Gå til innhold

Hvorfor blir jeg kjørt forbi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått lappen, og merker at uten L så blir jeg kjørt forbi nesten hver eneste dag. Eller så legger de seg opp rett bak meg og jeg ser tydelig irritasjonen til vedkommende. Jeg holder fartsgrensa. Ligger noen ganger 1-2 km over eller under, spørs litt på hvor svingete det er. Det er mange brå svinger her jeg bor, så vil gjøre kjøreturen behagelig. 

Hvorfor gjør de dette? Litt åpent spørsmål bare. Jeg ligger 62 i 60-sone. Vedkommende kjører forbi og ligger i nærmere 70-75. Dette gjelder nesten hele strekningen. Føler meg som en sinke 😥

Anonymkode: d4c64...d22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange idioter må veiene som ikke respekterer fartsgrensene eller rett og slett ikke takler å ligge bak andre i trafikken, dette er de samme idiotene som klager over hvor urettferdig det er med fartsbøter.

Kan også hende at speedometret ditt viser feil, du kan dobbeltsjekke med gps på telefonen.

Anonymkode: be953...d21

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor litt avsides så er det mange som ligger godt over fartsgrensa. Det er vel ganske vanlig på «landet». Ikke noe å bry seg om. Så lenge du holder fartsgrensa (sjekk hvor stor differanse det er på speedometeret ditt) så trenger du ikke føle deg som en sinke. 

Anonymkode: e2bc7...46d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør de dette? Litt åpent spørsmål bare. Jeg ligger 62 i 60-sone. Vedkommende kjører forbi og ligger i nærmere 70-75. Dette gjelder nesten hele strekningen. Føler meg som en sinke 😥

jeg sjekket speedomentre på bilen min på en radartavle her jeg bor her forleden.

I 60 sonen lå jeg i 69 og tavlen viste 61 km/t.

Så ja, viser bilen din f.eks. 8 km/t for mye så er mye av forklaringen her.

Anonymkode: 25b5f...7e3

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe problem for deg å bli forbikjørt da? Om du merker at den bak ønsker å kjøre fortere enn deg er det jo bare å slippe dem forbi.

Anonymkode: 41280...2a3

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen år kommer du sikkert til å være en av de. De fleste jeg kjenner som har hatt lappen flere år blir tøffere etterhvert, og får mindre respekt for fartsgrenser

Anonymkode: e5d5b...3db

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg sjekket speedomentre på bilen min på en radartavle her jeg bor her forleden.

I 60 sonen lå jeg i 69 og tavlen viste 61 km/t.

Så ja, viser bilen din f.eks. 8 km/t for mye så er mye av forklaringen her.

Anonymkode: 25b5f...7e3

Nå har jeg ikke fått sjekket det tekniske rundt det, men jeg har hatt bestemor og kjæresten min kjørende bak (2 forskjellige biler) i fartsgrensen, hvor det ikke var noe betydelig at bilen min kjørte fortere enn deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La de kjøre forbi, det trenger ikke du å bry deg om. 

Men norske fartsgrenser er latterlig lave, deg og kjører noen over. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke fått sjekket det tekniske rundt det, men jeg har hatt bestemor og kjæresten min kjørende bak (2 forskjellige biler) i fartsgrensen, hvor det ikke var noe betydelig at bilen min kjørte fortere enn deres.

Fortere eller langsommere* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende du kjører ujevnt og rykkete, det er jævlig irriterende å ligge bak sånne. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ingen sinke. Det er de andre som tydeligvis har dårlig tid og ikke bryr seg om de risikerer å få en fartsbot. Fortsett å kjør trygt du! Jeg kan også bli stresset når folk kjører i baken min, men jeg holder roen, og lar de seile sin egen sjø.

En ting, hvis du blir forbikjørt (spesielt hvis det er høy fart), trykk på bremsen/slipp gassen! Er SÅ mange som ikke forstår hvor mye det har å si, og hvor farlig det potensielt kan bli hvis de ikke tar hensyn til den som kjører forbi. Regner med du hadde om strekninger og forbikjøring på trafikalt grunnkurs, og at kjørelæreren fortalte om dette. Jeg har holdt på å kollidere flere ganger når jeg har kjørt forbi folk som kjører for sakte, fordi de nemlig tråkker på gassen og nekter å slippe meg forbi. Forbikjørings-lengden kan øke med flere 100 meter. Jeg kjører kun forbi hvis det er en lang, rett strekning hvor jeg ser at jeg kan komme meg forbi før andre biler eventuelt dukker opp. Men noen er så stokk dumme at de ikke fatter dette.

