Gå til innhold

Hva er det nordmenn flytter fra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.3.2019 den 14.15, AnonymBruker skrev:

norske som flytter ut av Norge, hva flytter de fra? Hva er bedre i det andre landet? Vi er flinke til å irritere oss over de som kommer til Norge og liksom tar våres jobber, men nordmenn som kommer til utlandet må da være mye verre..i og med at de liksom kommer fra verdens beste land?

Anonymkode: 6a0a3...c4c

Forskjellen er at nordmenn tar med sine egne penger, vi går ikke av myndighetene til det landet vi flytter til. 

Anonymkode: 514e4...3e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Været først og fremst. Men også ufriheten, det at alt skal kontrolleres og godkjennes av verdens mest utbygde byråkrati. 

Anonymkode: 94243...95a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Været først og fremst. Men også ufriheten, det at alt skal kontrolleres og godkjennes av verdens mest utbygde byråkrati. 

Anonymkode: 94243...95a

Jeg glemte denne. Vi var noen år i Norge før vi flyttet til Kina, så vi fikk litt erfaring med norsk byråkrati. Jeg vil si at hovedproblemet er idiotiske regler kombinert med latterlige ventetider og dårlig service.

I 2014 trengte kona familiegjenforeing. Den offisielle veien er at jeg flytter til Norge, får meg jobb, jobber i et år og så venter et ekstra år i kø mens UDI skal behandle saken. Man må virkelig være desperat for å bo i Norge for å gjøre det. Vi søkte om familiegjenforening i Danmark og overførte den til Norge for å slippe det problemet.

Når vi flyttet til Norge, så måtte vi vente over 1 måned på en time. Det var ikke et problem, men kunne blitt et seriøst problem om det var noen problemer med papirene. Personen som tok imot papirene likte å si nei til folk, og han gjorde det med flere folk foran oss. Da vi kom så prøvde han å si at vi måtte bo i Danmark i 1 år, og jeg viste da til de egentlige kravene (3 måneders arbeid). Han tittet på dem i et par minutter og sa ok og tok imot papirene uten engang å si unnskyld. Kjempehyggelig.

For å sørge for at barnet vårt fikk kinesisk statsborgerskap så fødte kona i Kina. Vi trente å være i Norge et år lenger, så vi måtte da registrere norsk pass for barnet på den norske ambassaden. Dette var en prosess som tok 10 uker fordi noen saksbehandlere brukte evigheter på å registrere personnummer. Til sammenligning, den kinesiske prosessen for å registrere fødsel, oversette og verifisere fødselsattesten og få pass tok 2 uker.  Når vi kom til Norge så ble foreldrepengene stoppet, fordi barnet var ikke blitt registrert på noe adresse, selv om det sto i papirene vi sendte ved registrering av perssonnummer. Vi registrerte da barnet på vår adresse og de klarte å bruke 8 uker på å gjøre en jobb som burde blitt gjort på stedet. Foreldrepengene hopet seg opp og ble ikke utbetalt før lenge etterpå.

Jeg har også hatt erfaring med byråkratiet i New Zealand, USA, Danmark og Kina. På ingen av stedene så har systemene vært like upraktisk som Norge. I New Zealand var det bare å gå innom et visumsenter ved siden av universitet 7 dager før visumet gikk ut. Om du hadde problemer, så hadde de en fast rådgiver som kunne hjelpe deg.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at nordmenn tar med sine egne penger, vi går ikke av myndighetene til det landet vi flytter til. 

Anonymkode: 514e4...3e2

Beklager men det argumentet fungerer ikke.

Anonymkode: 0cc9c...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/9/2019 at 3:39 PM, AnonymBruker said:

Viser bare hvor hykleriske nordmenn er, de forlanger at innvandrere lærer seg norsk men er ikke villige til å lære seg spansk når de flytter til Spania.

Anonymkode: 0cc9c...289

Nå ja, er ikke mange nordmenn i Spania, om vi ser på den arbeidsaktive delen av kolonien, som ikke er villig til å lære seg spansk. Blant pensjonister er det veldig utbredt ja, men ikke nødvendigvis på grunn av manglende vilje, men heller for at de ikke makter å overkomme hinderet, og gir opp, noen før de har startet. 

