Gå til innhold

Hva tror dere språket avslører hos andre?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Jeg er opptatt av språk, og tror det kan avsløre en del hos de som skriver og snakker. Hvordan man er litt som person. Ofte tenker jeg at mennesker som skriver uten avsnitt er intense. At de enten aldri kommer til orde, eller prater mye og ofte uten å fokusere på så mye annet enn "å få ut ting".

Jeg misliker mennesker som bruker mye fremmedord. De oppfatter jeg som pompøse og egentlig er ute etter å dupere/ heve seg over. Gjøre seg utilgjengelige for motargumenter, og dermed ikke vil diskutere.

Andre som legger ut utallige lenker og videoer uten å skrive særlig om hva saken dreier seg om syns jeg er krevende. At de supplerer med det er helt i orden, men å forvente at noen skal bruke masse tid på noe som fenget dem av en eller annen grunn er etter mitt syn respektløst. Jeg tror også at de heller vil se andres meninger før de eventuellt gjør seg opp en mening selv. 

Misliker også at mange kommer med råd uten å sette seg inn i saken ved å spørre. Det tenker jeg handler om mennesker som reflekterer lite og som egentlig ikke bryr seg stort om avsender. Litt overfladiske rett og slett. 

Det er nok andre ting også. Har dere noen meninger? 

Jeg har sett at jeg selv ofte skriver på en måte som viser hvem jeg er. På godt og vondt får en si. Kom til å tenke på dette da en kommenterte at jeg skriver akkurat som jeg snakker. 

Hadde vært litt gøy å se andres tanker rundt det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser på folk med mange skrivefeil (spesielt orddelingsfeil) som litt dumme. Det gjelder ikke hvis dysleksi er årsaken. 

Anonymkode: 62538...38f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp en som hadde skrevet noen linjer på FB.. Hvert ord, bortsett fra ett begynte med stor bokstav! Noe slikt som: "Jeg Ønsker Deg En Fin Tur".. 🙄 En annen skrev konsekvent " ær" når det skulle være " er". Ja,ja, vet jeg er pirkete, da.😄

Anonymkode: 07551...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på folk med mange skrivefeil (spesielt orddelingsfeil) som litt dumme. Det gjelder ikke hvis dysleksi er årsaken. 

Anonymkode: 62538...38f

Hva med mennesker som har norsk som andrespråk?

Anonymkode: b5140...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bry meg mest om innholdet i innleggene og ikke så mye om skrivestil, skrivefeil og slikt, men det er klart at man noen ganger får et inntrykk av de tingene også. Jeg blir litt oppgitt av overkult fjortisspråk når det er folk jeg skjønner må være voksne som bruker det, men så tenker jeg at de kanskje gjør det bevisst for å ikke bli gjenkjent så lett. 

Skrivestilen min avslører sikkert også mye. Uteglemte bokstaver er en gjenganger, ser jeg. Noen tror kanskje at jeg har en slags dysleksi, men sannheten er at jeg er stiv og ubevegelig i fingrene enkelte dager og derfor ikke trykker så hardt som jeg tror på tastene. Dessuten merkes det kanskje at jeg bare delvis har vokst opp i Norge? Jeg bruker noen ganger ord jeg har hentet fra mitt morsmål. Ord som ikke er helt norske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med mennesker som har norsk som andrespråk?

Anonymkode: b5140...7a7

Det teller ikke.

Anonymkode: 62538...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.3.2019 den 11.20, SoWhat? skrev:

Jeg misliker mennesker som bruker mye fremmedord. De oppfatter jeg som pompøse og egentlig er ute etter å dupere/ heve seg over.

Morsomt at du skriver du misliker mennesker som bruker mye fremmedord, for så å bruke to fremmedord for å beskrive dem :ler:

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på folk med skrivefeil og krøkkete eller meningsløse formuleringer som først og fremst respektløse.
Det er lett i våre dager å få hjelp til å luke ut de fleste (men ikke alle) skrivefeila (ved å bruke retteprogram/-funksjoner).
Passe på at teksten blir lettlest ved at en benytter store forbokstaver der det skal være det, og bare der.
Sette små eller store avsnitt der det forekommer tankesprang, og ikke ha avsnitt hvor setningene logisk henger i hop. Tekst med store avsnitt mellom hver eneste setning er fryktelig tung å lese, for leseren nullstiller seg for hvert nytt avsnitt, og når det da viser seg at setninga i virkeligheten hang nøye sammen med den forrige, må en omstille seg atter en gang.

De er respektløse fordi de ikke gidder å se igjennom teksten på nytt og sette sin ære i å levere fra seg et gjennomarbeidet produkt. I stedet gir de bare f. i meg, leseren – han får bare klare seg som best han kan.

