Gå til innhold

metteask.blogg.no


Gjest amaryllish

Anbefalte innlegg

Gjest no. 72
9 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

Jeg skriver ikke OM barnebarna, men jeg skriver at jeg har barnebarn og har lagt ut bilder som datteren min har godkjent. 

At hun som mor har godkjent innleggene er veldig bra, samtidig har ikke disse barna noen mulighet til å samtykke selv - det er vi som foreldre som tar denne avgjørelsen for dem. Barn har som sagt rett på et privatliv og forme sin egen digitale personlighet. 

Selv om bloggen din ikke er så stor nå, er det langt fra gamledager hvor vi tok bilde, satte det i almbum og viste det til de som kom på besøk. Med blogg som album kan hvem som helst se, lagre og bruke bildene vi deler. Med alt det fører med seg. Så fort vi legger bildene ut mister vi kontrollen, og det kan også gå utover barna. Ikke minst vet vi ikke hvordan de vil tenke om at vi har delt bilder og informasjon om dem til så mange ukjente mennesker. 

Håper du tar deg en tur i tråden om bloggerbarna, og leser innlegget fra barneombudet jeg delte. 

Igjen: masse lykke til med bloggen! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tenkerFORmye

Bilder av barn og barnebarn kommer til å komme på bloggen min. Men ingen sensitive opplysninger eller bilder som viser sårbare situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
20 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

Bilder av barn og barnebarn kommer til å komme på bloggen min. Men ingen sensitive opplysninger eller bilder som viser sårbare situasjoner. 

Det er bra du ikke vil dele sensitive opplysninger og sårbare situasjoner, men jeg håper du har i tankene at du når ut til mange fler enn ved fotalbum, mister kontrollen over hva som skjer med bildene og at disse barna ikke kan samtykke. 

Ellers syns jeg syns jeg der skikkelig flott at du melder deg i tråden - selv om vi er uenige 😊

Mange bloggere sletter bare kommentarer de ikke liker, eller lar være å svare, så der er bra du er aktiv 👊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
3 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Det er bra du ikke vil dele sensitive opplysninger og sårbare situasjoner, men jeg håper du har i tankene at du når ut til mange fler enn ved fotalbum, mister kontrollen over hva som skjer med bildene og at disse barna ikke kan samtykke. 

Ellers syns jeg syns jeg der skikkelig flott at du melder deg i tråden - selv om vi er uenige 😊

Mange bloggere sletter bare kommentarer de ikke liker, eller lar være å svare, så der er bra du er aktiv 👊

Ja, jeg har det i tankene ❤️

Jeg liker best å ha dialog enn å sette lokk på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
8 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

Ja, jeg har det i tankene ❤️

Jeg liker best å ha dialog enn å sette lokk på alt. 

Det tror jeg er en fornuftig tanke! Vi lærer mest av å snakke sammen, selv om det ikke nødvendigvis betyr at vi alltid kommer til enighet.

Jeg tror også at å høre, som du gjør, om hva lesere ønsker seg av innlegg er veldig lurt. Det er jo leserne som gir deg inntekten 😊

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
1 time siden, tenkerFORmye skrev:

Bilder av barn og barnebarn kommer til å komme på bloggen min. Men ingen sensitive opplysninger eller bilder som viser sårbare situasjoner. 

Du bør ikke legge ut bilder av barn. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært inne og tittet på bloggen nå, og tenker det blir med den ene gangen.

Bilder av barn/barnebarn får meg til å skygge unna, bloggere som bruker barn for å få klikk er bare trist.

Språket er dårlig. Hadde jeg ikke visst på forhånd at bloggeren er snart 40 ville jeg trodd hun var  slutten av tenårene, og jeg orker bare ikke særskrivingsfeil. Noen av bildene er bra, likte oppskriftsinnlegg med tilhørende bilder. Resten er stort sett bloggeier med samme ansiktsuttrykk, bare med forskjellige bakgrunner, og barn/barnebarn. Etter min mening er bloggen dørgende kjedelig, og mye må endres der hvis jeg skal bruke av tiden min for å lese den.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
2 minutter siden, cassio skrev:

Har vært inne og tittet på bloggen nå, og tenker det blir med den ene gangen.

Bilder av barn/barnebarn får meg til å skygge unna, bloggere som bruker barn for å få klikk er bare trist.

Språket er dårlig. Hadde jeg ikke visst på forhånd at bloggeren er snart 40 ville jeg trodd hun var  slutten av tenårene, og jeg orker bare ikke særskrivingsfeil. Noen av bildene er bra, likte oppskriftsinnlegg med tilhørende bilder. Resten er stort sett bloggeier med samme ansiktsuttrykk, bare med forskjellige bakgrunner, og barn/barnebarn. Etter min mening er bloggen dørgende kjedelig, og mye må endres der hvis jeg skal bruke av tiden min for å lese den.

Derfor jeg går kurs 😉

Jeg jobber for å bli bedre og det er bare en ærlig sak.

I tillegg er jeg bare meg og mer trenger jeg ikke å være. Om jeg for deg virker som tenåring eller 38 år, spiller ingen rolle for meg. Jeg er meg selv. 

