Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, Caram skrev:

Du «tror ikke hun er fornøyd før hun er i kategorien «tynn»» Basert på hva da? Hun har jo sagt at hun ikke vil bli så tynn som hun var sist hun gikk ned...Ergo så trives hun med litt mere kjøtt på beina, så hvem er det da som ikke er fornøyd før hun er «tynn»? Du?

Jeg sier jo hele tiden at hun har gått ned masse, og jeg synes hun er innenfor «normalen» nå! Og siden vi faktisk driver og diskuterer her... - så tolker jeg henne dit hen at hun vil bli tynnere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den diskusjonen som utspiller seg nå, er jo akkurat det helsepersonell advarer mot.  Det hjelper absolutt ikke å sitte med pekefingeren og snakke om matinntak og kalorier. Tvert imot, det kan gjøre ting mye verre for personen(e) som måtte føle seg truffet.

Dere som skriver her inne og har fasiten til vektnedgang, gjør dere det samme til en som har anoreksi ? 
Forteller dere vedkommende at det er jo bare å spise ? Shamer  dere personen hvis hen ikke spiser. ( for det er vel bare å spise ifølge dere ) 
Nå vet ikke jeg om HD har en spiseforstyrrelse, men det er jo mulig og tenk da på måten dere har sittet å «gosset» dere i hennes kamp. 

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er ille å snakke om at hun ikke har gått ned nok. Hun har gått ned masse og skulle ønske hun ble fornøyd selv og ikke igjen må starte på diett, tvinge seg til å løpe m vekter og på en viss tid osv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller det er vektoppgangen innen et år fra operasjonen folk reagerte på, ikke at hun ikke hadde tatt av nok.

Varierer sikkert fra person til person, men mitt inntrykk er at man har minst 2 år man kan oppnå god vektnedgang på før hjelpemiddelet begynner å falle bort til normalen igjen. Så hun har mest sannsynligvis enda et spennende 2020 år å se frem til ihht mulige resultater med hjelp fra operasjonen, om ikke mer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shalott
2 minutter siden, Superrosa skrev:

Tror heller det er vektoppgangen innen et år fra operasjonen folk reagerte på, ikke at hun ikke hadde tatt av nok.

Varierer sikkert fra person til person, men mitt inntrykk er at man har minst 2 år man kan oppnå god vektnedgang på før hjelpemiddelet begynner å falle bort til normalen igjen. Så hun har mest sannsynligvis enda et spennende 2020 år å se frem til ihht mulige resultater med hjelp fra operasjonen, om ikke mer. 

Men hvorfor skal man "reagere" på en annens persons (manglende) vektnedgang? Helene skylder ikke totalt ukjente mennesker å fortelle i detalj om sin helsetilstand - det får være mellom henne selv og helsepersonell. Helenes vekt har absolutt ingen betydning for noen som skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, shalott said:

Men hvorfor skal man "reagere" på en annens persons (manglende) vektnedgang? Helene skylder ikke totalt ukjente mennesker å fortelle i detalj om sin helsetilstand - det får være mellom henne selv og helsepersonell. Helenes vekt har absolutt ingen betydning for noen som skriver her.

Det er jo hva hele bloggen hennes handler om disse dager, vektoperasjon. Hvor hun selv deler vektnedgang. Hennes hovedbase av lesere er jo personer som er opptatt av overvekt, vektnedgang, slankeoperasjon osv. Det er lov å reagere på at hun sier hun ikke legger på seg, og går enda ned i vekt - for så 3 mnd senere sier hun at hun har lagt på seg pga medisiner. Det hun sier stemmer jo aldri. Det er lov til å reagere på hennes løgner. Der er faktisk folk som selv sitter å vurderer å gjøre samme operasjon, det er innafor å forvente at informasjonen hun selv går ut med, ikke er løgner. Men dette blir hun jo tatt på gang på gang.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble litt glad på Helenes vegne da jeg leste at hun skal ta seg pause. Det tror jeg vil gjøre henne godt.

Ja, hun blogger om det tingene hun sliter med, og operasjonen og påfølgende vektreduksjon har vært en del av det, men jeg tenker at det hun nå må gjennomgå kan umulig være enkelt for henne.

Og bare for å si det, for en som selv har gått ned over 80 kg: det vil være store variasjoner både i hvor fort man går ned, men også hvorvidt man i perioder legger på seg. Det går faktisk opp og ned. Og det er ikke uvanlig eller nødvendigvis usunt.

I et par år har min samboer og jeg vært gjennom prøverørsbehandling, og de medisinene førte til at jeg fort gikk opp 5-10 kg, for så å gå dem ned igjen like fort pga vannvekt. Utrolig slitsomt, men lite man får gjort med det. 

Det kan ikke være enkelt for en som Helene å gå gjennom en tøff operasjon, gå mye ned, og så oppleve dette med medisinene. Det kan få de fleste til å gå på en liten smell. Hvis man ikke har vært gjennom det selv, er det vanskelig å beskrive hvor stort nederlag det kan føles som når man ufrivillig går opp i vekt. Og det betyr heller ikke at man er uærlig med vektnedgangen, den kan svinge fort på tre måneder, spesielt om det er medisiner involvert. Det har jeg selv fått smertelig erfare.

Jeg har skrevet det før, og jeg skriver det igjen: å kritisere Helene for hennes vektnedgang, at den ikke går fort nok, eller at hun gjør dette feil, er virkelig ikke veien å gå. Det er verken oppmuntrende eller motiverende. Igjen, hvorfor kan vi ikke være litt mer snille og rause med hverandre?

Folk som erkjenner at de har et problem, det være seg med vekt eller hva-det-nå-måtte-være trenger støtte og folk som heier dem fram, ikke de som pirker borti alle deres feil og mangler. De vet om dem selv, og akkurat de skriver Helene ganske tydelig om selv.

Forøvrig: det er ikke nødvendigvis en motsetning mellom det å være stolt over det man har oppnådd, å være fornøyd med seg selv her og nå, og samtidig kanskje ønske å gå ned litt tid. Jeg har selv gått ned over 80 kg, jeg er fremdeles egentlig 15-20 overvektig (jeg er 168 cm, så jeg er omtrent på høyden til Helene), og guess what: jeg er superstolt, kjempefornøyd med meg selv, og jeg vil gjerne vise det til hele verden - og gjerne hyle av glede (men jeg gjør det i form av å gå i kjoler). :) Samtidig kan også jeg gå på en smell. Forrige uke lå jeg plutselig +125 kalorier på uka, men i det lange løp har det jo egentlig ingenting å si. Men det var skuffende, fordi jeg alltid klarer å holde meg stort sett ukentlig, selv om jeg kan bomme litt her og der på en dag. Men veit dere? Det er en del av greia, det å prøve å balansere dette med å ikke spise for mye, og samtidig ha det godt, kose seg og leve livet til det fulle. Og en del av det å lære seg å leve godt i vektnedgang er at man egentlig aldri blir utlært. Jeg har holdt på i snart seks år, og jeg møter utfordringer hver.eneste.dag. Som i dag, da vi fikk servert alskens boller på jobb. Og hvem koste seg med bolle? Jeg. Og hvem måtte finne på en annen middag i dag fordi hun spiste litt for mange kalorier på jobb? Jo, nemlig meg.

Det skal ikke være lett. Og poenget mitt er at dette vil komme til å ta veldig lang tid. Og det er bra Helene gir seg den tida. Og det vil være vanskelig, og i perioder lettere. Det er en del av gamet. Og det er ikke opp til oss andre å dømme Helene. Og man har heller ikke mislykkes fordi man går på en smell. Selv ikke om medisiner gjør at man stagnerer litt. 

Lykke til Helene, jeg håper og tror at pausen fra bloggingen kan gjøre deg godt!

Endret av SPOCA
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superrosa skrev:

Det er jo hva hele bloggen hennes handler om disse dager, vektoperasjon. Hvor hun selv deler vektnedgang. Hennes hovedbase av lesere er jo personer som er opptatt av overvekt, vektnedgang, slankeoperasjon osv. Det er lov å reagere på at hun sier hun ikke legger på seg, og går enda ned i vekt - for så 3 mnd senere sier hun at hun har lagt på seg pga medisiner. Det hun sier stemmer jo aldri. Det er lov til å reagere på hennes løgner. Der er faktisk folk som selv sitter å vurderer å gjøre samme operasjon, det er innafor å forvente at informasjonen hun selv går ut med, ikke er løgner. Men dette blir hun jo tatt på gang på gang.

Eller det er kanskje det er på grunn av at du velger å lese det med et veldig kritisk blikk og null empati .

