Gå til innhold

Ta vaksine mot hjernehinnebetennelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Europa ble erklært poliofritt på starten av 2000 tallet, spørs hvor lenge det varer når folk slutter å vaksinere. 

Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe at folk vil ta sjanser med sine egne barn. 

Anonymkode: 89437...989

Jeg er enig i at polio er en grusom sykdom. Lepra og tuberkulose er også i kategorier av sykdommer man ikke ønsker seg. Lepra finnes det ingen effektiv vaksine mot(det diskuteres om BCG - vaksinen kan gi en viss beskyttelse). Til tross for dette, er denne sykdommen, som var både utbredt og fryktet på Vestlandet i Norge gjennom hele 1800 - tallet, idag i praksis utryddet i Norge i dag. Sykdommen finnes andre steder i verden, og er forholdsvis utbredt i eksempelvis India. Likevel har vi altså ikke opplevd å få sykdommen importert tilbake. Sykdommen forsvant altså, og ser ut til å unnlate å komme tilbake, helt uten noen vaksine.

Tuberkulose «forsvant»også, til tross for at BCG - vaksinen ikke er effektiv mot tuberkulose hos voksne. Da vaksinen ble tatt ut av barnevaksinasjonsprogrammet, ledet dette til påstander om at sykdommen igjen ville komme tilbake. Tross alt har aldri tuberkulose forsvunnet på verdensbasis, den er bare uvanlig i den vestlige verden. På verdensbasis er sykdommen utbredt. Likevel har vi ingen epidemi av tuberkulose. 

Mitt spørsmål er følgende: Når lepra og tuberkulose, som er svært mye mer utbredt enn polio på verdensbasis, ikke har kommet tilbake, til tross for manglende vaksinasjon, hvorfor er du så skråsikker på at polio vil komme tilbake om vaksinasjonen i Vesten opphører? Burde ikke da også lepra og tuberkulose vært utbredt her i den vestlige verden? Eller er det slik at mangel på vaksinasjon vil føre polio(som nå bare eksisterer i Pakistan og Afghanistan)tilbake, men ikke lepra og tuberkulose?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tyfus og skarlagensfeber har også nesten forsvunnet uten vaksine.

Anonymkode: e9d00...4eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisa i dag:

Lørdag kunne Folkehelseinstituttet opplyse om et nytt tilfelle av den dødelige sykdommen meslinger i Norge. Antall tilfeller har økt fra null i 2016 til 12 i fjor. Koblet opp mot den globale økningen er dette dramatisk, mener fastlege Kaveh Rashidi.

- Det er snakk om en nærmest utryddet sykdom som har begynt å spre seg igjen. Antallet som blir smittet og som dør stiger i Europa, det er en skummel utvikling. Det kan være et spørsmål om tid før liv går tapt også her i Norge, selv om det foreløpig ikke er noen som har mistet livet her til lands, sier han til Dagbladet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Midgard skrev:

Avisa i dag:

Lørdag kunne Folkehelseinstituttet opplyse om et nytt tilfelle av den dødelige sykdommen meslinger i Norge. Antall tilfeller har økt fra null i 2016 til 12 i fjor. Koblet opp mot den globale økningen er dette dramatisk, mener fastlege Kaveh Rashidi.

- Det er snakk om en nærmest utryddet sykdom som har begynt å spre seg igjen. Antallet som blir smittet og som dør stiger i Europa, det er en skummel utvikling. Det kan være et spørsmål om tid før liv går tapt også her i Norge, selv om det foreløpig ikke er noen som har mistet livet her til lands, sier han til Dagbladet.

