrev:

Ja det er ganske så tydelig allerede etter HI. 

For ikke å snakke om overskriften.

Anonymkode: 0ba1f...b70

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, Firestone skrev:

Dialog rundt et begrep. Før en hevder at latterligjøring er et legitimt virkemiddel, så bør en kanskje vite hva det betyr? Hvem forstår ikke hva latterligjøring er? Enkelt sagt så er det å le av noen, og å håne noen. Men jeg skrev tidlig i tråden at jeg faktisk er i tvil om blogg"kritikerne" vet hva visse begreper betyr og innebærer. Det ser ut som jeg hadde rett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Dialog rundt et begrep. Før en hevder at latterligjøring er et legitimt virkemiddel, så bør en kanskje vite hva det betyr? Hvem forstår ikke hva latterligjøring er? Enkelt sagt så er det å le av noen, og å håne noen. Men jeg skrev tidlig i tråden at jeg faktisk er i tvil om blogg"kritikerne" vet hva visse begreper betyr og innebærer. Det ser ut som jeg hadde rett.

Men da kan jo du opplyse alle oss andre da, siden du indirekte hevder å vite hva ordene betyr. 

Anonymkode: c5dd6...957

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...