Gå til innhold

Hva tror dere språket avslører hos andre?


SoWhat?

Anbefalte innlegg

@SoWhat? og @Cuntzilla : Det som oppfattes som fremmedord av én trenger ikke være fremmedord for en annen. At et ord er et lånord betyr ikke nødvendigvis at det er et fremmedord. Alt kommer an på hvor normalisert ordet er blitt. Pompøs og dupére er uten tvil lånord, men om de er fremmedord vil kunne diskuteres. I følge naob.no defineres fremmedord som:

«lånord som føles fremmed med hensyn til staving, bøyning eller uttale i språket det er lånt inn i»

Med andre ord kommer det an på hvem som føler om et ord er fremmedord eller ikke. 

Til hovedspørsmålet mener jeg at språk og språkbruk sier ganske mye om den som skriver. Stavefeil, grammatiske feil, dialektbruk og begrenset skriftlig ordforråd vitner ofte om lav sosioøkonomisk status. 
Feil bruk av fremmedord vitner om at den som skriver gjerne vil framstå som noe annet enn man egentlig er.
Visse ordvalg vitner om politiske holdninger, da visse ord og uttrykk nærmest utelukkende benyttes av én politisk side, mens motsatt side velger andre ord. 

Dessuten må man ta høyde for alle som ikke har norsk som morsmål, som har lese- og skrivevansker, eller som har funksjonshemminger som gjør skriving til en utfordrende aktivitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Cuntzilla skrev:

Når du bruker det gammeldagse ordet dupere, som i dag omtrent bare eksisterer i kryssord og ikke i dagligtale

Du bør skaffe deg en mer oppegående omgangskrets hvis de virkelig ikke behersker et så hyppig brukt ord som "dupere".

Anonymkode: 38889...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg har ordet "dupere" fra, har alltid brukt det. Løser ikke mye kryssord, og har dessverre ingen veninner på 90 år 🙂

Noe av det første jeg lærte da jeg studerte var å ikke bruke fremmedord og fagord hvis det ikke var naturlig. Leste en av de beste kronikker på lenge her forleden, men forfatteren gikk i fella, eller brukte bevisst, så mange fremmedord at det til slutt ble forstyrrende. Hele kronikken ble derfor trukket ned pga det, og veldig synd i grunnen da han hadde gode poenger. 

Fordelen med å bruke fremmedord er at de kan favne litt bredere og beskrive mer utfyllende, men en skal jo da vite hvem mottager er. Ellers enig i det du skriver her. 

Hehe, jeg tror jeg har det fra kryssord, eller det figurerer iallfall ofte der, derfor jeg fikk den assosiasjonen som en ivrig kryssordløser 🤓 Enig i alt du har skrevet altså, jeg måtte bare spøke litt med det ironiske i setningen din ;) 

6 timer siden, Ullvott skrev:

@SoWhat? og @Cuntzilla : Det som oppfattes som fremmedord av én trenger ikke være fremmedord for en annen. At et ord er et lånord betyr ikke nødvendigvis at det er et fremmedord. Alt kommer an på hvor normalisert ordet er blitt. Pompøs og dupére er uten tvil lånord, men om de er fremmedord vil kunne diskuteres. I følge naob.no defineres fremmedord som:

«lånord som føles fremmed med hensyn til staving, bøyning eller uttale i språket det er lånt inn i»

Med andre ord kommer det an på hvem som føler om et ord er fremmedord eller ikke. 

 

Det er fremmedord ifølge det store norske leksikon. Om noe "føles fremmed" og at det er opp til enhver person å selv føle på dette blir jo en ganske vag og tilnærmet umulig måte å skulle definere en ordgruppe på, men samtidig så er skillet mellom lånord og fremmedord utydelig, så jeg ser hva du mener altså :)  Men ikke helt enig i at om noe er fremmedord eller ei kun handler om normalisering av det, det handler vel mer om etymologien, at det er mer eller mindre direkte kopiert fra et fremmedspråk.

Fremmedord trenger altså ikke være noen "vanskelige" eller uvanlige ord heller sånn sett, men jeg skjønner jo at det er i den betydningen det er brukt her i tråden og det er i den betydningen jeg forstår det også altså. Jeg er bare langt over snittet glad i språk, så det måtte bare påpekes da jeg så to fremmedord i en setning om at man ikke skulle bruke for mye fremmedord. Litt språknerd-humor der altså, som vel bare gikk hjem hos andre nerder. 