Anonymkode: 38889...04e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Morsomt at du skriver du misliker mennesker som bruker mye fremmedord, for så å bruke to fremmedord for å beskrive dem :ler:

Er det fremmedord da? Hm Kanskje dupere ikke er i dagligtale.. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

mye

Anonymkode: 628bb...6a0

Ja. Ifølge en språkforsker jeg leste noe fra, så kunne det visst si noe om alt fra bakgrunn, utdannelse og hvor en kom fra.. Skal prøve å finne tilbake til den artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/10/2019 at 11:20 AM, SoWhat? said:

Jeg misliker mennesker som bruker mye fremmedord. De oppfatter jeg som pompøse og egentlig er ute etter å dupere/ heve seg over. Gjøre seg utilgjengelige for motargumenter, og dermed ikke vil diskutere.

Synes ikke det er noe stort problem på Kvinneguiden. Tror det kun er en gang på forumet jeg har tenkt at vedkommende brukte for mange fremmedord. 

Tror også det har litt å si hvor man kommer fra. Han jeg syntes brukte for mange fremmedord var tysker og kan forstå at en som kommer fra utlandet bruker en del fremmedord.Ikke bare tyske ord, men i Tyskland så er det kanskje latinske begreper "alle" kan også antar man at alle nordmenn kan de samme latinske begrepene. 

Anonymkode: 0303b...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når livet er boklesing, så bruker man fremmedord ofte. Ikke for noe annet enn at det er en del av eget liv. Merker det ikke selv før jeg får spørsmål om hva jeg egentlig sa. Så nei, jeg tror at for oss "normale" er det lite å finne om hvem vi er utifeautrykksform. 

Men er lett å se/lese hvem som er litt enklere.

Anonymkode: 83af9...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det er noe stort problem på Kvinneguiden. Tror det kun er en gang på forumet jeg har tenkt at vedkommende brukte for mange fremmedord. 

Tror også det har litt å si hvor man kommer fra. Han jeg syntes brukte for mange fremmedord var tysker og kan forstå at en som kommer fra utlandet bruker en del fremmedord.Ikke bare tyske ord, men i Tyskland så er det kanskje latinske begreper "alle" kan også antar man at alle nordmenn kan de samme latinske begrepene. 

Anonymkode: 0303b...dfa

Nei, det er ikke det store problemet her. Heldigvis 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når livet er boklesing, så bruker man fremmedord ofte. Ikke for noe annet enn at det er en del av eget liv. Merker det ikke selv før jeg får spørsmål om hva jeg egentlig sa. Så nei, jeg tror at for oss "normale" er det lite å finne om hvem vi er utifeautrykksform. 

Men er lett å se/lese hvem som er litt enklere.

Anonymkode: 83af9...972

Leser mye, men mest skjønnlitterære bøker, så ikke så mange fremmedord da igrunnen. Det er greit å bruke dem, men alt til sin tid. Dårlig debattskikk ihvertfall om en må Google opp annen hvert ord 🙂 ( liten overdrivelse, men ok ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grøsser når jeg hører folk si chøtt, chylling, Chole, chino osv. Det er rett og slett det værste jeg hører. Det er også urovekkende mange godt voksne som prater sånn.

Jeg er heller ikke begeistret når folk bruker ordene hun og henne feil, eller skriver setninger typen: venninnene mine og meg skulle på kino. Wtf: jeg og venninnene mine skulle på kino heter det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, malifika skrev:

 

Wtf: jeg og venninnene mine skulle på kino heter det.

Nei, strengt tatt heter det "Venninnene mine og jeg skulle på kino"

Anonymkode: 38889...04e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, strengt tatt heter det "Venninnene mine og jeg skulle på kino"

Anonymkode: 38889...04e

Greit nok. Jeg skal ikke påberope meg å være noe språk geni. Men det høres iallefall bedre ut i mine ører enn å bruke meg i den setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SoWhat? skrev:

Er det fremmedord da? Hm Kanskje dupere ikke er i dagligtale.. 🙂

Både pompøs og dupere er fremmedord ja :) 

Når du bruker det gammeldagse ordet dupere, som i dag omtrent bare eksisterer i kryssord og ikke i dagligtale, så havner du fort i kategorien du selv beskriver, altså de som prøver å fremstå smartere enn de er. Og det er på ingen måte ment som et angrep på deg, men for å illustrere at man kan snakke litt over hodene til folk helt uten å ha det som hensikt også. Språket henger sammen med hvor man kommer fra, hvilken utdannelse man har og hvilket miljø man vanker i, er du fra et møblert hjem med bøker i hylla så har du et større vokabular å spille på og som du bruker helt uten å tenke over det. Fremmedordet pompøs er jo for eksempel dagligtale for meg også - men kanskje pompøst for andre igjen? ;)

Det gjelder jo å kjenne sitt publikum. Kanskje du bruker ordet dupere fordi du er en ivrig kryssordløser, leser mye klassisk litteratur eller din beste venn er en 90 år gammel dame, så dette ordet som egentlig godt beskriver hva du ville formidle faller deg inn helt naturlig. Men det blir jo ikke veldig beskrivende når mottaker ikke vet hva det betyr.

