Gå til innhold

71 år gammel kvinne dømt for hets, kalte samfunnsdebattant for en 'korrupt kakerlakk'


NordicViking

Anbefalte innlegg

En 71 år gammel kvinne er dømt til betinget fengsel og bot for å ha kalt samfunnsdebattanten og forfatteren Sumaya Ali en 'korrupt kakerlakk' på Facebook. Det var i kommentarfeltet under et innlegg om Sumaya Ali at 71-åringen skrev "Fandens svarte avkom reis tilbake til Somalia og bli der din korrupte kakerlakk". Bergen tingrett mener utsagnet er grovt sjikanerende, og har dømt kvinnen til 24 dagers betinget fengsel og 10.000 kroner i bot. I tillegg må kvinnen betale 2000 kroner i sakskostnader.

Den dømte 71-åringen sier hun vil anke dommen til lagmannsretten. 

Sumaya Ali sier at det ikke skal lønne seg å være hatefull. Det skal svi, både i lommeboka og forhåpentligvis samvittigheten.

Selv om det er ytringsfrihet i Norge, så er det ikke fritt fram å uttale seg krenkende om personer eller grupperinger en misliker. Ytringsfriheten er begrenset av straffeloven § 185 som forbyr diskriminerende eller hatefulle ytringer. 71-åringens kommentar må vel kunne sies å være en slik hatefull ytring.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser at alderen er poengtert for å skape sympati, men for meg har det ikke den virkningen i det hele tatt.  Hun burde være gammel nok til å vite bedre. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttalelsen til kvinnen må da ses i sammenheng med det hun svarer på. Kjenner dere til dette?

– Fuc*k Listhaug, hylte Ali til full jubel i salen. Fuck diplomatisk debatt. Fuck the police.

Sumaya Ali er en fremmedkulturell kvinne som hetser sitt nye hjemland på det groveste.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna

Hmmm, hadde hun sagt dette til en hvit person, hadde ingen hevet et øyenbryn.

Men det betyr ikke at det var greit det hun sa, bare at rasisme og går andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette ligger godt innenfor ytringsfrihetens rammer. Uttalelsen er helt åpenbart ikke rasistisk motivert (i egentlig forstand av ordet), men formulert i sinne og ment som utskjelling. De fleste har sagt ting til sine nærmeste kjære og nære i sinne som alle heldigvis skjønner ikke er bokstavelig ment. Samfunnet beveger seg i en veldig farlig retning når bokstavtolkning legges til grunn, uten å se hen til hva som faktisk var ment.

Hvis noen kjefter og smeller "jæ*la same!", så er ikke dette rettet mot den samiske befolkning, men spesifikt mot noe denne individuelle samen har gjort. Etnisk opphav er helt irrelevant. Hvis personen var sørlending, ville det blitt brukt i utskjellingen. I slike tilfeller er det som kan tolkes rasistisk, slett ikke rasistisk motivert.

Endret av Horten Market
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Horten Market skrev:

Uttalelsen til kvinnen må da ses i sammenheng med det hun svarer på. Kjenner dere til dette?

– Fuc*k Listhaug, hylte Ali til full jubel i salen. Fuck diplomatisk debatt. Fuck the police.

Sumaya Ali er en fremmedkulturell kvinne som hetser sitt nye hjemland på det groveste.

Om det hatefulle utsagnet til kvinnen kom som en respons på et hatefullt utsagn fra offeret synes jeg om ikke annet det bør være formildende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo si at den 71 år gamle kvinnen også er et offer. Med det mener jeg, at i dagens klima, så skal en ikke ha lov til å kritisere, være rasist, eller være imot innvandring. Grunnen til dette, er at verden SKAL globaliseres. Når det globaliseres, så er det ikke rom for nasjonalistiske tanker. Dem som blir dømt for slikt som den 71 år gamle damen, vil bli brukt som et eksempel, og få andre til å tenke seg om, før dem ytrer seg mot innvandring, og mot de innvandrerne som er her nå.

