Gå til innhold

Ta vaksine mot hjernehinnebetennelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Monica1968 skrev:

Dette har jeg svart på et uttall ganger. Jeg anser på ingen måte sykdommen som alvorlig nok til massevaksinering mot den. Om man skal vaksinere mot sykdommer hvor dødsfall er så sjeldent(i Vesten, ikke verden som helhet) i prosentandel av smittete som meslinger, mener jeg det bortimot blir umulig å avgrense nedad.ø hvor lav dødeligheten skal være for at vaksinasjon skal tilbys. Det døde tross alt 100 barn årlig i USA av komplikasjoner etter vannkopper før varicella - vaksinen. Jeg forsvarer den ikke av den grunn. Som tidligere nevnt, er det ikke usannsynlig at like mange(i verste fall flere)får komplikasjoner av vaksinen. 

Det sier vel alt om type person du er.

Det blir som å si at siden det dør så mange når et fly styrter, er det ingen vits å bruke belte i bil.

Det er sykt vanskelig å få deg til å forstå at selv om man ikke kan kurere alt som er farlig, er det lurt å fikse det man kan. 

Vaksiner er generelt svært trygge, effektive, billige og enkle forsikringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Midgard skrev:

Det sier vel alt om type person du er.

Det blir som å si at siden det dør så mange når et fly styrter, er det ingen vits å bruke belte i bil.

Det er sykt vanskelig å få deg til å forstå at selv om man ikke kan kurere alt som er farlig, er det lurt å fikse det man kan. 

Vaksiner er generelt svært trygge, effektive, billige og enkle forsikringer. 

Vaksiner har bivirkninger. ADEM og guillain barre er, som tidligere nevnt, alvorlige bivirkninger av MMR - vaksinen. Videre har 5% av barn i USA ADHD, gjennomsnittlig IQ har vært synkende i tre tiår, ett av 39 barn i USA lider av autisme, og astma og allergi er eksplosivt. Jeg kan ikke bevise at dette skyldes vaksinering, men jeg avviser det sannelig ikke, heller.

Vil du innføre varicella - vaksinen også? Man KAN jo dø av vannkopper. Den dagen norovaksinen kommer, skal den også innføres? Det KAN ta liv av syke og svekkede. Og hvor lavt vil du sette grensen for dødsfall årlig før vaksinasjon må innføres? 10? 5? 1? Ett barn annethvert år?

endret: Ang. Vaksiner og trygghet: Som den gamle kjærringen jeg er, fikk jeg kopper - vaksine da jeg var barn. Dette var en obligatorisk vaksine da jeg var liten. JEG fikk ingen komplikasjoner, men jeg vet om andre som fikk det. I dag er det allment kjent at dette var en vaksine med en rekke bivirkninger. 

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 15.54, AnonymBruker skrev:

What? Og du lurer? Gå til facebook-gruppa vaksineaksjon.no, der er mange som har god greie på forskningsrapporter osv.

Anonymkode: e9d00...4eb

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Kanskje det er tryggest å gråte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Monica1968 skrev:

Vaksiner har bivirkninger

Vaksiner er generelt svært trygge. Bivirkningene er få og milde.

Bivirkninger til ikke-levende vaksiner (som for meslinger) pleier å begynne i løpet av 1-2 døgn etter vaksinasjon og være kortvarige.

* Lokalreaksjoner med rødhet, hevelse og/eller smerter på injeksjonsstedet
* Nedsatt matlyst, kvalme
* Irritabilitet, hodepine
* Feber med temperatur over 38 °C, men sjelden over 39 °C

Encefalitt og Guillain-Barrés er komplikasjoner man vanligvis er etter SYKDOM, ikke vanlig i vaksine.

 

MEN... HVORFOR

Når det snakkes om meslinger bryter du inne totalt irrelevant informasjon, Ingenting her har direkte noe med meslinger å gjøre, lite har med vaksine generelt å gjøre. Hvorfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midgard skrev:

Vaksiner er generelt svært trygge. Bivirkningene er få og milde.

