Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

1 time siden, Aricia skrev:

Reklamerer hun for slankepiller og knytter det direkte opp mot egen vektnedgang? Hvis ikke: Hva er relevansen? 

Og reklame for Ellos har da ingen verdens ting med vekten hennes å gjøre. 

Poenget her er at den såkalte "lyvingen" ikke kontekstualiseres, eller settes inn i en større sammenheng. Om Helene Drage framstår tvetydig og uklar omkring egen vekt i sine SoMe-kanaler kan jeg virkelig ikke se at det rammer noe annet enn hennes selvframstilling. 

Er det ikke relevant for lesere som selv vurderer slankeoperasjon f.eks? At hun sier hun går ned i vekt, når det motsatte skjer? (dette var før vi fikk avklart evt. medisinske bivirkninger). Hvorfor er det OK at hun lyver om noe hun kan svare "det vil jeg ikke uttale meg om" på? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Sahara_ skrev:

Er det ikke relevant for lesere som selv vurderer slankeoperasjon f.eks? At hun sier hun går ned i vekt, når det motsatte skjer? (dette var før vi fikk avklart evt. medisinske bivirkninger). Hvorfor er det OK at hun lyver om noe hun kan svare "det vil jeg ikke uttale meg om" på? 

Jeg aksepterer ikke premisset om at hun lyver. Hun bare forteller ikke alt, og/eller er vag og utydelig. Det er lett å skjønne når man ser hva slags stigmatisering hun utsettes for. Jeg for min del forstår ikke at hun ønsker å dele noe som helst. 

Og det jeg ser her i tråden mht påstander om løgn dreier seg utelukkende om spekulasjoner, og at man nekter å tro på henne hver gang hun faktisk deler noe, enten hun sier det går bra eller dårlig. 

Tillegg: Og når det gjelder slankeoperasjon, så er det jo virkelig ikke som om hun hverken promoterer det eller reklamerer for det - hvilket også er helt irrelevant, siden det er en medisinsk behandling i det offentlige helsevesenet hun skriver om, som må forskrives av lege. Hun er jo enormt ambivalent slik jeg leser henne, og reflekterer mye rundt valget. At hun ikke fra dag til dag skriver detaljert om svingende følelser i forhold til det hele synes jeg egentlig virker ansvarlig av henne, når hun nå først har valgt å oppdatere SoMe gjennom prosessen. Men klart, en annen mulig løsning ville vært en total pause fra posting.

Endret av Aricia
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
3 timer siden, Levina skrev:

Det høres helt usannsynlig ut at du har gått opp 30 kilo på under 1 år, uten at det har noe med økt inntak av kalorier. De man vet er at vektøkning så og si alltid skyldes økt inntak av energi i forhold til hva man forbruker av energi. Dette er kjemi. Men, man vet at en vektøkning på noen kilo kan skyldes vann i kroppen av ulike grunner, men aldri så mye som 30 kilo. 
 

 

Nok en gang uttaler du deg uten å sjekke fakta først. Jo man kan gå opp av medikamenter, også 30 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
33 minutter siden, Sahara_ skrev:

Er det ikke relevant for lesere som selv vurderer slankeoperasjon f.eks? At hun sier hun går ned i vekt, når det motsatte skjer? (dette var før vi fikk avklart evt. medisinske bivirkninger). Hvorfor er det OK at hun lyver om noe hun kan svare "det vil jeg ikke uttale meg om" på? 

Får HD betalt for å promotere slankeoperasjon? Hvis ikke kan hun selv velge hva hun legger ut, uten å bli kalt løgner. Jeg er ganske sikker på at det er mye som skjer bak i kulissene som hun ikke deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Nok en gang uttaler du deg uten å sjekke fakta først. Jo man kan gå opp av medikamenter, også 30 kg. 

Man går ikke opp AV MEDIKAMENTER, man går opp som følge av bivirkninger på medikamenter, da økt matlyst. Det finnes ikke et eneste medikament i hele verden som påfører kroppen din 30 kg ekstra fett. Det finnes heller ikke medikamenter som tukler så kraftig med hormonene i kroppen at 30 kg kommer av seg selv, helt uten økt matlyst eller mer inaktiv livsstil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
Akkurat nå, Lirah skrev:

Man går ikke opp AV MEDIKAMENTER, man går opp som følge av bivirkninger på medikamenter, da økt matlyst. Det finnes ikke et eneste medikament i hele verden som påfører kroppen din 30 kg ekstra fett. Det finnes heller ikke medikamenter som tukler så kraftig med hormonene i kroppen at 30 kg kommer av seg selv, helt uten økt matlyst eller mer inaktiv livsstil! 

Medikament eller bivirkning, du vet ikke om det er fett eller vann. Eller en kombo. Totalt irrelevant tenker jeg. Det er hennes kropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, lillesnøfnugg skrev:

Medikament eller bivirkning, du vet ikke om det er fett eller vann. Eller en kombo. Totalt irrelevant tenker jeg. Det er hennes kropp!

Hæ? Det jeg nettopp skrev + en annen person skrev i tråden her er 100% backa opp av forskning, jeg vil gjerne at du linker til en seriøs kilde hvor det sies at man kan gå opp 30 kg i vann/fett UTEN å øke kaloriinntaket eller bli mer inaktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt provoserende at hun stadig vekk lyver om alle bloggens sentrale tema som feks vektnedgang/vektoppgang, trening, kosthold o.l., samtidig som hun blant annet har en podcast ved navn "Livsstilsendring helt ærlig". Det er jo nettopp det hun IKKE er... (Og så innrømmer hun i ettertid at joda, hun har gått opp i vekt selv om hun påstod flere ganger at hun fortsatt hadde jevn nedgang (mens bilder/videoer viste noe annet), og nei da, hun har ikke hatt det helt awesome selv om hun fremstilte det sånn på blogg/podcast/insta/snap, og flere andre ting...)

Hun er dessuten sponset av, dvs. tjener penger på, ulike kosttilskudd/kostholdsprodukter som Flexikost og MyRevolution. Da blir det et problem når hun lyver om samme tema. Jeg tror det kalles villedende markedsføring?

Jeg synes synd på henne for at hun mislykkes og sliter som hun gjør, men samtidig er det vanskelig å føle noe særlig empati når hun fremstiller seg som ærlig i sosiale medier når hun egentlig er det motsatte. Hadde hun bare enten vært helt ærlig, eller bare hadde unngått å skrevet/snakket om noe i stedet for å lyve om det, så hadde det vært så mye bedre!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
11 minutter siden, Lirah skrev:

Hæ? Det jeg nettopp skrev + en annen person skrev i tråden her er 100% backa opp av forskning, jeg vil gjerne at du linker til en seriøs kilde hvor det sies at man kan gå opp 30 kg i vann/fett UTEN å øke kaloriinntaket eller bli mer inaktiv. 

For det første så syns jeg diskusjonen i seg selv er helt på trynet, da det er et fett hvorfor og hva som ligger bak. HD har ikke meldeplikt til noen, slankeoperasjoner er ikke et reklame/annonsør samarbeid. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

For det første så syns jeg diskusjonen i seg selv er helt på trynet, da det er et fett hvorfor og hva som ligger bak. HD har ikke meldeplikt til noen, slankeoperasjoner er ikke et reklame/annonsør samarbeid. 

Selvfølgelig syns du diskusjonen er helt på trynet når du sprer feilinformasjon. Takk for en saklig og lærerik debatt.... Ingen har sagt at Helene Drage har meldeplikt, det har ingenting med saken å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
15 minutter siden, Lirah skrev:

Selvfølgelig syns du diskusjonen er helt på trynet når du sprer feilinformasjon. Takk for en saklig og lærerik debatt.... Ingen har sagt at Helene Drage har meldeplikt, det har ingenting med saken å gjøre. 

Jeg sprer ikke feilinfo i motsetning til visse andre her som ikke har empati men er ute etter å finne feil på noen fordi «hun fronter vekttap». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Jeg sprer ikke feilinfo i motsetning til visse andre her som ikke har empati men er ute etter å finne feil på noen fordi «hun fronter vekttap». 

Om det er slik at hun "fronter vekttap" så ser jeg ikke hvorfor det er en negativ ting. Syns det er veldig innafor, kudos til Helene Drage som velger å gjøre noe med vektproblemet sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
7 minutter siden, Lirah skrev:

Om det er slik at hun "fronter vekttap" så ser jeg ikke hvorfor det er en negativ ting. Syns det er veldig innafor, kudos til Helene Drage som velger å gjøre noe med vektproblemet sitt!

Det er jo det som er bakgrunnen for denne diskusjonen? At hun ikke har raskt nok eller riktig nok vekttap? Det er en uting. Hadde det vært en diskusjon om at det er positivt at hun frontet vektnedgang så hadde det vært fint. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, lillesnøfnugg skrev:

Det er jo det som er bakgrunnen for denne diskusjonen? At hun ikke har raskt nok eller riktig nok vekttap? Det er en uting. 

Helene Drage er en offentlig person og at hennes helse blir diskutert er ikke noe nytt når hun deler såpass mye om seg som hun gjør. Jeg har selv fundert på hvorfor hun nå begynner å gå opp i vekt igjen og hvorfor målet med operasjonen IKKE var å bli normalvektig, ettersom det burde være de flestes mål når det kommer til helse og vektnedgang. Er man svært overvektig så vil det ikke hjelpe særlig å bare gå ned noen kg nok til at man fortsatt er svært overvektig. Alle munner drar ja, men om du fortsatt har en BMI på over 30 så er jo helserisikoene der fortsatt.... Å være lettere overvektig er heller ikke noe problem. Mange som driver med bodybuilding osv er overvektige uten at det utgjør noen helserisiko. 

Om det er etisk riktig å diskutere alt dette er en annen sak. Jeg for min del tenker at alle går ned i vekt i sitt eget tempo og de velger selv hva de vil gjøre med sin kropp, enten de vil holde seg overvektige eller få en sunn og sterk kropp. Men tenker at en slik operasjon som Helene har tatt er jo totalt bortkastet når hun nå begynner å gå opp igjen? Kanskje ta tak i det virkelige problemet som sitter i hodet og ikke kroppen, tenker jeg.... Men ja, nå ble det mye hva jeg tenker her. 

Skulle bare ønske hun var åpen om alt rundt dette. Når man sier a så burde man si b, kind of. Men hun bestemmer selv, uten tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Det er jo det som er bakgrunnen for denne diskusjonen? At hun ikke har raskt nok eller riktig nok vekttap? Det er en uting. 

Nei, bakgrunnen er at hun lyver om vekttapet sitt. ikke mangel på. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lillesnøfnugg skrev:

Nok en gang uttaler du deg uten å sjekke fakta først. Jo man kan gå opp av medikamenter, også 30 kg. 

Jeg vet hva jeg snakker om. Bivirkningen Kan være økt appetitt som igjen gir en vektøkning hvis man ikke er påpasselig hva en inntar. Så et det noen medisingrupper som kan gi ødemer, som igjen kan gi en vektøkning, men ikke 30 kilo. For å gå opp 30 kilo må man ha spist mer enn det man har forbrukt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest CecilieX
2 timer siden, *Stjerne*støv* skrev:

Hun får tilbud om sponsorer/avtaler etter hvor populær hun er på some .( som bl.a ellos) 

folk følger henne på some for det de tror på det hun legger ut. Som plutselig viser seg å være løgn.. Men det er helt innenfor ifølge enkelte .

Hvorfor er det ikke lov å kritisere en bedrift rundt misvisende info de har informert om selv?

Hadde hun ikke skapt seg en karriere på å fortelle om vektnedgang i utganspunktet hadde ikke dette vært et tema.  

Hun tar bilder av kosttilskudd som protein pulver, barer, kollagen osv. Forteller sine følgerne at dette er en del av hennes sunne kosthold. Dette er kostholdet hun følger som gjør at hun går ned i vekt.
Hun har også samarbeidet med bedrift som lager kostpaln, som var såå enkel å følge etter operasjon. 
Men ops, hun har visst gått opp i vekt.. vektnedgangen var ikke stabil, slik hun informerte om (mens hun reklamerer for tilskudd+) men putt putt, det var jo ikke hennes feil! 
(jeg håper dere ser hvordan det er misvisende reklame? ) 

og tilbake til at hun også selger mat/trenings pakker der hun reklamerer med vektnedgang som resultat. 
Hun har ifølge henne selv følgt disse, men uten resultater å vise til i etterkant av «beast mode» 

før/etter bilder av seg selv eks osv.. 

(for de som ønsker bevis, er det bare å bla seg bakover i bloggen ) 

Du må nesten hoste opp dokumentasjon i form av lenker til produkter / innlegg som viser villedende markedsføring. Les bloggen blir litt tynt. Alle vet at hun har slankeoperert seg, ergo vet alle at vektnedgang skyldes et inngrep. Men vis gjerne hvor hun påstår at produkter er grunnen til vektnedgang. Og annonsering for Ellos har jeg virkelig vondt for å forstå hvordan passer inn i denne argumentasjonen. 

Bevisbyrden ligger hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, CecilieX said:

Du må nesten hoste opp dokumentasjon i form av lenker til produkter / innlegg som viser villedende markedsføring. Les bloggen blir litt tynt. Alle vet at hun har slankeoperert seg, ergo vet alle at vektnedgang skyldes et inngrep. Men vis gjerne hvor hun påstår at produkter er grunnen til vektnedgang. Og annonsering for Ellos har jeg virkelig vondt for å forstå hvordan passer inn i denne argumentasjonen. 

Bevisbyrden ligger hos deg.

Kremt kremt. 

Da er det din konklusjon.. 

Jeg viser igjen til min tidligere post, hvis du ikke karer å se hvordan det blir misvisende markedsføring, og hvordan alt henger sammen så for vi være enig om å være uenig ;) 

Det er ingen byrde, og det er ikke noe JEG må bevise når hele some karrieren hennes er bygget på å selge et produkt, der hun bruker kroppen sin som et eksempel for å reklamere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
1 time siden, Levina skrev:

Jeg vet hva jeg snakker om. Bivirkningen Kan være økt appetitt som igjen gir en vektøkning hvis man ikke er påpasselig hva en inntar. Så et det noen medisingrupper som kan gi ødemer, som igjen kan gi en vektøkning, men ikke 30 kilo. For å gå opp 30 kilo må man ha spist mer enn det man har forbrukt. 

Så du mener at medisiner som gir økt appetitt og ødemer har et tak på vektoppgang på til sammen  under 25 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
2 timer siden, Sahara_ skrev:

Nei, bakgrunnen er at hun lyver om vekttapet sitt. ikke mangel på. 

Noen påstår at hun lyver, vesentlig forskjell. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...