Gå til innhold

Ta vaksine mot hjernehinnebetennelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Midgard skrev:

Kostnaden er svært lav, flere studer vider til kostnader mellom $2 og $3. f.eks CDC opererer  med en pris på litt over $2 og det er det ikke bare meslinger. 

Det vil alltid være et spørsmål om kostnader i tillegg til alvorlighetsgrad. 
Det gjelder også sammfunnspåvirkning med f.eks sykehus innleggelse osv.

A) At barn dør av meslinger kan man relativt enkelt gjøre noe med. 
B) At barn dør av influensa er mye mye vanskeligere å beskytte seg mot. 

Jeg kan ikke fatte hvorfor ikke man kan gjøre A) fordi B)

btw. Jeg registrerer at du ikke ønsket å svare på spm, er du redd svaret setter deg i et dårlig lys.

Se mitt tidligere svar. Omtrent ingen barn dør av meslinger i vesten. Jeg godtar ikke vaksinasjon som middel for å kutte kostnader i helsevesenet. Det dør rundt ett barn årlig i Norge av vannkopper, også. Jeg kommer ikke til å bli tilhenger av Varicella - vaksine av den grunn. Ei heller godtar jeg vaksinasjon av alle barn fordi ti barn(som var antallet barn som årlig døde av meslinger i min barndom i Norge. Tallet idag ville vært lavere, da helsevesenet idag er bedre)KAN komme til å dø årlig. Trolig er det snakk om barn som da i utganspunktet er sårbare for barnedødelighet, slik tilfellet er ved influensa og rotavirus. Dessuten blir trolig minst like mange barn årlig skadet av vaksinen. Som sagt, selv NHI innrømmer at ADEM er en bivirkning av vaksinen. Det er også Guillain barre.

Endret: I min barndom var autisme, ADHD, astma og allergi forholdsvis ukjent(og ja, det var selvsagt underdiagnostisert). I dag har 5% av barn i USA ADHD. Ett av 39 barn i USA er autister. Gjennomsnittlig IQ har også vært synkende. Tall for astma og allergi har jeg ikke, men økningen er betydelig. Økningen er simpelthen så rask, og så sterk, at den ikke kan skyldes bedre diagnostisering alene. Jeg kan ikke påvise at årsaken er vaksiner, men det er et legitimt spørsmål.

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Monica1968 skrev:

1. Nei, du misforstod meg(eller formulerte jeg meg dårlig? I så fall er det beklagelig). Jeg trakk i tvil at polio kommer tilbake, til tross for mangelfull vaksinasjon. Begrunnelsen er at sykdommer som lepra, TB, skarlagensfeber og tyfus omtrent ikke eksisterer i Norge lengre, til tross for mangel på vaksinasjon. Jeg tviler ikke på at meslinger, kusma og røde hunder kan komme tilbake, men det ser jeg ikke alvorlig på(jeg har tidligere påpekt at gutter etter puberteten som ikke har hatt kusma, kan vurdere vaksinasjon, og at kvinner som planlegger svangerskap og ikke har hatt røde hunder, kan vurdere vaksinasjon. Ang kusma, er det viktig å huske at vaksinen ikke beskytter mot alle undergruppene av sykdommen).

2. Jeg kan ikke bli syk av barnesykdommene, ettersom jeg har hatt dem, men jeg kan jo ikke garantere at jeg ikke kan få rotavirus på en ferie. Dette er dødelig for underernærte barn med dårlige sanitærforhold. Burde jeg, i følge deg, ta rotavirusvaksinen? I så fall, er vi simpelthen uenige. Jeg godtar vaksiner for risikogrupper, og kritiserer ikke at barn i Romania vaksineres mot meslinger(eller at barn i Mexico vaksineres mot rotavirus), men jeg bestrider at vi i vesten skal vaksineres mot noe som omtrent aldri er farlig for oss. Dessuten har de færreste av oss nevneverdig kontakt med lokale barn på ferie, og slett ikke alle av oss er nevneverdig interessert i å reise til u - land. Sannsynligheten for at mine hypotetiske barn skulle smittet barn i Romania eller Mexico med meninger eller Romania, kan dermed vurderes til tilnærmet null.

Og ja, er man syk før man reiser, blir man hjemme.