 

 

Det dør mennesker av influensa også, uten at det skaper i nærheten av like mye oppstyr i mediene. Selv vannkopper kan være dødelig, uten at det skaper en eneste overskrift når barn får det. Som jeg allerede har påvist, er hverken meslinger eller influensa farlig for ellers friske, normalt ernærte mennesker(ja da, ekstreme tilfeller finnes alltid, men det er omtrent alltid de som i utganspunktet er syke og svake som dør av slike sykdommer). I min tid hadde vi både kusma, meslinger og røde hunder etter tur. Det var aldeles ikke ansatt som dramatisk. Se for øvrig mine tidligere innlegg: Det dør langt flere av influensa enn av meslinger, både i konkrete tall, og i prosent av antall syke. I Europa var 19 av de 35 dødsfallene i 2017 i Romania. Sannsynligheten for at et frisk barn skal dø av meslinger, er langt mindre enn sannsynligheten for at han eller hun dør av influensa(og om man laget overskrifter fordi det foregikk en influensaepidemi blant barn, og hevdet at «Man kan DØ» ville man omtrent blitt latterliggjort). Vel, denne debatten har i det minste lært meg at jeg og min generasjon må ha vært særdeles sterke mennesker, ettersom vi tydeligvis overlevde selveste svartedauen, i henhold til vaksinasjonstilhengerne...

Endret: Jeg ser at jeg har hevdet at meslinger er langt mer dødelig enn hva det faktisk er. Av 85 000 tilfeller i Europa, døde 72 barn i 2018. Til sammenligning døde, tja, rundt 1000 av 300000 av influensa bare i Norge(som tidligere nevnt, må jeg velge tall Ang influensa, da dette varierer fra år til år. Mellom 5 og 10 prosent av befolkningen blir smitter årlig, og rundt 900 dør, med en variasjonsbredde fra 300 til 1700). Kan vi snart være enige om å slutte å fremstille alminnelige barnesykdommer som farlige?

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er temmelig sjokkert over din mangel på logiskk. Jeg håper dette er et resultat av usammenhengende fremstilling.

Men etter å ha lest dette (og noen tidligere poster) sitter jeg med det inntrykket at du mener siden det dør mange av influense så er ikke meslinger så farlig evnt. er tilsvarende farlig. Derav ikke viktig å vaksinere seg. 

Er dette ditt standpunkt ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Monica1968 skrev:

Jeg er enig i at polio er en grusom sykdom. Lepra og tuberkulose er også i kategorier av sykdommer man ikke ønsker seg. Lepra finnes det ingen effektiv vaksine mot(det diskuteres om BCG - vaksinen kan gi en viss beskyttelse). Til tross for dette, er denne sykdommen, som var både utbredt og fryktet på Vestlandet i Norge gjennom hele 1800 - tallet, idag i praksis utryddet i Norge i dag. Sykdommen finnes andre steder i verden, og er forholdsvis utbredt i eksempelvis India. Likevel har vi altså ikke opplevd å få sykdommen importert tilbake. Sykdommen forsvant altså, og ser ut til å unnlate å komme tilbake, helt uten noen vaksine.

Tuberkulose «forsvant»også, til tross for at BCG - vaksinen ikke er effektiv mot tuberkulose hos voksne. Da vaksinen ble tatt ut av barnevaksinasjonsprogrammet, ledet dette til påstander om at sykdommen igjen ville komme tilbake. Tross alt har aldri tuberkulose forsvunnet på verdensbasis, den er bare uvanlig i den vestlige verden. På verdensbasis er sykdommen utbredt. Likevel har vi ingen epidemi av tuberkulose. 

Mitt spørsmål er følgende: Når lepra og tuberkulose, som er svært mye mer utbredt enn polio på verdensbasis, ikke har kommet tilbake, til tross for manglende vaksinasjon, hvorfor er du så skråsikker på at polio vil komme tilbake om vaksinasjonen i Vesten opphører? Burde ikke da også lepra og tuberkulose vært utbredt her i den vestlige verden? Eller er det slik at mangel på vaksinasjon vil føre polio(som nå bare eksisterer i Pakistan og Afghanistan)tilbake, men ikke lepra og tuberkulose?

Du sammenlikner med sykdommer som ikke er i nærheten av å smitte så lett som meslinger. Det er som å sammenligne Ebola og HIV. Hvis man får utryddet HIV i norge, og i stor grad i Europa, samt deler av resten av verden, vil sykdommen stort sett holde seg unna, ihvertfall i temmelig lang tid. Med Ebola, derimot, er det nok med et fly fra Kongo, så kan helvete være løs. Meslinger er ekstremt smittsomt, veldig veldig mye mer enn f.eks Tuberkulose. Man skal som oftest leve tett med en person for å bli smittet av TB. Alle innvandrere (ihvertfall fra risikoområder) som kommer til Norge, blir screenet for TB, og får rask behandling. Sånne tiltak hindrer sykdommen i å spre seg i særlig grad her hjemme. I tillegg til at den altså ikke smitter like lett.