Og så kom jeg inn på tanken at det som er vanlig for noen er uvanlig for andre, som vel er egentlig det poenget du gjentar her, og sånn sett er vi helt enige :)

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør skaffe deg en mer oppegående omgangskrets hvis de virkelig ikke behersker et så hyppig brukt ord som "dupere".

Anonymkode: 38889...04e

Hvem har sagt noe om hva omgangskretsen min behersker? Jeg konstaterer bare et faktum her, det er ikke hyppig brukt. Jeg foreslår at du prøver deg på en søkemotor som heter Google og sjekker treffene på dupere kontra for eksempel imponere eller bløffe. Jeg kan røpe resultatet siden dette åpenbart er en ukjent øvelse for deg: du får omtrent bare treff på ordbøker på første side, og så er resten personer eller steder som heter Dupere. Du kan gjøre samme øvelse i nyhetsarkiv, blogger og fora. Påstanden din om at det er hyppig brukt medfører ikke riktighet. 

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Cuntzilla skrev:

Jeg konstaterer bare et faktum her, det er ikke hyppig brukt. Jeg foreslår at du prøver deg på en søkemotor som heter Google og sjekker treffene på dupere kontra for eksempel imponere eller bløffe. Jeg kan røpe resultatet siden dette åpenbart er en ukjent øvelse for deg: du får omtrent bare treff på ordbøker på første side, og så er resten personer eller steder som heter Dupere. Du kan gjøre samme øvelse i nyhetsarkiv, blogger og fora. Påstanden din om at det er hyppig brukt medfører ikke riktighet. 

Jeg konsulterte selvfølgelig Google FØR jeg skrev innlegget mitt. En må jo ha bakgrunn for det en skriver; ingen er interessert i enkeltpersoners fantasier og antagelser, selv om enkelte ser ut til å gå ut fra at deres private "synser" er ettertraktet.
Resultater på norske sider for de orda du foreslår ble imponere 274000, dupere 47600, bløffe 21200
Av dette må en trekke den konklusjon at ordet dupere er i nokså vanlig bruk på norsk.

Jeg er usikker på om du er så ubehjelpelig at du ikke klarte å få fram de talla, eller om du fant dem, men var uredelig nok til ikke å nevne det. Men det spiller forsåvidt ingen stor rolle, uansett er du avslørt som leverandør av upålitelig varm luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 1.18, Cuntzilla skrev:

Morsomt at du skriver du misliker mennesker som bruker mye fremmedord, for så å bruke to fremmedord for å beskrive dem :ler:

Jeg anser ikke hverken dupere eller pompøse for å være fremmedord. Det er ord som er helt normale å bruke i vanlig norsk.

Anonymkode: 46738...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vox_populi skrev:

Jeg konsulterte selvfølgelig Google FØR jeg skrev innlegget mitt. En må jo ha bakgrunn for det en skriver; ingen er interessert i enkeltpersoners fantasier og antagelser, selv om enkelte ser ut til å gå ut fra at deres private "synser" er ettertraktet.
Resultater på norske sider for de orda du foreslår ble imponere 274000, dupere 47600, bløffe 21200
Av dette må en trekke den konklusjon at ordet dupere er i nokså vanlig bruk på norsk.

Jeg er usikker på om du er så ubehjelpelig at du ikke klarte å få fram de talla, eller om du fant dem, men var uredelig nok til ikke å nevne det. Men det spiller forsåvidt ingen stor rolle, uansett er du avslørt som leverandør av upålitelig varm luft.

KG altså, kverulantens høyborg :ler: Jaja, jeg hiver meg med i dansen jeg altså, det skal ikke stå på det 😃 

Det er faktisk ikke tusenvis av treff på dupere. Mulig du glemte å velge norskspråklige sider eller ikke brukte anførselstegn? Greit å finmaske søket mest mulig for å få ut alt rælet. 

Tenker du kanskje ikke har klart å filtrere ut det jeg nevnte med egennavn. Det er derfor du får halvparten så mange treff på bløffe, fordi Ø er en særnorsk bokstav, så du klarer ikke gjøre samme feilen der med å få treff på andre språk eller steder og personer som heter det (og du pere betyr jo faren eller senior på fransk, så det er selvsagt utbredt).

Selv om du stoler mer på metodikken din enn synsing, så er det jo lov å bruke hodet litt og. Bløff er jo iallfall ikke et uvanlig ord, men ifølge deg under halvparten så vanlig som dupere? Mulig det bare er jeg som spiller mye poker og at få andre som har hørt om eller brukt ordet? Var det nytt for deg selv for eksempel?

