Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Saken er vel heller at all deling av babytiden ikke har noe å gjøre på en bedriftskonto. Og innholdet er egentlig bare interessant for nærmeste familie. 30 identiske bilder og stories av bakhodet til en nyfødt, med omtrent samme budskap i tekst. I tillegg presses det inn reklame for produkter hun selv ikke har prøvd, og man får passet sitt påskrevet om man kommer med spørsmål rundt troverdighet. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miranda16 skrev (36 minutter siden):

En ting er risiko for misbruk, men selv om det ikke postes bilder av barn som ikke er gjenkjennelig, så mener jeg at barn har rett til et privatliv. HD har brukt barnet i alle mulig private settinger. Alt fra mating til møter med familie etc, etc. Det legges ut flere bilder med barnet i ulike settinger, hver eneste dag.  Andre influensere på rampelys for den samme kritikken. Selv om man viser barn bakfra, så bryter det med privatlivets fred. Det er ikke sikkert at datteren vil synes det er greit i fremtiden. Tror mange vil synes det er ubehagelig å tenke på at det ligger masse bilder seg selv på nett.  Helene tjener både direkte og indirekte på datteren. Hun har feks brukt datteren i reklame for en vippestol. Hun tjener også indirekte på barnet når hun reklamerer for produkter til barn

Argumentet med privatliv er godt ettersom det faktisk er noe som står skrevet i barnekonvensjonen og dermed kan ses på som en retningslinje. Det andre med reklame har jeg forøvrig skrevet lenger opp at jeg ikke syns er greit så der er jeg enig. 

 

Ellers mener jeg at dette er et tema som er best egnet i en generell tråd da dette gjelder ikke bare influencere, men Ola og Kari Nordmann også. Helene vekker reaksjoner for mange andre ting og summen av dette gjør at hennes tråd er en av de første som kommer opp på Rampelyset. Det betyr imidlertid ikke at hun er verstingen på området, og det forsvarer på ingen måte handlingene hennes, men hvis man ønsker mer fokus på temaet og håper på strengere regelverk rundt dette i fremtiden er det en rekke andre influencere med flere følgere som daglig slipper unna den samme kritikken. Bare for å nevne noen: Anette Haga, Jamina Blipp, Iselin Guttormsen, Ida Wulff. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (51 minutter siden):

 hvis man ønsker mer fokus på temaet og håper på strengere regelverk rundt dette i fremtiden er det en rekke andre influencere med flere følgere som daglig slipper unna den samme kritikken. Bare for å nevne noen: Anette Haga, Jamina Blipp, Iselin Guttormsen, Ida Wulff. 

Er enig at mange slipper unna, men det er viktig at alle andre influencere blir diskutert. Det betyr ikke at de ikke har infytelse;" Influencere".Funkygine har over 600 000 følgere på IG, CBE har over 309 000.Helene har over 27 000 følgere på IG og 7500 på Facebook + Snapchat så hun når ut til veldig man. CBE og Funkygine barneksponering blir heftig diskutert på Rampelys. De "mindre" er også med på å skape en generell debatt om barneeksponering. Annen type medier har også skapt debatt rundt eksponering av barn som er viktig hvis the skulle barneksponering blir regulert av lov. Personlig har jeg ikke vært borte i  en influencer som har eksponert barnet sitt så mye gjennom i løpe av noen få uker. 

Helene er også veldig dårlig på merking av reklame. Det er kritikkverdig at hun bruker barn i reklame og for å generere reklameinntekter

Endret av Miranda16
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
3 hours ago, Fizzypo said:

Takk for seriøst svar. Del gjerne informasjonsfilmen hvis du finner den. Jeg tenker som deg at eksempelet er litt søkt og at sannsynligheten for at det skjer er svært lavt. Hvis man skal helgardere seg på den måten så må man også kalkulere risikoen for at noe skjer hver gang man plasserer barnet på et stellebord eller lar storesøster/storebror holde det.
 

Spørsmålet er om eksempelet i ditt innlegg gir holdepunkt for å gjøre all eksponering av barn med og uten synlig ansikt som noe man generelt fraråder eller om det blir et valg som hver enkelt forelder får ta og som de rundt kan være uenig i, men likevel akseptere. 

HD har vært veldig opptatt av at barnet skal få skape sin egen digitale identitet. Da syns ikke jeg det spiller så stor rolle om ansiktet synes eller ikke. Når barnet blir eksponert på mange bilder hver dag etableres allerede en digital identitet om barnet. Vi danner oss ubevisst et inntrykk basert på bildene vi ser og historiene vi leser. Det handler jo ikke om misbruk av bilder eller ei, men denne identiteten Helene er så opptatt av. Og det er kanskje ikke så farlig når det er snakk om en nyfødt baby, men hvor lett er det å slutte når barnet for eksempel begynner i barnehage? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 hours ago, EtFo said:

Hva med «Hjemme hos» reportasjer i Se&Hør? Der ser man bilder av hele kjendisfamilien og boligen.