I 2000 var det ca. 777 000 på verdensbasis som døde av meslinger. I 2003, ca 530 000, og i 2008 var det nede i rundt 164 000. Samtidig som vaksineringer økte. Så har vi altså sett en økning i det siste, i "friske" områder, etter at antivaccerne har fått tale fritt. Merk at dette er dødsfall. Senskader som Blindhet og øyeskader, lungebetennelse, hjernebetennelse (subakutt skleroserende panencefalitt) eller mindre alvorlige komplikasjoner som bihule -og ørebetennelse regnes å ramme 10-15% av meslingsmittede. Da snakker vi i så fall om 3-5 000 000 bare i år 2000.

Å bare forholde seg til Norge er rimelig trangsynt. Fordi vi har en markant lavere dødsrate relatert til meslinger enn veldig mange andre områder pga generelt god helse og et godt helsevesen, er det en svært mager trøst for en, la oss si rumensk mor som mistet sitt barn, som igjen ble smittet av et norsk barn (som har huet og ræva fullt av fastleger, helseforsikringer og behandlingsmetoder).

Blir litt som klimafornektere. "Det er mye snø her i Norge for tiden, så alle problemer med global oppvarming er oppdiktede". Eller som en bruker siterte i en annen tråd her inne: "Hungersnøden i verden er over, for jeg har nettopp spist"😂

 

Endret av Påkrevd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Påkrevd skrev:

Du sammenlikner med sykdommer som ikke er i nærheten av å smitte så lett som meslinger. Det er som å sammenligne Ebola og HIV. Hvis man får utryddet HIV i norge, og i stor grad i Europa, samt deler av resten av verden, vil sykdommen stort sett holde seg unna, ihvertfall i temmelig lang tid. Med Ebola, derimot, er det nok med et fly fra Kongo, så kan helvete være løs. Meslinger er ekstremt smittsomt, veldig mye mer enn f.eks Tuberkulose. Man skal som oftest leve tett med en person for å bli smittet. Alle innvandrere (ihvertfall fra risikoområder) som kommer til Norge, blir screenet for TB, og får rask behandling. Sånne tiltak hindrer sykdommen i å spre seg i særlig grad her hjemme. 

I 2000 var det ca. 777 000 på verdensbasis som døde av meslinger. I 2003, ca 530 000, og i 2008 var det nede i rundt 164 000. Samtidig som vaksineringer økte. Så har vi altså sett en økning i det siste, i "friske" områder, etter at antivaccerne har fått tale fritt. Merk at dette er dødsfall. Senskader som Blindhet og øyeskader, lungebetennelse, hjernebetennelse (subakutt skleroserende panencefalitt) eller mindre alvorlige komplikasjoner som bihule -og ørebetennelse regnes å ramme 10-15% av meslingsmittede. Da snakker vi i så fall om 3-5 000 000 bare i år 2000.

Å bare forholde seg til Norge er rimelig trangsynt. Fordi vi har en markant lavere dødsrate relatert til meslinger enn veldig mange andre områder pga generelt god helse og et godt helsevesen, er det en svært mager trøst for en, la oss si rumensk mor som mistet sitt barn, som igjen ble smittet av et norsk barn (som har huet og ræva fullt av fastleger, helseforsikringer og behandlingsmetoder).