3. Jeg ser ingen grunn til å beskytte seg mot sykdommer som i praksis er tilnærmet ufarlige i vesten. Slik vaksinasjonsprogrammet idag fungerer, blir barna i Norge i praksis tilbudt vaksine mot en rekke sykdommer de omtrent aldri vil dø av, mens vaksiner mot sykdommene vi antakelig kommer til å dø av, som demens, de vanligste kreftformene og hjerte - karsykdommer ikke er noe man kan vaksineres mot. Innse det: Det er dette vi kommer til å dø av, ikke meslinger, og slett ikke kusma.

4. På verdensbasis går antall sykdomstilfeller og dødsfall ned som følge av vaksinasjon mot eksempelvis rotavirus og meslinger. Der er vi enige. Jeg bestrider imidlertid at de samme vaksinene har noen hensikt i Norge. Sammenligningen min med influensa, står jeg ved. Tallene har jeg vist til tidligere. 

5. Ja, det har du rett i, men alvorlighetsgraden er totalt forskjellig. Meslinger var noe samtidige barn i min generasjon fikk, og jeg står ved at dette er en sykdom det ikke finnes grunnlag for å vaksinere mot i Vesten. TB er dødelig, og det var antakelig flaks(og et sterkt immunforsvar) som førte til at bakterien var inaktiv i mitt tilfelle(men etter fire tiår med denne vitenen, er det ikke noe jeg tenker over utenom når sykdom diskuteres).

 

Du snakker om deg, Norge og dine barn, og deres risiko for å bli syke som eksempler hele tiden. Du virker litt blind for at sykdom ikke bryr seg nevneverdig om en grense. At vi har god behandling for mange sykdommer her, og at vi i liten grad reiser på ferie til u-land, er én ting, men folk fra u-land kommer hit. Du trekker også hele tiden inn influensa. Glem influensa. Det er en annen sykdom. Det finnes ekstremt mange influensavirus, og de muterer omtrent fortere enn man kan blunke, derfor er også vaksinering mindre effektiv, i og med at du lett kan få et annet virus enn det du er vaksinert mot, eller et som er mutert såpass at vaksinen kun har delvis virkning. (totalt sett, er tilfellene, og dødsfallene langt færre med vaksinering enn uten). Meslinger er noe helt annet. Der har vi en svært effektiv vaksine. 96% av de smittede er ikke vaksinert. Det sier litt. Og når 10-15% opplever senskader eller død, er det helt utrolig snodig å velge bort dette. Det er ikke som før da Norge var Norge og resten av verden var et annet sted. Meslinger er et globalt problem, og da må vi også jobbe mot å utrydde den globalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Påkrevd skrev:

Du snakker om deg, Norge og dine barn, og deres risiko for å bli syke som eksempler hele tiden. Du virker litt blind for at sykdom ikke bryr seg nevneverdig om en grense. At vi har god behandling for mange sykdommer her, og at vi i liten grad reiser på ferie til u-land, er én ting, men folk fra u-land kommer hit. Du trekker også hele tiden inn influensa. Glem influensa. Det er en annen sykdom. Det finnes ekstremt mange influensavirus, og de muterer omtrent fortere enn man kan blunke, derfor er også vaksinering mindre effektiv, i og med at du lett kan få et annet virus enn det du er vaksinert mot, eller et som er mutert såpass at vaksinen kun har delvis virkning. (totalt sett, er tilfellene, og dødsfallene langt færre med vaksinering enn uten). Meslinger er noe helt annet. Der har vi en svært effektiv vaksine. 96% av de smittede er ikke vaksinert. Det sier litt. Og når 10-15% opplever senskader eller død, er det helt utrolig snodig å velge bort dette. Det er ikke som før da Norge var Norge og resten av verden var et annet sted. Meslinger er et globalt problem, og da må vi også jobbe mot å utrydde den globalt.

Og jeg tror vi kan fastslå at vi ikke blir enige. Jeg kommer aldri til å godta at jeg eller mine hypotetiske barn skal vaksineres for noe som ikke er farlig for oss. Jeg har ikke barn, og selv har jeg hatt meslinger, så eksempelet blir dårlig i mitt tilfelle. Rotavirus er derimot et relevant eksempel. Det er ufarlig for meg, og jeg kommer ikke til å vaksinere meg fordi barn i Mexico kan dø av det. Kall meg usolidarisk, men det vil ikke skje. 

