Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Lily Of the Valley
Lileep skrev (8 minutter siden):

Når det er tilfeller hvor overvekt ikke er direkte skadelig på personer, så er det nok til å si at vekt bare er er tall. Selvfølgelig kan det være personer som ikke er i god form selv med «kun» overvekt, det finnes mange som har veldig dårlig helse ved normalvekt også pga de er innfeit, dvs mye fett rundt organer, fett i blodårene osv osv. Det krever jo at man er aktiv, spiser riktig osv for å ha en sunn kropp uansett vekt. Er stor forskjell på folk, det vet jo alle. Jeg snakker for meg selv, som har jobbet for å bli i bedre form og forbedre helsa mi. Jeg er et bevis på at det går an å ha en sunn og frisk kropp selv med noen kg for mye. Da bruker jeg meg selv som bevis. Jeg snakker ikke for alle overvektige i verden.. 

Jeg er enig i at vekt må sees i sammenheng med en rekke ting og at det i noen tilfeller bare er et tall. Mitt poeng er at å bruke anekdotiske bevis blir misvisende med all den forskningen vi har på dette området. Ens egen helse kan i dag være tipp topp med overvekt, men langtidsvirkningene kan være skadelige. Men dette vil selvsagt kunne variere fra person til person 😊 takk for diskusjonen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Albbas skrev (12 timer siden):

Hun har jo trent i mange år. At hun har en pause i en hektisk periode av livet er da helt greit. 

Hun sliter med en spiseforstyrrelse, hun har åpenbart et krevende forhold til mat! 

Hun levde på 800 kalorier til dagen i den perioden. Det er ikke en sinnsyk fordel å ha vært gjennom det før, for hun vet at hun aldri vil dit igjen, og at "det som er i den andre enden" er ganske vondt og vanskelig.

Du gjør jo bare en enorm bommert i å anta at alle som er slanke og trente har det bra. Men sånn er det jo ikke. Spiseforstyrrelsen din forsvinner ikke bare fordi du blir slank, tvert imot kan den trigges ytterligere av den prosessen. 

Edit: Nei æsj, ser jo nå at du bare troller. Skal ikke bite på mer. 😂

Så synn at hun levde på 800kcal.. da vet hun åpenbart ingenting om å lykkes med trening og vektnedgang.. en slik tilnærming har en tendens til å bli litt «jojo». Hun fikk jo hjelp med kosthold å trening av profesjonelle men gudene vet hva hun selv valgte av matinntak hjemme når ingen så på.. klart du mislykkes når du går i underskudd så lenge, da er man nesten dømt til å spise seg opp igjen etterpå. Hun har uansett hatt en slankere mer veltrent kropp som igjen er bedre for helsen (ikke det å spise for lite, er mange veier til rom). -men hun vet hvordan hun kan komme dit å forhåpentligvis så vet hun nå at hun kan oppnå det samme med 1800kcal om dagen, og etterhvert mere kcal og dersom hun trener styrke. Jeg mener, når man VET hva som skal til men bare lager unnskyldninger så blir det bare vanskelig, javel om hun har en overspise-sykdom.. Hun kan trene fordé? Eller overspise på gulrøtter og knekkebrød går det og? Er bare å lavær å handle inn den dårlige maten! setter ting litt på spissen her fordi det er så mye hun kan gjøre men det er igjen masse unskyldninger, virker som hun kun velger å dyrke lidelsen sin, eller har hun en lidelse som går på treningsangst?  At hun nærmest ikke vil gjøre noe i positiv retning (for helsen og kroppen)? Man trenger ikke være en viss str 36 for å være sunn eller lik som andre.. handler ikke om det men man skal vel heller ikke  ha sykelig overvekt og høyt blodtrykk? Aldri hørt at det er noe som finnes i en frisk kropp! Hun vil aldri komme seg dit fordi hun ikke vil, vil ikke tro noen er så tiltaksløs.. å ha en lidelse eller psykisk sykdom som bare inneholder unnskyldninger er vel det som er å se når man følger henne da, å sikkert kjempefint for andre i samme situasjon. Istedenfor å ta tak i eget liv å egen helse. Alle kan gjøre noe, uansett etter min mening. Syns det nesten er trist å se hvordan hun gjennom some skal gi god samvittighet til følgerne som kanskje ikke fikk trent idag eller som ikke orket pga «hverdagen».. må da være mye mere givende å følge noen som får til noe, bare omså litt?