Blir litt som klimafornektere. "Det er mye snø her i Norge for tiden, så alle problemer med global oppvarming er oppdiktede". Eller som en bruker siterte i en annen tråd her inne: "Hungersnøden i verden er over, for jeg har nettopp spist"😂

 

Du leser ikke det jeg skriver? Alternativt ønsker du å misforstå meg. Jeg sammenlignet aldri tuberkulose og lepra med meslinger, det ville vært meget spesielt, disse sykdommene av natur er usammenlignbare(tuberkulose, lepra og polio smitter aldeles ikke like lett som meslinger. Til gjengjeld er meslinger, i vår del av verden, en uskyldig barnesykdom, mens de tre andre er meget farlige sykdommer). Jeg påpekte bare at TB og lepra(og tyfus og skarlagensfeber, som en annen nevnte)forsvant uten effektiv vaksine. Det er dermed litt påfallende at noen skråsikkert hevder at polio vil komme tilbake uten vaksinen, da dette er en langt mindre utbredt sykdom idag.

Jeg forholder meg ikke bare til Norge. Både meslinger, influensa, norovirus og rotavirus er svært farlige sykdommer med høy dødsrate for barn på verdensbasis. Vannkopper kan også være farlig på verdensbasis.  Dette er imidlertid ikke farlige sykdommer i Norge. Det er ingen grunn til at jeg(eller mine hypotetiske barn)skal vaksineres mot sykdommer som for oss er ufarlige, fordi det KAN være farlig for underernærte barn under dårlige sanitærforhold, med dårlig tilgang til helsevesenet om komplikasjoner oppstår. Barn i Romania får neppe meslinger fordi de blir smittet av norske barn. For øvrig reiser ingen foreldre med normalt folkevett på ferie med et sykt barn, uavhengig av sykdom. 

Om du er oppriktig interessert i fattige barns helse, burde du endre fokus. Barn som er så underernærte og lever under så dårlige forhold at de kan dø av meslinger, vil uansett være sårbare for barnedødelighet. Vil du gjøre noe med det, må du prøve å gi disse barna bedre ernæring, bedre helsestell og bedre sanitærforhold. Vi snakker tross alt om barn som kan dø av diare! 

Som en ubetydelig(vitenskapelig sett)historie, må jeg si følgende om TB: Jeg drar på årene, men er under alderen hvor dette var en vanlig sykdom. De siste 40 årene av mitt liv har jeg visst at jeg er positiv for denne sykdommen, altså har jeg latent TB. Hverken foreldre eller søsken har sykdommen(min far hadde det i sin barndom, men var frisk lenge før jeg ble født). Til tross for at de som lever tett med en syk er mest utsatt for å få sykdommen, går det altså fint an å få den også uten at andre i husholdningen er syke.

Endret: Ingen barn i vesten blir blinde av meslinger. A - vitaminer er er stikkord. For øvrig har du litt av en jobb foran deg om du vil vaksinere norske barn for alle sykdommer som er dødelige i u - land. 

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Monica1968 skrev:

Til gjengjeld er meslinger, i vår del av verden, en uskyldig barnesykdom, mens de tre andre er meget farlige sykdommer).

Hvor utrolig frekt og kunnskapsløst. 

Snakk om å tale en samlet vitenskap rett i mot. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Monica1968 skrev:

Endret: Ingen barn i vesten blir blinde av meslinger. A - vitaminer er er stikkord. For øvrig har du litt av en jobb foran deg om du vil vaksinere norske barn for alle sykdommer som er dødelige i u - land. 

Dette er også temmelig uredelig.

Men, HVORFOR skal vi ikke vaksinere mot dødelige sykdommer der kostnaden er tilsvarende en pakke tyggegummi og kjøleskapene er fulle... Hvorfor.. ??

Dette er fullstendig uavhengig om det finnes andre sykdommer som også er dødelig, eller til og med ekstremt mye mer dødeligere.

Edit.

Med din logisk  så er det jo absurd å benytte sikkerhetsbelte i bil fordi det dør mange i flyulykker. 

Endret av Midgard
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Midgard skrev:

Hvor utrolig frekt og kunnskapsløst. 

Snakk om å tale en samlet vitenskap rett i mot. 

Nei. Se på tallene jeg har lagt ved. Det dør langt færre av meslinger, både i tall og i prosent, av meslinger enn av influensa. For øvrig er det, som tidligere nevnt, en tanke støtende at det blir fremstilt som om det var selveste svartedauen jeg og samtlige barn hadde i min egen barndom. Tydeligvis bortimot imponerende at jeg både lever og ikke har fått senskader(som jeg også gjentatte ganger har vist til kilder på at omtrent ikke forekommer i Vesten blant barn med meslinger). Er du livredd for influensa også, siden det dør inntil 1700 i året i Norge av det(langt flere enn av meslinger før vaksinen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Midgard skrev:

Dette er også temmelig uredelig.