På denne måten, så vil ingen til slutt tørre å ytre seg et snev om innvandring eller kritisere innvandringens gang. Etter hvert, så blir det vel galt å kritisere globaliseringen, være imot EU og lignende. Alt slikt blir vel stemplet som hatkriminalitet. For å få folket til å lystre, så er det bare å lage nye lover, som hindrer en i å uttale seg mot det som skjer. Snart blir det vel forbud mot å være hvit, og alle skal blandes. Verden utvikler seg til noe som egentlig ikke er noe særlig bedre en nazi-tyskland, etter min mening, bare motsatt vei, en omvendt politikk, fra nasjonalisme over til globalisme.

Verden utvikler seg mer og mer, til et meningstyrranni. Når ingen tør å ytre seg, av frykt for å bli dømt eller angrepet for det dem måtte si, da har en fått nettopp det, et meningstyrranni. Det er jo også veldig belieilig for venstresiden og innvandringslobbyen, å få frem lover som hindrer befolkningen å si ting imot innvandring, da det vil få oss til å tenke oss nøye om, før en ytrer seg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Horten Market skrev:

Uttalelsen til kvinnen må da ses i sammenheng med det hun svarer på. Kjenner dere til dette?

 

 

Den dømte 71-åringen (som er fra Bergen - i følge Bergensavisen) mente at Ali hadde vært ufin mot Sylvi Listhaug, og at hun derfor hadde rett til å ta til motmæle. Har ikke klart å finne Facebook-innlegget hun svarte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Horten Market skrev:

Uttalelsen til kvinnen må da ses i sammenheng med det hun svarer på. Kjenner dere til dette?

– Fuc*k Listhaug, hylte Ali til full jubel i salen. Fuck diplomatisk debatt. Fuck the police.

Sumaya Ali er en fremmedkulturell kvinne som hetser sitt nye hjemland på det groveste.

Husker det utspillet der, ja. Jeg synes både den 71 år gamle kvinnen og Sumaya Ali fortjener en form for irettesettelse som respons for sine hatske utspill. Begge utspillene er under beltestedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å sammenligne mennesker med skadedyr basert på opprinnelsesland er rasistisk. Det er helt på linje med retorikken som blir brukt når det kommer til etnisk rensing, enten den blir utført av hvite eller av svarte. At rettsvesenet velger å slå ned på det, og dermed innskrenke ytringsfriheten er selvfølgelig noe å debattere. Her må man legge seg på en grense. Jeg mener at her har retten gjort en god bedømmelse, og håper gamlemor går i seg selv. Selv om jeg tviler på det siste. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Horten Market skrev:

Jeg synes dette ligger godt innenfor ytringsfrihetens rammer. Uttalelsen er helt åpenbart ikke rasistisk motivert (i egentlig forstand av ordet), men formulert i sinne og ment som utskjelling. De fleste har sagt ting til sine nærmeste kjære og nære i sinne som alle heldigvis skjønner ikke er bokstavelig ment. Samfunnet beveger seg i en veldig farlig retning når bokstavtolkning legges til grunn, uten å se hen til hva som faktisk var ment.

Hvis noen kjefter og smeller "jæ*la same!", så er ikke dette rettet mot den samiske befolkning, men spesifikt mot noe denne individuelle samen har gjort. Etnisk opphav er helt irrelevant. Hvis personen var sørlending, ville det blitt brukt i utskjellingen. I slike tilfeller er det som kan tolkes rasistisk, slett ikke rasistisk motivert.

Fandens svarte avkom reis tilbake etc kakerlakk etc... og du snakker om intensjoner? Begynner å bli så lei av mennesker som viser til sin intensjon og samtidig ser ut til å være totalt blottet for evnen til å regne ut selv den minste konsekvensen av sine egne handlinger og ytringer. Dette er ikke en ansikt-til-ansikt relasjon. Dette er offentligheten. Og i offentligheten oppfører vi oss annerledes enn hjemme med våre kjære og nære. Det betyr at jeg kaller min sorte venninne for Jævla Neger, fordi det er en internvits mellom oss etter ti år med vennskap. Og når jeg er ute av huset mitt og i offentligheten, så forstår jeg godt at jeg ikke fortsetter med å kalle andre svarte for jævla negere. Dette kalles common sense.

Endret av Lava Anne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, politiet mangler ressurser og burde heller fengslet voldtektsmenn og overgripere istedenfor gamle damer på 71 år som kommer med dumme uttalelser på Facebook.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå synes jeg vi skal la gamle damer få være i fred.

