Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Klementine skrev (14 minutter siden):

vil hun ikke amme er det som er greia?  har ikke peiling på slike ting, men synes løsningen ser styrete ut. 

Vanskelig å si siden hun ikke kan svare i tilfelle andre tar seg nær av spørsmålet. Men i begynnelsen var begrunnelsen at ungen hadde problemer med å suge siden hun var for tidlig født. 

Summeer skrev (19 minutter siden):

Kravet om renslighet, alt som må kokes og steriliseres  (skeptisk til noen av beholderne de bruker, og de er ikke merket veldig godt). 

Men fint for Helene, da klarer hun å snike inn litt reklame for Myrevolution uten å merke, siden flaskene er derfra...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan si mye om Helene, men akkurat at hun velger og pumpe og gi flaske er en ikke-sak. Ja, det er mer tungvint men det er hun klar over og hun vil ha det sånn. Da er det vel ett fett for oss. Jeg har gitt flaske selv (men da MME) og jeg synes det var mange fordeler, så jeg kan forstå henne. Ikke alle har så lyst til og amme, og barnet får jo til og med morsmelk!
 

Det eneste er at hun ikke trenger og legge ut masse bilder av at hun pumper. Det trenger vi ikke. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabiola skrev (18 minutter siden):

Hun gjør det vel fordi Mats da kan mate ungen. Da slipper HD unna ganske mye nattevåk!

Hun pumpet allerede på sykehuset, så tviler på at dette er grunnen. 
 

——— 

Hva så om hun pumper? Det viktigste er jo at barnet får mat, ikke fra hvilken kilde den kommer. Om det er pupp, mm fra flaske eller mme fra flaske spiller vel ingen rolle 🤷‍♀️

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (2 timer siden):

Skjønner heller ikke helt greia.

Forsto det sånn at pga barnet var prematurt/svakt sug  måtte det pumpes og gis flaske i tillegg til ammingen. Men nå virker det som om ammingen er lagt på hylla for godt?

Pumping er ingen lettvint løsning i hvert fall. Brystmelk er alltid perfekt temperert, ren og tilgjengelig så skjønner ikke helt at den må pumpes ut, avkjøles i kjøleskapet, for så å varmes opp før barnet får den.

Synes også man får en helt annen kontakt med barnet under amming enn med flaske. Som foreldre får man dele på matingen på denne måten, men skjønner ikke at hun vil gi fra seg den eksklusive mor-baby stunden ammingen gir🤷‍♀️

Men kjære vene , kanskje de ikke får til ammingen ? Herregud om hun velger å pumpe så er det opptil henne.,

Å som en av de som fikk lite barn og som ikke klarte å suge, så kan jeg fortelle at det ikke er lett men noen ganger får man ikke til ammingen , å det går faktisk fint det også! Hun pumper og barnet får morsmelk , det er bra !

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken888 skrev (5 timer siden):

Følger Drage, men noe jeg ikke forstår. Alt er så flott og fint den ene dagen. Hun spiser bra osv osv.

Så kommer det et nytt innlegg på ista 2 dager etterpå og hun glemmer å spise.

Ikke noe negativt om kostholdet eller annet, men hun vingler sånn. Det er ikke noe som er stabilt. Om det er humøret, formen, maten, sitt eget syn på seg selv eller sine egne meninger.

For meg blir dette utrolig rotete. Det er ikke dans på roser å gå hjemme, men her burde man kanskje tatt seg en pause og fokusert på seg selv en periode.

Dager??? Du mener timer fra lykke til nedstemthet og et par timer til hun er helt oppe å svever igjen. Veldig fasinerende.

Det er så underholdende når hun kjører spørsmålsrunde. 

En stakkar spør "hvorfor ammer du ikke" å kjærringa klikker helt. "Er det noe noen har noe med?"😂 Ikke spør ubehagelig spørsmålsrunde" burde hun ha kalt det😂

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finlay skrev (4 timer siden):

Skjønner heller ikke helt greia.

Forsto det sånn at pga barnet var prematurt/svakt sug  måtte det pumpes og gis flaske i tillegg til ammingen. Men nå virker det som om ammingen er lagt på hylla for godt?

Pumping er ingen lettvint løsning i hvert fall. Brystmelk er alltid perfekt temperert, ren og tilgjengelig så skjønner ikke helt at den må pumpes ut, avkjøles i kjøleskapet, for så å varmes opp før barnet får den.