Hva med gratulasjoner i avisa, med navn, bilde og fødselsdato?

Hva med idrettskjendiser og skuespillere som viser fram sin nyfødte i VG? Da får vi også gjerne info om navn, dato, fødselshistorien osv.

Hvor skal grensa gå?

Kan ikke se at bildene HD har delt av babyen er verre enn eksemplene over.

Det er jo en enorm forskjell på det du nevner der, og daglig eksponering som settes i sammenheng med alt annet influenseren eksponerer. I ett innlegg er det reklame for hårfjerning, så er det å vise undertøy, før man forteller om barnets søvn og måltider. Det er noe helt annet enn å dele et bilde i avisa, eller vise fem bilder i Se og Hør. 

Jeg er sterkt kritisk til daglig eksponering av barn. Nøyaktig hvor grensa går mellom greit og ikke greit skal jeg ikke si noe om, det er jo en flytende overgang, men daglig eksponering er godt over grensa synes nå jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene Drage som kritiserer andre for skjult reklame og eksponering av barn, gjør det samme selv. Det er ugreit.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (1 time siden):

HD har vært veldig opptatt av at barnet skal få skape sin egen digitale identitet. Da syns ikke jeg det spiller så stor rolle om ansiktet synes eller ikke. Når barnet blir eksponert på mange bilder hver dag etableres allerede en digital identitet om barnet. Vi danner oss ubevisst et inntrykk basert på bildene vi ser og historiene vi leser. Det handler jo ikke om misbruk av bilder eller ei, men denne identiteten Helene er så opptatt av. Og det er kanskje ikke så farlig når det er snakk om en nyfødt baby, men hvor lett er det å slutte når barnet for eksempel begynner i barnehage? 

Kan du forklare hvordan hun ut ifra det hun har delt fratar babyen retten til å skape sin digitale identitet som kan være ødeleggende senere i livet? Da mener jeg kun basert på det som er delt til nå, ikke dersom hun fortsetter med det når barnet blir eldre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, Fizzypo said:

Kan du forklare hvordan hun ut ifra det hun har delt fratar babyen retten til å skape sin digitale identitet som kan være ødeleggende senere i livet? Da mener jeg kun basert på det som er delt til nå, ikke dersom hun fortsetter med det når barnet blir eldre. 

Hun kan absolutt rette opp skaden ved å slutte nå. 

Og så synes jeg du overdriver litt. Ødeleggende senere i livet? Jeg tror ikke HD har ødelagt noe som helst. Men hun har selv uttalt mange ganger at barnet skal få skape sin egen digitale identitet. Det går hun nå imot ved å dele så mange bilder av babyen. Av hvordan baby kles, hvor og hvordan hun sover, at hun trenger nærhet sånn og sånn, hvordan hun mates. Det hadde ikke utgjort noen forskjell om vi så ansiktet. Så fra 0 til 5 (?) uker har definitivt HD etablert babyens digitale identitet for alle og enhver. Hvis hun gir seg nå er det ingen stor krise, men fortsetter hun slik er jo den digitale identiteten skapt på babyens vegne fra dag 0. Hvorvidt det er ødeleggende eller ei er en helt annen diskusjon, men det er HD selv som har snakket om viktigheten av dette. Det handler jo mye om at hvis barnet senere ønsker en fullstendig anonym digital tilværelse, så er det ikke mulig fra dag 0, for det er allerede godt etablert på nettet, åpent for alle og enhver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (34 minutter siden):

Hun kan absolutt rette opp skaden ved å slutte nå. 

Og så synes jeg du overdriver litt. Ødeleggende senere i livet? Jeg tror ikke HD har ødelagt noe som helst. Men hun har selv uttalt mange ganger at barnet skal få skape sin egen digitale identitet. Det går hun nå imot ved å dele så mange bilder av babyen. Av hvordan baby kles, hvor og hvordan hun sover, at hun trenger nærhet sånn og sånn, hvordan hun mates. Det hadde ikke utgjort noen forskjell om vi så ansiktet. Så fra 0 til 5 (?) uker har definitivt HD etablert babyens digitale identitet for alle og enhver. Hvis hun gir seg nå er det ingen stor krise, men fortsetter hun slik er jo den digitale identiteten skapt på babyens vegne fra dag 0. Hvorvidt det er ødeleggende eller ei er en helt annen diskusjon, men det er HD selv som har snakket om viktigheten av dette. Det handler jo mye om at hvis barnet senere ønsker en fullstendig anonym digital tilværelse, så er det ikke mulig fra dag 0, for det er allerede godt etablert på nettet, åpent for alle og enhver. 

