Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 minutter siden, Canrinha skrev:

Eeeendelig!!! Dag 25 kom positiv el test!! Nå har jeg testet 2 og 3 ganger om dagen siden dag syklusdag 14! Trodde det aldri kom til å skje! Typisk da jeg også var hos legen i morges for blodprøve for å sjekke om jeg har el. 

Nå er spm mitt, som jeg håper noen kan svare på.. Jeg har googlet og googlet, men ikke blitt klok likevel! 

Jeg fikk negativ test i går ettermiddag, og hadde sex i går kveld. Fikk positiv el test kl 17 i dag, men Mannen har dratt bort til torsdag kveld. Er alt håp ute denne perioden da? Eller kan aksjene vi la inn i går kveld holde?

sykt irriterende å ikke vite når el kommer med så uregelmessig syklus. Har lagt inn aksjer hver dag hele siste 10 dager, men aldri skjedd noe, og nå når endelig testen blir positiv reiser han bort!! 

Så, sex i går kveld-positiv el test i dag.. Er det nok? Eller for tidlig!? 

Takk for svar :) 

image.jpeg

Så bra at du endelig fikk positiv EL test👏🏻😀 Det er ikke godt å vite eksakt når egget slipper, men alt håp er ikke ute. Hvor lang syklus pleier du egentlig ha siden El kommer så sent? Det opptimale er å ha sex i dag siden egget slipper etter positiv test. Husker ikke antall timene, men som sagt dere har sjangs til å treffe. Uansett masse lyklke til. Vet hvor surt det er å ha en mann som reiser...

Anonymkode: 31103...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Silfen skrev:

1-3 dager før positiv test er perfekt.

Åååh!! Da er det bare å krysse fingrene!!! :) tusen takk! 

Men Ser også det er mange teorier om at for ofte sex i forkant er dumt, fordi det bruker opp soldatene. Og at man burde spare på kruttet og ikke ha sex hver dag. Får håpe det ikke stemmer... Mye å tenke på.. Burde jeg ta en til el test i morgen, for å se om den er negativ igjen? Isåfall-om den er det.. Når slipper/slapp egget da? 

Virker som du har full kontroll på alt slikt silfen.. :) 

takk!!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du endelig fikk positiv EL test👏🏻😀 Det er ikke godt å vite eksakt når egget slipper, men alt håp er ikke ute. Hvor lang syklus pleier du egentlig ha siden El kommer så sent? Det opptimale er å ha sex i dag siden egget slipper etter positiv test. Husker ikke antall timene, men som sagt dere har sjangs til å treffe. Uansett masse lyklke til. Vet hvor surt det er å ha en mann som reiser...

Anonymkode: 31103...009

Ja, det var på tide!! :) 🎊Hadde gitt opp nå, så ringte legen.. Han ba meg komme inn neste syklus dag 21, for å være sikker på at en Evt. El hadde vært... Men sa jeg hadde testet og testet denne mnd og at det ikke hadde gitt utslag, og at jeg var på dag 25, så kom inn for blodprøve i dag. Skal sies at han er en fossil, og visste ikke om el tester, og lurte på hvordan de funket... 😳

Visste heller ikke at det het Pergo.. Tydeligvis byttet navn til det.. Han skrev ut til meg. Het noe annet før visstnok.

Jeg har hatt sykluser på mellom 28-35 dager siste 3 årene. (Bare da jeg har sjekket) men aldri hatt regelmessige sykluser. så forrige mnd positiv el test dag 18, og fikk tr akkurat 14 dager etter det. 

Overraskende at det derfor gikk så innmari lang tid nå da.. Har lest at lutealfasen er samme fra kvinne til kvinne, så dvs at denne syklusen plutselig er på 39 dager?! 

Ja, i dag gikk jo bort dessverre.. Blir jo reising fremover også, så begrenser seg endel med disse mulighetene :( 

tusen takk 😊 Er dere prøvere?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Canrinha skrev:

Åååh!! Da er det bare å krysse fingrene!!! :) tusen takk! 

