Gå til innhold

71 år gammel kvinne dømt for hets, kalte samfunnsdebattant for en 'korrupt kakerlakk'


NordicViking

Anbefalte innlegg

5 timer siden, TWimo skrev:

Nå synes jeg vi skal la gamle damer få være i fred.

Tror vi må ta innover oss at det ikke er alle i den utgående generasjon som i like stor grad er i stand til omstilling fra det samfunnet og de holdningene som var normalen i deres oppvekst og voksenliv. 

Jeg sier ikke at hun ikke gjør noe galt, men alder, kultur og personlig evne til omstilling må tas med i betraktningen. Hadde det vært en femtiåring hadde saken stilt seg helt annerledes.

Mange av de eldre i dag har ikke greid å henge med og fornye tankegodset sitt, men la oss nå ikke fengsle og bøtelegge de for det....de får heller være beviset på at vi endrer oss i retning av å bli mere åpne og inkluderende.

 

Jeg synes ikke 71  år er gammelt nok til at alderen er noen unnskyldning. 

Hun tråkket over en strek, slik alle gjør i vanlige sosiale sammenhenger, men på Facebook går det ikke, for da blir jo skjellsordene dokumentert. Hun som ble skjelt ut , er hun burkadame? Det i seg selv er ekstremt provoserende, så jeg skjønner at gamlemor tippet over. Allikevel. Det er ikke lovlig å tippe over. At hun ble bøtelagt er vel en naturlig konsekvens og riktig ifølge loven, men betinget fengsel er for mye. Jeg vet at hun ikke skal sone nå, men slenger hun med tastaturet en gang til så blir det fengsel, og det er etter min mening misbruk av fengselsvesen og statsbudsjett. Det må holde med bøter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal ikke lønne seg å være hatefull sier Sumaya... Helt enig i det, men jeg har inntrykk av at hun selv er ganske hatefull mot i hvert fall deler av det norske samfunnet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2019 den 21.06, Horten Market skrev:

Uttalelsen til kvinnen må da ses i sammenheng med det hun svarer på. Kjenner dere til dette?

– Fuc*k Listhaug, hylte Ali til full jubel i salen. Fuck diplomatisk debatt. Fuck the police.

Sumaya Ali er en fremmedkulturell kvinne som hetser sitt nye hjemland på det groveste.

Nettopp det jeg skulle skrive. Hun har hetset og hetset andre uten at det har fått konsekvenser for henne, men nå er hun plutselig krenket? Jeg har ikke sansen for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Nettopp det jeg skulle skrive. Hun har hetset og hetset andre uten at det har fått konsekvenser for henne, men nå er hun plutselig krenket? Jeg har ikke sansen for det.

Jeg har heller ikke sansen for det. Er ikke måte på hvor fæl denne rettssaken har vært for henne og hvor stor påkjenning det har vært. 

Jeg har vært i retten for en langt mer alvorlig ting enn å bli kalt noe stygt av en fremmed på Facebook. Ikke at jeg synes utsagnet til denne kvinnen var greit, men det får da være måte på å fremstille seg som offer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er Sumaya en ung muslimsk kvinne som fungerer som en norsk samfunnskritiker? Tar jeg feil når jeg får inntrykk av at hun kanskje ikke liker oss nordmenn/vestlige/kristne noe særlig? Kjenner at jeg begynner å sympatisere en anelse med den 71-årige kvinnen nå, fikk litt avsmak av dette diktet. https://www.facebook.com/watch/?v=1918427838231439

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sol70 skrev:

Er Sumaya en ung muslimsk kvinne som fungerer som en norsk samfunnskritiker? Tar jeg feil når jeg får inntrykk av at hun kanskje ikke liker oss nordmenn/vestlige/kristne noe særlig? Kjenner at jeg begynner å sympatisere en anelse med den 71-årige kvinnen nå, fikk litt avsmak av dette diktet. https://www.facebook.com/watch/?v=1918427838231439

Hun er i hvert fall god på å kritisere det norske samfunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/27/2019 at 11:49 AM, Klossmajor said:

Husker det utspillet der, ja. Jeg synes både den 71 år gamle kvinnen og Sumaya Ali fortjener en form for irettesettelse som respons for sine hatske utspill. Begge utspillene er under beltestedet.

Dette er da virkelig ikke noe rettsystemet skal blandes inn i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2019 den 21.16, Horten Market skrev:

Jeg synes dette ligger godt innenfor ytringsfrihetens rammer. Uttalelsen er helt åpenbart ikke rasistisk motivert (i egentlig forstand av ordet), men formulert i sinne og ment som utskjelling. De fleste har sagt ting til sine nærmeste kjære og nære i sinne som alle heldigvis skjønner ikke er bokstavelig ment. Samfunnet beveger seg i en veldig farlig retning når bokstavtolkning legges til grunn, uten å se hen til hva som faktisk var ment.

