Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pcos, hvordan diagnoseres det?🤔 

jeg har tatt blodprøver, ul og snakket med han det. Men han mente bestemt at det ikke var det..

lest litt på symptomer, å det fleste ser ut til å stemme😓 kanskje jeg må be om vurdering av en annen gyn😓

Anonymkode: fe8a4...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått påvist endometriose så har du vel også tatt lap? Da pleier de ofte også å skylle egglederne. Da vil de også se ev cyster på eggstokkene, ref PCOS. Cyster kan også sees på UL. 

Anonymkode: a4a21...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har fått påvist endometriose så har du vel også tatt lap? Da pleier de ofte også å skylle egglederne. Da vil de også se ev cyster på eggstokkene, ref PCOS. Cyster kan også sees på UL. 

Anonymkode: a4a21...df5

Endo har vært mistenkt lenge, og ble bekreftet/påvist da jeg hadde en annen operasjon da vevet har vokst ut av livmor og inn i buken. 

cyster har jeg også fått påvist flere ganger. Opererte vekk en kjempe cyste da jeg var 14 år. 
siste cyste var i mars i år. 

men jeg har snakket med gyn om dette, å han mener at jeg ikke har pcos, kun endo🤷🏼‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Endo har vært mistenkt lenge, og ble bekreftet/påvist da jeg hadde en annen operasjon da vevet har vokst ut av livmor og inn i buken. 

cyster har jeg også fått påvist flere ganger. Opererte vekk en kjempe cyste da jeg var 14 år. 
siste cyste var i mars i år. 

men jeg har snakket med gyn om dette, å han mener at jeg ikke har pcos, kun endo🤷🏼‍♀️ 

Du har uansett sannsynligvis ingen eggløsning med de testene der så uansett pco eller ei, ville jeg spurt om å få prøve letrozol for å få el :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laura80 skrev (53 minutter siden):

Du har uansett sannsynligvis ingen eggløsning med de testene der så uansett pco eller ei, ville jeg spurt om å få prøve letrozol for å få el :) 

Hun skriver øverst at hun har brukt det i 3mnd. 

Anonymkode: d74e5...679

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du testene bare 1 gang i døgnet?
Da jeg var prøver og brukte tester kunne jeg ha negativ en kveld, positiv morgen 12t senere, så negativ igjen. Eller motsatt, negativ morgen, knall positiv kveld, negativ morgenen etter. Så da den ble stigende måtte jeg teste 2 ggr i døgnet for å faktisk få positiv. Kort LH-topp enkelt og greit. Ble barn av det, så eggløsning ble det uansett :) Men ikke alltid like enkelt å "dokumentere" den.

Anonymkode: 47675...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tar du testene bare 1 gang i døgnet?
Da jeg var prøver og brukte tester kunne jeg ha negativ en kveld, positiv morgen 12t senere, så negativ igjen. Eller motsatt, negativ morgen, knall positiv kveld, negativ morgenen etter. Så da den ble stigende måtte jeg teste 2 ggr i døgnet for å faktisk få positiv. Kort LH-topp enkelt og greit. Ble barn av det, så eggløsning ble det uansett :) Men ikke alltid like enkelt å "dokumentere" den.

Anonymkode: 47675...e51

Hun har nær positive tester X antall dager på rad, å ha kort LH topp er ikke problemet her. 

Er enig i at det virker som egget ikke slipper. For å få diagnose pcos må du v ha 2 av tre følgende: ekstra mannlig kjønnshormoner (typisk ekstra kroppshår på kvinner og magefett), cyster på eggstokkene/mange eggposer der ingen modnes (typisk mange positive eggløsningstester) og ingen eggløsning (lange sykluser med bortfallsblødning, ikke mensen).

Med pcos kan du få hjelp med å få 1. Mensen og så 2. Eggløsning.

Lykke til!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/6/2022 at 12:33 PM, AnonymBruker said:

er testen defekt?

image.thumb.jpeg.59a7ed439f0d71de15d528a3dcd293fd.jpeg

Anonymkode: 89c16...905

Mine tester så sånn ut når jeg var gravid... 

Anonymkode: b873b...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne positiv...? Venter mensen hvert øyeblikk, er på syklusdag 50 men har hatt ømme brystvorter i ukesvis. Skjønner ingenting. 

IMG_20221009_122123.jpg

Anonymkode: 527be...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er denne positiv...? Venter mensen hvert øyeblikk, er på syklusdag 50 men har hatt ømme brystvorter i ukesvis. Skjønner ingenting. 

