Gå til innhold

Utvider familien!


FruFiolett

Anbefalte innlegg

Første svangerskapskontroll unnagjort! Det er jo ikke så mye spennende som skjer enda, hun ville ikke prøve å høre hjertet så tidlig, og det skjønner jeg godt. Jeg hadde jo ikke sovet den neste uka hvis hun ikke hadde klart å finne noe😅 Men fikk fylt ut det skjemaet og tatt blodprøver og urinprøve, så nå er vi igang☺️ Jeg har også kjent på litt kvalme idag tror jeg, om det er pga en slitsom dag på jobb og hadde vært der uansett eller om det er litt som henger igjen av denne svangerskapskvalmen vet jeg jo ikke, men jeg håper nesten på det siste🤞🏼

Jeg tror forresten jeg har feilregnet litt ift trimestere, ifølge appen min har jeg allerede fullført én uke i andre trimester🤔 Jeg trodde 12 fullgåtte uker var 1. trimester jeg, sånn at fra 13+0 så var man i andre? Eller er det jeg som har misforstått? 🤔😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit å være i gang med kontrollene! Rart at det er så forskjell på legene og sjekk av hjertelyd. Hos meg var det legen som spurte om jeg ville (før jeg nevnte blødningene) og jeg er to uker kortere på vei. Men når du vet at du hadde blitt stresset av å ikke finne den, så er det nok like greit å la være.

Jeg trodde også det var 2. trimester fra 13+0. Er det en norsk app?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Irisiri skrev:

Greit å være i gang med kontrollene! Rart at det er så forskjell på legene og sjekk av hjertelyd. Hos meg var det legen som spurte om jeg ville (før jeg nevnte blødningene) og jeg er to uker kortere på vei. Men når du vet at du hadde blitt stresset av å ikke finne den, så er det nok like greit å la være.

Jeg trodde også det var 2. trimester fra 13+0. Er det en norsk app?

Hmm, det var rart ja🤔 Og legen din fant hjertelyden? For min del var det helt greit, jeg vet jeg hadde vært helt ødelagt hvis hun ikke hadde funnet den😅 

Appen heter bare «gravid», den er norsk ja. Bruker babyverden sin også, men der syns jeg ikke det står helt definert ift trimester🙄🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min app (Preglife) er man i 1. trimester frem til 13+6, så starter 2. trimester 14+0. Andre steder står det at det skifter på 13+0. Ikke lett 😝

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, FruFiolett skrev:

Hmm, det var rart ja🤔 Og legen din fant hjertelyden? For min del var det helt greit, jeg vet jeg hadde vært helt ødelagt hvis hun ikke hadde funnet den😅 

Appen heter bare «gravid», den er norsk ja. Bruker babyverden sin også, men der syns jeg ikke det står helt definert ift trimester🙄🤔

Ja, fant heldigvis en fin hjertelyd, men lette en liten stund. Det kan jo være forskjeller i utstyr og erfaring hos ulike leger som gjør det også tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I alle dager, man er visst ikke helt enige i dette trimester-greiene! 😅 Men altså, jeg trodde at uke 13 liksom er svangerskapets trettende uke, type fra 12+0 til 12+6, fordi da har man gått 12 uker ferdig og så er man i den trettende uka. Litt som når man har fylt 30 år, så er man jo 365 dager i sitt trettiførste leveår før man blir 31 år liksom? 🤔 Blir det ikke sånn da? Kjenner jeg blir forvirra av mine egne argumenter😅🤔 Men (jeg tror) jeg vil si at jeg er i min fjortende svangerskapsuke nå, siden jeg er 13+1 idag - stemmer ikke det da? Og da er jeg vel uansett i andre trimester?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå ble det jammen mye greier! 🤪

Ang. det med uker, så setter helsevesenet pris på at man sier uke 12 hvis man er 12+0 til 12+6. Det et sånn de snakker om det, men veeldig mange gravide sier at man da er i uke 13. 

Og du har jo rett i at vi f.eks. sier at vi er i det 21. århundret, selv om vi er på 2000-tallet. Så da blir forvirringen komplett!

Men jeg har valgt å forholde meg til det helsevesenet bruker, ellers føler jeg at jeg «skryter på meg» en uke for mye🙊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Irisiri skrev:

Haha, nå ble det jammen mye greier! 🤪

Ang. det med uker, så setter helsevesenet pris på at man sier uke 12 hvis man er 12+0 til 12+6. Det et sånn de snakker om det, men veeldig mange gravide sier at man da er i uke 13. 

Og du har jo rett i at vi f.eks. sier at vi er i det 21. århundret, selv om vi er på 2000-tallet. Så da blir forvirringen komplett!