Men, HVORFOR skal vi ikke vaksinere mot dødelige sykdommer der kostnaden er tilsvarende en pakke tyggegummi og kjøleskapene er fulle... Hvorfor.. ??

Dette er fullstendig uavhengig om det finnes andre sykdommer som også er dødelig, eller til og med ekstremt mye mer dødeligere.

Fordi det er sykdommer som omtrent aldri er dødelige i Vesten. Enkelt og greit. Altså, vaksiner gjerne ungene dine mot vannkopper, du(man KAN dø av det), men mine glem at jeg ville gjort det med mine hypotetiske barn.

Endret: Jeg gleder meg til du skal vaksinere deg og barna dine mot alt man potensielt kan dø av, selv om sannsynligheten er helt eksteremt lav...

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Monica1968 skrev:

Nei. Se på tallene jeg har lagt ved. Det dør langt færre av meslinger, både i tall og i prosent, av meslinger enn av influensa. 

Etter omfattende vaksinering med en effektiv vaksine.. JA...

Alt annet ville vært absurd. 

Men hvorfor skal ikke vaksinerinen fortsette SELV OM det finnes andre sykdommer der vaksinen ikke er så effektiv eller antall vaksinerte bare er en brøkdel. 

Du sammelingener tall som ikke kan (på ærligvis) sidestilles på denne måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Monica1968 skrev:

Endret: Jeg gleder meg til du skal vaksinere deg og barna dine mot alt man potensielt kan dø av, selv om sannsynligheten er helt eksteremt lav...

WTF

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Monica1968 skrev:

Fordi det er sykdommer som omtrent aldri er dødelige i Vesten.

Hvor mange dødsfall syns DU er greit (når det kunne vært unngått for en pakke tyggis) ?

a) 1

b) 10

c) 100

d) 1000

e) 10000

f) Annet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Midgard skrev:

Hvor mange dødsfall syns DU er greit (når det kunne vært unngått for en pakke tyggis) ?

a) 1

b) 10

c) 100

d) 1000

e) 10000

f) Annet.

 

Kostnaden er ikke en pakke tyggis. Vaksiner HAR bivirkninger. Selv NHI innrømmer at eksempelvis ADEM kan forårsakes av MMR - vaksinen. Jeg er ingen kategorisk vaksinemotstander under alle omstendigheter, men det må begrenses til sykdommer som enten har svært høy dødelighet eller betydelig sannsynlighet for å være sterk invalidiserende. Jeg kommer aldri til å bli tilhenger av at all barn skal vaksineres for å kanskje redde ett liv årlig i Norge(rotavirusvaksinen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Monica1968 skrev:

Du leser ikke det jeg skriver? Alternativt ønsker du å misforstå meg. Jeg sammenlignet aldri tuberkulose og lepra med meslinger, det ville vært meget spesielt, disse sykdommene av natur er usammenlignbare(tuberkulose, lepra og polio smitter aldeles ikke like lett som meslinger. Til gjengjeld er meslinger, i vår del av verden, en uskyldig barnesykdom, mens de tre andre er meget farlige sykdommer). Jeg påpekte bare at TB og lepra(og tyfus og skarlagensfeber, som en annen nevnte)forsvant uten effektiv vaksine. Det er dermed litt påfallende at noen skråsikkert hevder at polio vil komme tilbake uten vaksinen, da dette er en langt mindre utbredt sykdom idag.

-Nei, du sammenliknet ikke sykdommene direkte, men du antyder at om TB ikke har kommet tilbake som en epidemi, hvorfor skal det da ikke være sånn med andre sykdommer? Nå har vi altså metoder (som.eks screening, som nevnt) som hjelper til å holde sykdommen unna, noe som ikke hadde funket med meslinger. Det er to helt forskjellige sykdommer.