Tror vi må ta innover oss at det ikke er alle i den utgående generasjon som i like stor grad er i stand til omstilling fra det samfunnet og de holdningene som var normalen i deres oppvekst og voksenliv. 

Jeg sier ikke at hun ikke gjør noe galt, men alder, kultur og personlig evne til omstilling må tas med i betraktningen. Hadde det vært en femtiåring hadde saken stilt seg helt annerledes.

Mange av de eldre i dag har ikke greid å henge med og fornye tankegodset sitt, men la oss nå ikke fengsle og bøtelegge de for det....de får heller være beviset på at vi endrer oss i retning av å bli mere åpne og inkluderende.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, MollyJones skrev:

Å sammenligne mennesker med skadedyr basert på opprinnelsesland er rasistisk. Det er helt på linje med retorikken som blir brukt når det kommer til etnisk rensing, enten den blir utført av hvite eller av svarte. At rettsvesenet velger å slå ned på det, og dermed innskrenke ytringsfriheten er selvfølgelig noe å debattere. Her må man legge seg på en grense. Jeg mener at her har retten gjort en god bedømmelse, og håper gamlemor går i seg selv. Selv om jeg tviler på det siste. 

I utspillet «Fandens svarte avkom reis tilbake til Somalia og bli der din korrupte kakerlakk» tyder mye på at «Fandens svarte avkom reis tilbake til Somalia» baserer seg på rasetilhørighet og opprinnelsesland. Men «og bli der din korrupte kakerlakk» er langt fra å være åpenbart basert på rasetilhørighet eller opprinnelsesland. Dermed blir det i beste fall spekulativt å kalle selve sammenligningen med kakerlakker for rasistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Horten Market said:

Uttalelsen til kvinnen må da ses i sammenheng med det hun svarer på. Kjenner dere til dette?

– Fuc*k Listhaug, hylte Ali til full jubel i salen. Fuck diplomatisk debatt. Fuck the police.

Sumaya Ali er en fremmedkulturell kvinne som hetser sitt nye hjemland på det groveste.

Ja, fuc*k politiet til man trenger de selv. Som å levere en anmeldelse for eksempel. Jeg hadde likt å se ansiktet til Sumaya Jirde Ali hvis hun ble møtt med "Nei, du trenger jo ikke politiet, så hvorfor kommer du nå?".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fandens avkom og korrupt kakerlakk går på Sumaya Jirde Ali personlig.

I betydningen at fandens avkom er noe som blir sagt om ondskapsfulle mennesker.

Korrupt kakerlakk retter seg mot at Sumaya Jirde Ali misbruker det norske samfunnet og beskyttelsen som flyktning er noe hun har sneket til seg. Korrupt kakerlakk mener jeg at man kan si, hvis det samtidig gjøres klart at det er misbruk av systemet man mener.

Somalia retter seg mot at hun ikke er mer forfulgt i Somalia enn at hun kan reise tilbake. Jeg sammenligner da med virkelige flyktninger som vet at de får håndjernene påsatt og kastet i fengsel, om de er der for å besøke sin syke bestemor eller ikke.

Så er det "svarte" igjen som skal vurderes som rasistisk. Jeg ser vel at man kan dømme det som rasisme. Men jeg vil vel si at kombinasjonen "svarte" og "Somalia" er ekstra uheldig å bruke i samme setning. Svarte bør man aldri si.

Politiet tåler å bli kalt hæstkuk, trækuk og jævla tullinger. Alle eksemplene er tilfeller hvor folk er frikjent for å ha kalt politiet det.

Spørsmålet er om Sumaya Jirde Ali tilhører en spesielt sårbar gruppe som må beskyttes mer på grunn av at hun er den hun er, enn at hun selv er en samfunnsdebattant som ikke bruker fint språk. Vi får da en skjevhet, i og med at den som Sumaya Jirde Ali skjeller ut, ikke blir sjikanert, fordit ytringsfriheten beskytter Jirde Ali. Mens den som skjeller ut Jirde Ali, kan tiltales for sjikane.

Endret av ops2
rettet fandens avkom
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...