Bildene vil fortsette å bli bedre, jeg vil få inn mer variasjon i tema og jeg vil garantert få færre skrivefeil (om jeg har noen). 

Ellers skriver jeg bra og er god på å utrykke meg

Endret av tenkerFORmye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 11.56, Gjest amaryllish skrev:

Etter at hun skrev et innlegg her havnet jeg innom bloggen hennes, og jeg må si at det er fascinerende hvor umoden hun virker.

Ikke bare fordi hun skal gifte seg med en tyrker hun nesten ikke har vært sammen med IRL, men syns hun og bloggens kvalitet er på nivå med en 16-åring. 

Noen synspunkter? 

Og der sitter det slike som deg ja, kjedelige mennesker som har bestemt hva som er "umodent" "normalt" "status" "lavstatus" og alt det dærre der. 
Slike som deg er noe av det kjedeligste som finnes. 
Tyrkere er mer forskjellige enn du tror. Ja, man skal være mer varsom når man inngår noe med noen fra en annen bakgrunn, men folk er ikke klare over at de straks er daue, og da er det ingen som husker hva du gjorde uansett, så hvorfor ikke gjøre litt det man vil? 
Vurderer nesten å reise tilbake til Tyrkia og finne meg en jeg også, det er det fineste stedet jeg vet om. 
Finne en tyrker, så får jeg kanskje laget litt diskusjoner og liv i folk igjen, som lever i en litt for behagelig og kjedelig hverdag i Norge..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

Ellers skriver jeg bra og er god på å utrykke meg

Det er jeg ikke enig i, etter min mening er du på nivå med en stil på videregående. Men det er jo bra at du har tro på deg selv.

Lykke til med bloggen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
4 minutter siden, cassio skrev:

Det er jeg ikke enig i, etter min mening er du på nivå med en stil på videregående. Men det er jo bra at du har tro på deg selv.

Lykke til med bloggen.

Å ha tro på seg selv er veldig viktig. ❤️Heldigvis er det flere enn meg selv som har troen på meg og mange som liker det jeg skriver og måten jeg ordlegger meg på. 

Alle kan ikke like det samme eller synes det samme, heldigvis. For det hadde nok blitt veldig kjedelig.

Tusen takk for lykkeønskninger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
12 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

Å ha tro på seg selv er veldig viktig. ❤️Heldigvis er det flere enn meg selv som har troen på meg og mange som liker det jeg skriver og måten jeg ordlegger meg på. 

Alle kan ikke like det samme eller synes det samme, heldigvis. For det hadde nok blitt veldig kjedelig.

Tusen takk for lykkeønskninger 

Det kan være en idé å korte ned noen av innleggene dine? Forstår godt at du har mye på hjertet, men som leser kan det blir litt mye å lese igjennom, så hvis du vil gjøre noen "tekst endringer" tenker jeg det kan være et ganske enkelt, og effektivt grep? 

Merker jo det selv i disse tidene vi lever at jeg, dessverre vil jeg faktisk si, er en tilhenger av kortere tekster. Det burde ikke være slik, herregud, vi burde virkelig lest laaaange tekster med mening og innhold, men jeg tror det er tiden vi lever i, dessverre. 

Men som du sier: vi er forskjellige - det er sikkert en del som også fenges av lange innlegg, så det kan hende det funker altså :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
3 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Det kan være en idé å korte ned noen av innleggene dine? Forstår godt at du har mye på hjertet, men som leser kan det blir litt mye å lese igjennom, så hvis du vil gjøre noen "tekst endringer" tenker jeg det kan være et ganske enkelt, og effektivt grep? 

Merker jo det selv i disse tidene vi lever at jeg, dessverre vil jeg faktisk si, er en tilhenger av kortere tekster. Det burde ikke være slik, herregud, vi burde virkelig lest laaaange tekster med mening og innhold, men jeg tror det er tiden vi lever i, dessverre. 

Men som du sier: vi er forskjellige - det er sikkert en del som også fenges av lange innlegg, så det kan hende det funker altså :) 

Ja, det er noe jeg faktisk skal jobbe med.

For jeg har en tendens til å skrive for mye i enkelte blogginnlegg. Når jeg skriver så bare går fingrene av seg selv og innlegget blir til mens jeg skriver. Derfor har jeg veldig lyst å skrive bok en gang 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest no. 72
7 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

Ja, det er noe jeg faktisk skal jobbe med.

For jeg har en tendens til å skrive for mye i enkelte blogginnlegg. Når jeg skriver så bare går fingrene av seg selv og innlegget blir til mens jeg skriver. Derfor har jeg veldig lyst å skrive bok en gang 😍

Jeg er også en slik en som seriøst må jobbe hardt for å begrense meg når jeg skriver. Slet så mye med det da jeg startet å jobbe etter studiene! Og noen av e-postene mine til kollegaer var altså så lange at det nesten er flaut 🙈

Men jeg lærte meg noen metoder etter hvert. For det første tenke jeg på hva ønsker jeg faktisk å formidle, og hva er min konklusjon? For å gjøre det klart og tydelig for mottakeren starter jeg gjerne med det. Så kommer selve utredningen, og etter en utredning kommer det en oppsummering og avslutning. Også kutter jeg ut absolutt alt som ikke er vesentlig. Tenker også på om jeg kan formulere meg annerledes, så jeg kan si det samme, bare med færre ord og setninger. 