For øvrig burde vaksinen med sin effektivitet være tilstrekkelig beskyttelse for de som er utsatt for død av meslinger.

Endret: Det er svært få fra u - land som kommer hit på ferie. De få som gjør det, tilhører trolig overklassen, og er ikke utsatt for å dø av meslinger. Asylsøkere og flyktninger har rett til helsehjelp i Norge.

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Monica1968 skrev:

Omtrent ingen barn dør av meslinger i vesten. Jeg godtar ikke vaksinasjon som middel for å kutte kostnader i helsevesenet.

hvorfor tror du at det dør få av meslinger i vesten, JO det er fordi at ikke alle er så trangsynt synt som det du er, heldigvis.

Om INGEN vaksinerte seg, hva tror du ville skjedd med dødeligheten ?

Jeg tenker at du også godtar å miste sykepenger, betale for sykehusopphold og medisinsk behandling selv.

Det er det offentlige som betaler for deg. Det er da ikke urimelig at det offentlige setter et minstemål av krav til å ta vare på egen helse. Vaksine er det billigste forsikringen for å unngå en rekke sykdommer. Så dette er et flerdelt spm, inkludert et samfunnsøkonomisk. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Monica1968 skrev:

For øvrig burde vaksinen med sin effektivitet være tilstrekkelig beskyttelse for de som er utsatt for død av meslinger.

Det er den i stor grad. Og det er DERFOR anti-vaksine-mafian er så farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Midgard skrev:

hvorfor tror du at det dør få av meslinger i vesten, JO det er fordi at ikke alle er så trangsynt synt som det du er, heldigvis.

Om INGEN vaksinerte seg, hva tror du ville skjedd med dødeligheten ?

Jeg tenker at du også godtar å miste sykepenger, betale for sykehusopphold og medisinsk behandling selv.

Det er det offentlige som betaler for deg. Det er da ikke urimelig at det offentlige setter et minstemål av krav til å ta vare på egen helse. Vaksine er det billigste forsikringen for å unngå en rekke sykdommer. Så dette er et flerdelt spm, inkludert et samfunnsøkonomisk. 

 

Nei. Tallene mine er regnet ut ifra antall døde blant dem som får meslinger i Europa. 72 av 85 000 døde i 2018. Om ingen vaksinerte seg, ville altså under 1/10000 barn dø. Sagt på en annen måte: Muligens vil 5 barn dø i året i Norge. I verste fall ti. Trolig får flere enn dette årlig komplikasjoner av vaksinen.

For øvrig er det ukorrekt at meslinger ville vært en stor belastning for helsevesenet. Vi hadde fint råd til sykehusbehandling til de få barna som trengte det i min barndom, og da var Norge ennå ikke i nærheten av velstanden vi har idag. Husk at også vannkopper og influensa fører til sykehusinnleggelser. Skal alle påtvinges vaksine for dette også? Det villeste jeg hører, er at man skal påtvinges vaksiner fordi staten skal spare penger!

For øvrig er ikke jeg fremmed for privatisering av helsevesenet, men om man først skal argumentere for et offentlig helsevesen, må man godta å betale for det man mener at kunne vært unngått om vedkommende levde annerledes. Enten det er hjertekarsykdommer, slag, lungekreft, KOLS eller komplikasjoner etter meslinger. 

Du kan for øvrig slutte å bekymre deg for meg og hvilke utgifter jeg påfører staten. Jeg hadde meslinger for et halvt århundre siden, og ble ikke innlagt på sykehus. Sannheten er nok at jeg har vært en meget billig innbygger, da jeg har jobbet hele mitt voksne liv, knapt hatt sykefravær, og aldri hatt ett liggedøgn på sykehus. 

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Midgard skrev:

Det er den i stor grad. Og det er DERFOR anti-vaksine-mafian er så farlig.

At underernærte barn med a - vitaminmangel kan dø, rettferdiggjør ikke vaksine mot meslinger i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Monica1968 skrev:

At underernærte barn med a - vitaminmangel kan dø, rettferdiggjør ikke vaksine mot meslinger i Norge.

Så du vet at dødsårsaken er vitaminmangel.

Jeg tviler (for å si det pent) på at du har denne kjennskapen til personene, og kunnskapen til viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Midgard skrev:

Så du vet at dødsårsaken er vitaminmangel.

