Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

*blueberry* skrev (20 minutter siden):

Hun sa at hun tok den av forebyggende grunner fordi det ligger økt helserisiko i familien. Men som det også sies i det kroppspositive miljøet; man kan være fornøyd med seg selv selv om man forbedrer livsstilen sin for helsen sin del. 

Det høres veldig flott ut på papir, og som alltid finnes det mennesker som oppriktig mener det, men nå er vi inne på dette med troverdighet. Faktumet er at influenceren HD har absolutt alt å vinne på å si "Jeg er fornøyd med meg selv og hvordan jeg ser ut, men jeg ønsker å gå ned i vekt av helsemessige årsaker. Samtidig skulle også ønske at jeg hadde flat mage og synlige krageben, men det er bare spiseforstyrrelsen som snakker altså, ikke meg for jeg er egentlig fornøyd."

I hennes tilfelle fremstår det hele som en romantisering av virkeligheten. Hun har selv uttalt at hun ikke ønsker å bidra til kroppsfiksering og er dermed fullstendig klar over de signalene det sender ut dersom hun som påvirker og forbilde skal snakke nedsettende om sin kropp. Hun illustrerte dette i det infamøse innlegget der hun jublet over synlige krageben som hun beskrev som "stas" og skrev at hun alltid har syntes at det var fint. Ikke glem de tallrike innleggene med før/etter bilder som viser vektnedgang, ofte kombinert med tekster om at hun følte at hun ikke gjorde noe fremgang før hun tok frem bilder tatt for x antall mnd siden og da føltes alt plutselig mye bedre igjen. Eller eksplisitte utsagn om hvor dårlig hun følte seg på en høyere vekt og hvor mye bedre det ble etter at hun gikk ned. Absolutt all fremgang ble målt i fysiske attributter. Som publikum må man forholde seg til det man ser og leser og den virkeligheten endres ikke fordi en influencer i ettertid ønsker å score poeng ved å skuffe alt det uheldige under kategorien spiseforstyrrelser. 

Selvfølgelig er det mer sosialt akseptert å si at et ønske om vektnedgang er utelukkende relatert til helse. Det er langt mer tabu og skambelagt å si at man også ønsker å se bedre ut selv om sannheten kanskje er en kombinasjon av begge. 

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fizzypo skrev (1 minutt siden):

Det høres veldig flott ut på papir, og som alltid finnes det mennesker som oppriktig mener det, men nå er vi inne på dette med troverdighet. Faktumet er at influenceren HD har absolutt alt å vinne på å si "Jeg er fornøyd med meg selv og hvordan jeg ser ut, men jeg ønsker å gå ned i vekt av helsemessige årsaker. Samtidig skulle også ønske at jeg hadde flat mage og synlige krageben, men det er bare spiseforstyrrelsen som snakker altså, ikke meg for jeg er egentlig fornøyd."

I hennes tilfelle fremstår det hele som en romantisering av virkeligheten. Hun har selv uttalt at hun ikke ønsker å bidra til kroppsfiksering og er dermed fullstendig klar over de signalene det sender ut dersom hun som påvirker og forbilde skal snakke nedsettende om sin kropp. Hun illustrerte dette i det infamøse innlegget der hun jublet over synlige krageben som hun beskrev som "stas" og skrev at hun alltid har syntes at det var fint. Ikke glem de tallrike innleggene med før/etter bilder som viser vektnedgang, ofte kombinert med tekster om at hun følte at hun ikke gjorde noe fremgang før hun tok frem bilder tatt for x antall mnd siden og da føltes alt plutselig mye bedre igjen. Eller eksplisitte utsagn om hvor dårlig hun følte seg på en høyere vekt og hvor mye bedre det ble etter at hun gikk ned. Absolutt all fremgang ble målt i fysiske attributter. Som publikum må man forholde seg til det man ser og leser og den virkeligheten endres ikke fordi en influencer i ettertid ønsker å score poeng ved å skuffe alt det uheldige under kategorien spiseforstyrrelser. 

Selvfølgelig er det mer sosialt akseptert å si at et ønske om vektnedgang er utelukkende relatert til helse. Det er langt mer tabu og skambelagt å si at man også ønsker å se bedre ut selv om sannheten kanskje er en kombinasjon av begge. 

