Gå til innhold

Leaving neverland (Michael Jackson)


NordicViking

Anbefalte innlegg

Gjest Justsaying

Det veldig skremmende scenarioet her hvis det nå kommer frem at Wade og James lyver: Det kommer til å bli ENDA vanskeligere for overgrepsofre å bli trodd. Ikke fordi mange er skeptiske og mistroiske til Wade og James nå, for det er med skjellige grunner vi er det, men fordi det da viser hvor råtne folk kan være for å skade et  menneske. 

Så tenk da, før og nå tenkte/tenker man: nei jeg kan ikke være alene med et barn i et rom for da tror noen det er misbruk. Og hvis det da faktisk er løgn fra W & J så vil om 10 år tankegangen bli slik: det er ingen som kommer til å tro barnet fordi det er så mange som har løyet om det. DET er det farlige med å legge så mye tillit til en slik dokumentar som har så mange huller og feil og gi de en slik status som kommer til å ryste hele systemet når de blir avslørt helt. Ikke hvis, men når! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Justsaying skrev:

Og Corey blir brukt som en rambukk formål ha «endret mening» - han har jo ikke det, han følte bare at han måtte _ikke støtte_ Mj på grunn av sin egen historie

Stemmer ikke at han følte han måtte .Han sier selv som han sier hatt erfaring at MJs atferd i forhold til han var upassende og galt. "But he said he has re-evaluated his friendship with Jackson and has concluded that there were things that happened in their relationship that were inappropriate and wrong." Videre så sier han at MJ viste han bøker med bilder av nakne kvinner og menn med fokus på kjønnsykdommer og kjønnsorgan. Dette satt MJ og forklarte han. Corey sier at han synes dette var motbydelig.  

Nei han forgrep seg ikke fysisk på han uttaler Corey, men basert på sine egne opplevelser med MJ så kan han ikke utelukke at han har forgrepet seg på disse guttene

https://abcnews.go.com/2020/LegalCenter/story?id=481709&page=1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
1 time siden, Becka skrev:

Veldig mange gode poeng. Og jeg er helt av samme oppfatning som deg ang. Corey Feldman. Jeg klandrer han ikke for uttalelsen. Det er fint å være saklig. Og det er fint å erkjenne at man kan aldri vite 100% sannheten, selv for de som elsket MJ, og selv for de som støtter ham. Det viser til at man kan være objektiv. 

Det jeg er litt redd for, at det er flere som vil "joine" disse 2, når de ser støtten og som du skriver "heltestatus" de har fått etter dette. Det vil jo være ekstremt lett for et annet barn å komme løpende nå. Og da blir det bare baluba... Jeg håper virkelig at noen lager en "motdokumentar" så viser " den andre siden av Neverland", som vi for.eks tror på. Det burde være å sin plass. At man viser MJ slik mange oppfattet ham, og slik mange av barna som var der, oppfattet ham og ble glad i ham. Det trengs! Og jeg er helt sikker på, det kan bli mange....mange i den dokumentaren, som vil si noe helt annet enn hva James og Wade har fortalt. Så kan folk heller "velge" ut i fra det.  

Heltestatus har de vel ikke akkurat fått. De får drapstrusler ofte, blir hengt ut og ikke trodd på. 

Jeg tenker nå heller at det er positivt, kanskje flere tør å stå frem. Kanskje ikke i media, men ovenfor de rundt. Det er tydelig at det trengs mer kunnskap om slike overgrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
22 minutter siden, Miranda16 skrev:

Stemmer ikke at han følte han måtte .Han sier selv som han sier hatt erfaring at MJs atferd i forhold til han var upassende og galt. "But he said he has re-evaluated his friendship with Jackson and has concluded that there were things that happened in their relationship that were inappropriate and wrong." Videre så sier han at MJ viste han bøker med bilder av nakne kvinner og menn med fokus på kjønnsykdommer og kjønnsorgan. Dette satt MJ og forklarte han. Corey sier at han synes dette var motbydelig.  

Nei han forgrep seg ikke fysisk på han uttaler Corey, men basert på sine egne opplevelser med MJ så kan han ikke utelukke at han har forgrepet seg på disse guttene

https://abcnews.go.com/2020/LegalCenter/story?id=481709&page=1

The actor said: “If you consider it inappropriate for a man to look at a book of naked pictures with a child that’s 13 or 14 years old – then your answer would be yes.

Det sa Corey. 

I was kind of grossed out by it. I didn’t think of it as a big deal.

Det sa han også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Justsaying skrev:

Det veldig skremmende scenarioet her hvis det nå kommer frem at Wade og James lyver: Det kommer til å bli ENDA vanskeligere for overgrepsofre å bli trodd. Ikke fordi mange er skeptiske og mistroiske til Wade og James nå, for det er med skjellige grunner vi er det, men fordi det da viser hvor råtne folk kan være for å skade et  menneske. 