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (1 time siden):

Så er kun de med høy muskelmasse og lav fettprosent som kan ha en sunn kropp selv om vekta viser overvekt? Jeg er ikke enig i det utsagnet. Jeg aner ikke hva min fettprosent er, men jeg vet at alle prøver av meg vise en sunn og frisk kropp. Jeg påstår ikke jeg en topptrent person. For det er jeg ikke. Jeg er en person som har gått fra syklig fedme grad III til å være på vippen fra fedme til «kun» overvekt. Min helse er tipp topp, jeg har mye energi, mobilitet og styrke som jeg ikke hadde før. Men jeg er ikke topptrent. Poenget mitt var at vekt er ikke alt. 

Om du leser hele innlegget mitt i sammenheng så ser du at det ikke var det jeg skrev. Vekt er overhodet ikke alt, det handler som sagt mer om kroppssammensetning. Hva som ser ut som overvekt eller ikke kommer også an på øyet som ser. Du kan oppfatte deg selv som utseendemessig mindre eller større enn hva andre oppfatter deg som. Det gjelder oss alle. Helene har jo også sagt det at hun ikke selv ser hvor stor hun faktisk er. Når hun ser i speilet ser hun noe annet enn hva andre ser. Helene har ikke noen kilo for mye, hun har mange kilo for mye. Selv på sitt slankeste var hun 80 kg, det er fremdeles mange kilo på en lav kvinnekropp.

Jeg vil gjerne berømme reisen du har hatt fra sykelig fedme til der du er i dag! Det er ingen enkel reise du har tatt. Som du selv sier så er helsen din bra nå. Vi kan vel være enige om at helsen din hadde sannsynligvis ikke vært like bra om du ikke hadde gått ned i vekt? Det er det jeg snakker om mtp Helene; hun vil få bedre helse om hun går ned i vekt, selv om hun ikke kommer seg ned i kategorien slank.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fotballfluen said:

Om du leser hele innlegget mitt i sammenheng så ser du at det ikke var det jeg skrev. Vekt er overhodet ikke alt, det handler som sagt mer om kroppssammensetning. Hva som ser ut som overvekt eller ikke kommer også an på øyet som ser. Du kan oppfatte deg selv som utseendemessig mindre eller større enn hva andre oppfatter deg som. Det gjelder oss alle. Helene har jo også sagt det at hun ikke selv ser hvor stor hun faktisk er. Når hun ser i speilet ser hun noe annet enn hva andre ser. Helene har ikke noen kilo for mye, hun har mange kilo for mye. Selv på sitt slankeste var hun 80 kg, det er fremdeles mange kilo på en lav kvinnekropp.

Jeg vil gjerne berømme reisen du har hatt fra sykelig fedme til der du er i dag! Det er ingen enkel reise du har tatt. Som du selv sier så er helsen din bra nå. Vi kan vel være enige om at helsen din hadde sannsynligvis ikke vært like bra om du ikke hadde gått ned i vekt? Det er det jeg snakker om mtp Helene; hun vil få bedre helse om hun går ned i vekt, selv om hun ikke kommer seg ned i kategorien slank.

Tusen takk 😃

Ja jeg er helt enig med deg at helsa mi og til andre med høy overvekt var ikke god. Jeg prøvde å få frem det, at helsa mi er blitt mye bedre når jeg gikk ned, men at jeg fortsatt kommer under kategorien overvektig. Mulig jeg ikke klarte å formulere meg riktig. Jeg er også enig i at HD sannsynligvis ikke har topp helse nå og vil ha godt av å gå ned i vekt. 

Endret av Lileep
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Men Helene HAR jo gått ned i vekt. Hvis man hele tiden skal strekke seg etter "burde gå ned litt til for å bli enda sunnere" kommer man jo aldri i mål. Med en spiseforstyrrelse på slep er det lurt å sette lista på et realistisk nivå. Hun har gått ned i vekt, og har helseeffekter av det. Så kan vi alle tenke at vi alltid kunne gjort det enda bedre, spist enda sunnere, trent enda mer, sovet mer, men er det en god måte å leve på da? Eksperter på fedme er helt klare på at det å gå ned 10-15% i vekt er kjempebra, og at å sette for høye mål virker mot sin hensikt (fordi du slanker deg tjukk). 