Det handler ikke så mye om å skuffe alt uheldig under kategorien spiseforstyrrelse, men å forstå at slik kroppsfiksering som HD har drevet med i mange år er et symptom som ofte kommer sammen med spiseforstyrrelser (alle). Det betyr ikke at spiseforstyrrelsen snakker for et menneske, men at det er underliggende årsaker som oftest er psykiske. Spiseforstyrrelser handler lite om mat, vekt og utseende, men DET blir faktoren man fokuserer på selv om det underliggende ofte er mer komplekst. 

Disse kragebeinpostene har jeg tidligere kritisert i tråden her for å være ekstremt triggende for spiseforstyrrede mennesker, og det ante meg at det kom fra et slikt sted. Synlige kragebein er et av de mest typiske ønskene innen pro-ana miljøet. Når det kommer til spiseforstyrrelser så er jo all mestring knyttet til det fysiske utseende, det er når hun legger ut før/ etter bilder i massevis man virkelig kan se hvor syk hun er. Det er så typisk.

Du har rett i at HD sin troverdighet er i kjelleren, og jeg synes mye av grunnen er at hun fremstår lite genuin i sine positive poster. Problemene hennes skinner gjennom, men jeg tror oppriktig at hun ønsker å være det hun fremstiller på f.eks. reels og at hun mener de tingene hun sier selv om hun ikke alltid klarer å følge det selv. Jeg tror ikke hun bruker spiseforstyrrelsen kynisk som bedriftsstrategi, hun har valgt å skjerme mye av den delen i forhold til hva hun har delt før (heldigvis). Mange her ønsket at hun var mer ærlig og hun valgte å gjøre det så for en gangs skyld hørte hun på kritikerne.

Det er ingen tvil om at et menneske som både har slitt med depresjon og som aktivt har en overspisingslidelse sliter med psyken i perioder. Det er ikke slemt å konstatere det, det er ingen skam. Alle vet at psyken påvirker tankegang, fremstilling og valg man tar. Dette har vært tydelig hos HD lenge før hun var ærlig om det, og jeg vil igjen applaudere henne for den ærligheten. Med den bakgrunnshistorikken HD har bør vi anta at de fleste nedturer/ oppturer/ planer knyttet til kropp, vekt, mat, trening osv. har flere underliggende årsaker enn «jeg vil bli tynnere for å se bedre ut». 

Og HD, om du leser dette så håper jeg du forstår at dette kommer fra et godt sted, og jeg håper du får nytte av ROS sitt opplegg og tar opp igjen samtaler når du har overskudd til det ❤️.

Tenker jeg sier godnatt for i dag. Jeg har sagt det jeg mener om temaet og om vi er uenige så er det helt okay. Det er nok et tema som engasjerer meg mer enn gjennomsnittet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulleruska
irevin skrev (3 timer siden):

For som hun sa; vekttapet ved GS operasjon var å anse som en «bivirkning» av operasjonen…👍

Har hun virkelig sagt det? Den dama der er så drøy. Bivirkning liksom.. Man tar GS for å få vektnedgang. 

Er bare mer og mer glad for at jeg blokkerte henne når jeg leser i tråden  her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
6 hours ago, Tulleruska said:

Har hun virkelig sagt det? Den dama der er så drøy. Bivirkning liksom.. Man tar GS for å få vektnedgang. 

Er bare mer og mer glad for at jeg blokkerte henne når jeg leser i tråden  her inne.

Nå må du ikke ta alt som står på KG for god fisk da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
Albbas skrev (37 minutter siden):

Nå må du ikke ta alt som står på KG for god fisk da. 

Det er HD selv som sier det. Ikke noe noen her inne har diktet opp😄

"Jeg har valgt å gå videre med operasjonen utelukkende av hensyn til egen helse. At man blir slankere er jo en bivirkning av prosessen, men det å bli slank har ikke engang vært en faktor når jeg har vurdert om dette er riktig for meg." 

https://www.helenedrage.no/2018/10/06/alle-drommer-ikke-om-a-bli-tynne/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Tulleruska said:

Har hun virkelig sagt det? Den dama der er så drøy. Bivirkning liksom.. Man tar GS for å få vektnedgang. 

Er bare mer og mer glad for at jeg blokkerte henne når jeg leser i tråden  her inne.

Hun har nok ikke sagt det bokstavlig. Men hun har sagt at vekttap ved ketokosthold er en fin bivirkning. Ang operasjonen har hun vært veldig klar på at hun tok den for å gå ned i vekt pga helsa. 
 

