Gå til innhold

når el bil politikken snur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 1.3.2019 den 16.14, AnonymBruker skrev:

snakk om å sove i timen. Her blir befolkningen lurt trill rundt.

Anonymkode: 537b0...0ed

Hvem blir lurt? Det er da ingen hemmelighet at det kommer avgifter, bompenger osv på elbiler. Man må være rimelig blåst for å ikke ha fått med seg eller forstått det. Avgiftsfritak er feks godkjent av ESA kun for en gitt periode. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da Danmark innførte registreringsavgift på elbiler, ble det visst ikke så veldig populært lenger.

Anonymkode: 4c5b0...ccf

Nei, når elbiler blir langt dyrere å kjøpe enn fossilbiler samtidig som strømmen er så dyr at de heller ikke er noe særlig rimeligere i drift (rundt 3x så dyr strøm i Danmark som i Norge) sier det seg vel selv at salget blir lavt. Danmark har jo også Europas mest håpløse bilavgifter, kun basert på innkjøpspris. Det har resultert i at topplisten i Danmark er dominert av kjipe småbiler som Kia Picanto, mens familier med behov for mer plass må kjøre gamle biler med dårlig kollisjonssikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva betyr registreringsavgift? 

Anonymkode: 537b0...0ed

Avgift på registrering av nye biler. I Norge er den i hovedsak basert på utslipp (CO2) og vekt, tidligere var den basert på slagvolum og motoreffekt. I Danmark er den kun basert på importpris på kaia (de legger på 180% avgift). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2019 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Det er nå det blir spennende å se hvor solid grunn el bil politikken har slått an. Her har politikere stått i solas glans og fått fremhevet sine miljø politikk, og vil ha flere på laget. Nå vil el bil lading endelig begynne å betale for å lade bilen, samt el biler skal betale bomstasjon, og kommer på lik linje med bensin biler og diesel biler. Hvem vinner? var politikken korrekt? eller kommer det å bli like kostbart å eie el bil som diesel bil og bensin bil om litt. Politikere har gitt el bil mange fordeler, er det på tide at bensin og diesel bil forbrukere vil få fordeler og en stor takk?

Anonymkode: 537b0...0ed

Den naturlige utviklingen nå vil jo være å skru opp avgiften for bensin og dieselbiler ettersom det ikke er behov for dem lenger

Anonymkode: 7776b...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, -jk- skrev:

Avgift på registrering av nye biler. I Norge er den i hovedsak basert på utslipp (CO2) og vekt, tidligere var den basert på slagvolum og motoreffekt. I Danmark er den kun basert på importpris på kaia (de legger på 180% avgift). 

takk for konstruktiv svar og debattering. 

Hvis vi får 1.000.000 el biler rundt omkring i Norge, hva med vannmagasinene? ender det med at vi må kjøpe strøm fra Danmark, og norges befolkning må betale blod pris på importering av strøm(om vi ikke allerede gjør det)

Anonymkode: 537b0...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for konstruktiv svar og debattering. 

Hvis vi får 1.000.000 el biler rundt omkring i Norge, hva med vannmagasinene? ender det med at vi må kjøpe strøm fra Danmark, og norges befolkning må betale blod pris på importering av strøm(om vi ikke allerede gjør det)

Anonymkode: 537b0...0ed

Hvis alle norske personbiler gikk på strøm ville det kreve ca. 7TWh årlig (regnet ut fra total kjørelengde, tall fra SSB). Det gir en økning i strømforbruket på ca. 5%. 

Norge har i snitt en overproduksjon (som da går til eksport) på over 7TWh årlig. Så selv med dagens produksjonsvolum vil vi ha nok strøm til dette. Men det er jo planlagt en stor økning, bare ny planlagt vindkraft alene vil overstige 7TWh årlig. I tillegg kommer solkraft, mikrokraftverk i elver/bekker og økt produksjon fra fornyelse av eksisterende vannkraft. Så fremover kommer nok kraftoverskuddet vårt til å øke en god del mer enn økningen i forbruk fra elbiler, elbusser og elektriske ferger. 

