Gå til innhold

Hvorfor blir jeg kjørt forbi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AndreasBR skrev:

Men du anbefaler vel å sjekke gps hastighet? Dumt å ligge i 62 og tro man holder 70, og så lure på hvorfor alle er irriterte... 

Mange som har tipset om det her, så ingen grunn for meg til å ta opp det igjen.

Men TS skriver at det er brå, svingete veier og vanskelig å holde fartsgrensen da det blir ubehagelig. Derfor tror jeg det er kjøreteknikk og erfaring med krappe svinger det står på. Da må man bare øve, og ikke la deg stresse av bil bak. Det er i hvert fall utrygt å øke farten forbi ferdighetsnivå. Så lenge man kjører med L tar folk gjerne mer hensyn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at de erfarne bilførere bare skal kjøre uansvarlig og slippes forbi? Når de kjører for fort og hensynsløst? En bil klarer å holde en viss hastighet i en sving med riktige dekk før det slipper. Og i hvert fall på is og snø. Synes ikke det er så «erfarent». 

Anonymkode: fb162...aae

TS som uerfaren bilfører skal ikke ta noe ansvar for sjåfører bak som kjører fort / hensynsløst. Eneste er å medvirke til forbikjøring dersom den bak velger å kjøre forbi. Ikke leke politi og begynne å lage vanskeligheter for den bak nei 😂😱. Ha fokus på egen kjøring, og god samhandling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Kitcat skrev:

Mange som har tipset om det her, så ingen grunn for meg til å ta opp det igjen.

Men TS skriver at det er brå, svingete veier og vanskelig å holde fartsgrensen da det blir ubehagelig. Derfor tror jeg det er kjøreteknikk og erfaring med krappe svinger det står på. Da må man bare øve, og ikke la deg stresse av bil bak. Det er i hvert fall utrygt å øke farten forbi ferdighetsnivå. Så lenge man kjører med L tar folk gjerne mer hensyn. 

Jau, det kan jeg være enig i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at de erfarne bilførere bare skal kjøre uansvarlig og slippes forbi? Når de kjører for fort og hensynsløst? En bil klarer å holde en viss hastighet i en sving med riktige dekk før det slipper. Og i hvert fall på is og snø. Synes ikke det er så «erfarent». 

Anonymkode: fb162...aae

Jeg kan si med en gang at jeg mener det ja.. 

Det er IKKE din jobb, eller min jobb, eller Kitcat sin jobb å påse at andre sjåfører holder fartsgrensa. 
Det er Politiet sin jobb. 

Det andre er at du VET IKKE hvorfor de kjører som de gjør. For alt du vet KAN det være liv og død, og igjen er det ikke din jobb å påse at folk holder fartsgrensen.

Nå er det også slik at vi har lover og regler her i Norge, og din eneste jobb er å passe på at DU følger reglene.

Trafikkreglene §12 4. ledd sier at du om nødvendig skal vike og stanse for å slippe frem noen bak som gir signal om at de vil forbi dersom kjøretøyet tar stor plass og/eller veien er uoversiktlig. Den er ikke å misforstå. 

 

Sitat
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.



(PS! TS og alle andre.. Vær så snill, følg norsk lov og skru ned til parklys når du står langs vei, selv om det bare er for å skrape ruta om morran.. Det er så vanskelig å se folk iblant.. Se her: http://www.tungt.no/transportmagasinet/lysbruk-6714321 ) 

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veninna mi klagde på det samme, skjønte fort hvorfor da jeg satt på med henne, hun kjørte i rykk og napp, det må jo irritere fettet av de som kjørte bak 😅

Anonymkode: 18339...c91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min viser minst 5 for mye, så jeg ligger som regel i 70 på speedometeret mitt i 60-sone, for da ligger jeg i realiteten i 65 km/t. Det er selvsagt så lenge forholdene tillater det. På glatte vinterveier kjører jeg etter forholdene, og om noen blir irritert og legger seg oppi ræva mi fordi skiltet viser 60 og jeg må kjøre i 50 i snøstorm så får de bare bli irritert, fordi jeg har ikke tenkt å bli drept på vei til jobb. Folk undervurderer som regel hvor lang bremselende de trenger på isete veier. Jeg har flere ganger holdt på å få biler kræsjet inn i meg når jeg har stoppet i lyskryss etc. Sist måned var det en bil som måtte svinge ut til siden bak meg for å ikke kræsje i meg fordi han lå alt for nærme meg i forhold til forholdene når jeg stoppet på rødt lys. Jeg vet om flere som har blitt drept i trafikken eller i varig vegetativ tilstand nettopp pga at folk ikke kan å kjøre på vinterveier og undervurderer hvor glatt det er. 

