Gå til innhold

Konfirmant får sannsynligvis ikke konfirmeres fordi hun sliter med angst.


Miss-T

Anbefalte innlegg

4 timer siden, O.G. skrev:

Jeg synes ikk det er noe urettferdig at hun ikke får konfirmere seg. De andre ungene må jo stille opp, hvis ikke får de ikke konfirmere seg.

det stemmer ikke. Det er helt vanlig å lage tilpasset opplegg hvis noen ikke kan delta.

Anonymkode: 0186d...e41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, O.G. said:

Jeg synes ikk det er noe urettferdig at hun ikke får konfirmere seg. De andre ungene må jo stille opp, hvis ikke får de ikke konfirmere seg.

Om noen tror på gud, så mener du at de må stille opp på menneskeskapte ritualer? Om hun er sterkt kristen, men redd, hva da?

Anonymkode: 421d5...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2019 den 0.43, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke konfirmeres hvis hun ikke deltar på et minimum av gudstjenester, undervisning osv. Sier seg selv at man ikke kan få hjemmeundervisning med egen gudstjeneste. (?) Eller hva skal presten egentlig gjøre? 

Kan ikke noen bli med henne? 

Anonymkode: c2655...8f6

Kan ikke presten komme hjem til henne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjømannskirka har et opplegg som heter «nettkonfirmant». Kanskje dette kunne vært aktuelt?

Anonymkode: 9f4de...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om noen tror på gud, så mener du at de må stille opp på menneskeskapte ritualer? Om hun er sterkt kristen, men redd, hva da?

Anonymkode: 421d5...c45

Da får hun sette sin lit til at Gud gir henne styrke til å komme seg gjennom konfirmasjonsundervisningen og ritualet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner et svar på hvordan hun får gjennomført skolen? 

Anonymkode: 19079...942

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.3.2019 den 11.59, AnonymBruker skrev:

Jeg savner et svar på hvordan hun får gjennomført skolen? 

Anonymkode: 19079...942

Finnes mange måter å tilrettelegge på 

Eget rom feks 

Anonymkode: 61613...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2019 den 15.08, AnonymBruker skrev:

Man får ikke vitnemål om en ikke møter til undervisning i skolen. Hvorfor i alle dager skal hun konfirmeres? Tror du prester har uendelig med tid til privatundervisning? 

Anonymkode: 39b2b...cdf

Vel det finnes mange måter å gjennomføre skolen på og hvor det tilpasses 

Anonymkode: 61613...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mennesker med null empati her inne, skremmende i grunn

Anonymkode: 61613...334

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jo la seg ordne, men første bud er å ta kontakt med presten og gjøre han oppmerksom på utfordringene hun har, vis menigheten ikke kan fikse dette, så er tydeligvis ikke denne menigheten noe for henne, så oppsøk kirkens bymisjon nær sagt, eller andre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2019 den 14.32, AnonymBruker skrev:

Absolutt. Det er stadig flere som sliter med angst, og det er regelrett trist å se at foreldrene jobber aktivt for at hele verden skal tilrettelegges og man ikke skal måtte gjøre noe som er litt skummelt. 

Jeg er klar over det, og jeg jobber med barn og unge. Min erfaring er at det er viktig å hjelpe disse ungene til å face frykten sin, for å ufarliggjøre det hele. I sitt eget tempo og med trygge rammer selvfølgelig, men like fullt, jobbe mot å få det til. For det som ofte skjer er at de oppdager at alt de så for seg i forkant faktisk ikke skjedde, og de får en realitetsorientering. 

Jeg jobber som sagt med barn og unge, og trenden er soleklar, vi får stadig flere barn som sliter med angst. Mønsteret jeg ser i min jobb er også klart, de som har foreldre som stiller krav til barnet og som lar oss være med å lirke, pushe og heie, har langt bedre utvikling enn de som har foreldre som går rett på at alt rundt barnet må tilpasses og tilrettelegges, slik at barnet skal slippe å forholde seg til det. 

 

Anonymkode: 5050f...253

Jeg tenker nå at dette er en del av tilrettelegging. Tilrettelegging ikke det samme som å slippe å forholde seg til krav som stilles, men heller å tilrettelegge for situasjonen man befinner seg i slik at man likevel kommer seg gjennom det. 

Anonymkode: 5d424...578

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye mennesker med null empati her inne, skremmende i grunn

Anonymkode: 61613...334

Da får du komme med et godt råd da.

Anonymkode: a7f18...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2019 den 0.43, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke konfirmeres hvis hun ikke deltar på et minimum av gudstjenester, undervisning osv. Sier seg selv at man ikke kan få hjemmeundervisning med egen gudstjeneste. (?) Eller hva skal presten egentlig gjøre? 