Elbiler bruker egentlig ganske lite energi. Vi har to elbiler som kjøres ca. 35.000km til sammen og solcelleanlegg på taket på huset. Produksjonen fra solcelleanlegget er ca. 50% høyere enn totalforbruket til de to elbilene.

Endret av -jk-
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elbil-eierne bør takkes (av svindlerne) fordi de lar seg fordumme til kun å se billig - billig - billig, helt til nok tullinger har latt seg lure inn på idiotien, sånn at prisene kan skrus opp, både på strøm og avgifter.

De få som virkelig går for elbil pga miljøvennlighet har også latt seg grundig lure.
Er vindmølleparker miljøvennlige? (hahaha, nei).
Er elbil-batteri-kretsløpet (naturressurser - forurensing - gjenbruk...) miljøvennlig (hahaha, nei - overhode ikke).
Som vanlig er det en velregissert svindel som ikke er pottetett, og heldigvis finnes oppegående hoder som forsøker å si fra, men de blir naturligvis holdt mest mulig unna mediedebatter...

Strøm kunne kostet next to nothing og likevel være samfunnsmessig storgevinst, men neida, det skal flås ut avgifter og overpris sånn at bakmennene kan høste profitten sin ut bakveien.
Så klart skal bukken ha både havresekken og fortjenesten på sekk og havre.

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk for konstruktiv svar og debattering. 

Hvis vi får 1.000.000 el biler rundt omkring i Norge, hva med vannmagasinene? ender det med at vi må kjøpe strøm fra Danmark, og norges befolkning må betale blod pris på importering av strøm(om vi ikke allerede gjør det)

Anonymkode: 537b0...0ed

Hvis alle kjører elbiler så vil det totale energiforbruket til bilkjøring bli redusert med ca. 75%. Siden strøm brukes til å produsere olje så er elbilkjøringen dekket av mindre oljeproduksjon. Det lille merforbruket kan dekkes med et par vindmøller og noen solceller. Så svaret er nei. 

Anonymkode: 5e75d...456

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke elbiler er et problem i seg selv, men det at man ikke" bruker opp"de bilene man har fra før av synes jeg er en uting. Koster klimaet en god del å produsere nye biler. Både som går på drivstoff og elektrisk. Elektriske biler krever forsåvidt også flere metall som er kjempeskadelige å utvinne. Når det gjelder om hva jeg syns om at elbilister skal betale penger for strømmen så syns jeg det er rett og rimelig. Syns det er for dumt når en teslaeier kan slippe billig unna mot folk som ikke har like god råd.  De andre elbilene kunne slippi..😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, stenalina skrev:

Jeg syns ikke elbiler er et problem i seg selv, men det at man ikke" bruker opp"de bilene man har fra før av synes jeg er en uting. Koster klimaet en god del å produsere nye biler. Både som går på drivstoff og elektrisk. Elektriske biler krever forsåvidt også flere metall som er kjempeskadelige å utvinne. Når det gjelder om hva jeg syns om at elbilister skal betale penger for strømmen så syns jeg det er rett og rimelig. Syns det er for dumt når en teslaeier kan slippe billig unna mot folk som ikke har like god råd.  De andre elbilene kunne slippi..😋

Utslippene til en bil gjennom hele livssyklusen kommer i all hovedsak fra bruken, det er bare en ganske liten del som kommer fra produksjonen. En Golf har typisk CO2-utslipp på ca. 7 tonn under produksjon. Forbrenning av 1 liter diesel bidrar til et utslipp på ca. 3kg. Dvs. 2333 liter diesel slipper ut like mye som produksjonen av bilen. Om bilen bruker 0,55l/mil i årssnitt gir det en kjørelengde på 42.000km. Dvs. at etter 42.000km har drivstoffet bidratt til like mye CO2-utslipp som produksjonen. Kjøres bilen 210.000km før skroting har bruken bidratt til 5x så mye som produksjonen. 

Det er derfor en fordel å få skrotet alle gamle biler med høyt forbruk (og dårlig sikkerhet) så fort som mulig, og få erstattet de med nyere biler med mye lavere forbruk. 

