Gå til innhold

Hvorfor blir jeg kjørt forbi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er normalt å kjøre slik at speedometeret viser 5 kmt over grensen. Da har du reelt sett maks lovlig fart. Om du blir målt av Politi har de ekstra marginer også. Om du gjør det blir du ikke forbikjørt særlig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg alttid til 10% på speedometeret. Alle biler viser feil reell hastighet. Er 60 sone skal du ligge i minst 66 for å holde fartsgrensen. Og i 80 sone skal du ligge i omtrent 90.

Det vil uansett være noen som vil forbi, men det er da ikke fordi du er en sinke.

Selv ligger jeg ofte i 150 km/t i venstre fil på E6 i 100 sone og må raskt komme meg tilbake i høyre fil fordi det alltid er noen som ligger tett opp mot 200 og vil forbi.

Anonymkode: e9611...328

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legg alttid til 10% på speedometeret. Alle biler viser feil reell hastighet. Er 60 sone skal du ligge i minst 66 for å holde fartsgrensen. Og i 80 sone skal du ligge i omtrent 90.

Det vil uansett være noen som vil forbi, men det er da ikke fordi du er en sinke.

Selv ligger jeg ofte i 150 km/t i venstre fil på E6 i 100 sone og må raskt komme meg tilbake i høyre fil fordi det alltid er noen som ligger tett opp mot 200 og vil forbi.

Anonymkode: e9611...328

 

Her vet jeg du overdriver. Jeg kan sette cruise kontrollen på bilen min til 140 i 110-sona og det er veldig, veldig få som vil forbi da. Jeg er ikke redd for farta, men for politiet, sånn forøvrig. Det finnes en og annen som kjører som faen på E6 ja. Leker jeg UP da, og nekter personen å komme fordi? Nei,.  selvfølgelig ikke.

Anonymkode: 67d92...9c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det samme, syns det er helt greit at folk kjører forbi. Ikke så greit at folk legger seg helt opp bak meg og prøver å pushe meg, jeg kommer ikke til å kjøre fortere uansett, så det er strengt tatt unødvendig. Jeg står for at jeg kjører i fartsgrensa, og håper av og til at det står fartskontroll rundt neste sving når folk irritert råkjører forbi.

Det er mest irriterende når jeg prøver å holde fin avstand til bilen foran på motorvei, og folk legger seg mellom, ofte slik at de er 5 cm unna å snitte min bil når de legger seg inn, og så holder de på å krasje med han foran, og JEG må bremse for å gi plass. I stedet for å kjøre forbi bilen foran hvor det er en 2 kilometer lang luke. 

Anonymkode: 1b2a3...de5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mest irriterende når jeg prøver å holde fin avstand til bilen foran på motorvei, og folk legger seg mellom, ofte slik at de er 5 cm unna å snitte min bil når de legger seg inn, og så holder de på å krasje med han foran, og JEG må bremse for å gi plass. I stedet for å kjøre forbi bilen foran hvor det er en 2 kilometer lang luke. 

Anonymkode: 1b2a3...de5

trikset er å legge seg litt nærmere bilen foran og litt nærmere midtstrekken rett før (det siste gir psykologisk virkning) og deretter litt tilbake/på riktig plass.

Anonymkode: 25b5f...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp fått lappen, og merker at uten L så blir jeg kjørt forbi nesten hver eneste dag. Eller så legger de seg opp rett bak meg og jeg ser tydelig irritasjonen til vedkommende. Jeg holder fartsgrensa. Ligger noen ganger 1-2 km over eller under, spørs litt på hvor svingete det er. Det er mange brå svinger her jeg bor, så vil gjøre kjøreturen behagelig. 

Hvorfor gjør de dette? Litt åpent spørsmål bare. Jeg ligger 62 i 60-sone. Vedkommende kjører forbi og ligger i nærmere 70-75. Dette gjelder nesten hele strekningen. Føler meg som en sinke 😥

Anonymkode: d4c64...d22

Vær vennlig installer en GPS-app på mobilen din som viser FAKTISK hastighet, ikke bare det bilen din viser.
Speedometer kan være opptil 10km/t feil!  (Eller de kan være spot on, erfart begge deler.. ) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.3.2019 den 16.48, AnonymBruker skrev:

En ting, hvis du blir forbikjørt (spesielt hvis det er høy fart), trykk på bremsen/slipp gassen! Er SÅ mange som ikke forstår hvor mye det har å si, og hvor farlig det potensielt kan bli hvis de ikke tar hensyn til den som kjører forbi.