Jeg syns ikke at hun prøver å lure noen, men at hun som de fleste mennesker ikke alltid når målene sine, eller har satt listen litt for høyt til tider er helt normalt. 
At flere i denne tråden prøver å late som om de blir lurt av HD er temmelig idiotisk. Hun gjør så godt hun kan, og om dere kritikere er fantastisk mye flinkere, så fint for dere, men det kan altså ikke overføres med pekefingeren og nedlatenhet.

Jeg vil anbefale alle som ikke klarer å lese bloggen med empatiske briller på å holde seg unna.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
17 timer siden, Infinity skrev:

Eller det er kanskje det er på grunn av at du velger å lese det med et veldig kritisk blikk og null empati .

Jeg syns ikke at hun prøver å lure noen, men at hun som de fleste mennesker ikke alltid når målene sine, eller har satt listen litt for høyt til tider er helt normalt. 
At flere i denne tråden prøver å late som om de blir lurt av HD er temmelig idiotisk. Hun gjør så godt hun kan, og om dere kritikere er fantastisk mye flinkere, så fint for dere, men det kan altså ikke overføres med pekefingeren og nedlatenhet.

Jeg vil anbefale alle som ikke klarer å lese bloggen med empatiske briller på å holde seg unna.

Jeg er enig! I en bloggverden hvor normalen er plastisk kirurgi, redigering av bilder, manglende merking av reklame og man selger ut det som faktisk er mest dyrebart, nemlig barna sine det er kritikkverdig. Så er virkelig å spekulere og kritisere vekt opp og nedgang bare totalt lavmål og hjernedødt. Sier mer om kritikken enn bloggeren/influenceren. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner. 

Sol, admin.

Endret av Sol Rampelyset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ripshagen skrev:

Nei, det er ikke mulig. Kroppen tryller ikke. Den må ha kalorier inn for å plassere de i lagre(lårene dine feks).

Det er veldig mulig, medisinbruk kan for eksempel gjøre at du får mere vann i kroppen, ergo høyere vekt.

Er selv slankeoperert, og har holdt vekten stabilt i 11 år men i en periode på 8-10 mnd gikk jeg på en medisin som ikke engang hadde økt vekt som bivirkning men allikevel la jeg på meg 30 kilo. Gikk de ned på 2 mnd når jeg kuttet medisinen.

Aner ikke om det er medisiner som gjør at bloggeren legger på seg, men ikke si at det ikke er mulig. Jeg har i alle fall flere leger med på at det var medisiner som gjorde dette med meg og jeg vet også at mitt kalori inntak og aktivitetsnivå ikke forandret seg i denne perioden 🙂

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med Helene mer eller mindre i veldig mange år nå, faktisk flere tråder her på KG.

Og det jeg ser mest av i disse trådene, er noen som på død og liv må fortelle andre hvor smålige de er, for å mene noe om Helenes vekt og kropp. Det blir jo nesten komisk, at noen kritiserer andre for å kritisere. Det som ødelegger diskusjonen her inne, er faktisk alle de som absolutt må inn og fortelle hva de mener om kritikken. Fat shaming blir brukt over en lav sko, alt handler om påpeke at Helene blir kritisert KUN pga vekten og kroppen sin.

Personlig driter jeg i hva Helene Drage måtte veie, og hvordan kroppen hennes ser ut. Det angår meg ikke. Men det forundret meg når hun for noen år siden skrev om jevn vektnedgang, mens bildene hun publiserte viste noe annet. Det var ikke kroppen og vekta som fikk vann på møllene her inne, det var distansen mellom hennes påstand og hva som ble vist frem. Hun ble kritisert for å lenge blånekte for at hun gikk opp i vekt igjen. Hun ble kritisert for blånektingen og ikke vektoppgangen.

Vi må prøve å skille mellom snørr og bart. Helene skriver mye om kropp og vekt, og viser villig vekk kroppen sin. Hun lever ikke av det, men det er hennes bedrift. Da må det jo være lov å mene noe om det hun publiserer også? Jeg mener ikke at det er greit å snakke nedsettende om vekten og kroppen hennes, men det må være takhøyde for å kunne diskutere sannhetsgehalten i det som skrives og vises.

Skal hun opp og blomstre igjen, nytter det ikke å gjøre det ved å slanke seg. Den muligheten brukte hun ved forrige nedgang. Hun må finne nye veier, og kaste krykken denne slankingen er for henne. For det er det hun alltid faller tilbake på; skrive om slanking eller legge ut poserende bilder.