Så tenk da, før og nå tenkte/tenker man: nei jeg kan ikke være alene med et barn i et rom for da tror noen det er misbruk. Og hvis det da faktisk er løgn fra W & J så vil om 10 år tankegangen bli slik: det er ingen som kommer til å tro barnet fordi det er så mange som har løyet om det. DET er det farlige med å legge så mye tillit til en slik dokumentar som har så mange huller og feil og gi de en slik status som kommer til å ryste hele systemet når de blir avslørt helt. Ikke hvis, men når! 

 

Klart det blir slik. Men jeg tror flere vil være i dag langt mer påpasselige med sitt barn, enn hvordan det var før. Det vil faktisk gå over stokk og stein, og det er begynt å bli slik allerede. Og det vil være slik pga begge deler. Nr. 1 frykt for selv å bli mistenkt for å gjøre noe som virker galt fremfor andre. Eller at sin egen unge skal si noe som kan misfortås ovenfor andre. Foreldre, og andre voksne er livredde i dag for å bli beskyldt for noe. Og er det rart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sirisiri10 skrev:

Heltestatus har de vel ikke akkurat fått. De får drapstrusler ofte, blir hengt ut og ikke trodd på. 

Jeg tenker nå heller at det er positivt, kanskje flere tør å stå frem. Kanskje ikke i media, men ovenfor de rundt. Det er tydelig at det trengs mer kunnskap om slike overgrep. 

Jeg syntes ikke det er positivt om dette viser seg å være løgn. Og det er som jeg nevne i mitt siste innlegg, helt fælt hvor mange som er bekymret for å bli beskyldt for noe. Det er bra at folk står frem. Men vi må " ta " de som "står frem" med løgn. Vi må kreve ( i mange tilfeller dessverre ) også mer enn bare ord. For på samme måte som de som utsettes for overgrep blir skadet, så blir også de som blir uskyldig beskyldt for overgrep, voldtekt o.l, også skadet, og kan få også hele sitt liv nærmest ødelagt. For noen er det et rykte man aldri helt kan bli kvitt. Uansett om man blir bevist uskyldig. Mens anklageren, som løy, kan gå videre, etter en stund. 

Jeg sier ikke at dette er enkelt. Jeg tror nok de fleste som ikke har noe å hente, ikke har noe igjen for å lyve. Men det er nå så en gang slik i dag, at det er faktisk en del som kan hyle voldtekt, av eks; 1 Penger 2 Oppmerksomhet 3 hevn 4 Sjalusi 5 Avvisning Og sikker mer..  

 

Nå var det ikke jeg som skrev heltestatus i utgangspunktet, men jeg siterte et annet innlegg. 

Endret av Becka
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Justsaying skrev:

 

Her er også en print screen fra hjemmesiden, hvor de prøvde å samle inn penger:
 

Skjermbilde.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justsaying
5 minutter siden, Kelsi skrev:

Her er også en print screen fra hjemmesiden, hvor de prøvde å samle inn penger:
 

Skjermbilde.JPG

Ja bare dette får det til å skurre enda mer, er det Wade som har pyntet på sannheten på hjemmesiden der slik han pynter på sannheten sin også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for at MJ er en pedofil, er stor. Det at han sov sammen med små gutter er et stort rødt flagg. Vaskedamen til MJ har ingenting å vinne på å stå frem og fortelle det hun så, men hun sier også at hun så MJ flere ganger overgripe seg på guttene.

Mange klarer ikke ha 2 tanker i hode på samme tid. Det er sannsynlig at MJ var en pedofil barnemishandler, og at guttene muligens har skrudd litt på historien for å få utbetalt erstatning. Det ene trenger ikke å ta bort det andre.

De aller fleste er enten "jeg tror på A, men B er løgn", eller "jeg tror på B, men A er løgn".

Selv tenker jeg at det er mer sannsynlig både A og B. Få mennesker klarer å være totalt objektiv når de skal diskutere saker som dette. De blir helt revet med i følelsene sine og må ta den ene siden, og KUN den ene!

Endret av Martin13
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Martin13 skrev:

Sjansen for at MJ er en pedofil, er stor. Det at han sov sammen med små gutter er et stort rødt flagg. Vaskedamen til MJ har ingenting å vinne på å stå frem og fortelle det hun så, men hun sier også at hun så MJ flere ganger overgripe seg på guttene.

 

Vaskedamen har holdt på før, stjelt fra MJ, og skylder The estate penger. Hun har nok absolutt noe i bakhånd for å stå frem på tv nå. 