Kan ikke noen bli med henne? 

Anonymkode: c2655...8f6

Hvorfor blir da multifunksjonshemmede uten språk konfirmert? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en merkelig sak å ikke konfirmere noen pga psykiske plager. Om man er multifunksjonshemmet uten språk og med minimal bevissthet så kan man bli konfirmert. En kan gifte seg med prest og døpes andre steder enn kirken. Er konfirmasjon den eneste tradisjonen hvor du MÅ være i kirken? Hva med en tenåring med leukemi som ønsker å bli konfirmert, er det da utelukket fordi hn ikke kan møte i kirken?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjon er en høyst frivillig greie, og for å kunne gjennomføre må man gjennomføre noen plikter, som å delta på undervisning og være til stede under et visst antall gudstjenester. Vil/kan man ikke det, blir det ingen konfirmasjon.

Det hadde fort stilt seg noe annerledes dersom tenåringen og dennes familie var svært aktive i menigheten. For da gir familien mye til menigheten i form av engasjement og dugnadsarbeid, og da vil for menigheten gi tilbake ved å tilpasse undervisningen og evt egen konfirmasjonsseremoni i vanlig kontortid uten andre enn prest og tenåringens foreldre, søsken og fadre tilstede. Å forvente at menigheten skal tilrettelegge for en familie som ikke deltar i menighetens arbeid er storforlangende og frekt.

Anonymkode: 68ce6...706

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2019 den 1.31, Miss-T skrev:

Jeg føler ikke noe skam! Jenta vil konfirmeres men trenger tilpasset undervisning og tilpasset sermoni, noe det ikke ser ut til at de villj gi henne. Kirken er for alle og Gud og Jesus sender ingen bort,de tar i mot og hjelper alle. Jeg mener bare at kirkene og prestene bør følge det eksemplet også.

Hadde hun vært katolikk, hadde dette vært et argument, da ferming (konfirmasjon) er et sakrament. Det er det imidlertid ikke i den norske kirke, ergo er ikke konfirmasjon noe som gjør henne mer troende eller noe hun trenger for å komme til himmelen.

Anonymkode: 68ce6...706

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konfirmasjon er en høyst frivillig greie, og for å kunne gjennomføre må man gjennomføre noen plikter, som å delta på undervisning og være til stede under et visst antall gudstjenester. Vil/kan man ikke det, blir det ingen konfirmasjon.

Det hadde fort stilt seg noe annerledes dersom tenåringen og dennes familie var svært aktive i menigheten. For da gir familien mye til menigheten i form av engasjement og dugnadsarbeid, og da vil for menigheten gi tilbake ved å tilpasse undervisningen og evt egen konfirmasjonsseremoni i vanlig kontortid uten andre enn prest og tenåringens foreldre, søsken og fadre tilstede. Å forvente at menigheten skal tilrettelegge for en familie som ikke deltar i menighetens arbeid er storforlangende og frekt.

Anonymkode: 68ce6...706

Utviklingshemmede som ikke har språk blir også konfirmert så dette med plikter henger ikke på greip for meg

Anonymkode: f8130...faa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Konfirmasjon er en høyst frivillig greie, og for å kunne gjennomføre må man gjennomføre noen plikter, som å delta på undervisning og være til stede under et visst antall gudstjenester. Vil/kan man ikke det, blir det ingen konfirmasjon.

Det hadde fort stilt seg noe annerledes dersom tenåringen og dennes familie var svært aktive i menigheten. For da gir familien mye til menigheten i form av engasjement og dugnadsarbeid, og da vil for menigheten gi tilbake ved å tilpasse undervisningen og evt egen konfirmasjonsseremoni i vanlig kontortid uten andre enn prest og tenåringens foreldre, søsken og fadre tilstede. Å forvente at menigheten skal tilrettelegge for en familie som ikke deltar i menighetens arbeid er storforlangende og frekt.

Anonymkode: 68ce6...706

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/16/2019 at 2:57 PM, Pipaluk said:

Hvorfor blir da multifunksjonshemmede uten språk konfirmert? 

"La de små barn komme til Meg, og hindre dem ikke, for Guds rike hører slike til."

Anonymkode: 6a38c...823

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten gjør en feil her. Konfirmanten har faktisk krav på tilrettelagt undervisning:

https://kirken.no/nn-NO/konfirmasjon/tilrettelagt-konfirmasjonstid/

Dette er faktisk forankret i formålsparagrafen til kirkas trosopplæring hvor det stadfestes at dette er for alle døpte, uansett funksjonsnivå.

PS, forutsetter at dette gjelder en konfirmant i Den norske kirke.

Endret av ashera
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...