IMG_20221009_122123.jpg

Den er positiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

IMG_20221009_122123.jpg

Enten har du eggløsning Nå eller så er du gravid Eller så har du nok pco som gir hormonforstyrrelser og dermed også flere positive el tester ila samme syklus selv om ikke noe egg slippes. Ofte blir da syklusene lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (12 minutter siden):

Enten har du eggløsning Nå eller så er du gravid Eller så har du nok pco som gir hormonforstyrrelser og dermed også flere positive el tester ila samme syklus selv om ikke noe egg slippes. Ofte blir da syklusene lange.

Har testet noen få ganger tidligere i syklus, men helt tilfeldig og ikke fått så sterk strek da. Så vet ikke om den har vært positiv tidligere denne syklusen..men har slitt med lange sykluser etter p-pilleslutt for et år siden, så kanskje jeg har pco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har nå tatt disse tre eggløsningstestene i dag. Clearblue lilla viser blinkende smiley, men de to andre er negative. Hvordan ville dere tolket disse? Takk for svar på forhånd.

141E66B4-8040-4A5C-9081-2A4A22950601.jpeg

Anonymkode: a0cba...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hei. Har nå tatt disse tre eggløsningstestene i dag. Clearblue lilla viser blinkende smiley, men de to andre er negative. Hvordan ville dere tolket disse? Takk for svar på forhånd.

Det er vel ikke så mange andre måter å tolke de på enn at du ikke har eggløsning enda, men pga blinkende smilyen at den gjerne er på vei?

Anonymkode: f12e2...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alle er vel negative ? :) man skal ikke tolke strekene på de digitale 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her..

Idag har vært en skikkelig dritt dag😓

Vært hos gyn i dag siden jeg ikke har blitt gravid i løpet av 3 mnd på Letrozol, fikk beskjed i sommer at jeg skulle bestille ny time dersom jeg ikke ble gravid innen 3 mnd… så skulle vi få henvisning videre..

Vel.. møtte til time i dag spent på veien videre, men ble totalt skuffelse😭

Han fant en cyste på 4 cm, skal ikke bruke Letrozol fremover, ny kontroll av cysten om 3 mnd. Om den er borte blir det 3 mnd TIL på Letrozol før eventuelt henvisning videre😭😭 

er så trist og lei meg, føler at alt er satt på vent.. og ting blir utsatt og utsatt💔 

prøvde å ta opp pcos, men det var han sikker på at jeg IKKE hadde, viste til og med eggløsning tester. Fikk beskjed å slutte med testene, det var bare tull.. skapte mye uro og var lite presise sa han🙄

Dette er forresten 4 cysten jeg har fått påvist! (Gudene vet hvor mange jeg har hatt) i tillegg har jeg måtte operere ut en cyste for 20 år siden (14 år gammel) pga str og de var redd den skulle sprekke☹️

Nå vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. var egentlig såå fornøyd med han, hørt masse positivt fra andre som har brukt han før meg. 

Vi bor i Innlandet og er åpen for å reise litt om noen vil anbefale en flink gyn❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ts her..

Idag har vært en skikkelig dritt dag😓

Vært hos gyn i dag siden jeg ikke har blitt gravid i løpet av 3 mnd på Letrozol, fikk beskjed i sommer at jeg skulle bestille ny time dersom jeg ikke ble gravid innen 3 mnd… så skulle vi få henvisning videre..

Vel.. møtte til time i dag spent på veien videre, men ble totalt skuffelse😭

Han fant en cyste på 4 cm, skal ikke bruke Letrozol fremover, ny kontroll av cysten om 3 mnd. Om den er borte blir det 3 mnd TIL på Letrozol før eventuelt henvisning videre😭😭 

er så trist og lei meg, føler at alt er satt på vent.. og ting blir utsatt og utsatt💔 

prøvde å ta opp pcos, men det var han sikker på at jeg IKKE hadde, viste til og med eggløsning tester. Fikk beskjed å slutte med testene, det var bare tull.. skapte mye uro og var lite presise sa han🙄

Dette er forresten 4 cysten jeg har fått påvist! (Gudene vet hvor mange jeg har hatt) i tillegg har jeg måtte operere ut en cyste for 20 år siden (14 år gammel) pga str og de var redd den skulle sprekke☹️

Nå vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. var egentlig såå fornøyd med han, hørt masse positivt fra andre som har brukt han før meg. 

Vi bor i Innlandet og er åpen for å reise litt om noen vil anbefale en flink gyn❤️ 

Huff:( dere får en liten pause nå. Når dere starter opp spør om iui iste for, det er mye billigere og kjappere en ivf. Jeg har pcos og ble gravid slikt :) da får dere mye mer oppfølging og sterkere medesiner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...