Gå til innhold

Hva er det nordmenn flytter fra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.3.2019 den 14.20, AnonymBruker skrev:

Verdens beste land er det jo ikke, se på helsevesen. Bare fordi det ikke koster noe å bruke så betyr det ikke at det er bra. Lav kunnskap, ligger langt etter på metoder, langt etter på kreftbehandling, styres av økonomi og byråkrati.

Å ha et bra liv handler mer om godene som mange gnåler.

For meg personlig handlet det om samfunnet, menneskene, hvordan vi lever. Nordmenn er ikke sosiale som mennesker, vi er ekstremt konforme, nedbrytende og stereoptype. Trives bedre i et samfunn der mennesker er ute å møter hverandre, kan oppføre seg. Har sosial kultur(ikke fylla), da må man ut av norge dessverre.

Det jeg liker med norge? Naturen! Så drar til norge mellom juni og oktober.

Anonymkode: a2a32...db4

Og hvilket land bor du i ellers? 

Jo Norge er et av verdens av verdens beste land å bo i. Vi er ufattelig heldige, trygge og har uendelige muligheter. Men mange evner ikke å se det selv. Tryggheten undervurderer mange. 

Har bodd i utlandet selv, og ville aldri byttet det med det jeg har i Norge. Så fort man åpner seg litt og legger bort fordommene så ser man at nordmenn ikke er så ille som folk skal ha det til. Vi er høflige, bryr oss om hverandre og bor i et samfunn hvor utgangspunktet er at alle skal ha like muligheter. 

 

Anonymkode: 5adfd...60f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Commander skrev:

Verdens beste land kommer an på ståsted.

Hvis du er sivilingeniør og valget står mellom USA og Norge velger mange USA. Dobbel lønn, halv skatt og en livsstil som man kan drømme om i Norge. Dette gjelder flere av mine tidligere skolekamerater.

Er man en analfabet fra et U-land er Norge det selvsagte valget. Gratis hus, skole , helse og penger på konto hver mnd. Jobb eller ikke.

Så de med god utdannelse får bedre betingelser i utlandet. De ressurssvake kommer hit. 

 

Og hva skjer med en sivilingeniør hvis personen blir syk? Uføre? Mister jobben? Etc? 

Mange i USA har gått fra å være rike til å leve på gata. Kan ikke akkurat si det er lukrativt. Heller trygghet enn masse penger. 

Anonymkode: 5adfd...60f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Og hva skjer med en sivilingeniør hvis personen blir syk? Uføre? Mister jobben? Etc? 

Mange i USA har gått fra å være rike til å leve på gata. Kan ikke akkurat si det er lukrativt. Heller trygghet enn masse penger. 

Anonymkode: 5adfd...60f

Hvis de blir syk så blir det dekket av helseforsikringen deres. 
Hvis de blir ufør så har USA disability benefits som Norge.
Hvis man mister jobber så får man arbeidsledighetspenger. 26 uker er standard, men de utvidet perioden under forrige krise.
De fleste har også familie som kan hjelpe dem i vanskelige tider.

Og hvis du mister jobben i Norge så er ikke det ikke spesielt hyggelig heller.  Du får arbeidsledighetspenger, men får svært lite oppfølging. Det finnes naturligvis unntak til det jeg skrev over, men her snakker vi om en vanlig sivilingeniør.

Anonymkode: 51c04...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg flyttet til Skottland fordi jeg var der på utveksling og fant ut at kulture  passet meg mye bedre enn kulturen i Norge. Jeg jobber på nett, så tjener det samme uansett hvor jeg bor, og da bor jeg heller der jeg liker meg best. Er i Norge innimellom, men føler meg bare ikke bra der. 

Jeg snakker både flytende engelsk og er ganske stødig i skotsk gælisk, så håper jeg består språkkravet. 

Jeg har ingenting mot innvandring noen steder i verden. Heldigvis er Edinburgh veldig åpen for at folk er annerledes, for jeg liker andre språk og kulturer og masse ulike mennesker som klarer å leve sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Og hvilket land bor du i ellers? 

Jo Norge er et av verdens av verdens beste land å bo i. Vi er ufattelig heldige, trygge og har uendelige muligheter. Men mange evner ikke å se det selv. Tryggheten undervurderer mange. 