Edit; ser dere bruker en uheldig formulering fra HD som bevis! Hvis dere leser litt mer rundt det så skjønner dere vel at målet var å gå ned i vekt pga helse og ikke for å bli tynn? Jeg vil tørre å påstå at hun prøvde å få frem at slank var ikke målet, men formulerte seg feil ved å bruke order bivirkning. 

Endret av Lileep
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
1 hour ago, Finlay said:

Det er HD selv som sier det. Ikke noe noen her inne har diktet opp😄

"Jeg har valgt å gå videre med operasjonen utelukkende av hensyn til egen helse. At man blir slankere er jo en bivirkning av prosessen, men det å bli slank har ikke engang vært en faktor når jeg har vurdert om dette er riktig for meg." 

https://www.helenedrage.no/2018/10/06/alle-drommer-ikke-om-a-bli-tynne/

Se der ja, i kontekst gir det mye mer mening enn den løse påstanden om at vektnedgang er en bivirkning av gb. 

Jeg syns Helene er helt tydelig på hva hun mener her og skjønner ikke hva problemet med utsagnet er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
Albbas skrev (11 minutter siden):

Se der ja, i kontekst gir det mye mer mening enn den løse påstanden om at vektnedgang er en bivirkning av gb. 

Jeg syns Helene er helt tydelig på hva hun mener her og skjønner ikke hva problemet med utsagnet er? 

Mulig jeg misforsto deg, men jeg tolket din kommentar "Nå må du ikke ta alt som står på KG for god fisk da" som at du tvilte på at dette var noe som kom fra HD selv😊

Ellers enig i at hun er tydelig på hva hun mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (3 timer siden):

Hun har nok ikke sagt det bokstavlig. Men hun har sagt at vekttap ved ketokosthold er en fin bivirkning. Ang operasjonen har hun vært veldig klar på at hun tok den for å gå ned i vekt pga helsa. 
 

Edit; ser dere bruker en uheldig formulering fra HD som bevis! Hvis dere leser litt mer rundt det så skjønner dere vel at målet var å gå ned i vekt pga helse og ikke for å bli tynn? Jeg vil tørre å påstå at hun prøvde å få frem at slank var ikke målet, men formulerte seg feil ved å bruke order bivirkning. 

Det er dette jeg prøvde å få frem tidligere, og det HD har gått ned siden den gang har minsket risikoen for sykdom betraktelig så hun trenger ikke å gå ned mer for helsen nå. Derfor mener jeg det er feil å si at hun sliter med overvekt(en). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 hours ago, Finlay said:

Mulig jeg misforsto deg, men jeg tolket din kommentar "Nå må du ikke ta alt som står på KG for god fisk da" som at du tvilte på at dette var noe som kom fra HD selv😊

Ellers enig i at hun er tydelig på hva hun mener.

Jeg mener at man både må ta sitatene folk kommer med en klype salt, og tolkningen av disse sitatene. Kontekst er jo ekstremt viktig, så når folk bare roper "hun sa X" og utelater Y og Z blir det påstander man ikke automatisk må ta for god fisk. 

Gjelder ikke bare i denne tråden. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg etter å ikke ha fulgt henne særlig i det siste at hun lar seg seg forfalle så mye når hun VET hva som skal til. Hun produserer innhold aom spesifikt er i unnskyldninger for IKKE å trene 😅

hun har gått nes i vekt før, hun har tilogmed dokumentert det og skrevet om det her: http://fitnessbloggen.no/helene-drage-141-kilo-fedmeoperasjon/

tror hun kunne trengt å lese det igjen idag..

Dette er fra nederst i artikkelen hvor hun kommer med råd:

Så hva driver hun med egentlig? 

02D2852F-212D-4A87-8677-5A475E3A2584.png

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En GS utføres for å miste vekt. Vekttapet i seg selv er helsebringende. Det er åpenbart mindre slitasje på kropp og ledd med en lett kropp enn en tung kropp. Det samme gjelder hjerte og karsykdommer, diabetes osv. Det er ikke helsebringende å være sykelig overvektig (trenger ikke å veie 140 kg for å være sykelig overvektig), så å si at hun har god helse nå fordi hun ikke veier 140 kg er ikke riktig å si. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SinfulBby skrev (7 minutter siden):

Det overrasker meg etter å ikke ha fulgt henne særlig i det siste at hun lar seg seg forfalle så mye når hun VET hva som skal til. Hun produserer innhold aom spesifikt er i unnskyldninger for IKKE å trene 😅

hun har gått nes i vekt før, hun har tilogmed dokumentert det og skrevet om det her: http://fitnessbloggen.no/helene-drage-141-kilo-fedmeoperasjon/

tror hun kunne trengt å lese det igjen idag..