Hvis konklusjonen på hele MJ er at han "sov med små gutter", så ser jeg at det er et rødt flagg, hvis det var alt vi visste. Men det er heldigvis langt mer til den historien enn som så. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2002 sendte TV2 en dokumentar i serien Rikets Tilstand, hvor det kom frem påstander om at norske idrettsutøvere skulle ha hadde dopet seg under OL på Lillehammer. Dokumentaren skildret ensidig medisin-innkjøpet til de norske utøvere, og la frem lister over hvilke medisiner som skulle ha blitt brukt. Journalisten som stod bak, Gerhard Helskog presenterte en subjektiv virkelighet over hva som skulle ha skjedd og dokumentaren fikk stor oppmerksomhet. Mange trodde på det som ble lagt frem i dokumentaren. Det måte jo være sant at norske idrettutøvere dopet seg, det ble jo lagt frem i en dokumentar! 

Men så kom fakta frem i lyset, og TV2 måtte innrømme at denne dokumentaren rett og slett var en stor løgn. Helskog prøvde først å stå på sitt, men måtte etterhvert beklage. Skandalen var et faktum, og TV2 måtte bruke 5 millioner kroner på å forsøke å rette opp i anklagene, blant annet ved å gå ut internasjonalt med avkreftelse av det som hadde blitt sagt i dokumentaren. 

https://www.nrk.no/sport/tv-2-ma-betale-5-mill-1.1142965

https://www.vg.no/sport/i/BJJKnG/loegn-av-tv2

https://www.nrk.no/urix/journalistikkens-tillitskrise-1.523668

Dette viser jo bare at en dokumentar ikke nødvendigvis eier sannheten. 

Nrk skrev teksten under om denne saken. Og kanskje burde de ha tatt sine egne ord til etterretning etter den svært ensidige dekningen av Leaving Neverland. 

Alle kan spørre, men når journalisten stiller et spørsmål og lar det henge, har han svært ofte fortalt en halv historie som overbeviser oss seere om at vi allerede vet svaret.

Det handler om avisene som ivrig spiller med og følger opp uten å drive egen kritisk journalistikk på saken. Og det handler om politikere og andre maktmennesker i samfunnet som kaster seg på medietoget der det raser av gårde uten å stille spørsmålstegn ved den medievedtatte sannhet.

Utfordringen ligger i å både stille spørsmål ved de vedtatte sannheter OG ha funnet nok svar til at vi slipper å insinuere noe vi ikke vet. Utfordringen ligger i en ydmykhet om at vi kan ta feil, og at våre feil rammer andre mennesker. Utfordringen ligger i en innrømmelse av egen makt, og betydningen av at de ulike redaksjoner og medier derfor er kritiske til hverandres maktutøvelse.

Endret av Kelsi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser på MJ, så blir du ikke akkuratt trygg på at han holdt fingra borte fra fatet. Se på ansiktsgemikken og måten han var på rundt barna. Han var jo som en unge selv, og det ville ikke forundret meg om han fikk seksuelle følelser for barn. Det er bare litt for rart alt sammen til at jeg tror han er uskyldig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"A half truth is even more dangerous than a lie. A lie, you can detect at some stage, but half a truth is sure to mislead you for long." Anurag Shourie

Det er dette som er så skremmende med Leaving Neverland. Man tar utgangspunkt i hvordan MJ faktisk var, og bygger opp tilliten til seerne gjennom dette. Deretter benyttes manipulasjon, halv-sannheter og historiefortelling for å bearbeide seernes inntrykk; slik at sannheten flettes sammen med løgnene, og alt til slutt oppfattes som sannhet. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kelsi said:

"A half truth is even more dangerous than a lie. A lie, you can detect at some stage, but half a truth is sure to mislead you for long." Anurag Shourie

Det er dette som er så skremmende med Leaving Neverland. Man tar utgangspunkt i hvordan MJ faktisk var, og bygger opp tilliten til seerne gjennom dette. Deretter benyttes manipulasjon, halv-sannheter og historiefortelling for å bearbeide seernes inntrykk; slik at sannheten flettes sammen med løgnene, og alt til slutt oppfattes som sannhet. 

 

Jeg oppfattet at dokumentaren ville stille spørsmål med måten MJ var på og få frem historien til disse guttene. Det var helt tydelige faresignaler ved måten han omgikk små gutter hele dagene og hver dag på. Han var også en som følte seg alene, og ville ha selskap av små gutter. Flere faresignal. 

Hvis dette for deg ser ut som på noe som helst måte er normalt, så lykke til. Håper du aldri får barn, for da er det bare tilfeldig om barnet ditt blir etterlatt til en slik person.

Endret av Martin13
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som jeg tidligere har skrevet, er det noe ved dokumentaren som gjør meg litt skeptisk. Det jeg tror det kan dreie seg om, er at Robson og Safechuck overselger sannheten. Det er i alle fall en mulighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Justsaying said:

 

Dette er jo bare tull som mange av disse såkalte "avslørte løgnene" er. Det er bare flisespikkeri om hvordan de uttaler seg. Man kan helt fint være utsatt for seksuell overgrep men likevel ha lite viten om temaet, eller om hvordan det spiller seg ut i voksen alder. Det viser jo hele dokumentaren for guds skyld...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...