Men jeg har valgt å forholde meg til det helsevesenet bruker, ellers føler jeg at jeg «skryter på meg» en uke for mye🙊

Høres fornuftig ut! Da er jeg i uke 13 nå☺️👍🏼💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig en berg-og-dalbane i følelser og tanker disse ukene altså, det må jeg bare si! Jeg kan (nesten) garantere at det absolutt ikke var sånn første gangen! Og jeg som trodde man skulle være mindre bekymret gang nummer to? 🤔 Jeg burde kanskje tolke det som en magefølelse som prøver å fortelle meg at noe ikke er helt som det skal - og av og til gjør jeg det også, det skal jeg innrømme. Men akkurat idag har jeg vært veldig rolig, idag har jeg igjen vært litt småkvalm, jeg går og kjenner på litt halsbrann, og jeg ser for alvor at magen har vokst nå, sånn helt på ekte! Ikke bare feit av dårlig mat i de kvalmeste ukene, men rund babymage liksom! Og det gir meg jo litt forhåpninger om at det faktisk er en frisk og rask bebis i utvikling der inne. Venter spent på tirsdagen, syns det går ufattelig treigt frem til sånne «milepæler» som kontroller og ultralyder🙄 Men jeg er nok ikke den mest tålmodige sjelen heller...🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Irisiri skrev:

At magen vokser må jo være et veldig godt tegn😍

Ja, jeg håper det😅🙈 Hvis ikke er det noe alvorlig galt med fordøyelsen her altså🤣🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag har jeg brukt myyye tid på å fundere på om man kan se kjønn på ultralyd når jeg er 14+0! Google forteller meg så mangt, så jeg blir ikke helt klok, men det kan se ut som det kanskje kan gå ann? Hvis babyen ligger riktig - og hvis den lever da, selvfølgelig🙄 Men jeg skal selvfølgelig ikke bli skuffet hvis vi ikke får svar på det nå altså, men det er jo litt gøy å tenke på det! Derfor måtte jeg jo grave frem en sånn type liste med all verdens kjerringråd/myter som liksom skal predikere kjønn da😅 Og jada, jeg skjønner selvfølgelig at dette ikke er fakta altså, og jeg legger absolutt ingenting i det, det er BARE for gøy👏🏼 Men det er jo så gøy! Så her kommer det! 👏🏼


Myte 1: Dersom du foretrekker å sove på din venstre side, får du en gutt. Om du derimot helst vil sove på høyre side, venter du en jente. 
Svar: Jente. 

Myte 2: Er hendene dine er veldig tørre under graviditeten, får du en gutt. Myke hender betyr at du venter en jente. 
Svar: Verken veldig tørre eller veldig myke, bare helt vanlige. Men ikke ekstra tørre i alle fall, så jente da? 

Myte 3: Dersom en gutt i småbarnsalderen, mellom ett og tre år, viser interesse for babymagen, venter du en jente. Ingen interesse indikerer at du venter en gutt. 
Svar: Nå er jeg så heldig at jeg faktisk har en gutt på snart tre år her hjemme da, så dette vet jeg jo😅 Og han er veldig interessert i at mamma har baby i magen, og selv om han ikke ser magen ordentlig enda, så syns han det er veldig spennende! Han lurer også på om han kan få en baby i sin mage😅🙈 Så, jente!

Myte 4: Om du "craver" sitroner, får du en jente. 
Svar: Niks! Gutt!

Myte 5: Legg merke til hvordan du tar i nøkkelen. Dersom du tar fatt i nøkkelens runde ende, venter du en gutt. Tar du i nøkkelens lange ende, får du en jente. 
Svar: aner ikke!

Myte 6: Dersom din alder og årstallet for unnfangelsen begge er like eller ulike tall, får du en jente. Dersom det er et likt og et ulikt, får du en gutt. 
Svar: begge er ulike tall, 31 og 2019, så jente!

Myte 7: Rekk hendene dine frem foran deg. Dersom du automatisk holder hendene med håndflaten opp, venter du en jente. Holder du hendene med håndflaten ned, betyr at du venter en gutt. 
Svar: Jente🤔

Myte 8: Et barn blir av samme kjønn som den av foreldrene som var minst stresset under unnfangelsen. 
Svar: Gutt! Uten tvil! Mannen har ikke et eneste stresset gen i hele kroppen😅

Myte 9: Dersom ditt høyre bryst er større enn det venstre under svangerskapet, får du en jente. Dersom det venstre er størst, får du en gutt. 
Svar: De er helt like...🙄🤔

Myte 10: Hvis du som gravid drømmer at du får en jente, får du en gutt. Og omvendt. 
Svar: har ikke drømt om babyen enda🙄

Myte 11: Spis litt hvitløk. Dersom du lukter sterkt av hvitløk, venter du en gutt. Ingen lukt indikerer at du får jente
Svar: Niks! Ingen lukt, så jente! (Basert på mannens uttalelser😅)

Myte 12: Dersom svangerskapet gir deg svært uren hud, kan du forvente å få en jente. 
Svar: Eh, JA! Big time! Jente! (skulle nesten lagt ved et bilde av hakepartiet mitt, for jeg ser virkelig ut som en tenåring!😱)

Myte 13: Om du tar deg mye til ansiktet under graviditeten, venter du en jente. 
Svar: Haha, nei! Gutt!