Jeg tviler (for å si det pent) på at du har denne kjennskapen til personene, og kunnskapen til viruset.

https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/meslinger/?page=7

Om du hadde giddet å Google selv, hadde du spart meg for unødig tid. Jeg vil helst slippe å bevise det jeg tidligere har bevist, og endatil i samme tråd. Underernærte barn, allerede syke barn, og barn med mangel på vitamin A, er i risikogruppen for død. Ferdig snakket.

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeller av meslinger i europa fra 1.feb 2018 til 31.jan 2019

8580 bekreftet smittede personer, dødstallet er 33.

Av de 8580 er det flere med ukjent vaksinasjonsstatus, noen er vaksinert både en og to ganger. Så langt jeg kan se er det kun uvaksinerte som har resultert i dødsfall. Så i realiteten er dette forholdet enda værre.

Men om ca 4 av tusen personer smittet dør er dine tall ikke i nærheten av realitetene.

populasjon i europa 170mill, 4 av tusen dør  > antall dødsfall ikke tilstrekkelig for vaksinasjon.

jaja.. jeg er glad ikke alle er som deg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Monica1968 skrev:

Om du hadde giddet å Google selv, hadde du spart meg for unødig tid. Jeg vil helst slippe å bevise det jeg tidligere har bevist, og endatil i samme tråd. Underernærte barn, allerede syke barn, og barn med mangel på vitamin A, er i risikogruppen for død. Ferdig snakket.

Det er ikke bare det linken din sier. Så igjen det å stappe deg full av vitamin a gir deg liten beskyttelse sammenlignet med en vaksine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Midgard skrev:

Tilfeller av meslinger i europa fra 1.feb 2018 til 31.jan 2019

8580 bekreftet smittede personer, dødstallet er 33.

Av de 8580 er det flere med ukjent vaksinasjonsstatus, noen er vaksinert både en og to ganger. Så langt jeg kan se er det kun uvaksinerte som har resultert i dødsfall. Så i realiteten er dette forholdet enda værre.

Men om ca 4 av tusen personer smittet dør er dine tall ikke i nærheten av realitetene.

populasjon i europa 170mill, 4 av tusen dør  > antall dødsfall ikke tilstrekkelig for vaksinasjon.

jaja.. jeg er glad ikke alle er som deg. 

 

Hvor tar du tallene fra? Jeg finner nemlig noe helt annet. I henhold til NHI(artikkelen ble nettopp linket til), er dødsraten mindre enn 0,03% i i - land. De fleste som dør, har antakelig underliggende sykdom(underernæring og a - vitaminmangel er uvanlig i vesten). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Det er ikke bare det linken din sier. Så igjen det å stappe deg full av vitamin a gir deg liten beskyttelse sammenlignet med en vaksine. 

Den sier klart at A - vitaminmangel, underernæring og underliggende sykdom er risikofaktorer. Selvsagt KAN friske dø, slik friske KAN dø av vannkopper eller influensa, men det er ekstremt usannsynlig. Det var ikke slik at foreldrene til hverken meg eller andre barn var bekymret for at vi skulle dø, da vi hadde meslinger. 

For øvrig forfalsker du tall. Over 82 000 ble smittet i Europa i 2018. 72 døde. Sannsynligheten er større for å dø av sesonginfluensa, og det kan du attpåtil få igjen og igjen.

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/rekordmange-smittet-av-meslinger-i-europa/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Monica1968 skrev:

Hvor tar du tallene fra? Jeg finner nemlig noe helt annet. I henhold til NHI(artikkelen ble nettopp linket til), er dødsraten mindre enn 0,03% i i - land. De fleste som dør, har antakelig underliggende sykdom(underernæring og a - vitaminmangel er uvanlig i vesten). 

ECDC

Du tror vel ikke at vaksinasjonsprogrammer har noe å si på dødelighet ?

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Monica1968 skrev:

Den sier klart at A - vitaminmangel, underernæring og underliggende sykdom er risikofaktorer. Selvsagt KAN friske dø, slik friske KAN dø av vannkopper eller influensa, men det er ekstremt usannsynlig. Det var ikke slik at foreldrene til hverken meg eller andre barn var bekymret for at vi skulle dø, da vi hadde meslinger. 