Hvilke metaller i elbiler er "kjempeskadelige" å utvinne? Jeg kjenner ikke til noen av betydning. Og nesten alt resirkuleres. 

Forøvrig er det slik at jo større og dyrere elbilen er, jo større er uslippskuttene. Om noen bytter ut en Polo 1,2TDI som kjøres 12.000km i året med en VW e-UP så monner ikke det veldig mye. Om naboen derimot bytter ut sin BMW X5 3.0TDI som kjøres 35.000km i året med en Tesla Model X så er utslippskuttet ganske formidabelt i forhold. Det er selvsagt det største og mest forurensende bilene det er viktigst å få byttet ut fortest mulig. Da er det dumt å premiere kun de små bybilene som har kort kjørelengde og ikke kan brukes som familiebiler.

Elbilpolitikken var aldri ment som fordelingspolitikk. Til det har vi andre virkemidler, som f.eks skattesystemet. 

Endret av -jk-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, -jk- skrev:

Utslippene til en bil gjennom hele livssyklusen kommer i all hovedsak fra bruken, det er bare en ganske liten del som kommer fra produksjonen. En Golf har typisk CO2-utslipp på ca. 7 tonn under produksjon. Forbrenning av 1 liter diesel bidrar til et utslipp på ca. 3kg. Dvs. 2333 liter diesel slipper ut like mye som produksjonen av bilen. Om bilen bruker 0,55l/mil i årssnitt gir det en kjørelengde på 42.000km. Dvs. at etter 42.000km har drivstoffet bidratt til like mye CO2-utslipp som produksjonen. Kjøres bilen 210.000km før skroting har bruken bidratt til 5x så mye som produksjonen. 

Det er derfor en fordel å få skrotet alle gamle biler med høyt forbruk (og dårlig sikkerhet) så fort som mulig, og få erstattet de med nyere biler med mye lavere forbruk. 

Hvilke metaller i elbiler er "kjempeskadelige" å utvinne? Jeg kjenner ikke til noen av betydning. Og nesten alt resirkuleres. 

Forøvrig er det slik at jo større og dyrere elbilen er, jo større er uslippskuttene. Om noen bytter ut en Polo 1,2TDI som kjøres 12.000km i året med en VW e-UP så monner ikke det veldig mye. Om naboen derimot bytter ut sin BMW X5 3.0TDI som kjøres 35.000km i året med en Tesla Model X så er utslippskuttet ganske formidabelt i forhold. Det er selvsagt det største og mest forurensende bilene det er viktigst å få byttet ut fortest mulig. Da er det dumt å premiere kun de små bybilene som har kort kjørelengde og ikke kan brukes som familiebiler...

Jeg har dessverre dyskalkuli så disse tallene dine går meg hus forbi. Det er blant annet et sted ganske nærme grensa til Russland på russisk side som utvinner metall til elbiler og det forurenser noe innmari mye. Jeg kan dessverre ikke svare på tallene dine. Det sier seg selv at å bytte ut og produsere så mange biler at alle bilene som er nå byttes ut forurenser mye i produksjon. Er alt fra frakt til ressurser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis alle kjører elbiler så vil det totale energiforbruket til bilkjøring bli redusert med ca. 75%. Siden strøm brukes til å produsere olje så er elbilkjøringen dekket av mindre oljeproduksjon. Det lille merforbruket kan dekkes med et par vindmøller og noen solceller. Så svaret er nei. 

Anonymkode: 5e75d...456

Vindmøller kan ikke være lønnsomme, så den svindelen kan du glemme.
Entreprenører og utbyggere vil naturligvis fråtse i subsidie-pengene som staten rapper fra folket, men lønnsomt blir det aldri.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har merket hvor fantastisk god sikt vi har fått i den norske luften? hvor deilig det er å trekke dype drag med oksygen, i forholdt til den tykke smørja vi pustet inn før? Nei? ikke jeg heller.