Bivirkninger til ikke-levende vaksiner (som for meslinger) pleier å begynne i løpet av 1-2 døgn etter vaksinasjon og være kortvarige.

* Lokalreaksjoner med rødhet, hevelse og/eller smerter på injeksjonsstedet
* Nedsatt matlyst, kvalme
* Irritabilitet, hodepine
* Feber med temperatur over 38 °C, men sjelden over 39 °C

Encefalitt og Guillain-Barrés er komplikasjoner man vanligvis er etter SYKDOM, ikke vanlig i vaksine.

 

MEN... HVORFOR

Når det snakkes om meslinger bryter du inne totalt irrelevant informasjon, Ingenting her har direkte noe med meslinger å gjøre, lite har med vaksine generelt å gjøre. Hvorfor..

Vel, diskusjonen sporet av. Jeg holder fast ved mitt standpunkt, og det jeg tidligere har skrevet. Anser det som høyst tvilsomt om vi noensinne kommer til å bli enige om annet enn at vi er uenige i dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 14.00, Monica1968 skrev:

Se på tallene mine. Omtrent ingen ville dødd som følge av meslinger i Norge uten vaksinasjon. Kikhoste, rotavirus, kusma og røde hunder dør man i praksis ikke av(kihoste er skummelt for babyer, men med god behandling, blir alle friske).

Dæven som jeg savner lattersmileyen fra facebook.

Anonymkode: c1627...5d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/19/2019 at 7:45 PM, Monica1968 said:

Det er noen hundre liggedøgn på sykehus hvert år på grunn av vannkopper i Norge. Nøyaktige tall er irrelevant: Saken er at om du først mener at man enten må ta vaksine eller betale selv for eventuelle liggedøgn på sykehus, ja, så må dette også gjelde vannkopper. Dessuten er det liten tvil om at influensavaksinen reduserer risiko for influensa, særlig alvorlig influensa, så ingen grunn til å ikke påtvinge dette også, når du er i gang.

Vannkopper trenger veldig sjelden innleggelse. Selvsagt er tallet relevant, siden det ville vært mye høyere for meslinger og det kreves større innsats for pasientene på grunn av faren for komplikasjoner. Det har liten hensikt å tvinge folk til å ta influensavaksine siden det må gjøres hvert år, den vil bare dekke en variant av influensa, og man får fortsatt sykdommen og kan smitte andre. Slike avgjørelser bør overlates til eksperter som setter seg inn i alle sider av saken, og ikke de som bare tror de er eksperter fordi de har hatt sykdommen.

Anonymkode: c2591...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vannkopper trenger veldig sjelden innleggelse. Selvsagt er tallet relevant, siden det ville vært mye høyere for meslinger og det kreves større innsats for pasientene på grunn av faren for komplikasjoner. Det har liten hensikt å tvinge folk til å ta influensavaksine siden det må gjøres hvert år, den vil bare dekke en variant av influensa, og man får fortsatt sykdommen og kan smitte andre. Slike avgjørelser bør overlates til eksperter som setter seg inn i alle sider av saken, og ikke de som bare tror de er eksperter fordi de har hatt sykdommen.

Anonymkode: c2591...4de

Vannkopper fører sjeldnere til innleggelse enn meslinger, ja(hvor ofte sa du røde hunder og kusma fører til innleggelse? Dette var knapt fraværsgrunn fra skolen i min tid!). Det er likevel 200 - 300 innleggelser årlig på grunn av det. Om du først skal påtvinge vaksine mot meslinger fordi det kan føre til sykehusinnleggelser, er det ingen grunn til å stoppe der. Det er nemlig mulig for helsevesenet å spare MER. Tall for innleggelser med norovirus har jeg ikke, men det kan jeg finne om det er et poeng. Ettersom legemiddelindustrien jobber iherdig med å utvikle vaksine mot norovirus, vil dette sikkert komme etterhvert. Skal den også påtvinges oss, siden det kan redusere utgiftene i helsevesenet? Dessuten vil det selvsagt være slik at å påtvinge alle årlig influensavaksine kan redusere både forekomst av influensa, og særlig alvorlig influensa som fører til sykehusinnleggelse, så jo, det er relevant å dra inn i diskusjonen. Dessuten må du snarest påtvinge alle pneumokokkvaksine, dette fører vitterlig også til sykehusinnleggelser.