Har bodd i utlandet selv, og ville aldri byttet det med det jeg har i Norge. Så fort man åpner seg litt og legger bort fordommene så ser man at nordmenn ikke er så ille som folk skal ha det til. Vi er høflige, bryr oss om hverandre og bor i et samfunn hvor utgangspunktet er at alle skal ha like muligheter. 

Anonymkode: 5adfd...60f

Norge er naturligvis et av verdens beste land sammen med andre land som Australia, Sveits og Danmark.

Men best er individuelt, noen er ufattelige heldige for å bli født i Norge, noen er ikke like heldige. Han har helt rett i at Norge er et konformistisk samfunn, folk trenger alkohol for å møte folk,  og mange er dømmende mot de som tar andre valg enn dem selv. Endel nordmenn liker dette, men det finnes også nordmenn som ikke liker det.

Jeg er også helt uenig at nordmenn er flinke til å bry seg om hverandre, tenker du på velferd fra staten? Norge er et samfunn hvor gamle mennesker kan ligge død i sin leilighet i flere måneder uten at barn eller naboer legger merke til det. Når de faktisk legger merke til det, så er det fordi de merker en vond lukt i oppgangen, ikke fordi noen faktisk bryr seg om dem. 

Anonymkode: 51c04...75e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de blir syk så blir det dekket av helseforsikringen deres. 
Hvis de blir ufør så har USA disability benefits som Norge.
Hvis man mister jobber så får man arbeidsledighetspenger. 26 uker er standard, men de utvidet perioden under forrige krise.
De fleste har også familie som kan hjelpe dem i vanskelige tider.

Og hvis du mister jobben i Norge så er ikke det ikke spesielt hyggelig heller.  Du får arbeidsledighetspenger, men får svært lite oppfølging. Det finnes naturligvis unntak til det jeg skrev over, men her snakker vi om en vanlig sivilingeniør.

Anonymkode: 51c04...75e

Snakker du bare om sivilingeniører her? For det førset avsnittet ditt er feil. Har masse nær familie som har flyttet til usa og det med helseforsikringen stemmer ihvertfall ikke. Mye dekkes ikke av helseforsikringen. 

Anonymkode: e3bae...368

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakker du bare om sivilingeniører her? For det førset avsnittet ditt er feil. Har masse nær familie som har flyttet til usa og det med helseforsikringen stemmer ihvertfall ikke. Mye dekkes ikke av helseforsikringen. 

Anonymkode: e3bae...368

Det jeg antar de snakker om her er at de må betale en egenandel. Eventuelt så pratet du med dem før USA fikk obamacare, men da ville enhver fornuftig ingeniør skaffe seg en god forsikring.

Om du søker "What is not covered by health insurance" så vil du se at det meste er dekket 
The 8 Things Your Health Insurance DOESN’T Cover

Anonymkode: 51c04...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de blir syk så blir det dekket av helseforsikringen deres. 
Hvis de blir ufør så har USA disability benefits som Norge.
Hvis man mister jobber så får man arbeidsledighetspenger. 26 uker er standard, men de utvidet perioden under forrige krise.
De fleste har også familie som kan hjelpe dem i vanskelige tider.

Og hvis du mister jobben i Norge så er ikke det ikke spesielt hyggelig heller.  Du får arbeidsledighetspenger, men får svært lite oppfølging. Det finnes naturligvis unntak til det jeg skrev over, men her snakker vi om en vanlig sivilingeniør.

Anonymkode: 51c04...75e

Tror du har glorifisert USA endel. 

Anonymkode: 5adfd...60f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tror du har glorifisert USA endel. 

Anonymkode: 5adfd...60f

Nei, jeg vet at USA har mange problemer. Jeg foretrekker land som Australia.

Det jeg påpeker er at USA er ikke like ille som du hører fra norsk media. I virkeligheten så klarer de fleste seg ganske bra selv om de mister jobben eller blir syk, de ender ikke opp på gaten og de får dagpenger og hjelp fra forsikringselskapet.

Og det er også mulig å havne på gaten i Norge. 
https://www.moss-avis.no/nyheter/18-arig-uteligger-far-ikke-hjelp/s/2-2.2643-1.4365404

Anonymkode: 51c04...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, hvis det er sånn at helseforsikringen dekker svært lite, så gir det ingen mening å ha forsikring. Hele poenget med å ha forsikring er at den dekker uventete hendelser.  Amerikanere vil da velge å ikke ha forsikring, og så fly til land som Thailand og Costa Rica for å få behandling. Det skjer, men det ville skjedd i mye større grad om du hadde rett.