Dette er det når jeg skriver fag, men jeg tenker det kan være greit å tenke innledning, hoveddel og avslutning, ha en rød tråd og kutte der du kan kutte rett og slett :)  Det er jo en litt "vond" øvelse for oss som liker å skrive mye, og har mye på hjertet, men jeg tror det blir lettere for de som vi henvender oss til om ikke annet 😂

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tenkerFORmye skrev:

Ja, det er noe jeg faktisk skal jobbe med.

For jeg har en tendens til å skrive for mye i enkelte blogginnlegg. Når jeg skriver så bare går fingrene av seg selv og innlegget blir til mens jeg skriver. Derfor har jeg veldig lyst å skrive bok en gang 😍

Da er du god til å produsere kvantitiv tekst. For å jobbe kvalitativt bør du jobbe med å komprimere tekst, å si mye med få ord. Leser du mye god litteratur? Det samme gjelder faktisk med bildene dine, i stedet for en haug  portrettbilder som er nesten helt like, studer dem grundig og velg ut det beste.

Endret av kvinneguide
Hadde mer på hjertet
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenkerFORmye
34 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Jeg er også en slik en som seriøst må jobbe hardt for å begrense meg når jeg skriver. Slet så mye med det da jeg startet å jobbe etter studiene! Og noen av e-postene mine til kollegaer var altså så lange at det nesten er flaut 🙈

Men jeg lærte meg noen metoder etter hvert. For det første tenke jeg på hva ønsker jeg faktisk å formidle, og hva er min konklusjon? For å gjøre det klart og tydelig for mottakeren starter jeg gjerne med det. Så kommer selve utredningen, og etter en utredning kommer det en oppsummering og avslutning. Også kutter jeg ut absolutt alt som ikke er vesentlig. Tenker også på om jeg kan formulere meg annerledes, så jeg kan si det samme, bare med færre ord og setninger. 

Dette er det når jeg skriver fag, men jeg tenker det kan være greit å tenke innledning, hoveddel og avslutning, ha en rød tråd og kutte der du kan kutte rett og slett :)  Det er jo en litt "vond" øvelse for oss som liker å skrive mye, og har mye på hjertet, men jeg tror det blir lettere for de som vi henvender oss til om ikke annet 😂

Veldig godt tips ❤️ Tusen takk. Skal prøve å jobbe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tenkerFORmye
35 minutter siden, kvinneguide skrev:

Da er du god til å produsere kvantitiv tekst. For å jobbe kvalitativt bør du jobbe med å komprimere tekst, å si mye med få ord. Leser du mye god litteratur? Det samme gjelder faktisk med bildene dine, i stedet for en haug  portrettbilder som er nesten helt like, studer dem grundig og velg ut det beste.

Ja, dette er noe jeg trenger å jobbe med for å bli bedre. Tusen takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tenkerFORmye skrev:

Tusen takk ❤️

Men hva ble mistenksom? At jeg er inne på denne tråden og følger med? Kontroll heter det 🙈. Jeg liker nemlig å ha oversikten og kontrollen på hva som blir sagt/skrevet om meg og mine. Det er min måte å takle det ufine på! Andre går ikke inn på kvinneguiden fordi de ikke ønsker å lese fæle ting om seg selv. Jeg ønsker det jo selvfølgelig ikke 😂. Men jeg føler jeg må ha kontroll.

At jeg svarer og takker, er for å vise at jeg er her og holde en dialog. 

At jeg la ut innlegg om hva en falsk profil har skrevet til meg, har ingenting med kurset å gjøre :) tror neppe hun ville rådet oss til å legge ut slikt. 

Hvis du må ha en slik kontroll vil det føre til at du blir paranoid til slutt. Jo mer du deler på bloggen din jo mer tid må du bruke på å ha kontroll. Hadde det ikke vært bedre å leve et mer skjermet liv eller liker du å diskutere dine valg med fremmede mennesker? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no. 72
9 minutter siden, Surikatt skrev:

Hvis du må ha en slik kontroll vil det føre til at du blir paranoid til slutt. Jo mer du deler på bloggen din jo mer tid må du bruke på å ha kontroll. Hadde det ikke vært bedre å leve et mer skjermet liv eller liker du å diskutere dine valg med fremmede mennesker? 

Jeg tenker derimot at det er fint at en blogger faktisk kommer inn i en tråd som handler om bloggen, når bloggeren er åpne for diskusjon, råd og ulike meninger. Da ser jeg på det som intet annet enn fruktbart. 

Samtidig enig at det er veldig fornuftig å holde en del privat, ettersom det kan bli strevsomt at mange mennesker vet om private ting og at man ikke kan slette dette - en gang på internett, alltid på internett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Jeg syns det er litt nifst at bloggeren legger ut så himla mye privat informasjon. :sjokkbla:

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...