For oss som har fulgt henne leeeeeeeeeeeenge, så ser vi en rød tråd.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Marthe75 skrev:

Jeg har fulgt med Helene mer eller mindre i veldig mange år nå, faktisk flere tråder her på KG.

Og det jeg ser mest av i disse trådene, er noen som på død og liv må fortelle andre hvor smålige de er, for å mene noe om Helenes vekt og kropp. Det blir jo nesten komisk, at noen kritiserer andre for å kritisere. Det som ødelegger diskusjonen her inne, er faktisk alle de som absolutt må inn og fortelle hva de mener om kritikken. Fat shaming blir brukt over en lav sko, alt handler om påpeke at Helene blir kritisert KUN pga vekten og kroppen sin.

Personlig driter jeg i hva Helene Drage måtte veie, og hvordan kroppen hennes ser ut. Det angår meg ikke. Men det forundret meg når hun for noen år siden skrev om jevn vektnedgang, mens bildene hun publiserte viste noe annet. Det var ikke kroppen og vekta som fikk vann på møllene her inne, det var distansen mellom hennes påstand og hva som ble vist frem. Hun ble kritisert for å lenge blånekte for at hun gikk opp i vekt igjen. Hun ble kritisert for blånektingen og ikke vektoppgangen.

Vi må prøve å skille mellom snørr og bart. Helene skriver mye om kropp og vekt, og viser villig vekk kroppen sin. Hun lever ikke av det, men det er hennes bedrift. Da må det jo være lov å mene noe om det hun publiserer også? Jeg mener ikke at det er greit å snakke nedsettende om vekten og kroppen hennes, men det må være takhøyde for å kunne diskutere sannhetsgehalten i det som skrives og vises.

Skal hun opp og blomstre igjen, nytter det ikke å gjøre det ved å slanke seg. Den muligheten brukte hun ved forrige nedgang. Hun må finne nye veier, og kaste krykken denne slankingen er for henne. For det er det hun alltid faller tilbake på; skrive om slanking eller legge ut poserende bilder.

For oss som har fulgt henne leeeeeeeeeeeenge, så ser vi en rød tråd.

Til det uthevede: Om så er, hva så egentlig? Hvem rammer det? 

Jeg kan tenke meg mange forklaringer på en sånn eventuell framgangsmåte fra hennes side. Men jeg skjønner ikke at det skulle ha noen ringvirkninger sånn rent samfunnsmessig at hun ikke løpende informerer offentligheten om vekten sin, selv om hun har en blogg/insta-konto, og selv om hun legger ut selfies av seg selv der. 

Endret av Aricia
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man legger på seg vannvekt av medisiner, ser det som regel annerledes ut enn vekt i form av fett. Man blir gjerne pløsete, og får et ganske spesielt utseende. 
HD er like søt som alltid, og jeg kan ikke se at hun har hatt noen voldsom vektøkning heller, så tror nok hun når sine mål, hva enn de måtte være, når hun legger vekk bloggingen og får litt ro.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nikoletta skrev:

Det er veldig mulig, medisinbruk kan for eksempel gjøre at du får mere vann i kroppen, ergo høyere vekt.

Er selv slankeoperert, og har holdt vekten stabilt i 11 år men i en periode på 8-10 mnd gikk jeg på en medisin som ikke engang hadde økt vekt som bivirkning men allikevel la jeg på meg 30 kilo. Gikk de ned på 2 mnd når jeg kuttet medisinen.

Aner ikke om det er medisiner som gjør at bloggeren legger på seg, men ikke si at det ikke er mulig. Jeg har i alle fall flere leger med på at det var medisiner som gjorde dette med meg og jeg vet også at mitt kalori inntak og aktivitetsnivå ikke forandret seg i denne perioden 🙂

Det høres helt usannsynlig ut at du har gått opp 30 kilo på under 1 år, uten at det har noe med økt inntak av kalorier. De man vet er at vektøkning så og si alltid skyldes økt inntak av energi i forhold til hva man forbruker av energi. Dette er kjemi. Men, man vet at en vektøkning på noen kilo kan skyldes vann i kroppen av ulike grunner, men aldri så mye som 30 kilo. 
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Aricia said:

Til det uthevede: Om så er, hva så egentlig? Hvem rammer det? 

Jeg kan tenke meg mange forklaringer på en sånn eventuell framgangsmåte fra hennes side. Men jeg skjønner ikke at det skulle ha noen ringvirkninger sånn rent samfunnsmessig at hun ikke løpende informerer offentligheten om vekten sin, selv om hun har en blogg/insta-konto, og selv om hun legger ut selfies av seg selv der. 