Dersom du ligger i 70, og jeg kjører forbi i 80, så vil forbikjøringstrekningen halvere seg om du bremser ned til 60.  (Om jeg husker rett) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Nesten alle biler viser ca 10% for mye. Hvis du vil vite den virkelige hastigheten så installer en GPS-app som viser det på mobilen. Søk etter f.eks. gps speedometer.

Anonymkode: 23b56...423

Skulle faenmeg vært lovpålagt det der altså.. 😜 

 

På 17.3.2019 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Legg alttid til 10% på speedometeret. Alle biler viser feil reell hastighet. Er 60 sone skal du ligge i minst 66 for å holde fartsgrensen. Og i 80 sone skal du ligge i omtrent 90.


NEI NEI! Ikke alle biler gjør dette! Gamlebilen min var SPOT ON.. 
Viste 80, lå i 80.. 

KUN gjør dette om man faktisk har sjekket gps-hastighet!! 

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så får folk bare kjøre forbi da. Jeg hadde ikke brydd meg. Folk er rare. 

Anonymkode: 7be4d...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Javel, så får folk bare kjøre forbi da. Jeg hadde ikke brydd meg. Folk er rare. 

Anonymkode: 7be4d...f0d

Da regner jeg med du allerede har sjekket at bilen din faktisk går i 70 når speedo viser 70? Hvis ikke bør du bry deg, og sjekke, for DU kan være problemet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp fått lappen, og merker at uten L så blir jeg kjørt forbi nesten hver eneste dag. Eller så legger de seg opp rett bak meg og jeg ser tydelig irritasjonen til vedkommende. Jeg holder fartsgrensa. Ligger noen ganger 1-2 km over eller under, spørs litt på hvor svingete det er. Det er mange brå svinger her jeg bor, så vil gjøre kjøreturen behagelig. 

Hvorfor gjør de dette? Litt åpent spørsmål bare. Jeg ligger 62 i 60-sone. Vedkommende kjører forbi og ligger i nærmere 70-75. Dette gjelder nesten hele strekningen. Føler meg som en sinke 😥

Anonymkode: d4c64...d22

Hvilken bil kjører du og har du fått kontrollert spedometeret? 

Mange biler viser altfor lav fart på spedometeret. 

En annen sak er at det er et ekstremt irritasjonsmoment at enkelte ligger og dingler litt over litt under fartsgrensen. Å kjøre på kruskontroll blir da aldeles håpløst. Kruskontroll er et fantastisk hjelpemiddel, men håpløs å nruke med slike folk som deg foran. 

Slipp bakenforkjørende forbi. Om så du må kjøre inn i alle busslommer du ser på strekningen du kjører. Bare ved å slippe forbi unngår du å være både et irritasjonsmoment i trafikken og til fare for alle andre langs veien.

Anonymkode: b568b...70a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kjører daglig er fartsgrensa 70, jeg kjører selv med nåla på 80, folk kjører forbi meg og på veien... folk er folk...:vetikke:

Anonymkode: e53a4...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havner jeg bak folk som kjører i fartsgrensen og holder javn fart så gidder jeg sjeldent å kjøre forbi, selv om jeg ofte foretrekker å kjøre 5-10 km/t over (uvane, i know). 

Men dersom jeg havner bak noen som kjører ujevnt, f.eks 62-60-58-60-63-57-59-61-60 osv, så er det så sykt irriterende å ligge bak at da kjører jeg forbi ved første mulighet! Rykk og napp kjøring er det verste å ligge bak.. 

 

Anonymkode: f7e79...6df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Speedometeret på biler viser ofte opptil 10km for mye. Så man kan gjerne legge på noen km. 

Men set kan også være kjørestilen din som uerfaren som gjør at ingen vil ligge bak deg. 

Det er plagsomt og farlig å ligge bak noen som har en uryddig kjørestil. Det er folk som ikke ligger å flyter i en fast hastighet. Men som plutselig kjører +-10km unna fartsgrensen. Eller som bremser mye. Slik at de stadige bremselysene stresser de bak. Da må de hele tiden sitte å passe på å tilpasse den varierwnde  farten til deg. Det er stressende og unødvendig. Derfor kjører de forbi så slipper de å plages noe mer med det. 

Etterhvert så får man en mer avslappet kjørestil. Der man bruker bremsen bare inn i kryss osv. Ikke bremser ned en hel bakke eller tråkker inn bremsen når du oppdager at du kjører for fort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kruskontroll er et fantastisk hjelpemiddel, men håpløs å nruke med slike folk som deg foran. 