Men Ser også det er mange teorier om at for ofte sex i forkant er dumt, fordi det bruker opp soldatene. Og at man burde spare på kruttet og ikke ha sex hver dag. Får håpe det ikke stemmer... Mye å tenke på.. Burde jeg ta en til el test i morgen, for å se om den er negativ igjen? Isåfall-om den er det.. Når slipper/slapp egget da? 

Virker som du har full kontroll på alt slikt silfen.. :) 

takk!!!! 

Eh, nei. Det tar 12 timer for egget å komme ned og 12 timer for sædcellene å nå opp. Ergo så er det et døgn med dødtid. Det aller beste er om de ligger klar og venter. Ikke hør på tullinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silfen skrev:

Eh, nei. Det tar 12 timer for egget å komme ned og 12 timer for sædcellene å nå opp. Ergo så er det et døgn med dødtid. Det aller beste er om de ligger klar og venter. Ikke hør på tullinger.

😊 har sett det står mye om når egget løsner etter positiv test og. Noen skriver 12-36 t etter positiv el test, mens noen skriver etter at den har blitt negativ igjen. Hva er riktig? 

Og, vet du hvor mye det har å si ifht vanndrikking og do før en test? Tok en ny nå, som var negativ. Har dog drukket vann og vært på do rett før test.. 

Kanskje ta en ny i morgen tidlig og se om den også er negativ..? Uansett får jeg jo ikke gjort noe mer nå..annet enn å sende dn liten bønn.. Siden mannen er borte uansett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Silfen skrev:

Eh, nei. Det tar 12 timer for egget å komme ned og 12 timer for sædcellene å nå opp. Ergo så er det et døgn med dødtid. Det aller beste er om de ligger klar og venter. Ikke hør på tullinger.

Hva som var feil her nå? Jeg skrev det var opptimalt å ha sex fra positiv el test, men det betyr ikke at man ikke bør ha sex verken før eller etterpå☺️

Anonymkode: 31103...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Canrinha skrev:

Ja, det var på tide!! :) 🎊Hadde gitt opp nå, så ringte legen.. Han ba meg komme inn neste syklus dag 21, for å være sikker på at en Evt. El hadde vært... Men sa jeg hadde testet og testet denne mnd og at det ikke hadde gitt utslag, og at jeg var på dag 25, så kom inn for blodprøve i dag. Skal sies at han er en fossil, og visste ikke om el tester, og lurte på hvordan de funket... 😳

Visste heller ikke at det het Pergo.. Tydeligvis byttet navn til det.. Han skrev ut til meg. Het noe annet før visstnok.

Jeg har hatt sykluser på mellom 28-35 dager siste 3 årene. (Bare da jeg har sjekket) men aldri hatt regelmessige sykluser. så forrige mnd positiv el test dag 18, og fikk tr akkurat 14 dager etter det. 

Overraskende at det derfor gikk så innmari lang tid nå da.. Har lest at lutealfasen er samme fra kvinne til kvinne, så dvs at denne syklusen plutselig er på 39 dager?! 

Ja, i dag gikk jo bort dessverre.. Blir jo reising fremover også, så begrenser seg endel med disse mulighetene :( 

tusen takk 😊 Er dere prøvere?? 

Jeg har ikke så mye peiling på dette med lutefasen, men siden du har litt ustabil syklus så varierer det vel litt. Virker ikke ut som legen din har så mye greie på dette?😬 Vi har prøvd i 6 mnd nå, men samboer har vært borte min 2 av gangene jeg har hatt EL. Vi har en siste sjangse denne pp'n, så blir neste til neste år😜☺️

Anonymkode: 31103...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke så mye peiling på dette med lutefasen, men siden du har litt ustabil syklus så varierer det vel litt. Virker ikke ut som legen din har så mye greie på dette?😬 Vi har prøvd i 6 mnd nå, men samboer har vært borte min 2 av gangene jeg har hatt EL. Vi har en siste sjangse denne pp'n, så blir neste til neste år😜☺️

Anonymkode: 31103...009

Reiser han bort resten av syklusene? 