Elbiler kan godt være framtiden, det kan godt være den er bra for miljøet, men den miljøpolitikken vi har i Norge er fullstendig overdreven og meningsløs i global sammenheng. Alt vi sitter igjen med er enda dyrere og mer komplisert hverdag, mens politikerne får enda mer penger mellom hendene, og skryt internasjonalt. Offisielt i hvert fall. I realiteten ler nok de flest av oss, også på dette området. De eneste som ikke ler er norske skattebetalere, som trakasseres og plages daglig. Samtidig med at vi får tutet ørene fulle av hvor flinke vi er, i Norge. Snakk om mager og kostbar trøst. 

Anonymkode: b914b...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har merket hvor fantastisk god sikt vi har fått i den norske luften? hvor deilig det er å trekke dype drag med oksygen, i forholdt til den tykke smørja vi pustet inn før?

Anonymkode: b914b...d7e

Ja, i Oslo har luftkvaliteten blitt dramatisk bedre på bare noen få år. Støyen er også kraftig redusert. 

Anonymkode: 7776b...8d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, i Oslo har luftkvaliteten blitt dramatisk bedre på bare noen få år. Støyen er også kraftig redusert. 

Anonymkode: 7776b...8d4

Du mener der hvor bilene ikke lenger får lov å kjøre?
I Oslo sentrum?

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, slask skrev:

Du mener der hvor bilene ikke lenger får lov å kjøre?
I Oslo sentrum?

Jeg bor i Oslo sentrum og har ikke sett noe til dette området biler ikke lenger får lov til å kjøre, hvor ligger det? 

Anonymkode: 7776b...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i Oslo har luftkvaliteten blitt dramatisk bedre på bare noen få år. Støyen er også kraftig redusert. 

Anonymkode: 7776b...8d4

Den tida jeg bodde i Oslo, var det ikke motorstøy som var problemet, men dekkstøy, og den hørtes konstant når man satt ute om sommeren! Og ikke prøv å innbille oss med at det er noe mer støysvakt nå, som biltrafikken har økt etter at godene for batteribil kom på banen! Og det er dessuten ikke 200.000 batteribiler i Oslo, de er faktisk spredd utover det ganske land, og da er det Hordaland som er på å dra opp antallet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2019 den 15.09, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har merket hvor fantastisk god sikt vi har fått i den norske luften? hvor deilig det er å trekke dype drag med oksygen, i forholdt til den tykke smørja vi pustet inn før? Nei? ikke jeg heller.

Anonymkode: b914b...d7e

skjerp deg, vi har målestasjoner i de største byene og de lyver ikke, luftkvaliteten er dramatisk forbedret etter at folk fikk elbiler

Anonymkode: 5e75d...456

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2019 den 13.33, stenalina skrev:

Jeg syns ikke elbiler er et problem i seg selv, men det at man ikke" bruker opp"de bilene man har fra før av synes jeg er en uting.

Her forutsetter du at de som bytter ut fossilbilen sin med elbil leverer den gamle til hogging. Det er ikke realistisk.

På 4.3.2019 den 13.33, stenalina skrev:

Elektriske biler krever forsåvidt også flere metall som er kjempeskadelige å utvinne. 

All utvinning av ressurser vil skade miljøet i større eller mindre grad. Men det blir uredelig å ta med utvinning av f.eks litium om man ikke også lister opp utvinning av olje fra tjæresand f.eks.

På 4.3.2019 den 13.33, stenalina skrev:

Når det gjelder om hva jeg syns om at elbilister skal betale penger for strømmen så syns jeg det er rett og rimelig. Syns det er for dumt når en teslaeier kan slippe billig unna mot folk som ikke har like god råd.  De andre elbilene kunne slippi..😋

Det er en vanlig misforståelse at Tesla-eiere slipper å betale for strømmen. Når de kjøpte bilen var strøm inkludert i prisen. Tenk på mobiltelefoner man kjøper til 1kr. Koster de egentlig en krone? 

Oppsummert: ALLE elbil-eiere betaler, men strømmen er rimelig. Det er en av tingene som gjør et elbil-hold så gunstig.

Anonymkode: 722f4...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil batterier er neppe særlig miljøvennlige å lage eller når de kasseres. Er ikke batterier vårt verste miljøavfall??

Anonymkode: ab695...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...