Jeg syns ikke at jeg overdriver for jeg påstod ingenting, men stilte deg et spørsmål og brukte ordet ødeleggende for det var slik jeg tolket en konsekvens av å ikke få skape sin digitale identitet. Om du foretrekker skadelig eller noe annet så er det akkurat det samme som meg så lenge du klarer å definere hva som er en negativ konsekvens av gitt problemstilling. 
 

Jeg vet at Helene har snakket om dette før, men som du selv påpeker så er det ikke for sent å stoppe, med andre ord har det ikke skjedd en irreversibel skade. Skulle hun fortsette da er jeg enig i at hun må svelge sine ord, men da håper jeg jo selvsagt at noen her har gjort henne oppmerksom på det og at det ikke bare er et diskusjonstema i denne tråden. Hun har snakket påfallende lite om dette teamet til å være en som tilsynelatende adresserer all kritikk på SoMe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at hun ikke klarer å formidle bilder mot tekst. Dama har ikke gangsyn overhodet. At hun er over 30 år skulle man ikke tro. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om hun bruker babyen som alibi for å vise pupp. Jeg er ikke imot ammebilder i den grad de er der for å vise hvor naturlig det er. Mens her får det en seksuell undertone når hun poserer som hun gjør. Altså det motsatte. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, hun må gjerne posere og sette fokus på puppene så mye hun vil, men drit i å bruke babyen som «tilbehør» på samme bilde! Når det overhodet ikke er i en naturlig setting. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miranda16 skrev (2 timer siden):

Hun har skrevet et par innlegg om eksponering av barn: https://www.helenedrage.no/tag/eksponering-av-barn/

https://www.helenedrage.no/tag/eksponering/

I tillegg kommer alle  feks stories før og etter fødsel

Jeg er klar over at hun har uttalt seg om det før hun fikk barn, men har hun sagt noe om kritikken som omtales her i etterkant av fødsel? Jeg har ikke fått med meg det på stories og jeg følger henne. Mitt inntrykk er at den minste kommentar blir adressert. Jeg har selv skrevet til henne vedr. et annet tema og hun har svart meg veldig respektfullt, og like etterpå tok hun det opp på stories. Hadde derfor trodd at det lå i hennes natur å ha en lang instastory og fortelle om sin side av saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fizzypo skrev (15 minutter siden):

Jeg er klar over at hun har uttalt seg om det før hun fikk barn, men har hun sagt noe om kritikken som omtales her i etterkant av fødsel? Jeg har ikke fått med meg det på stories og jeg følger henne. Mitt inntrykk er at den minste kommentar blir adressert. Jeg har selv skrevet til henne vedr. et annet tema og hun har svart meg veldig respektfullt, og like etterpå tok hun det opp på stories. Hadde derfor trodd at det lå i hennes natur å ha en lang instastory og fortelle om sin side av saken. 

Hvordan skal man forsvare at man har eksponert en uskyldig tredjepart fra noen timer etter fødsel og flere uker etterpå? Og i tillegg fortalt detaljer fra privatlivet til den mindreårige? Og at man i tillegg i løpet av noen uker har brukt mindreårig i kommersielle sammenhenger? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

cerruti skrev (15 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor hun skal dele sitt nye kosthold? Er det spons? Hun er slankeoperert, har nettopp født og fullammer og er ikke utdannet. Hvorfor skal hun da dele hvordan hun spiser? Hvem er dette relevant for? 

Heller det enn baby..😏

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hun i gang med spørsmålsrunde på keto-kosthold. Håper ikke hun påvirker andre til å gjøre det samme mens de ammer. 
Kan jo være hun ikke kjører selv, men da er det ikke lurt å spise smeltet ost med pepperoni om målet er slanking.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

net0ty skrev (34 minutter siden):

Nå er hun i gang med spørsmålsrunde på keto-kosthold. Håper ikke hun påvirker andre til å gjøre det samme mens de ammer. 
Kan jo være hun ikke kjører selv, men da er det ikke lurt å spise smeltet ost med pepperoni om målet er slanking.

Smeltet ost med pepperoni er perfekt på keto som snack.  Pga at man ikke teller kalorier med karbohydrater og den snacksen er til ermet 0 karbo. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVEM andre enn Helene selv har interesse av å se henne «puppe/mate» ungen flerfoldige ganger for dag???? 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...