Synes også man får en helt annen kontakt med barnet under amming enn med flaske. Som foreldre får man dele på matingen på denne måten, men skjønner ikke at hun vil gi fra seg den eksklusive mor-baby stunden ammingen gir🤷‍♀️

Dette var en fullstendig unødvendig kommentar. Det er nettopp holdninger som dette som gjør at mange mødre føler seg mislykket dersom de ikke kan eller for den saks skyld vil amme. 
 

Jeg tenker takk og pris for at vi alle er forskjellige og har ulike preferanser. Det som fungerte for deg og som du foretrakk med ditt barn skal ikke legge føringer for hvordan andre skal tenke og opptre. Det viktigste er at barnet får i seg næring. 
 

Noen ganger leser jeg denne tråden og sitter igjen med et inntrykk av at målet for samtlige er å finne et eller annet å arrestere Helene for. Det er mye ved henne som kan kritiseres, men at dette havnet på agendaen er skamfullt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett hvordan hun svarer folk på Facebook? Folk skriver oppløftende kommentarer og hun svarer frekt tilbake. 

Jeg har ikke barn, og nå skal jeg uttale meg om noe jeg ikke kan noe om. Og om jeg tar feil, så skal erkjenne det, og beklage det. Men hun velger å ikke amme, fordi hun sier det er like bra med flaske, noe som er godt mulig, og ikke noe som jeg skal legge meg opp i. Men når jeg ser mannen hennes ikke holder babyen, men at babyen heller ligger på sofaen mens han gir den flaske, da reagerer jeg. Det naturlige er vell at barnet kjenner berøring og nærhet under måltid? Må da kunne holde barnet den lille stunden mens det drikker den flaska? Babyen er vell bare 3 uker eller noe sånt. Jeg vil ikke være noe mamma politi, men i mitt hode er det naturlig for en (nyfødt) baby å oppleve nærhet under måltid. 

Endret av EtLiteTroll
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt råd til Drage. La den mindreårige holdes utenfor sosiale medier. Være seg amming, reklame for babyutstyr, hvordan far agerer osv..det er ikke alt som ser bra ut, hvis man skal si det på en fin måte. Om Drage ikke har noe behov for å skjerme seg selv, så skjerm nå den lille. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EtLiteTroll skrev (49 minutter siden):

Har dere sett hvordan hun svarer folk på Facebook? Folk skriver oppløftende kommentarer og hun svarer frekt tilbake. 

Jeg har ikke barn, og nå skal jeg uttale meg om noe jeg ikke kan noe om. Og om jeg tar feil, så skal erkjenne det, og beklage det. Men hun velger å ikke amme, fordi hun sier det er like bra med flaske, noe som er godt mulig, og ikke noe som jeg skal legge meg opp i. Men når jeg ser mannen hennes ikke holder babyen, men at babyen heller ligger på sofaen mens han gir den flaske, da reagerer jeg. Det naturlige er vell at barnet kjenner berøring og nærhet under måltid? Må da kunne holde barnet den lille stunden mens det drikker den flaska? Babyen er vell bare 3 uker eller noe sånt. Jeg vil ikke være noe mamma politi, men i mitt hode er det naturlig for en (nyfødt) baby å oppleve nærhet under måltid. 

Det har jeg reagert på og. Rart at han ikke har babyen inntil seg i armkroken når han gir flaske. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny reklame på story - fortsatt ingen merking🙄 Utrolig morsomt at hun for en tid tilbake klaga på andre influencere som ikke merket riktig🤣

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
14 hours ago, Lunabelle said:

Jeg skal holde meg for god til å mene veldig mye om amming, pumping osv. Men hvis det ikke er noen fysisk grunn for ikke å amme, men at man velger å fullpumpe for å gi barnet morsmelk på flaske, da lager man seg veldig mye ekstraarbeid som kan ta motet fra hvem som helst. Det tror jeg ikke hun har tenkt over. Det skal pumpes, melken skal tas vare på, flasker skal steriliseres, melken skal varmes, den skal tas med og også varmes hvis man er på farten osv. Det blir veldig mye ekstra arbeid i lengden. Tid som kunne vært brukt på å slappe av, kose med barnet, egentid og -pleie mm. 

 

13 hours ago, Klementine said:

vil hun ikke amme er det som er greia?  har ikke peiling på slike ting, men synes løsningen ser styrete ut. 