For øvrig forfalsker du tall. Over 82 000 ble smittet i Europa i 2018. 72 døde. Sannsynligheten er større for å dø av sesonginfluensa, og det kan du attpåtil få igjen og igjen.

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/rekordmange-smittet-av-meslinger-i-europa/

Du er direkte FREKK som beskylder meg for forfalskninger uten engang sjekke tallene.

Influensa er IRRELEVANT forfor har du så vanskelig med å forstå det !!

 1413238716_Skjermbilde2019-03-18kl_11_54_55.thumb.png.49e8ad2fa067dcc96b2b4455a61a3b05.png

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Midgard skrev:

Du er direkte FREKK som beskylder meg for forfalskninger uten engang sjekke tallene.

Influensa er IRRELEVANT forfor har du så vanskelig med å forstå det !!

 1413238716_Skjermbilde2019-03-18kl_11_54_55.thumb.png.49e8ad2fa067dcc96b2b4455a61a3b05.png

 

 

Se artikkelen jeg la ved. Der følger tall for smittete, dødsfall og dødsrate i i - land. Om du mener NHI lyver, får du ta det opp med dem. Du viser til smittetede, ikke døde. Omtrent alle vil få meslinger uten vaksine. Det vil si, slik vi hadde det i min barndom. Vi led ikke akkurat av den grunn.

Influensa er relevant i det langt flere, både i tall og i prosenttall, dør av dette enn meslinger. Begge deler tar i utganspunktet livet av de aller svakeste, som uansett er sårbare for død. 

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Midgard skrev:

ECDC

Du tror vel ikke at vaksinasjonsprogrammer har noe å si på dødelighet ?

Nei. Meslinger er like dødelig om du får du, uavhengig av om vaksinasjonsprogrammet finnes. Som sagt, i verste fall dør 0,03%. Før vaksinen døde rundt ti barn årlig i Norge, i verste fall tjue. Idag er helsevesenet bedre, og enda færre ville dødd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Monica1968 skrev:

Nei. Meslinger er like dødelig om du får du, uavhengig av om vaksinasjonsprogrammet finnes. Som sagt, i verste fall dør 0,03%. Før vaksinen døde rundt ti barn årlig i Norge, i verste fall tjue. Idag er helsevesenet bedre, og enda færre ville dødd. 

Fra din egen link:

Et verdensomspennende vaksinasjonsprogram er det viktigste årsaken til et fall i dødlighet på over 80 prosent siden år 2000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Monica1968 skrev:

Se artikkelen jeg la ved. Der følger tall for smittete, dødsfall og dødsrate i i - land. Om du mener NHI lyver, får du ta det opp med dem. Du viser til smittetede, ikke døde. Omtrent alle vil få meslinger uten vaksine. Det vil si, slik vi hadde det i min barndom. Vi led ikke akkurat av den grunn.

Influensa er relevant i det langt flere, både i tall og i prosenttall, dør av dette enn meslinger. Begge deler tar i utganspunktet livet av de aller svakeste, som uansett er sårbare for død

Du er tydeligvis ikke i stand til å se og forstå hva jeg skriver. Ikke har du kontroll på hva du selv skriver.

Jeg har ikke beskyldt deg eller NHI for fusk. Jeg har fortalt deg hvor jeg har mine data fra, at du ikke anerkjenner dem uten engang å sjekke de opp sier litt om hva for standpunkt du har tatt.

Dødstallene mine er også korrekt sitert. (Jeg har vært ærlig med fortelle hvilke tall jeg er usikker på)

1247858108_Skjermbilde2019-03-18kl_12_11_05.thumb.png.00a402ef1ddc6d1cdd133b574b84ea16.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Midgard skrev:

Fra din egen link:

Et verdensomspennende vaksinasjonsprogram er det viktigste årsaken til et fall i dødlighet på over 80 prosent siden år 2000.

Eh, ja? Da snakker vi om dødelighet blant alle barn. Det dør færre barn, særlig i u - land, grunnet vaksine. Dødeligheten blant dem som får meslinger, påvirkes selvsagt ikke av vaksine. Seriøst, tror du virkelig at det spiller noen rolle for dødeligheten for den som får sykdommen, at dødeligheten i absolutte tall blir lavere av vaksinasjon? Du kan jo prøve å regne selv: I min tid fikk omtrent alle barn meslinger. Mellom ti og tjue døde årlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...