Så har du også som du nevner de som bruker fremmedord nettopp med den hensikten at mottaker skal føle seg dummere, da. Etter første året på ex.phil. så flyr mange usikre studenter rundt og snakker som pompøse rasshøl i et forsøk på å imponere eller hevde seg over andre. Imens folk som er trygge på sin egen intelligens gir blanke i å prøve å fremstå som det, og foretrekker å gjøre seg forstått i stedet. Men man kan fort ende opp med å bruke for store ord likevel, bare fordi man har fått det inn med morsmelken. 

Jeg måtte forøvrig gå tilbake til starten i teksten her og bytte ut ordet "arkaisk" med "gammeldags", så der har du jo et greit eksempel på hva som faller en inn som det mest nærliggende å bruke versus hva man bør bruke for å gjøre seg forstått. Arkaisk er en mye mer presis beskrivelse av hva jeg tenker om ordet dupere, men jeg tviler på det er allment begrep, så da røk det til fordel for det mindre dekkende ordet gammeldags.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Cuntzilla skrev:

Både pompøs og dupere er fremmedord ja :) 

Når du bruker det gammeldagse ordet dupere, som i dag omtrent bare eksisterer i kryssord og ikke i dagligtale, så havner du fort i kategorien du selv beskriver, altså de som prøver å fremstå smartere enn de er. Og det er på ingen måte ment som et angrep på deg, men for å illustrere at man kan snakke litt over hodene til folk helt uten å ha det som hensikt også. Språket henger sammen med hvor man kommer fra, hvilken utdannelse man har og hvilket miljø man vanker i, er du fra et møblert hjem med bøker i hylla så har du et større vokabular å spille på og som du bruker helt uten å tenke over det. Fremmedordet pompøs er jo for eksempel dagligtale for meg også - men kanskje pompøst for andre igjen? ;)

Det gjelder jo å kjenne sitt publikum. Kanskje du bruker ordet dupere fordi du er en ivrig kryssordløser, leser mye klassisk litteratur eller din beste venn er en 90 år gammel dame, så dette ordet som egentlig godt beskriver hva du ville formidle faller deg inn helt naturlig. Men det blir jo ikke veldig beskrivende når mottaker ikke vet hva det betyr.

Så har du også som du nevner de som bruker fremmedord nettopp med den hensikten at mottaker skal føle seg dummere, da. Etter første året på ex.phil. så flyr mange usikre studenter rundt og snakker som pompøse rasshøl i et forsøk på å imponere eller hevde seg over andre. Imens folk som er trygge på sin egen intelligens gir blanke i å prøve å fremstå som det, og foretrekker å gjøre seg forstått i stedet. Men man kan fort ende opp med å bruke for store ord likevel, bare fordi man har fått det inn med morsmelken. 

Jeg måtte forøvrig gå tilbake til starten i teksten her og bytte ut ordet "arkaisk" med "gammeldags", så der har du jo et greit eksempel på hva som faller en inn som det mest nærliggende å bruke versus hva man bør bruke for å gjøre seg forstått. Arkaisk er en mye mer presis beskrivelse av hva jeg tenker om ordet dupere, men jeg tviler på det er allment begrep, så da røk det til fordel for det mindre dekkende ordet gammeldags.

Jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg har ordet "dupere" fra, har alltid brukt det. Løser ikke mye kryssord, og har dessverre ingen veninner på 90 år 🙂

Noe av det første jeg lærte da jeg studerte var å ikke bruke fremmedord og fagord hvis det ikke var naturlig. Leste en av de beste kronikker på lenge her forleden, men forfatteren gikk i fella, eller brukte bevisst, så mange fremmedord at det til slutt ble forstyrrende. Hele kronikken ble derfor trukket ned pga det, og veldig synd i grunnen da han hadde gode poenger. 

Fordelen med å bruke fremmedord er at de kan favne litt bredere og beskrive mer utfyllende, men en skal jo da vite hvem mottager er. Ellers enig i det du skriver her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...