Hva med å forby tobakk, forresten? Ingen tvil om at storrøykere med KOLS og lungekreft er en stor utgift. Dessuten burde vi forby junk food og sukker. Overvekt og konsekvensene det gir er en vanvittig utgift for helsevesenet. Hva med forbud mot alkohol? Hvorfor skal helsevesenet bruke ressurser på alkoholikere med skrumplever? 

Ja, jeg savner å finne ironiflagget nå. Jeg finner tankegangen din sjokkerende, simpelthen. Heldigvis er avgjørelsen vedrørende vaksinasjon opp til det enkelte individ, og ikke til Staten(eller dem som karakteriseres som eksperter. Jeg er en slik gammel kjærring at jeg husker tiden ekspertene mente at blant annet amalgam og østrogentilskudd var ufarlig. Takk og pris for at det er tillatt å tenke selv, og ta sine egne avgjørelser!).

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Monica1968 skrev:

a, jeg savner å finne ironiflagget nå

Ikke fortvil. Det meste av postene dine er i seg selv store ironiflagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Midgard skrev:

Ikke fortvil. Det meste av postene dine er i seg selv store ironiflagg.

Mener du at dette er et akseptablt nivå på en debatt? Man kan gjerne være uenige, det er selve grunnlaget for et forum, og universell enighet er forholdsvis kjedelig, men man skal ikke komme med ufine kommentarer, personkarakteristikker eller unnlate å argumentere saklig. Dette er en uakseptabel kommentar, uavhengig av hvor uenig man er med motparten.

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at du er uenig. Det er måten du "argumenter" som er i kategorien som å være i mot antibiotika mot gonoré fordi Yersinia pestis er farligere.

Ironien lyser for alle andre enn deg selv.

Derfor er ikke svaret mitt så off likevel.

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Midgard skrev:

Det er ikke det at du er uenig. Det er måten du "argumenter" som er i kategorien som å være i mot antibiotika mot gonoré fordi Yersinia pestis er farligere.

Ironien lyser for alle andre enn deg selv.

Derfor er ikke svaret mitt så off likevel.

Nei. Jeg har grunngitt min motstand mot vaksiner gjennom en rekke innlegg. At du ikke er enig med meg, får være din sak. At jeg ikke anser meslinger som alvorlig nok til å forsvare vaksinasjon, får vitterlig være min sak. Jeg har gjentatte ganger spurt deg om hvor din grense går for når noe er alvorlig nok til å massevaksinere for det, men du svarer ikke. Er det 10 dødsfall årlig? 5? 1? 1 annethvert år? 1 hvert tredje år?

Edit: Det er for øvrig gode grunner til å være motstander av antibiotika i alt annet enn alvorlige tilfeller. Nettopp overforbruket av antibiotika er et av våre store problemer, men det er en annen diskusjon, for en annen tråd. 

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Monica1968 said:

Vannkopper fører sjeldnere til innleggelse enn meslinger, ja(hvor ofte sa du røde hunder og kusma fører til innleggelse? Dette var knapt fraværsgrunn fra skolen i min tid!). Det er likevel 200 - 300 innleggelser årlig på grunn av det. Om du først skal påtvinge vaksine mot meslinger fordi det kan føre til sykehusinnleggelser, er det ingen grunn til å stoppe der.