Myte 14: Dersom du syns at svangerskapet gjør deg klossete i bevegelsene, er det sikkert fordi du venter en gutt. Er du derimot yndefull gravid, får du en jente. 
Svar: Aldri yndefull, gravid eller ei😅 Gutt! 

Myte 15: Dersom du lider av ekstrem svangerskapskvalme, får du sannsynligvis en jente. 
Svar: Ikke ekstrem da, men ganske voldsom🙄 Jente! 

Myte 16: Om du har stor trang til saltet mat, venter du en gutt. Har du mer lyst på søtsaker, får du derimot en jente. 
Svar: Også her må jeg si jente, men jeg craver ALLTID søtt fremfor salt. 

Myte 17: Har du store humørsvingninger under graviditeten, får du en jente. 
Svar: Jeg: Neeeeida, absolutt ikke! Gutt! Mannen min: Ehm, JA! Jente!

Myte 18: Hold et halskjede med vedheng over håndflaten din. Dersom kjedet svinger frem og tilbake, venter du en gutt. Dersom den svinger rundt i sirkler, venter du en jente. 
Svar: Tjaaaa, gutt tror jeg? Syns det svingte litt hit og dit igrunn😅🙈

Myte 19: Se på din gravide mage. Du venter en gutt dersom magen sitter lavt, eller dersom vekten sitter fremover. Dersom magen sitter høyt eller om venten er mer fordelt rundt livet, venter du en jente. 
Svar: For tidlig!

Myte 20: Dersom du har mørke brystvorter under svangerskapet, tyder dette på at du venter en gutt. 
Svar: Niks, ikke enda, men her kan mye forandre seg!

 

 

Så? Hva tror dere? Noen som har lyst til å tippe? 👏🏼😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir så spennende! Vi fikk vite det i 14+6 på privat ul. Hun sa "ikke løp å kjøp blått enda, for det kan være jeg ser feil", men hun hadde så rett så rett! 

Jeg tipper du får en jente, jeg :gravid:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig spennende å følge med på det, siden det var det som var det store fokuset i starten her husker jeg 😍😅 Husker du skrev mye om dette med unnfangelse og eggløsning. Vet du hvilken dag i syklusen det skjedde og hvordan det stemmer overens med forskningen (for det var vel litt forskning på det?:)) rundt det? 

Hvor lenge er det til neste UL? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, plastfolien skrev:

Det blir så spennende! Vi fikk vite det i 14+6 på privat ul. Hun sa "ikke løp å kjøp blått enda, for det kan være jeg ser feil", men hun hadde så rett så rett! 

Jeg tipper du får en jente, jeg :gravid:

Så stas! Da håper jeg litt på at vi får et hint nå i alle fall🤞🏼💞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tussi2018 skrev:

Det blir veldig spennende å følge med på det, siden det var det som var det store fokuset i starten her husker jeg 😍😅 Husker du skrev mye om dette med unnfangelse og eggløsning. Vet du hvilken dag i syklusen det skjedde og hvordan det stemmer overens med forskningen (for det var vel litt forskning på det?:)) rundt det? 

Hvor lenge er det til neste UL? 

Haha, ja, det var jo det hele prøvedagboka handlet om i starten😅🙈 Vi hadde sex dagen før og samme dagen som EL, altså to dager etter hverandre der, så jeg aner jo ikke hvilken av de gangene som ledet til et befruktet egg🤔🙄 Men ifølge all den «teorien» og «forskningen» jeg leste rundt dette, så vil det med størst sannsynlighet bli en jente hvis egget ble befruktet av sædcellene fra første runde, og gutt hvis det ble befruktet på dag nummer to. Men altså, det er jo heller ingen fasit😅 Så det blir spennende å se! Ultralyden er på tirsdag, da er jeg 14+0🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg (igjen!) skikkelig nervøs for morgendagens ultralyd. Jeg klarer ikke slippe den gnagende magefølelsen om at noe er galt, og nå som jeg har åpnet opp både for egen følelse av at jeg faktisk er gravid og for at alle og enhver vet at jeg er gravid, er fallhøyden så enorm hvis de finner noe galt på ultralyden imorgen. Nå er det jo sånn at jeg lever som gravid, føler meg gravid, ser ut som jeg er gravid, og hvis jeg faktisk ikke er det lenger, blir det voldsomt og vanskelig å skulle takle😳 Jeg angrer selvfølgelig på at vi ikke har avventet til etter denne ultralyden før vi har vært så åpne om det, men det er så lett å være etterpåklok. Må bare håpe at det ikke straffer seg🤞🏼 

Jeg har også lovet meg selv at hvis alt står bra til imorgen, så er det på høy tid med en holdningsendring. Da SKAL jeg være litt mer optimistisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det går nok veldig bra :) Men kjenner følelsen. Var alltid nervøs før ul jeg og. Masse lykke til! Tenker dere får vite kjønn, det er gode sjanser for å se det i uke 14 :) Spennende! Krysser fingrene for jente, selv om dere sikkert ikke bryr dere like mye om kjønn nå som det ble litt vanskeligere å bli gravid enn forventet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...