Syns det er helt snålt at vi sitter her og skal diskutere hvor mye mer hun burde gå ned i vekt? Hun burde få kontroll på spiseforstyrrelsen først. Vekta kommer i siste rekke i den prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen av sleiphet fra HD nå. Spørr følgerene om hun vil kle kjolen i en annen farge og legger ved annonselink som linker til kjolen. Regner med hun tjener noe per klikk på den linken? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Finlay
Albbas skrev (25 minutter siden):

Syns det er helt snålt at vi sitter her og skal diskutere hvor mye mer hun burde gå ned i vekt?

SÅ enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Men Helene HAR jo gått ned i vekt. Hvis man hele tiden skal strekke seg etter "burde gå ned litt til for å bli enda sunnere" kommer man jo aldri i mål. Med en spiseforstyrrelse på slep er det lurt å sette lista på et realistisk nivå. Hun har gått ned i vekt, og har helseeffekter av det. Så kan vi alle tenke at vi alltid kunne gjort det enda bedre, spist enda sunnere, trent enda mer, sovet mer, men er det en god måte å leve på da? Eksperter på fedme er helt klare på at det å gå ned 10-15% i vekt er kjempebra, og at å sette for høye mål virker mot sin hensikt (fordi du slanker deg tjukk). 

Syns det er helt snålt at vi sitter her og skal diskutere hvor mye mer hun burde gå ned i vekt? Hun burde få kontroll på spiseforstyrrelsen først. Vekta kommer i siste rekke i den prosessen. 

👏👏utrolig bra skrevet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (2 timer siden):

Men Helene HAR jo gått ned i vekt. Hvis man hele tiden skal strekke seg etter "burde gå ned litt til for å bli enda sunnere" kommer man jo aldri i mål. Med en spiseforstyrrelse på slep er det lurt å sette lista på et realistisk nivå. Hun har gått ned i vekt, og har helseeffekter av det. Så kan vi alle tenke at vi alltid kunne gjort det enda bedre, spist enda sunnere, trent enda mer, sovet mer, men er det en god måte å leve på da? Eksperter på fedme er helt klare på at det å gå ned 10-15% i vekt er kjempebra, og at å sette for høye mål virker mot sin hensikt (fordi du slanker deg tjukk). 

Syns det er helt snålt at vi sitter her og skal diskutere hvor mye mer hun burde gå ned i vekt? Hun burde få kontroll på spiseforstyrrelsen først. Vekta kommer i siste rekke i den prosessen. 

💯. Det her er akkurat det jeg mener. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (5 timer siden):

Utdyp gjerne hvilke prosesser du mener så jeg kan lære mer om dette🙂  

Finner ikke igjen studiene nå, men sammenlignet med vanlig livsstilsendring (vekttap) så vil leptinresistens og diabetes type 2 og andre hormoner i kroppen reverseres eller balanseres raskere ved slankeoperasjon enn vanlig livsstilsendring (vekttap). Hos flere har man faktisk sett betydelig endring (positiv) innen få uker og før noe særlig vekttap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterer bare fordi jeg ser to ting bli nevnt regelmessig, det ene er overspisingslidelse og trening, det andre er resultat av slankeoperasjoner.

Trening og spiseforstyrrelse. Ingen er helt like og uten å påstå det er slik for Helene så kan trening helt klart trigge spiseforstyrrelse, også overspisingslidelse (BED) selv om det kan virke ulogisk for mange. Trening kan påvirke sult, eller trening i seg selv kan rette fokus mot kropp, tall, progresjon og så videre. Ulike folk har ulike utfordringer.

Med BED kan man overspise på alt. Mange overspiser spesifikke ting, for andre er overspisingen en form for selvskading. For noen er det å bli mett en trigger i seg selv så heller ikke der er det en fasit selv om mange overspiser typisk kaloritett mat som junkfood, godteri, is osv.


Slankeoperasjon, målet er vektreduksjon men de fleste tror at en suksessfull slankeoperasjon er at man går ned all overvekt og blir der for evig.