Av de med privat forsikring så er 85% fornøyd med kvaliteten på deres helsetjenester og 70% av alle amerikanere føler at de har en forsikring med god dekning. Om amerikansk helsevesen var så forferdelig dårlig som nordmenn tror, så hadde systemet blitt reformert for lenge siden.
https://news.gallup.com/poll/245195/americans-rate-healthcare-quite-positively.aspx

Anonymkode: 51c04...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎03‎.‎2019 den 14.15, AnonymBruker skrev:

norske som flytter ut av Norge, hva flytter de fra? Hva er bedre i det andre landet?

Jeg har forstått at mange flytter for å komme unna barnevernet. Så da kan det hende at de flytter fordi barnevernet er dårligere i andre land.

Anonymkode: 7b4b5...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet at USA har mange problemer. Jeg foretrekker land som Australia.

Det jeg påpeker er at USA er ikke like ille som du hører fra norsk media. I virkeligheten så klarer de fleste seg ganske bra selv om de mister jobben eller blir syk, de ender ikke opp på gaten og de får dagpenger og hjelp fra forsikringselskapet.

Og det er også mulig å havne på gaten i Norge. 
https://www.moss-avis.no/nyheter/18-arig-uteligger-far-ikke-hjelp/s/2-2.2643-1.4365404

Anonymkode: 51c04...75e

Jeg har selv bodd i USA, har familie og mange venner der. At ting ser greit ut på forsikringspapiret er en ting, en annen er om de holder det. Om du har forsikring fra jobben eller privat påvirker også utfallet. Mange har heller ikke råd til forsikring eller får det igjennom arbeidet. Det er enorme forskjeller på folk. 

Som regel har de 10 sykedager/feriedager per år (litt avhengig av arbeidsplassen og staten). Foreldrepermisjon er på ca 3 måneder, så må barna enten i barnehage eller dagmamma som er svindyrt. Lege er utrolig dyrt med mindre man går offentlig, men der er det som regel dårlig hjelp å få. 

At du trekker frem enkelt tilfeller mot et land der fattigdom er et stort problem blir rett og slett for dumt. Vi er og forblir heldige, tross desverre så glipper systemet vårt også. Men da er det godt vi har media som tar tak i det. Hos oss er det enkelt tilfeller, i USA er det store områder. 

 

Anonymkode: 5adfd...60f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har selv bodd i USA, har familie og mange venner der. At ting ser greit ut på forsikringspapiret er en ting, en annen er om de holder det. Om du har forsikring fra jobben eller privat påvirker også utfallet. Mange har heller ikke råd til forsikring eller får det igjennom arbeidet. Det er enorme forskjeller på folk. 

Anonymkode: 5adfd...60f

Nå flytter du målskivende. Her snakket vi om at ingeniør som flyttet til USA vil få høyere lønn. Du svarte, hva om han blir syk, ufør eller arbeidsledig?

En ingeniør har råd til forsikring, og mest sannsynlig får personen helseforsikring igjennom sitt arbeid. De som ikke har forsikring er de som jobber for små bedrifter, har for høy inntekt til å kvalifisere for subsidiert forsikring, men har fortsatt pengeproblemer.

 

Quote

 

Som regel har de 10 sykedager/feriedager per år (litt avhengig av arbeidsplassen og staten). Foreldrepermisjon er på ca 3 måneder, så må barna enten i barnehage eller dagmamma som er svindyrt. Lege er utrolig dyrt med mindre man går offentlig, men der er det som regel dårlig hjelp å få. 

 

Dette er et helt annet tema. En ingeniørfamilie kan tjene $200,000 i året. Da er det ikke et problem å betale $12,000+ for å sende babyen til barnehage. Og når barnet blir 2 så faller prisen. De vil ha råd til en svært god helseforsikring, de kan sende ungen sin til privatskole, de kan skaffe seg flere gode biler og de kan ha et stort hus med svømmebasseng. 

For en familie med god råd, så er levestandaren bedre i USA enn i Norge. Og hvis noen av dem skulle bli syk, uføre eller arbeidsledig så har de forsikringer og velferd som sørger for at ting går bra. Problemet i USA er ikke at hvem som helst kan plutselig havne på gaten, problemet i USA er høy fattigdom.