Anonymkode: 281c2...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har innrykk av at man må kjøre 10 over hvis man skal unngå slik oppførsel.

Anonymkode: a82fd...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AndreasBR skrev:

NEI NEI! Ikke alle biler gjør dette! Gamlebilen min var SPOT ON.. 
Viste 80, lå i 80.. 

Og en Datsun diesel jeg hadde, viste FOR LITE, 4-5% eller noe. Så speedometeret bør en kontrollere på en eller annen måte, helst med både vinter- og sommerdekk. (Jeg tok tida mellom halvkilometerspinner som var satt opp langs vegen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Og en Datsun diesel jeg hadde, viste FOR LITE, 4-5% eller noe. Så speedometeret bør en kontrollere på en eller annen måte, helst med både vinter- og sommerdekk. (Jeg tok tida mellom halvkilometerspinner som var satt opp langs vegen).

Nevnt 1000 ganger, nevner igjen.. GPS app på telefonen :) 

her er den jeg har: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.mrchops.android.digihud

En annen bil jeg hadde viste 8-9km/h for lite.. Derfor jeg sa nei nei nei.. 


Kan være alt fra 0-10% feil.. 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste speedometre har ca 10% feilmargin. Enkelte biler har opp mot 15-20% Jeg kjører nyere Toyota avensis og mitt speedometer viser ca 11% feilmargin. Jeg korrigerer for det når jeg kjører, gitt at forholdene tilsier at det er tilrådelig.

Desverre er det en god del tullinger langs veiene, det ser jeg hver dag. Jeg kjører alltid etter forholdene. Bor i nord. Er det sørpe langs veien eller dype spor i veien, mørkt og mye snø/snøfokk eller ekstrem elgfare så setter jeg ned farten. Da får de som ikke godtar det vente til jeg kjører ut på en egnet avkjøring om jeg ser jeg lager kø. Hvis ikke får de kjøre forbi på eget ansvar. 

 

 

Anonymkode: 5fe9f...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AndreasBR skrev:

Nevnt 1000 ganger, nevner igjen.. GPS app på telefonen

Nettopp fordi den der var nevnt mange ganger, ville jeg ikke mase, men heller nevne et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ts en BMW eller Audi bak seg bør hun slippe de frem. 

Anonymkode: 7a19c...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vox_populi skrev:

Nettopp fordi den der var nevnt mange ganger, ville jeg ikke mase, men heller nevne et alternativ.

Vil du ikke påstå at din metode er trafikkfarlig ? Skal følge med på trafikken, ikke på brøytepinnene.. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har Ts en BMW eller Audi bak seg bør hun slippe de frem. 

Anonymkode: 7a19c...a1e

Neida, audi kjører forbi der det passer dem, trafikkreglene gjelder ikke for dem vettu... 

BMW'er er litt snillere etter min erfaring.. De kjører ihvertfall ikke som GTI-eiere og audioter.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 15.31, BMW 5-serie 535D skrev:

La de kjøre forbi, det trenger ikke du å bry deg om. 

Men norske fartsgrenser er latterlig lave, deg og kjører noen over. 

Det spiller vel ingen rolle om du personlig mener at fartgrensen(e) er for lave, de er det de er uansett hva du mener, og du skal følge de (vegtrafikkloven).

----

TS: Last ned en GPS-speedometer-app til mobilen din og sjekk hvor mye feil bilen din viser i forskjellige hastigheter. Jeg har 2 biler, og begge to viser 5 km/t feil (uansett hvilken hastighet jeg kjører i). Altså hvis bilen sier 30, kjører jeg i 25. Hvis bilen sier 80, kjører jeg i 75. Og så videre.

Derfor setter jeg alltid cruise-controllen på 5 over det som er fartsgrensen, og cruiser avgårde med viten om at jeg kjører akkurat på fartsgrensa :) 

Men som de andre sier så er det sinnsykt irriterende med folk som kjører i "rykk og napp", så unngå det.

