Gå til innhold

Dere som kjøper Citroën, Opel, Fiat, Landrover og andre dårlige biler...hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er den som stadig vekk gir råd om bil i venninekretsen fordi jeg er interessert, har et par veteraner, og leser mye om bil på nettet. Men så er det alltid noen som ignorer råd og kjøper det de har "forelsket" seg i likevel. Det er selvsagt helt greit, men ofte kommer de tilbake og klager over uforutsette utgifter og den slags som jeg jo advarte mot.

Så da lurer jeg jo selvsagt på...hvorfor utsette seg for det? Det er masse info på nettet om biler som fungerer dårlig, er dårlig skrudd sammen, har mange tilbakekallinger eller feil på feil som er vanskelig å fikse. Og etter at garantitiden er ute, fins det mange biler som krever masse vedlikehold - også i vår tid. Det koster penger og krefter som jeg synes bør brukes andre steder.

Noen som vil fortelle litt om hva de tenker?

Anonymkode: d92c0...3dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du er bra da? Toyota og Volvo? 

Anonymkode: e808f...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålitelige biler er jo Kia, Hyundai, Toyota, Honda, litt Subaru, litt Volvo. Alle har sine svakheter, spesielt disse hersens CVT girkassene som f.eks. Toyota hybrider kommer med. Men det er et rikt utvalg av kjøretøy der, ja.

Anonymkode: d92c0...3dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på. 

Men jeg har regnet litt på det. Kjøper du f. Eks en toyota, BMW eller Honda som har mye bedre kvalitet. Så er gjerne bilene dobbelt så dyre som de bilene du nevner. 

Men når disse bilene har blitt 15-20år. Har du hatt minimalt med verkstedsutgifter på de bilene i god kvalitet. Mens du har betalt nesten hele av innkjøpssummen på de med ræva kvalitet i verkstedsutgifter hver gang noe har blitt ødelagt. 

Så prisen på bilhoødet i løpet av de 15-20årene er omtrent det samme. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min er veldig glad i franske og italienske biler og har kjørt bl.a. Fiat, Alfa og Peugeot opp gjennom årene. Han har visst hva han har kjøpt og klaget ikke over verkstedregninger og andre uforutsette utgifter, det tok han høyde for når han valgte bil med "hjertet, ikke fornuften" som han sa.

Da han fikk samboer og hun ble gravid og de skulle kjøpe familiebil valgte de Volkswagen Passat stasjonsvogn. Han drømmer om å få seg en Alfa eller Fiat igjen, men innser at den typen bilhold passer dårlig inn i familiens liv og økonomi.

 

Anonymkode: fa7eb...af1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er den som stadig vekk gir råd om bil i venninekretsen fordi jeg er interessert, har et par veteraner, og leser mye om bil på nettet. Men så er det alltid noen som ignorer råd og kjøper det de har "forelsket" seg i likevel. Det er selvsagt helt greit, men ofte kommer de tilbake og klager over uforutsette utgifter og den slags som jeg jo advarte mot.

Så da lurer jeg jo selvsagt på...hvorfor utsette seg for det? Det er masse info på nettet om biler som fungerer dårlig, er dårlig skrudd sammen, har mange tilbakekallinger eller feil på feil som er vanskelig å fikse. Og etter at garantitiden er ute, fins det mange biler som krever masse vedlikehold - også i vår tid. Det koster penger og krefter som jeg synes bør brukes andre steder.

Noen som vil fortelle litt om hva de tenker?

Anonymkode: d92c0...3dc

Land rover er da vel ikke noe dårlig bil?? 

Anonymkode: ab28c...2fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Morpheus skrev:

Dette har jeg også lurt på. 

Men jeg har regnet litt på det. Kjøper du f. Eks en toyota, BMW eller Honda som har mye bedre kvalitet. Så er gjerne bilene dobbelt så dyre som de bilene du nevner. 

Men når disse bilene har blitt 15-20år. Har du hatt minimalt med verkstedsutgifter på de bilene i god kvalitet. Mens du har betalt nesten hele av innkjøpssummen på de med ræva kvalitet i verkstedsutgifter hver gang noe har blitt ødelagt. 

Så prisen på bilhoødet i løpet av de 15-20årene er omtrent det samme. 

 

Alle biler regnes vel som tap uansett hva man kjøper. Det er vel ingen som kan kjøpe en bil til en sum og selge den til en høyere sum senere, ikke uten å ha gjort mye med den. 

Anonymkode: ab28c...2fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citröen er for faen ingen dårlig bil! 

Anonymkode: ca7e4...c14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Land rover er da vel ikke noe dårlig bil?? 

Anonymkode: ab28c...2fc

Landrover lager, etter mange målestokker, de minst pålitelige bilene i markedet. De er så dårlige at bruktbilforsikringer/-garantitjenester har ekstra klausuler for det merket.