Anonymkode: 51c04...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå flytter du målskivende. Her snakket vi om at ingeniør som flyttet til USA vil få høyere lønn. Du svarte, hva om han blir syk, ufør eller arbeidsledig?

En ingeniør har råd til forsikring, og mest sannsynlig får personen helseforsikring igjennom sitt arbeid. De som ikke har forsikring er de som jobber for små bedrifter, har for høy inntekt til å kvalifisere for subsidiert forsikring, men har fortsatt pengeproblemer.

 

Dette er et helt annet tema. En ingeniørfamilie kan tjene $200,000 i året. Da er det ikke et problem å betale $12,000+ for å sende babyen til barnehage. Og når barnet blir 2 så faller prisen. De vil ha råd til en svært god helseforsikring, de kan sende ungen sin til privatskole, de kan skaffe seg flere gode biler og de kan ha et stort hus med svømmebasseng. 

For en familie med god råd, så er levestandaren bedre i USA enn i Norge. Og hvis noen av dem skulle bli syk, uføre eller arbeidsledig så har de forsikringer og velferd som sørger for at ting går bra. Problemet i USA er ikke at hvem som helst kan plutselig havne på gaten, problemet i USA er høy fattigdom.

Anonymkode: 51c04...75e

Du trakk nå inn et eksempel som ikke handlet om sivilingeniør.

Og nei, ikke alle sivilingeniører har jobb eller jobber i et stort firma. Dog er jeg enig med deg at den materialistiske levestandarden for en mellom rik amerikaner er bedre enn en mellom rik nordmann så lenge de har penger, men tryggheten er større i Norge uansett hvordan man vrir på det. 

Jeg har også et yrke hvor jeg hadde tjent mye mer i USA enn i Norge, ihvertfall nære de større byene. Uheldigvis har  både jeg og barnet mitt en sykdom som krever hyppig legebesøk og dyre medisiner. Min levestandard i USA ville vært svært dårlig hadde jeg bodd der, i forhold til Norge. Jeg vil også heller betale ekstra skatt slik at syke og mindre heldige i Norge får muligheter. 

Anonymkode: 5adfd...60f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter i fra snø, holke, brøytekanter, skatt, avgifter, offentlig innblanding i alt. 

Anonymkode: 74a7d...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig vær

Dårlig matkultur

Bedre tilgang på kulturelle tilbud

Mer klassisk feminine kvinner

Mer inkluderende og varme mennesker som faktisk tør prate med fremmede. 

++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 hours ago, herremann said:

Dårlig vær

Dårlig matkultur

Bedre tilgang på kulturelle tilbud

Mer klassisk feminine kvinner

Mer inkluderende og varme mennesker som faktisk tør prate med fremmede. 

++++++

Ja til alt dette. Du traff blink på alt sammen.

Jeg flyttet ut for flere år siden. Savner ikke Norge på noen som helst måte.

Nordmenn er så nasjonalistiske og selvgode at det er til å bli kvalm av. Jeg ville bo et sted som var mer mutlikuturelt og inkluderende.

Anonymkode: ee27c...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke flyttet (ennå) men hvis jeg får til det jeg planlegger senere i livet, så vil det hovedsakelig være pga. litt lite spennende mat, litt liten evne til å sosialisere etter jobb blant nordmenn og lite hensiktsmessig klima for min del. Høst/vinter fra ca oktober til april/mai gir ikke den livskvaliteten jeg helst ønsker om jeg stikker fingeren i jorda. Og (ja, jeg ser ironien) for stor innvandring er også en liten grunn, det er ganske mange som kommer og som ikke bidrar i arbeidsliv og kulturliv for øvrig, i tillegg til en økende andel nordmenn på offentlige stønader. Og til de som evt. kommer til å gi en kommentar på at jeg også vil være innvandrer i det aktuelle landet: Jeg vil måtte sørge for meg selv fra første dag (og det skulle jo egentlig bare mangle), og vil måtte forbedre språket ytterligere.

Anonymkode: 19a81...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg også. Elsker jo Norge. Samtidig har jeg så utrolig lyst til å bo i USA i noen år, og kanskje et annet land også.

Anonymkode: a3638...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste flytter nok på grunn av klimaet. Men vi har også de som flytter på grunn av tilgangen til sex. F.eks. eldre menn som flytter fra ingenting her hjemme, til rimelig sex i alle aldere i Thailand....

Anonymkode: 727b5...30d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...