Sannheten er at majoriteten av slankeopererte forblir overvektige livet ut. 
Gjennomsnittet ligger på rundt 35% vektnedgang de to første åra, så stiger vekta noe for de fleste. Jo lengre tid det tar fra operasjon til vektøkning jo bedre sjangse for varig vekttap men målet er altså ikke at pasientene skal bli normalvektige. 
 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende innlegg og spekulasjoner.

Sol, admin.

Endret av Sol Rampelyset
Glemt et regelpunkt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Finlay
Lill :) skrev (28 minutter siden):

Kommer ikke disse bildene under reglene for redigert reklame? 

394B451F-842A-406D-BB8D-632C40824C87.png

EC4C5FA9-642D-4A3E-9888-28ACDF0AAC46.png

Er det samme kjole på begge bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (35 minutter siden):

Kommer ikke disse bildene under reglene for redigert reklame? 

394B451F-842A-406D-BB8D-632C40824C87.png

EC4C5FA9-642D-4A3E-9888-28ACDF0AAC46.png

Tviler.Små fargeforskjeller er vel ikke det den nye loven dekker, den dekker i all hovedsak manipulasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (36 minutter siden):

Er det samme kjole på begge bildene?

 

*blueberry* skrev (29 minutter siden):

Tviler.Små fargeforskjeller er vel ikke det den nye loven dekker, den dekker i all hovedsak manipulasjon. 

Så at utseende forandres (På HD) dekker ikke denne loven? Det er samme kjolen men ulik alikevell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lill :) skrev (24 minutter siden):

 

Så at utseende forandres (På HD) dekker ikke denne loven? Det er samme kjolen men ulik alikevell. 

Utseende forandres ikke veldig her. Det er ikke manipulasjon vi ser. Farge kan ha noe å si for kjolen, men den nye loven er vel mest for hudretusjering osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SinfulBby skrev (På 7.7.2022 den 11.04):

Så synn at hun levde på 800kcal.. da vet hun åpenbart ingenting om å lykkes med trening og vektnedgang.. en slik tilnærming har en tendens til å bli litt «jojo». Hun fikk jo hjelp med kosthold å trening av profesjonelle men gudene vet hva hun selv valgte av matinntak hjemme når ingen så på.. klart du mislykkes når du går i underskudd så lenge, da er man nesten dømt til å spise seg opp igjen etterpå. Hun har uansett hatt en slankere mer veltrent kropp som igjen er bedre for helsen (ikke det å spise for lite, er mange veier til rom). -men hun vet hvordan hun kan komme dit å forhåpentligvis så vet hun nå at hun kan oppnå det samme med 1800kcal om dagen, og etterhvert mere kcal og dersom hun trener styrke. Jeg mener, når man VET hva som skal til men bare lager unnskyldninger så blir det bare vanskelig, javel om hun har en overspise-sykdom.. Hun kan trene fordé? Eller overspise på gulrøtter og knekkebrød går det og? Er bare å lavær å handle inn den dårlige maten! setter ting litt på spissen her fordi det er så mye hun kan gjøre men det er igjen masse unskyldninger, virker som hun kun velger å dyrke lidelsen sin, eller har hun en lidelse som går på treningsangst?  At hun nærmest ikke vil gjøre noe i positiv retning (for helsen og kroppen)? Man trenger ikke være en viss str 36 for å være sunn eller lik som andre.. handler ikke om det men man skal vel heller ikke  ha sykelig overvekt og høyt blodtrykk? Aldri hørt at det er noe som finnes i en frisk kropp! Hun vil aldri komme seg dit fordi hun ikke vil, vil ikke tro noen er så tiltaksløs.. å ha en lidelse eller psykisk sykdom som bare inneholder unnskyldninger er vel det som er å se når man følger henne da, å sikkert kjempefint for andre i samme situasjon. Istedenfor å ta tak i eget liv å egen helse. Alle kan gjøre noe, uansett etter min mening. Syns det nesten er trist å se hvordan hun gjennom some skal gi god samvittighet til følgerne som kanskje ikke fikk trent idag eller som ikke orket pga «hverdagen».. må da være mye mere givende å følge noen som får til noe, bare omså litt?

Avsnitt, punktum, og/å

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maydis8 skrev (11 timer siden):

Avsnitt, punktum, og/å

Når noen har ett poeng og du ikke har noe motsvar men må leke norsklærer😅 

Gidder du å rette sånn at jeg lærer av det? Så slipper du å rette neste gang åsså?

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...