Hvis noen kjefter og smeller "jæ*la same!", så er ikke dette rettet mot den samiske befolkning, men spesifikt mot noe denne individuelle samen har gjort. Etnisk opphav er helt irrelevant. Hvis personen var sørlending, ville det blitt brukt i utskjellingen. I slike tilfeller er det som kan tolkes rasistisk, slett ikke rasistisk motivert.

Som samisk og bare snakker for meg selv kan jeg si at jeg ikke synes det er spesielt greit at folk smeller "jævla same" etter andre, og det kan gjøre vondt. Etnisk opphav er ikke irrelevant. Syns det er historieløst å påstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 27.2.2019 den 12.09, Salvie skrev:

Ærlig talt, politiet mangler ressurser og burde heller fengslet voldtektsmenn og overgripere istedenfor gamle damer på 71 år som kommer med dumme uttalelser på Facebook.

Dette!!! 

Å si fuck the police, og fuck Listhaug (eller annen politiker) er vel ikke stort annerledes enn å kalle noen en svart kakerlakk. Begge slenger drit. Etter mitt syn bør Ali forvente tilsvarende ordbruk som hun selv velger å bruke uten å bli hårsår. Å si fuck betyr jo å pule. Kanskje var det Listhaug som burde finne det krenkende å bli seksualisert ( og oppfordret til å bli pult ) på den måten. Og å si fuck politiet er å undergrave deres myndighet og å oppfordre til oppvigleri. Så Ali burde blitt bøtelagt selv. 

Denne gamle damen hadde neppe kallt hvem som helst innvandrer dette, men nettopp Ali fordi Ali selv var på dette barnslige og provoserende lave nivået av måter å uttrykke seg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre Norge er i ferd med å utvikle seg som i Sverige hvor etniske nordmenn som i tillegg ligger politisk til høyre har null beskyttelse, mens personer med muslimsk/afrikansk bakgrunn kan si nesten hva de vil.

 

Hva med journalisten som ba Sylvi å henge en løkke rundt halsen ? og alle de andre truslene hun har fått? Dette får ingen konsekvenser. Derimot når APs Hadia Tajik blir utsatt for hets havner det i retten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/mann-domt-for-trusler-mot-hadia-tajik/70660903

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.2.2019 den 21.06, Horten Market skrev:

Uttalelsen til kvinnen må da ses i sammenheng med det hun svarer på. Kjenner dere til dette?

– Fuc*k Listhaug, hylte Ali til full jubel i salen. Fuck diplomatisk debatt. Fuck the police.

Sumaya Ali er en fremmedkulturell kvinne som hetser sitt nye hjemland på det groveste.

Så da får denne Ali også samme straff som 72-åringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
1 minutt siden, loveli skrev:

Så da får denne Ali også samme straff som 72-åringen?

Ja, du kan drømme, er ikke det samme det vet du,😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Catalina Culès skrev:

Ja, du kan drømme, er ikke det samme det vet du,😉

Nei, det er visst ikke det... blir helt motløs når jeg ser hvordan rasisme tilsynelatende bare kan gå én vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at hun også er blitt kalt trygdepudding og hettemåke. Skal jeg tørre å le litt av det? Seriøst, jeg klarer ikke få noen sympati for henne, hun minner meg om enkelte mobbere fra skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
5 timer siden, loveli skrev:

Så da får denne Ali også samme straff som 72-åringen?

 

5 timer siden, Catalina Culès skrev:

Ja, du kan drømme, er ikke det samme det vet du,😉

Nei hun får ikke det, for ifølge dommen: "Retten hevder også at Sumaya Ali har krav på et særlig vern mot slike grovt krenkende ytringer." Fordi: "Hun er en offentlig kjent samfunnsdebattant og en viktig talsperson for en minoritetsgruppe i Norge. Med sin ytring bidrar tiltalte til å bygge opp en hatkultur mot både Sumaya Ali selv og hennes etniske gruppe, fastslås det i dommen."

Det er godt de skriver minoritetsgruppe i Norge da, for sånn egentlig så er hun jo ikke en minoritet. Men så klart, det er viktig at alle andre enn etniske nordmenn har et særlig vern i eget land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 70 år gamle kvinnen hevder utspillet hun er dømt for var en spontanreaksjon på at Sumaya Ali skal ha kalt Sylvi Listhaug for nazist i en lukket gruppe på Facebook. På sin side benekter Sumaya Ali for å ha skrevet noe sånt. Forsvareren til 70-åringen mener det har blitt dokumentert i retten at Sumaya Ali kalte Listhaug nazist på Facebook.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...