EDIT: En av bilene mine er Audi, så jeg er vel unntaket fra hovedregelen jeg da? :P

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du med tia blir en erfaren sjåfør vil du skifte fra å kjøre etter fartsgrensa til å kjøre etter forholdene. 

Fartsgrensene er lav mange steder i Norge selv om forholdene fint tillater at du kan kjøre raskere. 

Når du da ligger 48 I 50 sona(som I realiteten er nærmere 45) og forholdene fint tillater en fart på 60, så vil du bli forbikjørt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, herremann skrev:

Når du med tia blir en erfaren sjåfør vil du skifte fra å kjøre etter fartsgrensa til å kjøre etter forholdene. 

Fartsgrensene er lav mange steder i Norge selv om forholdene fint tillater at du kan kjøre raskere. 

Når du da ligger 48 I 50 sona(som I realiteten er nærmere 45) og forholdene fint tillater en fart på 60, så vil du bli forbikjørt. 

Nå er det dessverre sånn at veldig mange ikke kan å kjøre etter forholdene. I mange tilfeller tillater ikke forholdene at man kjører fartsgrensen, men veldig mange ser ut til å tro at man ikke kan kjøre under fartsgrensen. Ikke alle av oss bor på Østlandet med rette motorveier. Jeg er vant med særdeles svingete og hullete veier i 80-sone der det så vidt er plass til 2 biler i bredden. At det er 80-sone betyr ikke at du skal kjøre i 80. Om du gjennom en krapp sving møter en lastebil som står på skrå på veien skal du faktisk ha så lav fart gjennom svingen at du greier å stoppe. Det er greit nok at det som regel bare blir ditt problem og de som sitter på med deg om du møter en lastebil, men hva om du har så stor fart at du kjører rett inn i en bil som har f.eks punktert og du dreper en 3-åring i sammenstøtet for eksempel? Det er ikke rettet til deg nødvendigvis altså, men jeg bare ser det så ufattelig ofte. 

Anonymkode: 281c2...9be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AndreasBR skrev:

Vil du ikke påstå at din metode er trafikkfarlig ? Skal følge med på trafikken, ikke på brøytepinnene.. . 

Nei. Velger selvfølgelig tid og sted med passende trafikk, f. eks. 4-5 biler i timen.
Jeg snakker forresten ikke om brøytestikker, men om metallstenger med avstandsangivelse boret fast i fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TMB skrev:

Det spiller vel ingen rolle om du personlig mener at fartgrensen(e) er for lave, de er det de er uansett hva du mener, og du skal følge de (vegtrafikkloven).

----

TS: Last ned en GPS-speedometer-app til mobilen din og sjekk hvor mye feil bilen din viser i forskjellige hastigheter. Jeg har 2 biler, og begge to viser 5 km/t feil (uansett hvilken hastighet jeg kjører i). Altså hvis bilen sier 30, kjører jeg i 25. Hvis bilen sier 80, kjører jeg i 75. Og så videre.

Derfor setter jeg alltid cruise-controllen på 5 over det som er fartsgrensen, og cruiser avgårde med viten om at jeg kjører akkurat på fartsgrensa :) 

Men som de andre sier så er det sinnsykt irriterende med folk som kjører i "rykk og napp", så unngå det.

EDIT: En av bilene mine er Audi, så jeg er vel unntaket fra hovedregelen jeg da? :P

Jeg ligger omtrent konstant 10-30 km over fartsgrensen alt etter fartsgrensen, så jeg trenger ikke vite om den viser rundt 5 for mye, vet bare at ikke lappen ryker om snutefaen står med laser en plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Jeg ligger omtrent konstant 10-30 km over fartsgrensen alt etter fartsgrensen, så jeg trenger ikke vite om den viser rundt 5 for mye, vet bare at ikke lappen ryker om snutefaen står med laser en plass....

Ved 60 km/t eller mindre er grensa 25 km/t. Blir du tatt i 81 i 60-sone er det bare 8500 i bot, men er du i 86, ryker lappen også.
I 76 eller mer får du tre "stjerner" i boka deres.
Lykke til, det er fort gjort å bomme om du kjører slik på grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...