Anonymkode: af450...c6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/9/2019 at 9:43 PM, AnonymBruker said:

Vi har lyst til å flytte utenlands. Jeg fryser og blir sur i kulda. Alt gjør vondt. Huden blir stygg og jeg blir feit. Samfunnet er så sinnsykt kroppsfokusert, og ikke på den ufyselige måten, men tanken om at "kropp er så naturlig, la oss gni det inn i ansiktet på folk", og all dobbeltmoralen om at man skal være åpen mot alle, bortsett fra de og de og de. Diskriminering! At en utenlandsk person ikke engang blir kalt inn til intervju! Jeg har norsk navn, aldri opplevd det, men fy flate så mye tull! 

Nei, mye bedre i utlandet. Dette med gratis helsevesen kan ta seg en bolle. Gratis, men slett ikke bra. Noen burde ikke jobbet med mennesker. 

Anonymkode: d3f9c...1a4

Du blir feit av å bo i Norge? Vel, da kommer du til å dø av overvekt i USA fordi du ikke har råd til helsehjelp der. Evt så kan du bare erkjenne at det er ingen andre sin feil enn din egen at du blir feit. Makan til ansvarsfraskrivelse på voksent menneske.

Anonymkode: 69c39...2a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.3.2019 den 14.15, AnonymBruker skrev:

norske som flytter ut av Norge, hva flytter de fra? Hva er bedre i det andre landet? Vi er flinke til å irritere oss over de som kommer til Norge og liksom tar våres jobber, men nordmenn som kommer til utlandet må da være mye verre..i og med at de liksom kommer fra verdens beste land?

Anonymkode: 6a0a3...c4c

Spørsmålet ditt er feil. 

De flytter ikke for å flytte fra noe, de flytter for å flytte til noe.

Anonymkode: 81284...acd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 14.15, AnonymBruker skrev:

norske som flytter ut av Norge, hva flytter de fra? Hva er bedre i det andre landet? Vi er flinke til å irritere oss over de som kommer til Norge og liksom tar våres jobber, men nordmenn som kommer til utlandet må da være mye verre..i og med at de liksom kommer fra verdens beste land?

Anonymkode: 6a0a3...c4c

Flyttet ikke fra landet, men systemet og menneskene. Vi lever under en veldig streng sosial kontroll. Svært lite frihet.

Problemet i norge er den rigide, konformitet, alle skal være så like som mulig, steretype, saueflokkmentalitet, sosiale normer. Nåde den som gjør noe annet enn flokken rundt deg! Veldig vanlig at man MÅ være i en flokk, tilhørighet.

Samtidig er nordmenn noe av de kjedeligste folkeslaget som finnes, gjør lite ut av seg. Samme gjelder tvangssosialisering i arbeidslivet. 

 

Nei, takke meg til kulturer som er frie og tilbakelente Der man ikke legger seg borti hva andre gjør!

Anonymkode: a2a32...db4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet ditt er feil. 

De flytter ikke for å flytte fra noe, de flytter for å flytte til noe.

Anonymkode: 81284...acd

Og da tar du feil. Er nok like mange som flytter fra noe, som til noe.

Anonymkode: af450...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 14.20, AnonymBruker skrev:

Verdens beste land er det jo ikke, se på helsevesen. Bare fordi det ikke koster noe å bruke så betyr det ikke at det er bra. Lav kunnskap, ligger langt etter på metoder, langt etter på kreftbehandling, styres av økonomi og byråkrati.

Å ha et bra liv handler mer om godene som mange gnåler.

For meg personlig handlet det om samfunnet, menneskene, hvordan vi lever. Nordmenn er ikke sosiale som mennesker, vi er ekstremt konforme, nedbrytende og stereoptype. Trives bedre i et samfunn der mennesker er ute å møter hverandre, kan oppføre seg. Har sosial kultur(ikke fylla), da må man ut av norge dessverre.

Det jeg liker med norge? Naturen! Så drar til norge mellom juni og oktober.