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anser ikke hverken dupere eller pompøse for å være fremmedord. Det er ord som er helt normale å bruke i vanlig norsk.

Anonymkode: 46738...7f0

Jeg kan prøve å forklare poenget med vitsen en gang til:

Hvis du leser listen over fremmedord jeg har lenket til på SNL så står de der begge. Og du kan også lese der at definisjonen på fremmedord ikke har noe med om de er normale å bruke eller ei. På samme måte som et fremmedspråk ikke betyr at det er unormalt språk. Normal er opprinnelig et fremmedord i seg selv faktisk. Det er et fransk ord og har ingen røtter i norsk språk. 

Men uansett: At fremmedord gjerne går over til å kalles lånord etterhvert er greit nok det altså, det er også greit at alle i tråden tror at fremmedord betyr unormale eller vanskelige ord eller noe i den duren, det har vel blitt den gjengse bruken av ordet utenfor språkvitenskapen. Men: nå har jeg altså allerede vist til at det per definisjon er fremmedord, og forklart at det var et forsøk på humor å påpeke tilstedeværelsen av fremmedord i en setning hvor man gikk ut mot fremmedord.

Så til alle dere som mangler genet for å ta ironi og har fryktelig lyst til å ta en fullstendig irrelevant diskusjon om pompøs er vanlig eller ei - ikke gjør det. Bare stopp. Nå. 

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Cuntzilla skrev:

Det er faktisk ikke tusenvis av treff på dupere. Mulig du glemte å velge norskspråklige sider eller ikke brukte anførselstegn?

Som jeg tenkte: du kan ikke google og klarte ikke å få fram disse tallene i det hele tatt. Du burde ha innsett din uvitenhet og ikke komme med tøvete kommentarer. Anførselstegn trengs ikke her, og som jeg skrev: jeg søkte på norske sider.
Takk for meg, vankundige kverulanter har man begrenset tålmodighet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 1.18, Cuntzilla skrev:

Morsomt at du skriver du misliker mennesker som bruker mye fremmedord, for så å bruke to fremmedord for å beskrive dem :ler:

Selv om samme tanke slo meg, så synes jeg ikke det er en fair innvending mot denne brukeren i akkurat dette innlegget. Det er nemlig stor forskjell på de som behersker fremmedord og mestrer å bruke de på en naturlig måte og de som åpenbart forsøker flotte seg med store ord og som fremstår som pompøse og selvhøytidelige fjotter.

De er faen meg verste sort. Jeg liker å blande banning og fremmedord. Synes det gir en bra balanse 😁

Anonymkode: 4143b...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Vox_populi skrev:

Jeg konsulterte selvfølgelig Google FØR jeg skrev innlegget mitt. En må jo ha bakgrunn for det en skriver; ingen er interessert i enkeltpersoners fantasier og antagelser, selv om enkelte ser ut til å gå ut fra at deres private "synser" er ettertraktet.
Resultater på norske sider for de orda du foreslår ble imponere 274000, dupere 47600, bløffe 21200
Av dette må en trekke den konklusjon at ordet dupere er i nokså vanlig bruk på norsk.

Jeg er usikker på om du er så ubehjelpelig at du ikke klarte å få fram de talla, eller om du fant dem, men var uredelig nok til ikke å nevne det. Men det spiller forsåvidt ingen stor rolle, uansett er du avslørt som leverandør av upålitelig varm luft.

Lool. Du skriver vel ikke i fulle alvor at du "konsulterer" Google? Hadde innlegget ditt ellers hatt snert og humor skulle jeg satt det på regning for litt vittig retorikk, men tror snarer du trynet rett i "pompus ass"-fella. Makan til krøkkete fjotte-formulering har jeg ikke sett på lenge.

Anonymkode: 4143b...743

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 11.20, SoWhat? skrev:

Jeg er opptatt av språk, og tror det kan avsløre en del hos de som skriver og snakker. Hvordan man er litt som person. Ofte tenker jeg at mennesker som skriver uten avsnitt er intense. At de enten aldri kommer til orde, eller prater mye og ofte uten å fokusere på så mye annet enn "å få ut ting".

Jeg misliker mennesker som bruker mye fremmedord. De oppfatter jeg som pompøse og egentlig er ute etter å dupere/ heve seg over. Gjøre seg utilgjengelige for motargumenter, og dermed ikke vil diskutere.