Frustrerende med bortreiste menn!! 😬😖

Ting tar tid altså! Vi har ikke aktivt prøvd mer enn 2pp med el tester osv, men har ikke gått på noe i 5 år. Hoppet av i svingen første 4, og tenkt at skjer det så skjer det siste året, men så har det jo ikke skjedd noe, så jeg kan ikke være spes fruktbar.. Eller hans svømmere må være daffe.. Vet ikke om vi har truffet heller da. 

Men jeg prøver å føre skjema. Hvis el testen er positiv i dag. Vet du når jeg noterer at jeg har el da? 

Herregud.. Er helt grønn på alt dette! En helt ny verden av ting jeg ikke har tenkt på i det hele tatt!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva som var feil her nå? Jeg skrev det var opptimalt å ha sex fra positiv el test, men det betyr ikke at man ikke bør ha sex verken før eller etterpå☺️

Anonymkode: 31103...009

Det er IKKE optimalt. Egget kan løsne så tidlig som 24 timer etter positiv test. Ergo kan det være at man ikke rekker det engang. Det er alltid optimalt med sex FØR positiv test. For øvrig så svarte jeg ikke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Canrinha skrev:

Reiser han bort resten av syklusene? 

Frustrerende med bortreiste menn!! 😬😖

Ting tar tid altså! Vi har ikke aktivt prøvd mer enn 2pp med el tester osv, men har ikke gått på noe i 5 år. Hoppet av i svingen første 4, og tenkt at skjer det så skjer det siste året, men så har det jo ikke skjedd noe, så jeg kan ikke være spes fruktbar.. Eller hans svømmere må være daffe.. Vet ikke om vi har truffet heller da. 

Men jeg prøver å føre skjema. Hvis el testen er positiv i dag. Vet du når jeg noterer at jeg har el da? 

Herregud.. Er helt grønn på alt dette! En helt ny verden av ting jeg ikke har tenkt på i det hele tatt!! 

Ja desverre så har mannen min reisejobb. Har vudert å begynne på ppiller for å forskyve syklusen min etter turnusen hans, men siden jeg har så stabil syklus så er det ikke noe jeg har lyst å gjøre helt enda.. Du må ikke tenke på at dere ikke har brukt prevansjon på mange år om dere har hoppt av i svingen. Det skal litt til for at det skal klaffe. Jeg brukte hopp av i svingen metoden i flere år og jeg ble veldig lett gravid den gangen. 2 pp er iallefall ingenting☺️ Dersom dere har sjangs ha sex annen hver dag. Lurt å lage skjema slik at du får en liten oversikt over syklusen din. Masse lykke til😀

Anonymkode: 31103...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Silfen skrev:

Det er IKKE optimalt. Egget kan løsne så tidlig som 24 timer etter positiv test. Ergo kan det være at man ikke rekker det engang. Det er alltid optimalt med sex FØR positiv test. For øvrig så svarte jeg ikke deg.

Ok, men man kan lett miste eggløsningen om man stopper opp og har sex kun frem til positiv EL-test om egget slipper 24 timer + etter. Jeg mener det er lurt å ha sex før El og den dagen EL testen er positiv.

Anonymkode: 31103...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja desverre så har mannen min reisejobb. Har vudert å begynne på ppiller for å forskyve syklusen min etter turnusen hans, men siden jeg har så stabil syklus så er det ikke noe jeg har lyst å gjøre helt enda.. Du må ikke tenke på at dere ikke har brukt prevansjon på mange år om dere har hoppt av i svingen. Det skal litt til for at det skal klaffe. Jeg brukte hopp av i svingen metoden i flere år og jeg ble veldig lett gravid den gangen. 2 pp er iallefall ingenting☺️ Dersom dere har sjangs ha sex annen hver dag. Lurt å lage skjema slik at du får en liten oversikt over syklusen din. Masse lykke til😀

Anonymkode: 31103...009

Nei, det skjønner jeg. Skulle gjerne hatt stabil syklus. Har man det- er det jo kanskje dumt å klusse med den... p piller kan vel også tøyse med el?