Anonymkode: a2a32...db4

Forståvidt enig i alt du skriver, men kan du si at de har så mye bedre helsevesen andre steder? Isåffal hvilket land har best helsevesen?

 

Anonymkode: e93c5...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når nordmenn flytter ut fra Norge så har de med seg norsk pensjon/trygd og blir derfor ikke noen belastning på velferdssystemet i det landet de kommer til. Faktisk så har de ingen rettigheter til hjelp. Når innvandrere/asylsøkere kommer til Norge, så har de oftest absolutt ingen ting og staten må ta hånd om dem 100 %.  Bolig, mat, klær etc.  Det er derfor urimelig å sammenligne disse to gruppene.

Hvorfor ikke se det positive i at man kan flytte ut?  Frihet til å velge selv er jo fantastisk.  Trives du bedre i et annet land så sats på det.  Ingen tvinger deg til å bo i Norge hvis du ikke vil. Tegn forsikringer før du flytter sånn at du slipper å komme tilbake når velferdssystemet i ditt nye land ikke er så fantastisk som du innbilte deg før du dro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 14.15, AnonymBruker skrev:

norske som flytter ut av Norge, hva flytter de fra? Hva er bedre i det andre landet? Vi er flinke til å irritere oss over de som kommer til Norge og liksom tar våres jobber, men nordmenn som kommer til utlandet må da være mye verre..i og med at de liksom kommer fra verdens beste land?

Anonymkode: 6a0a3...c4c

Verdens beste land kommer an på ståsted.

Hvis du er sivilingeniør og valget står mellom USA og Norge velger mange USA. Dobbel lønn, halv skatt og en livsstil som man kan drømme om i Norge. Dette gjelder flere av mine tidligere skolekamerater.

Er man en analfabet fra et U-land er Norge det selvsagte valget. Gratis hus, skole , helse og penger på konto hver mnd. Jobb eller ikke.

Så de med god utdannelse får bedre betingelser i utlandet. De ressurssvake kommer hit. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Commander skrev:

Verdens beste land kommer an på ståsted.

Hvis du er sivilingeniør og valget står mellom USA og Norge velger mange USA. Dobbel lønn, halv skatt og en livsstil som man kan drømme om i Norge. Dette gjelder flere av mine tidligere skolekamerater.

Er man en analfabet fra et U-land er Norge det selvsagte valget. Gratis hus, skole , helse og penger på konto hver mnd. Jobb eller ikke.

Så de med god utdannelse får bedre betingelser i utlandet. De ressurssvake kommer hit. 

 

Har også venner som har gjort dette, de syntes det var fett med høy lønn og lavere skatter/avgifter. Helt til de skulle få barn "over there" og fant ut at de måtte betale betydelig mer på sine forsikringer, spare opp til barnas utdannelse osv. 

Så ja - det er nok ikke bare fordeler med høy lønn og lav skatt i utgangspunktet. Er man alene kan man sikkert leve fett, men om man ønsker en større familier blir det fort dyrt. 

Anonymkode: 19a81...d68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.3.2019 den 14.15, AnonymBruker skrev:

norske som flytter ut av Norge, hva flytter de fra? Hva er bedre i det andre landet? Vi er flinke til å irritere oss over de som kommer til Norge og liksom tar våres jobber, men nordmenn som kommer til utlandet må da være mye verre..i og med at de liksom kommer fra verdens beste land?

Anonymkode: 6a0a3...c4c

De som kommer til Norge og faktisk jobber er det vel få som irriterer seg over, langt verre med de som lever på staten og/eller er kriminelle :)

Nordmenn i utlandet tror jeg for øvrig betaler greit for seg, er nok få nordmenn som lever på støtteordninger i utlandet fra andre lands budsjetter :)

Årsaker til å bo i utlandet kan være klima, samt at det sikkert er status å være fra vestlige land enkelte steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pillarguri skrev:

Når nordmenn flytter ut fra Norge så har de med seg norsk pensjon/trygd og blir derfor ikke noen belastning på velferdssystemet i det landet de kommer til. Faktisk så har de ingen rettigheter til hjelp. Når innvandrere/asylsøkere kommer til Norge, så har de oftest absolutt ingen ting og staten må ta hånd om dem 100 %.  Bolig, mat, klær etc.  Det er derfor urimelig å sammenligne disse to gruppene.