Dette er fra nederst i artikkelen hvor hun kommer med råd:

Så hva driver hun med egentlig? 

02D2852F-212D-4A87-8677-5A475E3A2584.png

Hun har en overspisingslidelse. Les deg opp litt, alle vet at kunnskap og motivasjon alene ikke er mye hjelp. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
1 hour ago, SinfulBby said:

Det overrasker meg etter å ikke ha fulgt henne særlig i det siste at hun lar seg seg forfalle så mye når hun VET hva som skal til. Hun produserer innhold aom spesifikt er i unnskyldninger for IKKE å trene 😅

hun har gått nes i vekt før, hun har tilogmed dokumentert det og skrevet om det her: http://fitnessbloggen.no/helene-drage-141-kilo-fedmeoperasjon/

tror hun kunne trengt å lese det igjen idag..

Dette er fra nederst i artikkelen hvor hun kommer med råd:

Så hva driver hun med egentlig? 

02D2852F-212D-4A87-8677-5A475E3A2584.png

Hun har jo også sagt at den perioden der var en av de verste i hennes liv, så at du drar det frem som et godt eksempel på hva hun burde gjøre er jo bare trist. Mental helse er viktigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fotballfluen said:

En GS utføres for å miste vekt. Vekttapet i seg selv er helsebringende. Det er åpenbart mindre slitasje på kropp og ledd med en lett kropp enn en tung kropp. Det samme gjelder hjerte og karsykdommer, diabetes osv. Det er ikke helsebringende å være sykelig overvektig (trenger ikke å veie 140 kg for å være sykelig overvektig), så å si at hun har god helse nå fordi hun ikke veier 140 kg er ikke riktig å si. 

Vekt er ofte bare et tall! Kroppen kan være i god form, kondisen god osv selv om skalaen sier overvekt/fedme. Jeg er et eksempel på det. Min vekt tilsier fedme, men alle prøver viser en sunn og frisk kropp. Sprek og utholdende er jeg også. Ingenting med min kropp tilsier at jeg går under kategorien fedme, hverken utseende eller kroppens tilstand. Men vekta gjør det. Derfor er det viktig å tenke på at vekt er bare et tall! Er kroppen selv som kan fortelle hvordan ståa er! 
 

Så å påstå at hun ikke har god helse fordi vekta enda er over normal BMI blir helt feil. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Hun har jo også sagt at den perioden der var en av de verste i hennes liv, så at du drar det frem som et godt eksempel på hva hun burde gjøre er jo bare trist. Mental helse er viktigere. 

Trodde den perioden var når hun hadde fødselsdepresjon? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lill :) skrev (2 minutter siden):

Trodde den perioden var når hun hadde fødselsdepresjon? 

Var det egentlig fødselsdepresjon ? «Plutselig» var den borte, men kanskje det heller var spiseforstyrrelsen som tok overhånd ? Og spiseforstyrrelse er tøft nok å ha ved graviditet, etter fødsel osv. Men, jeg kan ikke noe om fødselsdepresjon altså og det ble en avsporing….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for krenkende innlegg og spekulasjoner. 

Sol, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

irevin skrev (12 minutter siden):

Var det egentlig fødselsdepresjon ? «Plutselig» var den borte, men kanskje det heller var spiseforstyrrelsen som tok overhånd ? Og spiseforstyrrelse er tøft nok å ha ved graviditet, etter fødsel osv. Men, jeg kan ikke noe om fødselsdepresjon altså og det ble en avsporing….

Jeg vet ikke🤷🏼‍♀️Det var det hun skrev på IG, hun delte om spiseforstyrrelsen lenge etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
SinfulBby skrev (3 timer siden):

Det overrasker meg etter å ikke ha fulgt henne særlig i det siste at hun lar seg seg forfalle så mye når hun VET hva som skal til.

Alle vet hva som skal til.

Hadde det bare vært enkelt, hadde alle som kom ned på normalvekt holdt seg der, og det ville knapt eksistert noen overvektsproblematikk. Det fungerer ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...