Vurderer å prøve pergo for å kontrollere el, men tenker jeg venter litt til. Kanskje dumt med hormoner om jeg ikke må.. nå fikk jeg jo plutselig positiv el test- sammen med el smerter, så da virker det jo som at jeg ihvertfall har el- dog veeeldig varierende tidspunkter!

Fikk 2sifret termometer i posten i går, så begynner å tempe i tillegg tenkte jeg- men så får jeg bare håpe det har klaffet denne pp`en så jeg slipper..:) 

jeg har skjønt at dette kan ta tid, men føler liksom tiden renner ifra meg..så da blir jeg litt stresset.. (noe som seff ikke hjelper) blir ikke yngre, og har en på 5 1/2, som jeg ønsker et søsken til uten eeenda større aldersforskjell mellom.. men- får stresse ned... ;) 

Masse lykke til dere og!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men man kan lett miste eggløsningen om man stopper opp og har sex kun frem til positiv EL-test om egget slipper 24 timer + etter. Jeg mener det er lurt å ha sex før El og den dagen EL testen er positiv.

Anonymkode: 31103...009

Man kan ikke miste eggløsningen ... hva babler du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye sprøsmål, som jeg ser maaange har stilt før meg, men er likevel like lite klok på dette...

Jeg tok en ny el test i morges, som fortsatt var positiv (fra clear blue.. fikk smiley) betyr det at jeg fortsatt ikke har hatt el? Er det sånn at el først skjer når testen har blitt negativ igjen? eller er el 12-36 timer etter første positiv test som det skrives mange steder- uansett om man har kort eller lang stigning av LH? 

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Canrinha skrev:

Nye sprøsmål, som jeg ser maaange har stilt før meg, men er likevel like lite klok på dette...

Jeg tok en ny el test i morges, som fortsatt var positiv (fra clear blue.. fikk smiley) betyr det at jeg fortsatt ikke har hatt el? Er det sånn at el først skjer når testen har blitt negativ igjen? eller er el 12-36 timer etter første positiv test som det skrives mange steder- uansett om man har kort eller lang stigning av LH? 

   

Man kan ha lang eller kort topp. Noen har positiv ELtest over et par dager. Noe mer enn det er ikke sannsynlig. 12-48 timer etter dropper egget, mer sannsynlig 24-36. MEN: du kan ikke vite når med mindre du temper. Vil du virkelig tracke syklusen din skikkelig, så temper du fremfor å bruke eltester, for eltester forteller deg ikke AT du har EL, men at du kanskje kommer til å få den. EN LH-topp er kun en indikasjon på at kropper forsøker å slippe et egg, ikke at den faktisk gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Silfen skrev:

Man kan ha lang eller kort topp. Noen har positiv ELtest over et par dager. Noe mer enn det er ikke sannsynlig. 12-48 timer etter dropper egget, mer sannsynlig 24-36. MEN: du kan ikke vite når med mindre du temper. Vil du virkelig tracke syklusen din skikkelig, så temper du fremfor å bruke eltester, for eltester forteller deg ikke AT du har EL, men at du kanskje kommer til å få den. EN LH-topp er kun en indikasjon på at kropper forsøker å slippe et egg, ikke at den faktisk gjør det.

så 12-48 timer etter FØRSTE positive el test..? eller siste positive test? 

Når jeg skal tempe, kan jeg begynne med en gang ? eller bedre å vente til første syklusdag? 

Hvis jeg tok blodprøve i går. Da vil man vel ikke kunne se om jeg har hatt el, fordi egget ikke hadde sluppet enda? Da må jeg kanskje ta en ny prøve til uken?

Tusne takk for at du er så informativ og svarer så bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde positiv el test i går kl. 17, og positiv test nå i morges. Om el skjer først 36 timer ETTER positiv test i morges, og mannen kommer hjem torsdag kveld. Betyr det at det er lurt å legge inn en runde da og? eller er det for sent uansett?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Silfen skrev:

Man kan ikke miste eggløsningen ... hva babler du om?

Miste som i å miste å treffe El. Ikke alle sædceller som lever i 24-36 timer feks. Du er så frekk i svarene dine. Mye hormoner i sving skjønner jeg!

Anonymkode: 31103...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...