Gå til innhold

Ta vaksine mot hjernehinnebetennelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Midtgard og andre som kritiserer logikken bak mitt resonnement: I løpet av årene siden barnevaksinasjonsprogrammet ble innført i 1952, har stadig flere vaksiner blitt innført. De første vaksinene i dette programmet, var mot sykdommer som tok svært mange liv; kikhoste(kritisk for barn under 6 mnd), difteri, stivkrampe og polio. Før dette programmet, fantes det kun vaksine mot to meget farlige sykdommer i Norge: Kopper og tuberkulose. For meg fremstår det som tydelig at grensen for hva som er en alvorlig nok sykdom til at den skal vaksineres mot, stadig flyttes nedover. Jeg har forsøkt å forklare, begrunne og vise til kilder på hvorfor meslinger sjelden er farlig for normalt ernærte, friske barn med et normalt immunitetsapparat, men det er ikke kjernen i argumentasjonen min: Jeg er ute etter å vite hva dere vaksinasjonstilhengerne egentlig mener at er en farlig nok sykdom til at den skal vaksineres mot. Vi har altså beveget oss fra kopper, til polio, til meslinger, til kusma, til rotavirus. Barnevaksinasjonsprogrammet blir stadig utvidet over de 67 årene det har eksistert, og stadig mindre farlige sykdommer(i Vesten)skal man altså ta vaksine mot. Som tidligere nevnt, arbeides det med å utvikle mot norovirus...Hvor mener egentlig dere som er vaksinasjonstilhengerne at grensen skal gå? Er det sykdommer som gir 10 dødsfall årlig i Norge? 5? 1? Eller er det over et gitt antall sykehusinnleggelser? Hva er i så fall antallet? Hvor lite alvorlig er det egentlig dere mener en sykdom må være for at man skal vaksineres mot den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...