Vannkoppvaksinen er bare 85% effektiv, og som du veldig godt vet, har vannkopper langt mindre komplikasjonsfare. Ressursprioritering er bare en av mange gode grunner til vaksinere. For øvrig pågår det nå en kartlegging av konsekvensene av vannkopper som skal brukes som grunnlag til å vurdere hvor mange som bør vaksineres. Tallet 200-300 innleggelser ser jeg ikke noen større grunn til å stole på enn alle de andre påstandene dine så lenge ikke du har noen referanse. Det har heldigvis ikke noe å si hva du mener siden ikke du har noen reell påvirkningskraft på helsepolitikken i Norge, så jeg sier takk for meg.

Anonymkode: c2591...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.3.2019 den 23.05, Monica1968 skrev:

Vaksiner har bivirkninger. ADEM og guillain barre er, som tidligere nevnt, alvorlige bivirkninger av MMR - vaksinen. Videre har 5% av barn i USA ADHD, gjennomsnittlig IQ har vært synkende i tre tiår, ett av 39 barn i USA lider av autisme, og astma og allergi er eksplosivt. Jeg kan ikke bevise at dette skyldes vaksinering, men jeg avviser det sannelig ikke, heller.

Vil du innføre varicella - vaksinen også? Man KAN jo dø av vannkopper. Den dagen norovaksinen kommer, skal den også innføres? Det KAN ta liv av syke og svekkede. Og hvor lavt vil du sette grensen for dødsfall årlig før vaksinasjon må innføres? 10? 5? 1? Ett barn annethvert år?

endret: Ang. Vaksiner og trygghet: Som den gamle kjærringen jeg er, fikk jeg kopper - vaksine da jeg var barn. Dette var en obligatorisk vaksine da jeg var liten. JEG fikk ingen komplikasjoner, men jeg vet om andre som fikk det. I dag er det allment kjent at dette var en vaksine med en rekke bivirkninger. 

Jeg ser at vaksinemotstandere setter økende antall ADHD- og autismediagnoser i sammenheng med MMR-vaksinen, som om det er intet annet som kan forklare dette. 

Som for eksempel endring av diagnosekriterier innenfor de siste femti årene. Det er også blitt mer interessant å sette en diagnose, for å eventuelt finne måter å hjelpe disse barna/menneskene på, fremfor å la dem seile sin egen sjø, slik som  man i stor grad gjorde tidligere.

Anonymkode: 87378...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vannkoppvaksinen er bare 85% effektiv, og som du veldig godt vet, har vannkopper langt mindre komplikasjonsfare. Ressursprioritering er bare en av mange gode grunner til vaksinere. For øvrig pågår det nå en kartlegging av konsekvensene av vannkopper som skal brukes som grunnlag til å vurdere hvor mange som bør vaksineres. Tallet 200-300 innleggelser ser jeg ikke noen større grunn til å stole på enn alle de andre påstandene dine så lenge ikke du har noen referanse. Det har heldigvis ikke noe å si hva du mener siden ikke du har noen reell påvirkningskraft på helsepolitikken i Norge, så jeg sier takk for meg.

Anonymkode: c2591...4de

Jeg ser at du henger deg opp i vannkopper. Om du vil ha tall, skal du selvsagt få det. I USA døde 100 - 150 barn av varicella årlig før vaksinen. 10 600 ble innlagt på sykehus. Dessuten: Selv om du har rett i at vaksinen bare er 85% effektiv, hindrer den alvorlig varicella i nært hundre prosent av tilfellene. Jeg irriterer meg veldig over at jeg ikke finner tilbake til tallene for norske forhold, men du kan jo selv regne ut hva de amerikanske tallene vil utgjøre overført til norske forhold, både med tanken på sykehusinnleggelser og dødsfall. 