Jeg forholder meg ikke bare til Norge. Både meslinger, influensa, norovirus og rotavirus er svært farlige sykdommer med høy dødsrate for barn på verdensbasis. Vannkopper kan også være farlig på verdensbasis.  Dette er imidlertid ikke farlige sykdommer i Norge. Det er ingen grunn til at jeg(eller mine hypotetiske barn)skal vaksineres mot sykdommer som for oss er ufarlige, fordi det KAN være farlig for underernærte barn under dårlige sanitærforhold, med dårlig tilgang til helsevesenet om komplikasjoner oppstår. Barn i Romania får neppe meslinger fordi de blir smittet av norske barn. For øvrig reiser ingen foreldre med normalt folkevett på ferie med et sykt barn, uavhengig av sykdom. 

-Man kan bli syk på en ferie. Og deretter smitte andre. Er man syk før man skal reise, blir man hjemme. Det er vi enige. 

Ja, det er mange sykdommer som er potensielt farlige, men det er ingen grunn til ikke å beskytte seg mot en sykdom der vi har et godt vaksineprogram bare fordi det finnes andre skumle sykdommer der ute.

Om du er oppriktig interessert i fattige barns helse, burde du endre fokus. Barn som er så underernærte og lever under så dårlige forhold at de kan dø av meslinger, vil uansett være sårbare for barnedødelighet. Vil du gjøre noe med det, må du prøve å gi disse barna bedre ernæring, bedre helsestell og bedre sanitærforhold. Vi snakker tross alt om barn som kan dø av diare! 

-Du har ingen som helst grunnlag til å uttale deg om mitt fokus. Jeg er vaksinetilhenger, ja, men hva jeg tilfører eller ikke tilfører verden vet du nada nix om. Tallenes tale er uansett klare. Antallet sykdomstilfeller og dødsfall går ned ved økt vaksinering. 

Som en ubetydelig(vitenskapelig sett)historie, må jeg si følgende om TB: Jeg drar på årene, men er under alderen hvor dette var en vanlig sykdom. De siste 40 årene av mitt liv har jeg visst at jeg er positiv for denne sykdommen, altså har jeg latent TB. Hverken foreldre eller søsken har sykdommen(min far hadde det i sin barndom, men var frisk lenge før jeg ble født). Til tross for at de som lever tett med en syk er mest utsatt for å få sykdommen, går det altså fint an å få den også uten at andre i husholdningen er syke.

Alle smittsomme sykdommer kan man ha uflaks og få, selv om sannsynligheten er aldri så liten, men igjen, det er forskjell på sykdommer. Vi kan effektivt hindre meslinger ved vaksinering, ikke screening, men screening altså i det store og hele nok til å holde antallet TB tilfeller i sjakk.

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Monica1968 skrev:
26 minutter siden, Midgard skrev:

Hvor mange dødsfall syns DU er greit (når det kunne vært unngått for en pakke tyggis) ?

a) 1

b) 10

c) 100

d) 1000

e) 10000

f) Annet.

 

Kostnaden er ikke en pakke tyggis. Vaksiner HAR bivirkninger. Selv NHI innrømmer at eksempelvis ADEM kan forårsakes av MMR - vaksinen. Jeg er ingen kategorisk vaksinemotstander under alle omstendigheter, men det må begrenses til sykdommer som enten har svært høy dødelighet eller betydelig sannsynlighet for å være sterk invalidiserende. Jeg kommer aldri til å bli tilhenger av at all barn skal vaksineres for å kanskje redde ett liv årlig i Norge(rotavirusvaksinen). 

Kostnaden er svært lav, flere studer vider til kostnader mellom $2 og $3. f.eks CDC opererer  med en pris på litt over $2 og det er det ikke bare meslinger. 

Det vil alltid være et spørsmål om kostnader i tillegg til alvorlighetsgrad. 
Det gjelder også sammfunnspåvirkning med f.eks sykehus innleggelse osv.

A) At barn dør av meslinger kan man relativt enkelt gjøre noe med. 
B) At barn dør av influensa er mye mye vanskeligere å beskytte seg mot. 

Jeg kan ikke fatte hvorfor ikke man kan gjøre A) fordi B)

btw. Jeg registrerer at du ikke ønsket å svare på spm, er du redd svaret setter deg i et dårlig lys.