Andre som legger ut utallige lenker og videoer uten å skrive særlig om hva saken dreier seg om syns jeg er krevende. At de supplerer med det er helt i orden, men å forvente at noen skal bruke masse tid på noe som fenget dem av en eller annen grunn er etter mitt syn respektløst. Jeg tror også at de heller vil se andres meninger før de eventuellt gjør seg opp en mening selv. 

Misliker også at mange kommer med råd uten å sette seg inn i saken ved å spørre. Det tenker jeg handler om mennesker som reflekterer lite og som egentlig ikke bryr seg stort om avsender. Litt overfladiske rett og slett. 

Det er nok andre ting også. Har dere noen meninger? 

Jeg har sett at jeg selv ofte skriver på en måte som viser hvem jeg er. På godt og vondt får en si. Kom til å tenke på dette da en kommenterte at jeg skriver akkurat som jeg snakker. 

Hadde vært litt gøy å se andres tanker rundt det. 

Når jeg ser at folk ikke bruker avsnitt, komma og deler inn innlegget orker jeg knapt å lese. Føler de er personer som er veldig "meg, meg, meg" og intense som du skriver. Ikke at de nødvendigvis er egoistiske, men at de er desperate etter råd.

Hva mener du med fremmedord? masse engelske ord som du ikke har hørt noen andre har brukt? masse sånne fancy ord? Har en kompis som holder på slik, og jeg kommenterte det faktisk til han; "du og de ordene dine" :P ikke sånn surt, men han får med sånne fancy engelske ord i alt! Han skrev tilbake at han har fått høre det før. Han er veldig distre og lite praktisk på enkelte måter, men veldig teoretiker. Han følger mer med på amerikanske nyheter enn norske, fordi det norske er så kjedelig. Men oppfatter ikke han som nedlatende. 

Samme tenker jeg som det du skriver, om folk som gir råd uten at de vet særlig om saken. De fleste av oss har vel vært borti noen sånne, som ALLTID har et råd å gi, uansett hva det er. Det jeg ser er gjengangeren er at de enten er så svake selv at de trenger å føle seg viktige for andre, om ikke har de masse psykopatiske trekk, for de er veldig flinke til å fremstille ting som de vet veldig mye om det. De vet alltid mest.

Folk som skriver på dialekt. Føler det da ikke er viktig for de fleste, men bare de som er fra samme sted eller at de tenker at alle skal kunne deres dialekt. 

Folk som bruker uttrykk som "saueflokken". Jeg har så vidt tenkt det når mennesker som flokk ikke har egen mening om ting, men tror blindt på det samfunnet eller media skriver. Men stort sett er det et arrogant uttrykk å bruke. Alle tilhører vi en flokk enten vi vil eller ikke. "Datet" en mann som brukte dette uttrykket, og det føles som han trodde han var så mye mer spesiell og jordnær enn andre. Han bor på bygda og er bygdeoriginal. Kler seg ikke "fint" og vil helst bo der han ikke har naboer. Skal alltid være mot "flesteparten". Men så klarer han å lire av seg noe når jeg snakker om en situasjon ang noen i Oslo, og da sier han "byfolk altså". Dette er folk som tror selv de er så mye mer jordnære enn andre fordi de gjør ikke sånn og sånn. 

Monoton tone. De er ofte deprimerte eller likegyldige. 

Anonymkode: 2aafc...f45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en personlig grudge mot alle som onanerer sitt eget språkego ved å bruke ordet "onomatopoetikon".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 12.08, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på folk med mange skrivefeil (spesielt orddelingsfeil) som litt dumme. Det gjelder ikke hvis dysleksi er årsaken. 

Anonymkode: 62538...38f

Du tenker på særskrivingsfeil, ikke orddelingsfeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Vox_populi skrev:

Resultater på norske sider for de orda du foreslår ble imponere 274000, dupere 47600, bløffe 21200
Av dette må en trekke den konklusjon at ordet dupere er i nokså vanlig bruk på norsk.

Jeg er usikker på om du er så ubehjelpelig at du ikke klarte å få fram de talla, eller om du fant dem, men var uredelig nok til ikke å nevne det. Men det spiller forsåvidt ingen stor rolle, uansett er du avslørt som leverandør av upålitelig varm luft.

Tror du må gå litt dypere inn i disse treffene dine...

Det finnes 27 sider (på google) med norske nyhetsartikler med ordet bløff.

Det finnes 8 sider (på google) med norske nyhetsartikler med ordet dupere.