Anonymkode: bf36d...d3f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ligger som regel 10 km over fartsgrensa. Om du er sinke eller ikke betyr ikke så mye, kjør i det tempoet du er komfortabel med og bare slipp folk forbi, det gjør jeg.

Anonymkode: 59144...098

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 16.41, Neket skrev:

Kan godt hende du kjører ujevnt og rykkete, det er jævlig irriterende å ligge bak sånne. 

Dette kan også være en grunn. Det er ikke bare irriterende, det er også slitsomt. I begynnelsen av min sjåførkarriere bremset jeg heller enn å slippe gassen, mens jeg nå nesten aldri bremser. Kanskje du ikke er så kjent med bilen, og mister mye fart i oppoverbakker? Benytter ikke tyngdekraft (du bremser i nedoverbakke, selv om det går opp rett etterpå). Kanskje du kjører på en vei der Per på 50 har kjørt i 30 år og kan egentlig kjøre i blinde, og han bare vil hjem etter enda en bedriten dag på jobb?

For min del blir jeg også veldig trøtt av å ligge bak noen når jeg skal kjøre langt. 

Det er helt OK å ikke ville kjøre fort, men slipp i det minste fram de som vil kjøre fortere, dersom det er mulig. Og som d3f sier, aldri forhindre forbikjøring! Veldig, veldig, VELDIG dumt

Det er heller ikke sånn at om du kjører 65 km/t i 60-sona så er det 21 års forvaring (dog tviler ikke på at noen KG-damer har dette som en våt drøm)

Anonymkode: 67d92...9c8

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er de som tror at fartsgrensen er minste tillatte hastighet uansett vær og føreforhold. Jeg slipper de forbi, så ler jeg rått når de ligger i grøfta i neste sving, har skjedd to ganger i vinter.

Anonymkode: 44759...ddc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kjører vanligvis samme strekning hundrevis av ganger i året, og føler ofte at farten ikke er høy nok. Har selv lagt meg til noen uvaner med å sette cruise-controllen på 84 i 70-sonen som er på ene strekningen jeg kjører daglig, og selv da legger det seg biler bak meg av og til.

Anonymkode: 9f3cb...2b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare la de kjøre forbi. Ikke verre enn det. 

Men å kjøre bak en sinke er temmelig irriterende. Jeg lå bak en sinke på en smal veg. Den vegen er i tillegg også svingete. Når det kom motgående stoppet vedkommende, men slengte seg ut igjen rett foran meg. Trodde jeg skulle eksplodere, vedkommende kunne ha ventet til jeg kjørte forbi når en skal snegle seg framover.

Anonymkode: 13f56...5d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om dette skjer "hele tiden" så kjører du enten rykkete eller så viser speedometeret ditt feil. Så enkelt er det. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ligger rundt fartsgrensa trenger du ikke å tenke på de bak. Kan selvfølgelig slakke av litt når det kommer en slette som de kan kjøre forbi på.  Men ALDRI bruk blinklyset for å slippe noen forbi. Skulle det da skje noe når h*n kjører forbi deg, kan du risikere å få noe eller hele skylden.   At andre vil ligge over fartsgrensa er ikke ditt problem.  

Farmor og søstera hennes ble stoppa av politiet for ca 10 år siden der politiet ba de om å kjøre litt fortere.  Søstra spurte om han mente at de skulle ligge 10 km over fartsgrensa, og fikk til svar at de ønsket de.  Men det ble stille fra politiet sin side når de spurte om å få det skriftlig..  😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/12/2019 at 3:31 PM, AnonymBruker said:

Nesten alle biler viser ca 10% for mye. Hvis du vil vite den virkelige hastigheten så installer en GPS-app som viser det på mobilen. Søk etter f.eks. gps speedometer.

Anonymkode: 23b56...423

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sving til side og slipp forbi. Alle andre synes tydeligvis at du kjører for sakte, og du er ikke verdenspolitiet som skal bestemme at de skal kjøre like sakte som deg.

Anonymkode: 2c5c5...438

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...