Hun har jo vært åpen om at de ikke får til amming. Skjønner godt at hun velger å pumpe da, og det er jo en flott løsning hvis amming ikke fungerer. Hun skrev jo også at hun pumper 4 ganger i døgnet, det er ikke så mye og noe mange fint greier å holde ut. 

Fullpumping er ikke for alle, men for Helene funker det helt fint. Amming funker ikke helt fint. Hvorfor prøve å overbevise henne om noe annet? 

Du tror ikke hun har TENKT OVER at det er mye arbeid? Hun har jo pumpet i 4 uker, hun lever i det, hun har vel ganske god innsikt i hvor mye arbeid det er og kommer frem til at det ikke er så ille for henne. Å pumpe 4 ganger i døgnet kan være myyye enklere enn å pese med amming på en baby som ikke får tak 12 ganger i døgnet. ;)

Stol nå på at dama greier å ta det valget som passer for henne. Syns det er helt merkelig å skulle mistro henne på dette. Det er (dessverre) vanlig at det er trøbbel med amming av premature babyer. Noen kommer seg gjennom det, andre ikke, Helene har funnet en løsning som funker flott for dem. Hva mer er det å lure på egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
8 hours ago, EtLiteTroll said:

Og om jeg tar feil, så skal erkjenne det, og beklage det. Men hun velger å ikke amme, 

Da bør du jo beklage, for hun har ikke valgt å ikke amme. Men når ammingen ikke har fungert har hun valgt å pumpe i stedet. 👏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Finlay
Albbas skrev (12 minutter siden):

Hun har jo vært åpen om at de ikke får til amming.

Har hun det? Det har jeg ikke fått med meg.

Ser hun får en anbefaling om å prøve å amme, og svarer:  "men hvorfor skal jeg det når dette fungerer bra?" https://www.facebook.com/helenedrageofficial

Ellers er det jo supert at barnet får morsmelk👍 

Amming/mating burde være en privatsak, men når Instagram stort sett består av bryst og pumping, så må hun forvente spørsmål og kommentarer rundt det.

Lurer på hvor mange liter melk har vi sett disse ukene?😅

Endret av Finlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
6 minutter siden, Finlay said:

Har hun det? Det har jeg ikke fått med meg.

Ser hun får en anbefaling om å prøve å amme, og svarer:  "men hvorfor skal jeg det når dette fungerer bra?"

Ellers er det jo supert at barnet får morsmelk👍 

Amming/mating burde være en privatsak, men når Instagram stort sett består av bryst og pumping, så må hun forvente spørsmål og kommentarer rundt det.

Lurer på hvor mange liter melk har vi sett disse ukene?😅

Ja det har hun. :) I flere innlegg på story, men hun har aldri gjort en stor sak ut av det. Hun har nevnt at baby var sugesvak til å begynne med, og nå for ikke lenge siden skrev hun at de fortsatt ikke får til amming. Hun har også lagt ut story der hun sa "nå prøver vi amming igjen". Kan hende det er et sårt punkt for henne og derfor hun ikke har skrevet så mye om det, og det er jo greit det. Men enig i at hun gjør det litt vanskelig for følgerne når hun er så åpen om pumping og så nærtagende om amming. 

Når amming er vanskelig å få til og pumping er så lett for henne forstår jeg godt valget. Etter 4 uker med flaske er det dessuten SVÆRT krevende å få en baby til å die. Ikke umulig (vel, for noen), men vanskelig. 

For veldig mange er det heller ikke så lett å fullpumpe, man vil streve med å få nok melk etterhvert, men dette har tydeligvis ikke vært noe problem for Helene. Og det er jo veldig fint.

Jeg syns det er forfriskende med en som skriver om fullpumping og hvor godt alternativ det er, for min erfaring er at det er så vanskelig for mange. Vi trenger den positive stemmen også! 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
Albbas skrev (10 minutter siden):

Ja det har hun. :) I flere innlegg på story, men hun har aldri gjort en stor sak ut av det. Hun har nevnt at baby var sugesvak til å begynne med, og nå for ikke lenge siden skrev hun at de fortsatt ikke får til amming. Hun har også lagt ut story der hun sa "nå prøver vi amming igjen". Kan hende det er et sårt punkt for henne og derfor hun ikke har skrevet så mye om det, og det er jo greit det. Men enig i at hun gjør det litt vanskelig for følgerne når hun er så åpen om pumping og så nærtagende om amming. 