Hvorfor ikke se det positive i at man kan flytte ut?  Frihet til å velge selv er jo fantastisk.  Trives du bedre i et annet land så sats på det.  Ingen tvinger deg til å bo i Norge hvis du ikke vil. Tegn forsikringer før du flytter sånn at du slipper å komme tilbake når velferdssystemet i ditt nye land ikke er så fantastisk som du innbilte deg før du dro.

Dette er helt feil. Flytter du til et annet EU-land, får du oppnevnt fastlege og får alle rettigheter som de andre i dette landet har. Noen land har til og med bedre helsetilbud enn Norge. Jeg har bodd i et EU-land i 10 år, og har registrert meg som innbygger. Får gratis kreftundersøkelse (flere ganger i året), gratis tannlege (dersom det er akutt), gratis resept-medisiner ved akutt sykdom (I dette landet har de en ordning som sier at du får gratis medisiner dersom du tjener under en fastsatt sum i året, altså ingen egenandel. Det er helt gratis)

Anonymkode: 216be...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Har også venner som har gjort dette, de syntes det var fett med høy lønn og lavere skatter/avgifter. Helt til de skulle få barn "over there" og fant ut at de måtte betale betydelig mer på sine forsikringer, spare opp til barnas utdannelse osv. 

 Så ja - det er nok ikke bare fordeler med høy lønn og lav skatt i utgangspunktet. Er man alene kan man sikkert leve fett, men om man ønsker en større familier blir det fort dyrt. 

Anonymkode: 19a81...d68

USA er et ganske spesielt tilfelle, og mye av det som gjorde USA bra har forsvinnet de siste 10 årene.

Om vi ser på andre land som Australia, så kan man ha lavere skatter og høyere lønn uten å måtte betale enorme summer i helseforsikring.

 

Anonymkode: 51c04...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil. Flytter du til et annet EU-land, får du oppnevnt fastlege og får alle rettigheter som de andre i dette landet har. Noen land har til og med bedre helsetilbud enn Norge. Jeg har bodd i et EU-land i 10 år, og har registrert meg som innbygger. Får gratis kreftundersøkelse (flere ganger i året), gratis tannlege (dersom det er akutt), gratis resept-medisiner ved akutt sykdom (I dette landet har de en ordning som sier at du får gratis medisiner dersom du tjener under en fastsatt sum i året, altså ingen egenandel. Det er helt gratis)

Anonymkode: 216be...288

Da forutsetter du at vedkommende er i jobb og betaler skatt.  Jeg hadde som forutsetning at vedkommende som flyttet var pensjonert/trygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra dårlig vær, isolasjon geografisk,»alle skal være like» holdning, alle vil ha barn (jeg vil ikke), og flyttet til nærhet til resten av Europa (alt er en liten togtur unna), bra vær, masse kulturelle og organisatoriske muligheter. Ennå ikke opplevd at noen har irritert seg over nordmenn, og det er vel bare nordmenn som ser på Norge som verdens beste land.

Anonymkode: 7b9a8...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 14.15, AnonymBruker skrev:

norske som flytter ut av Norge, hva flytter de fra? Hva er bedre i det andre landet? Vi er flinke til å irritere oss over de som kommer til Norge og liksom tar våres jobber, men nordmenn som kommer til utlandet må da være mye verre..i og med at de liksom kommer fra verdens beste land?

Anonymkode: 6a0a3...c4c

Det er derfor. Det du skreiv... 

Anonymkode: bc80a...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 15.35, AnonymBruker skrev:

Nordmenn flytter til utlandet og klager over at innvandrere kommer til Norge......lurer på om dere vet hva definisjonen på hykleri er.

 

Anonymkode: 0cc9c...289

Det er nok i alle fall ikke å flytte til andre land og bidra der, og samtidig være missfornøyd med at andre kommer til Norge og koster enormt mye ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...