Så du mener det er greit å lyve på some ? For å så reklamere for div produkter, tjene penger på selge noe som ikke stemmer med virkeligheten ? 
for det skader jo ingen såå.. 

vi må ikke glemme at Helene ikke er en vanlig person som legger ut bilder, dette er jobben hennes. 

trodde du hun reklamerte for ellos, div kosttilskudd ++ gratis ? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, Levina skrev:

Det høres helt usannsynlig ut at du har gått opp 30 kilo på under 1 år, uten at det har noe med økt inntak av kalorier. De man vet er at vektøkning så og si alltid skyldes økt inntak av energi i forhold til hva man forbruker av energi. Dette er kjemi. Men, man vet at en vektøkning på noen kilo kan skyldes vann i kroppen av ulike grunner, men aldri så mye som 30 kilo. 
 

 

Så bastant du er da, merkelig at folk da har andre erfaringer.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Stjerne*støv* skrev:

Så du mener det er greit å lyve på some ? For å så reklamere for div produkter, tjene penger på selge noe som ikke stemmer med virkeligheten ? 
for det skader jo ingen såå.. 

vi må ikke glemme at Helene ikke er en vanlig person som legger ut bilder, dette er jobben hennes. 

trodde du hun reklamerte for ellos, div kosttilskudd ++ gratis ? 

Reklamerer hun for slankepiller og knytter det direkte opp mot egen vektnedgang? Hvis ikke: Hva er relevansen? 

Og reklame for Ellos har da ingen verdens ting med vekten hennes å gjøre. 

Poenget her er at den såkalte "lyvingen" ikke kontekstualiseres, eller settes inn i en større sammenheng. Om Helene Drage framstår tvetydig og uklar omkring egen vekt i sine SoMe-kanaler kan jeg virkelig ikke se at det rammer noe annet enn hennes selvframstilling. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
1 time siden, *Stjerne*støv* skrev:

Så du mener det er greit å lyve på some ? For å så reklamere for div produkter, tjene penger på selge noe som ikke stemmer med virkeligheten ? 
for det skader jo ingen såå.. 

vi må ikke glemme at Helene ikke er en vanlig person som legger ut bilder, dette er jobben hennes. 

trodde du hun reklamerte for ellos, div kosttilskudd ++ gratis ? 

Hvis hun reklamerer for kosttilskudd som lover å få deg ned i vekt og samtidig slankeopererer seg, så har du et poeng, men gjør hun det? 

Gi meg et eksempel på produkter som er villedende markedsføring fra hennes side. Gjerne Ellos siden du nevner dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, CecilieX said:

Hvis hun reklamerer for kosttilskudd som lover å få deg ned i vekt og samtidig slankeopererer seg, så har du et poeng, men gjør hun det? 

Gi meg et eksempel på produkter som er villedende markedsføring fra hennes side. Gjerne Ellos siden du nevner dem.

Hun får tilbud om sponsorer/avtaler etter hvor populær hun er på some .( som bl.a ellos) 

folk følger henne på some for det de tror på det hun legger ut. Som plutselig viser seg å være løgn.. Men det er helt innenfor ifølge enkelte .

Hvorfor er det ikke lov å kritisere en bedrift rundt misvisende info de har informert om selv?

Hadde hun ikke skapt seg en karriere på å fortelle om vektnedgang i utganspunktet hadde ikke dette vært et tema.  

Hun tar bilder av kosttilskudd som protein pulver, barer, kollagen osv. Forteller sine følgerne at dette er en del av hennes sunne kosthold. Dette er kostholdet hun følger som gjør at hun går ned i vekt.
Hun har også samarbeidet med bedrift som lager kostpaln, som var såå enkel å følge etter operasjon. 
Men ops, hun har visst gått opp i vekt.. vektnedgangen var ikke stabil, slik hun informerte om (mens hun reklamerer for tilskudd+) men putt putt, det var jo ikke hennes feil! 
(jeg håper dere ser hvordan det er misvisende reklame? ) 

og tilbake til at hun også selger mat/trenings pakker der hun reklamerer med vektnedgang som resultat. 
Hun har ifølge henne selv følgt disse, men uten resultater å vise til i etterkant av «beast mode» 

før/etter bilder av seg selv eks osv.. 

(for de som ønsker bevis, er det bare å bla seg bakover i bloggen ) 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...