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Midgard skrev:

Jeg kommer aldri til å bli tilhenger av at all barn skal vaksineres for å kanskje redde ett liv årlig i Norge(rotavirusvaksinen). 

Om INGEN vaksinerte barna sine, hva tror du ville skjedd med antall døde ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Påkrevd skrev:

J

1. Nei, du misforstod meg(eller formulerte jeg meg dårlig? I så fall er det beklagelig). Jeg trakk i tvil at polio kommer tilbake, til tross for mangelfull vaksinasjon. Begrunnelsen er at sykdommer som lepra, TB, skarlagensfeber og tyfus omtrent ikke eksisterer i Norge lengre, til tross for mangel på vaksinasjon. Jeg tviler ikke på at meslinger, kusma og røde hunder kan komme tilbake, men det ser jeg ikke alvorlig på(jeg har tidligere påpekt at gutter etter puberteten som ikke har hatt kusma, kan vurdere vaksinasjon, og at kvinner som planlegger svangerskap og ikke har hatt røde hunder, kan vurdere vaksinasjon. Ang kusma, er det viktig å huske at vaksinen ikke beskytter mot alle undergruppene av sykdommen).

2. Jeg kan ikke bli syk av barnesykdommene, ettersom jeg har hatt dem, men jeg kan jo ikke garantere at jeg ikke kan få rotavirus på en ferie. Dette er dødelig for underernærte barn med dårlige sanitærforhold. Burde jeg, i følge deg, ta rotavirusvaksinen? I så fall, er vi simpelthen uenige. Jeg godtar vaksiner for risikogrupper, og kritiserer ikke at barn i Romania vaksineres mot meslinger(eller at barn i Mexico vaksineres mot rotavirus), men jeg bestrider at vi i vesten skal vaksineres mot noe som omtrent aldri er farlig for oss. Dessuten har de færreste av oss nevneverdig kontakt med lokale barn på ferie, og slett ikke alle av oss er nevneverdig interessert i å reise til u - land. Sannsynligheten for at mine hypotetiske barn skulle smittet barn i Romania eller Mexico med meninger eller Romania, kan dermed vurderes til tilnærmet null.

Og ja, er man syk før man reiser, blir man hjemme.

3. Jeg ser ingen grunn til å beskytte seg mot sykdommer som i praksis er tilnærmet ufarlige i vesten. Slik vaksinasjonsprogrammet idag fungerer, blir barna i Norge i praksis tilbudt vaksine mot en rekke sykdommer de omtrent aldri vil dø av, mens vaksiner mot sykdommene vi antakelig kommer til å dø av, som demens, de vanligste kreftformene og hjerte - karsykdommer ikke er noe man kan vaksineres mot. Innse det: Det er dette vi kommer til å dø av, ikke meslinger, og slett ikke kusma.

4. På verdensbasis går antall sykdomstilfeller og dødsfall ned som følge av vaksinasjon mot eksempelvis rotavirus og meslinger. Der er vi enige. Jeg bestrider imidlertid at de samme vaksinene har noen hensikt i Norge. Sammenligningen min med influensa, står jeg ved. Tallene har jeg vist til tidligere. 

5. Ja, det har du rett i, men alvorlighetsgraden er totalt forskjellig. Meslinger var noe samtidige barn i min generasjon fikk, og jeg står ved at dette er en sykdom det ikke finnes grunnlag for å vaksinere mot i Vesten. TB er dødelig, og det var antakelig flaks(og et sterkt immunforsvar) som førte til at bakterien var inaktiv i mitt tilfelle(men etter fire tiår med denne vitenen, er det ikke noe jeg tenker over utenom når sykdom diskuteres).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Midgard skrev:

Om INGEN vaksinerte barna sine, hva tror du ville skjedd med antall døde ?

Se på tallene mine. Omtrent ingen ville dødd som følge av meslinger i Norge uten vaksinasjon. Kikhoste, rotavirus, kusma og røde hunder dør man i praksis ikke av(kihoste er skummelt for babyer, men med god behandling, blir alle friske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...