Kilder: 

https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2015/12/10/195186785/jo-det-finnes-en-vaksine-mot-vannkopper

https://www.cdc.gov/chickenpox/vaccine-infographic.html

Du gjør uansett uforholdsmessig mye ut av dette med vannkopper. Poenget mitt er at mye som koster helsevesenet penger, kan forebygges. Dette ga jeg en hel del eksempler på. Jeg er ikke noen tilhenger av et offentlig helsevesen, men om man først skal være det, må man også finne seg i at fellesskapet tar regningen for en hel rekke sykdommer som kunne vært forebygget. Dette gjelder enten vi snakker om meslinger, skrumplever eller KOLS. At jeg personlig mener man burde vite bedre enn å røyke 40 for dagen i like mange år, får meg ikke til å hevde at ikke storrøykere skal få behandling på statens regning, eller at tobakk skal forbys.

Heldigvis er all vaksinasjon frivillig i Norge. Du har liten innvirkning på det. For min del må du gjerne ta hundre vaksiner, men du må sannelig finne deg i at jeg IKKE gjør det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at vaksinemotstandere setter økende antall ADHD- og autismediagnoser i sammenheng med MMR-vaksinen, som om det er intet annet som kan forklare dette. 

Som for eksempel endring av diagnosekriterier innenfor de siste femti årene. Det er også blitt mer interessant å sette en diagnose, for å eventuelt finne måter å hjelpe disse barna/menneskene på, fremfor å la dem seile sin egen sjø, slik som  man i stor grad gjorde tidligere.

Anonymkode: 87378...9ed

De fleste av oss innser betydningen av bedre diagnostisering. Utviklingen har imidlertid vært så eksplosiv, at jeg er meget usikker på om det kan være eneste årsak. Det er imidlertid ingen påvist sammenheng mellom MMR - vaksinen og de nevnte diagnosene, så jeg velger å la det ligge nettopp der: At jeg tillater meg å stusse, men innrømmer at jeg slett ikke kan bevise noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Monica1968 skrev:

De fleste av oss innser betydningen av bedre diagnostisering. Utviklingen har imidlertid vært så eksplosiv, at jeg er meget usikker på om det kan være eneste årsak. Det er imidlertid ingen påvist sammenheng mellom MMR - vaksinen og de nevnte diagnosene, så jeg velger å la det ligge nettopp der: At jeg tillater meg å stusse, men innrømmer at jeg slett ikke kan bevise noe. 

Her belyses noen av faktorene av en fagperson innenfor autisme: https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-intuitive-parent/201805/the-ongoing-rise-in-autism-what-in-the-world-is-going

Her presiseres også at man nå i større grad også har begynt å teste barn av minoritetsbakgrunn: https://www.livescience.com/62415-autism-rate-rises.html

I artikkelen nedenfor gås det mer i dybden angående hvordan endring av definisjon og diagnosekriterier har påvirket tallene:

»In 1966, researchers estimated that about 1 in 2,500 children had autism, according to criteria derived from Kanner’s description. This and other early estimates of prevalence probably focused on children at the severe end of the spectrum and missed those with subtler features.

Autism didn’t make its debut in the DSM until 1980. In 1987, a new edition expanded the criteria by allowing a diagnosis even if symptoms became apparent after 30 months of age. To garner a diagnosis, a child needed to meet 8 of 16 criteria, rather than all 6 of the previous items. These changes may have caused the condition’s prevalence to tick above 1 in 1,400.

Then, in 1991, the U.S. Department of Education ruled that a diagnosis of autism qualifies a child for special education services. Before this time, many children with autism may instead have been listed as having intellectual disability. The change may have encouraged families to get a diagnosis of autism for their child. The number of children who have both a diagnosis of autism and intellectual disability has also risen steadily over the years.