Er det noe som holder kontroll på kaffekoppen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk bilfører skal du ikke la deg stresse av biler som ligger bak deg, eller vil kjøre for fort. Slipp forbi, og stopp gjerne i ny og ne om du lager kø.

Overhold fartsgrensen og kjør etter forholdene og erfaringsnivået ditt. På svingete landeveier kjører mange for fort, men det er verken lovlig eller ansvarlig av en uerfaren sjåfør. Ved dårlig føre eller lav sikt, reduser fart og prioriter sikkerhet. Med tid og øvelse vil du opparbeide deg en trygg og jevn kjørestil. Ikke la deg rive med, eller føl deg presset til å kjøre for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Kitcat skrev:

Som fersk bilfører skal du ikke la deg stresse av biler som ligger bak deg, eller vil kjøre for fort. Slipp forbi, og stopp gjerne i ny og ne om du lager kø.

Overhold fartsgrensen og kjør etter forholdene og erfaringsnivået ditt. På svingete landeveier kjører mange for fort, men det er verken lovlig eller ansvarlig av en uerfaren sjåfør. Ved dårlig føre eller lav sikt, reduser fart og prioriter sikkerhet. Med tid og øvelse vil du opparbeide deg en trygg og jevn kjørestil. Ikke la deg rive med, eller føl deg presset til å kjøre for fort.

Men du anbefaler vel å sjekke gps hastighet? Dumt å ligge i 62 og tro man holder 70, og så lure på hvorfor alle er irriterte... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp fått lappen, og merker at uten L så blir jeg kjørt forbi nesten hver eneste dag. Eller så legger de seg opp rett bak meg og jeg ser tydelig irritasjonen til vedkommende. Jeg holder fartsgrensa. Ligger noen ganger 1-2 km over eller under, spørs litt på hvor svingete det er. Det er mange brå svinger her jeg bor, så vil gjøre kjøreturen behagelig. 

Hvorfor gjør de dette? Litt åpent spørsmål bare. Jeg ligger 62 i 60-sone. Vedkommende kjører forbi og ligger i nærmere 70-75. Dette gjelder nesten hele strekningen. Føler meg som en sinke 😥

Anonymkode: d4c64...d22

Så du bor altså landlig? Det forklarer alt. Har hatt lappen i snart 6 år og kjører på, men opplever ofte når jeg kjører på øde landeveier eller et stykke ut av bygda, så er det alltid noen som ligger oppi rompa mi eller kjører forbi, enda det er en kommende sving og is på veien 😅 de kjører i over hundre og opplevd flere ganger med dårlig sikt, at den bak meg kjører forbi meg pluss bilene foran med den store luka mellom meg og bilen foran... og da er det ikke tilstrekkelig med sikt heller.

Anonymkode: fb162...aae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kitcat skrev:

Som fersk bilfører skal du ikke la deg stresse av biler som ligger bak deg, eller vil kjøre for fort. Slipp forbi, og stopp gjerne i ny og ne om du lager kø.

Overhold fartsgrensen og kjør etter forholdene og erfaringsnivået ditt. På svingete landeveier kjører mange for fort, men det er verken lovlig eller ansvarlig av en uerfaren sjåfør. Ved dårlig føre eller lav sikt, reduser fart og prioriter sikkerhet. Med tid og øvelse vil du opparbeide deg en trygg og jevn kjørestil. Ikke la deg rive med, eller føl deg presset til å kjøre for fort.

Så du mener at de erfarne bilførere bare skal kjøre uansvarlig og slippes forbi? Når de kjører for fort og hensynsløst? En bil klarer å holde en viss hastighet i en sving med riktige dekk før det slipper. Og i hvert fall på is og snø. Synes ikke det er så «erfarent». 

Anonymkode: fb162...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp fått lappen, og merker at uten L så blir jeg kjørt forbi nesten hver eneste dag. Eller så legger de seg opp rett bak meg og jeg ser tydelig irritasjonen til vedkommende. Jeg holder fartsgrensa. Ligger noen ganger 1-2 km over eller under, spørs litt på hvor svingete det er. Det er mange brå svinger her jeg bor, så vil gjøre kjøreturen behagelig. 

Hvorfor gjør de dette? Litt åpent spørsmål bare. Jeg ligger 62 i 60-sone. Vedkommende kjører forbi og ligger i nærmere 70-75. Dette gjelder nesten hele strekningen. Føler meg som en sinke 😥

Anonymkode: d4c64...d22

De fleste ligger nok litt over farsgrensen. Husk at det er dem du ser. De som kjører like fort som deg ser du ikke, for de tar deg ikke igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...