Når amming er vanskelig å få til og pumping er så lett for henne forstår jeg godt valget. Etter 4 uker med flaske er det dessuten SVÆRT krevende å få en baby til å die. Ikke umulig (vel, for noen), men vanskelig. 

For veldig mange er det heller ikke så lett å fullpumpe, man vil streve med å få nok melk etterhvert, men dette har tydeligvis ikke vært noe problem for Helene. Og det er jo veldig fint.

Jeg syns det er forfriskende med en som skriver om fullpumping og hvor godt alternativ det er, for min erfaring er at det er så vanskelig for mange. Vi trenger den positive stemmen også! 

Enig i det!👍

Får bare ikke helt det inntrykket når hun skriver: 

-"Nå i ettertid kunne jeg selvsagt prøvd å tilby brystet igjen, men hvorfor stresse med det? Ihvertfall så lenge dagens løsning fungerer for alle parter For tro meg, at mannen kan ta et av måltidene midt på natten er ganske digg"

Endret av Finlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amming eller ikke legger ikke jeg meg oppi, men jeg håper det bare ikke tar helt av med FUS, keto osv nå. Denne perioden får hun ikke tilbake, så å stresse noen få uker etter fødsel, er vel uheldig på flere måter - også å endre drastisk kosthold i en ammeperiode. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (53 minutter siden):

Enig i det!👍

Får bare ikke helt det inntrykket når hun skriver: 

-"Nå i ettertid kunne jeg selvsagt prøvd å tilby brystet igjen, men hvorfor stresse med det? Ihvertfall så lenge dagens løsning fungerer for alle parter For tro meg, at mannen kan ta et av måltidene midt på natten er ganske digg"

Reagerte på den setningen selv. Sett opp i mot andre ting som deles, så er det urovekkende. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke til amming med noen av mine barn. Med den første stressa jeg voldsomt: barnet var stort og født på overtid, og trengte mye mat! Følte jeg ammet hele tiden, men ungen la ikke på seg nok, så jeg begynte med pumping for å vite hvor mye barnet fikk i seg.

Mine andre barn ble født før tiden, og var små. Men heller ikke med dem fikk jeg til amming. Jeg likte ikke å amme, for å være ærlig, og jeg følte meg som verdens verste mor for dette skulle man jo liksom sette sånn pris på! Båndet mellom mor og barn, koselig etc. Jeg hadde vondt i nakken og skuldrene av ammingen, fikk brystbetennelse og var alltid usikker på om jeg hadde nok melk. Viste seg at jeg var en dårlig «melkeku» også, hadde lite melk. Var en befrielse og starte med mme😅

Poenget er at ikke alle er like, og man må få gjøre det som er best for seg og sine, selv om det ikke er det samme som nabodama ville valgt. Joda, babyen er viktig, men det er faktisk viktig at babyens mor tar litt hensyn til seg selv også, for ingen er tjent med en utslitt, stressa mor.

Om Helene velger amming, pumping eller mme, så er det helt opp til henne, og ingen av delene gjør henne bedre eller verre enn andre mødre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
56 minutter siden, Finlay said:

Enig i det!👍

Får bare ikke helt det inntrykket når hun skriver: 

-"Nå i ettertid kunne jeg selvsagt prøvd å tilby brystet igjen, men hvorfor stresse med det? Ihvertfall så lenge dagens løsning fungerer for alle parter For tro meg, at mannen kan ta et av måltidene midt på natten er ganske digg"

Får ikke inntrykk av hva? Hun skriver jo *prøvd å tilby* - da sier hun jo at det så langt ikke har fungert å amme. Hvor lenge skal hun fortsette å forsøke hvis pumpingen funker? 

Jeg tror du leser det som at muligheten for å amme er så enkel for Helene, og at hun ikke gidder å prøve mer? Mens jeg utfra alle innleggene hennes (og egen erfaring med veiledning på området) leser det som at de ennå ikke har lyktes med ammingen og nå har kommet til det punktet der de gir seg. Noen gir seg etter 1 uke, noen etter 4, noen etter 6 mnd. At baby ikke greier ta brystet (i det hele tatt, eller lenge nok eller med riktig dietak) er nok den aller, aller vanligste årsaken til tidlig ammeslutt,i kombinasjon med andre faktorer. Men får man baby til å die riktig lar nesten alt annet seg løse. Problemet er at det faktisk kan være svært vanskelig å få til hvis man først har kommet skjevt ut. Det er greit å sette strek når man føler det er nok, selv om man alltid kan si at man kan prøve litt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...