Hvis du ser på norske sider som inneholder dupere, så får du opp masse franske steder (på tripadvisor, booking og mange andre hotell/guide-nettsider)

Hvis du ser på norske sider som inneholder bløff, så vil du få mange flere relaterte treff enn ordet dupere.

 

Endret av abc123detvardet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, ElectricScum skrev:

Jeg holder en personlig grudge mot alle som onanerer sitt eget språkego ved å bruke ordet "onomatopoetikon".

Hva er galt med det ordet, da? 

Anonymkode: c6f23...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt en del tinder dates i det siste, og jeg har blitt overasket over hvor like dem er irl forhold til hvordan de skriver. Både stemmen og alt klarer jeg å se for meg i hode, så blir aldri overrasket over at de ikke var som jeg trodde, men mer overasket over at de var nøyaktig som jeg forestilte meg. 

(Har ikke blitt noe mer fordi de var nøyaktig slik jeg forstilte meg, håpet at jeg ikke hadde rett og ga dem derfor en sjanse 😅 nå har heg lært) 

Anonymkode: 41786...378

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ordet dupere er et så fantastisk ord at det bør brukes hyppigere.

Anonymkode: 74ab8...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lool. Du skriver vel ikke i fulle alvor at du "konsulterer" Google? Hadde innlegget ditt ellers hatt snert og humor skulle jeg satt det på regning for litt vittig retorikk, men tror snarer du trynet rett i "pompus ass"-fella. Makan til krøkkete fjotte-formulering har jeg ikke sett på lenge.

Anonymkode: 4143b...743

Det var da voldsomt.
Tja, for meg er det naturlig å bruke ordet slik, men for sikkerhets skyld konsulterte jeg NAOB, og et eksempel de har på bruken av ordet er:
jeg ga henne datoene, hun konsulterte mappen, og deretter fisket hun frem tre små konvolutter fra boksen  (Chris Tvedt: Dødens sirkel LBK 2010)
Så akkurat der føler jeg at jeg holder meg trygt innafor vanlig språkbruk.
Men ellers går det godt an å finne uheldige formuleringer fra min hånd. Derimot er det sjelden jeg bommer på fakta, jeg pleier å sjekke litt FØR jeg skriver. Det kan jeg anbefale flere å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Hvis du ser på norske sider som inneholder dupere, så får du opp masse franske steder (på tripadvisor, booking og mange andre hotell/guide-nettsider)

Dette er .com-adresser. Jeg søkte på norske, så disse er ikke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vox_populi skrev:

Dette er .com-adresser. Jeg søkte på norske, så disse er ikke med.

image.png.79627ce6f00ee70e7e20b344d970d84f.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Vox_populi skrev:

Som jeg tenkte: du kan ikke google og klarte ikke å få fram disse tallene i det hele tatt. Du burde ha innsett din uvitenhet og ikke komme med tøvete kommentarer. Anførselstegn trengs ikke her, og som jeg skrev: jeg søkte på norske sider.
Takk for meg, vankundige kverulanter har man begrenset tålmodighet med.

Takk til deg ja. Selvsagt fikk jeg ikke samme tall som deg, for tallene dine er jo feil. 

Og selvsagt trenger du anførselstegn, det er jo google for nybegynnere. Hvis ikke får du som jeg har forklart før treff på hvert hotell i Frankrike som heter noe med Du Pére. 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om samme tanke slo meg, så synes jeg ikke det er en fair innvending mot denne brukeren i akkurat dette innlegget. Det er nemlig stor forskjell på de som behersker fremmedord og mestrer å bruke de på en naturlig måte og de som åpenbart forsøker flotte seg med store ord og som fremstår som pompøse og selvhøytidelige fjotter.

De er faen meg verste sort. Jeg liker å blande banning og fremmedord. Synes det gir en bra balanse 😁

Anonymkode: 4143b...743

Ja, det var som jeg har skrevet MANGE ganger nå ikke ment som et angrep på brukeren, mest et forsøk på humor. Heldigvis skjønte @SoWhat? det selv, men tydeligvis fryktelig mange andre som måtte inn til dennes forsvar likevel :ler:

Enig i det du skriver, og jeg er også jævlig glad i å banne 😀 Jeg leste faktisk et sted at banning er et tegn på intelligens, god språkforståelse og velutviklet ordforråd, til tross for at man ofte har en tendens til å anklage oss som banner for å ha dårlig språk. 

https://illvit.no/mennesket/hjernen/intelligens/banneord-er-tegn-pa-intelligens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...