19 minutter siden, O.G. skrev:

Hva synes TS om Mini da?

De tidlige var svært dårlige, også uoversiktlig instrumentering. Nyere biler er bedre skrudd sammen, men gitt prisen kan de ingenting bedre enn konkurrentene. En bil for entusiaster og de med for mye penger.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren min er veldig glad i franske og italienske biler og har kjørt bl.a. Fiat, Alfa og Peugeot opp gjennom årene. Han har visst hva han har kjøpt og klaget ikke over verkstedregninger og andre uforutsette utgifter, det tok han høyde for når han valgte bil med "hjertet, ikke fornuften" som han sa.

Da han fikk samboer og hun ble gravid og de skulle kjøpe familiebil valgte de Volkswagen Passat stasjonsvogn. Han drømmer om å få seg en Alfa eller Fiat igjen, men innser at den typen bilhold passer dårlig inn i familiens liv og økonomi.

 

Anonymkode: fa7eb...af1

Det er greit med entusiaster, men artig at han innser begrensningene. :) JegJeg anbefalte en vennine å kjøpe en Prius+ for mange år siden. De har nå hatt den i over 200000 problemfrie kilometer, men jeg dør litt innvendig hver gang jeg kjører den på f.eks. venninetur i lag.

Anonymkode: d92c0...3dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Opel corsa 1997 modell, går som ei klokke, ikke kostet på noe annet enn periodisk kjøretøykontroll hvor den gikk rett igjennom. Hatt den i 5 år. Riktignok kommer jeg til å dø momentant om jeg krasjer med noe som helst. 

Anonymkode: 9671b...083

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid hatt Citroën, alltid vært fornøyd. Veldig enkelt bilhold. Så det var da måte på generalisering!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en Opel, så da sier man ja takk! Fire år uten problemer så langt. 

Anonymkode: c96d4...8ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt 2 stk Opel de siste 10 årene, og også 2 stk Volvoer i samme periode. Opelene var billigere i innkjøp og vi har brukt LANGT mindre i verkstedutgifter. Begge Volvoene har hatt store feil som verkstedene har slitt med å både diagnostisere og rette opp. Volvoene var forøvrig begge av nyere dato. 

Derfor kjøper jeg heller Opel neste gang jeg skal ha nytt. 

Anonymkode: 18078...45c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er den som stadig vekk gir råd om bil i venninekretsen fordi jeg er interessert, har et par veteraner, og leser mye om bil på nettet. Men så er det alltid noen som ignorer råd og kjøper det de har "forelsket" seg i likevel. Det er selvsagt helt greit, men ofte kommer de tilbake og klager over uforutsette utgifter og den slags som jeg jo advarte mot.

Så da lurer jeg jo selvsagt på...hvorfor utsette seg for det? Det er masse info på nettet om biler som fungerer dårlig, er dårlig skrudd sammen, har mange tilbakekallinger eller feil på feil som er vanskelig å fikse. Og etter at garantitiden er ute, fins det mange biler som krever masse vedlikehold - også i vår tid. Det koster penger og krefter som jeg synes bør brukes andre steder.

Noen som vil fortelle litt om hva de tenker?

Anonymkode: d92c0...3dc

Ganske interessant påstand du kommer med her. Interessant er det også at din lesing på nettet! er måten du har funnet frem til denne bastante konklusjonen. Har du et mantra mot importør/bedriften som selger disse oppramsede bilmerkene kanskje? For da bør du også ta med Peugeot og Kia, muligens også Mercedes. De har nemlig alle samme eier og dermed mye til felles. 

Det du holder klokelig munn med er hvilke bilmerker du vil fremsnakke i samme nu som du baksnakker andre. 

Husk også på at for enkelte så er det ikke onteressant hva som skjer når garantien på fem år er ute, da er nemlig bilene forlengst byttet inn i nye med ny garanti på fem år. 

Anonymkode: 5a0ea...afe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hverken Opel eller Citroen har noe særlig mere feil enn andre bilmerker. Landrover derimot, det er dårlig kvalitet det! 

Det kommer selvfølgelig an på hvilke årsmodeller man snakker om når man snakker om dårlige biler, men hvis man ser på relativt nye biler så er det blitt veldig jevnt på de forskjellige merkene nå. 

Anonymkode: 31ed1...fa6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, O.G. skrev:

Men TS, bør jeg våge å vise meg i en Mitsubishi?

Kjøp Lancer EVO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Citröen er for faen ingen dårlig bil! 

Anonymkode: ca7e4...c14

Helt enig, er veldig fornøyd med min citroen c4! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 minutter siden, Dodge skrev:

Kjøp Lancer EVO.

Den såg litt for raserbilaktig for min smak. Husk på at jeg nærmer meg gammel dame territorium nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...