In 1994, the fourth edition of the DSM broadened the definition of autism even further, by including Asperger syndrome on the milder end of the spectrum. The current version, the DSM-5, was released in 2013, and collapsed autism, Asperger syndrome and pervasive developmental disorder-not otherwise specified into a single diagnosis

https://www.scientificamerican.com/article/the-real-reasons-autism-rates-are-up-in-the-u-s/

Anonymkode: 87378...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her belyses noen av faktorene av en fagperson innenfor autisme: https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-intuitive-parent/201805/the-ongoing-rise-in-autism-what-in-the-world-is-going

Her presiseres også at man nå i større grad også har begynt å teste barn av minoritetsbakgrunn: https://www.livescience.com/62415-autism-rate-rises.html

I artikkelen nedenfor gås det mer i dybden angående hvordan endring av definisjon og diagnosekriterier har påvirket tallene:

»In 1966, researchers estimated that about 1 in 2,500 children had autism, according to criteria derived from Kanner’s description. This and other early estimates of prevalence probably focused on children at the severe end of the spectrum and missed those with subtler features.

Autism didn’t make its debut in the DSM until 1980. In 1987, a new edition expanded the criteria by allowing a diagnosis even if symptoms became apparent after 30 months of age. To garner a diagnosis, a child needed to meet 8 of 16 criteria, rather than all 6 of the previous items. These changes may have caused the condition’s prevalence to tick above 1 in 1,400.

Then, in 1991, the U.S. Department of Education ruled that a diagnosis of autism qualifies a child for special education services. Before this time, many children with autism may instead have been listed as having intellectual disability. The change may have encouraged families to get a diagnosis of autism for their child. The number of children who have both a diagnosis of autism and intellectual disability has also risen steadily over the years.

In 1994, the fourth edition of the DSM broadened the definition of autism even further, by including Asperger syndrome on the milder end of the spectrum. The current version, the DSM-5, was released in 2013, and collapsed autism, Asperger syndrome and pervasive developmental disorder-not otherwise specified into a single diagnosis

https://www.scientificamerican.com/article/the-real-reasons-autism-rates-are-up-in-the-u-s/

Anonymkode: 87378...9ed

Ja, utvidelsen av diagnosekriterier og bedre diagnostisering er selvsagt en viktig årsak. Likevel, at 5% av barn(og muligens enda flere)i USA har ADHD, og ett av 39 - 59 barn lider av autisme, er meget høye tall. Jeg kan ikke bevise noe, men jeg synes det er bekymringsfullt høye tall.

Kilder: 

https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/data.html

https://www.autismspeaks.org/autism-facts-and-figures

https://www.google.no/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2018/11/26/health/autism-prevalence-study/index.html

 

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Monica1968 skrev:

Ja, utvidelsen av diagnosekriterier og bedre diagnostisering er selvsagt en viktig årsak. Likevel, at 5% av barn(og muligens enda flere)i USA har ADHD, og ett av 39 - 59 barn lider av autisme, er meget høye tall. Jeg kan ikke bevise noe, men jeg synes det er bekymringsfullt høye tall.

Kilder: 

https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/data.html

https://www.autismspeaks.org/autism-facts-and-figures

https://www.google.no/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2018/11/26/health/autism-prevalence-study/index.html

 

Dersom du leser alle artiklene, forklares økningen i stor grad. Vaksiner er ikke en faktor som støttes, selv ikke i interesseorganisasjoner for autisme.

Anonymkode: 87378...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du leser alle artiklene, forklares økningen i stor grad. Vaksiner er ikke en faktor som støttes, selv ikke i interesseorganisasjoner for autisme.

Anonymkode: 87378...9ed

Takker for interessante artikler. Har ikke lest alt, men skal ta det etterhvert. Uansett vil jeg stå fast på at tallene både for autisme, ADHD, barneleddgik, lærevansker, astma og allergi er meget høye, men nei, jeg kan ikke påvise at vaksiner er en faktor(og jeg tror absolutt ikke at vaksiner er eneste faktor). Vel, egentlig kunne det vært mulig med en meget interessant debatt rundt den generelt høye andelen barn med diagnoser i dagens samfunn, og årsakene til dette, men det må muligens bli tatt i en egen tråd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...