AnonymBruker Skrevet 5. mars 2019 #41 Del Skrevet 5. mars 2019 5 timer siden, tdm900 skrev: Den tida jeg bodde i Oslo, var det ikke motorstøy som var problemet, men dekkstøy, og den hørtes konstant når man satt ute om sommeren! Og ikke prøv å innbille oss med at det er noe mer støysvakt nå, som biltrafikken har økt etter at godene for batteribil kom på banen! Og det er dessuten ikke 200.000 batteribiler i Oslo, de er faktisk spredd utover det ganske land, og da er det Hordaland som er på å dra opp antallet! Forskjellen i støy fra en elbil og en fossilbil er som natt og dag. Spesielt i bygater der det er mye gass og brems, rusing av motoren når kløner prøver å parkere osv. Dessuten har trafikken i Oslo gått ned (Nedgangen i fossilbiler har vært større en antallet nye elbiler) Anonymkode: 7776b...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 6. mars 2019 #42 Del Skrevet 6. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Elbil batterier er neppe særlig miljøvennlige å lage eller når de kasseres. Er ikke batterier vårt verste miljøavfall?? Anonymkode: ab695...de4 Batterier? Nei. Gamle NiCd-batterier ja, men de brukes jo ikke lengre. Blybatterier inneholder mye skadelig tungmetall og syre, men de har en resirkuleringsgrad på >95%. Lithium-batterier er karakterisert som "landfill-safe" av EPA i USA, de er altså så lite skadelige at de kan kastes rett på dynga. Det skjer selvsagt ikke, det er stor etterspørsel etter brukte elbilbatterier (Alternativ Energi i Grimstad som bygger hyttebatterier fra brukte elbilbatterier har lange ventelister pga. at de ikke får inn nok batterier). Når de er utslitt vil de gå til resirkulering da de inneholder en del verdifulle mineraler (bl.a kobber). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 6. mars 2019 #43 Del Skrevet 6. mars 2019 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bor i Oslo sentrum og har ikke sett noe til dette området biler ikke lenger får lov til å kjøre, hvor ligger det? Anonymkode: 7776b...8d4 Disse miljøgærningene har jo snakka mye om å stenge sentrum. Det er vel derfor politikerne har fått laget seg en laaang tunnel for likevel å kunne kjøre (eller er det kun fluktrute når folk har fått nok og kommer og skal ta dem?).https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/slik-stenges-oslo-sentrum-for-biltrafikk/3423495532.html Tidsbestemt kjøreforbud, som riktignok ingen bryr seg omhttps://www.aftenposten.no/osloby/i/aJwd5/Denne-Oslo-gaten-er-stengt-i-rushtiden_-men-det-er-det-ingen-som-bryr-seg-om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 6. mars 2019 #44 Del Skrevet 6. mars 2019 1 time siden, slask skrev: Disse miljøgærningene har jo snakka mye om å stenge sentrum. Poenget var vel at det ikke har skjedd ennå, så bedre luftkvalitet i sentrum kan ikke tilskrives mindre trafikk. Det må ha andre årsaker. Elbiler er nok ikke hele årsaken, forbudet mot oljefyring samt landstrømanlegg til danskebåten hjelper nok også godt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #45 Del Skrevet 6. mars 2019 5 timer siden, -jk- skrev: Poenget var vel at det ikke har skjedd ennå, så bedre luftkvalitet i sentrum kan ikke tilskrives mindre trafikk. Det må ha andre årsaker. Elbiler er nok ikke hele årsaken, forbudet mot oljefyring samt landstrømanlegg til danskebåten hjelper nok også godt til. har dere ikke sett at mange av sentrumgatene er tømt for parkeringsplasser og blir enveiskjørte. så vanskelige har de nå blitt for fossilbilene (når man medtar også de nye varslede rushtidsbommene) at bedrifter som før kjørte diesel har begynt å elsykle til sine kunder eller bruke elvarebil:-) Dette er dramatisk utvikling og har bare skjedd de siste 2-3 årene. Dersom ikke har fått med dere dette har ikke vært mye i sentrumsområdene.. Anonymkode: 5e75d...456 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #46 Del Skrevet 6. mars 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: har dere ikke sett at mange av sentrumgatene er tømt for parkeringsplasser og blir enveiskjørte. så vanskelige har de nå blitt for fossilbilene (når man medtar også de nye varslede rushtidsbommene) at bedrifter som før kjørte diesel har begynt å elsykle til sine kunder eller bruke elvarebil:-) Dette er dramatisk utvikling og har bare skjedd de siste 2-3 årene. Dersom ikke har fått med dere dette har ikke vært mye i sentrumsområdene.. Anonymkode: 5e75d...456 Ja. Byrådet har innført flere tiltak for å redusere trafikken i sentrum. Det er bygget sykkelstier, flere bysykler, parkeringsavgiften er økt, noen gater har blitt enveiskjørt og noen parkeringsplasser er fjernet. Tiltakene er egentlig ikke spesielt dramatiske, det har om noe blitt lettere å finne parkering i sentrum men gratis eller kraftig underpriset parkering har det blitt mindre av. Antall biler har nok gått litt ned og antall fotgjengere og syklister har økt, men den største forskjellen er fraværet av biler som kjører rundt-og-rundt på evig leting etter gratis parkering. Jeg synes utviklingen er veldig fin, mer folk og mindre biler i sentrum gjør det til et mye hyggeligere sted å oppholde seg. Anonymkode: 7776b...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå