Gå til innhold

metteask.blogg.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på at når vi bodde i Norge så brukte vi mer enn 1000 kroner i uka kun på frukt og grønnsaker og da kjøpte vi alltid mye av sesongens varer, på utlendingbutikker, salg ect.  

Vi flottet oss ikke, men kjøpte prisbevisst det vi hadde lyst på og vi brukte 8-12 000 i måneden på matbutikken. 

Så jeg gleder meg virkelig til å se hvordan man kan klare å spise bra mat for 1200 i mnd. Spennende! 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Visvas skrev:

Kom til å tenke på at når vi bodde i Norge så brukte vi mer enn 1000 kroner i uka kun på frukt og grønnsaker og da kjøpte vi alltid mye av sesongens varer, på utlendingbutikker, salg ect.  

Vi flottet oss ikke, men kjøpte prisbevisst det vi hadde lyst på og vi brukte 8-12 000 i måneden på matbutikken. 

Så jeg gleder meg virkelig til å se hvordan man kan klare å spise bra mat for 1200 i mnd. Spennende! 

Da brukte jo dere ett hinsides beløp på matvarer hvis dere var kun 2?! Ikke det jeg kaller prisbevisste  ihvertfall.

Dette er jo fullstendig avsporing, men det er helt  doable å spise sunt, mye grønnsaker og fra bunnen av mat, for 2 personer for 5000 /6000 kr i måneden!

• Liker 19
Skrevet
4 minutter siden, Visvas skrev:

Jeg fatter ikke at det er mulig hvertfall. Hvis så er kommer jeg til å følge oppskriften

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutter siden, sirenas skrev:

Da brukte jo dere ett hinsides beløp på matvarer hvis dere var kun 2?! Ikke det jeg kaller prisbevisste  ihvertfall.

Dette er jo fullstendig avsporing, men det er helt  doable å spise sunt, mye grønnsaker og fra bunnen av mat, for 2 personer for 5000 /6000 kr i måneden!

Som jeg skrev litt tidligere i dag så er vi flere enn to. Jeg har barn og mann som elsker grønnsaker og frukt og ALT ble spist opp hver uke. 
Vi var prisbevisste, men vi kjøpte det vi ville ha. Valgte ofte billigproduktene.
Jeg er helt enig i at det er mye penger og det er derfor jeg synes det er kjempeinteressant å se hvordan man kan mette to stk med god mat for 300 i uka. 

Endret av Visvas
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Visvas skrev:

Som jeg skrev litt tidligere i dag så er vi flere enn to. Jeg har barn og mann som elsker grønnsaker og frukt og ALT ble spist opp hver uke. 
Vi var prisbevisste, men vi kjøpte det vi ville ha. Valgte ofte billigproduktene og ja jeg er helt enig i at det er mye penger og det er derfor jeg synes det er kjempeinteressant å se hvordan man kan mette to stk med god mat for 300 i uka. 

Hos oss går det over 300 på bare melk og brød i uka. Hvordan man skal få til gode middager og frukt og grønt i tillegg skal bli spennende å se.

Skrevet
4 minutter siden, Tildittbeste skrev:

Jeg fatter ikke at det er mulig hvertfall. Hvis så er kommer jeg til å følge oppskriften

Jeg også! 
Vi ferierer jo i Norge, noen ganger hele sommeren og har ikke norsk lønn lengere så å få med seg noen gode tips er ikke å forakte. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Kritt skrev:

4 minutter siden, Visvas skrev:

Vi var prisbevisste, men vi kjøpte det vi ville ha. Valgte ofte billigproduktene.
Jeg er helt enig i at det er mye penger og det er derfor jeg synes det er kjempeinteressant å se hvordan man kan mette to stk med god mat for 300 i uka. 

Hun er vel strengt tatt alene 50% av tiden.

Og for å fortsette uinteressante avsporinger, så kunne jeg(vi) fint ha overlevd en mnd med 1200 kr. Basis varer og tørrvarer finnes i de fleste skap. Protein ligger i fryseren. Da skulle vi ha klart oss fint med 300 kr i uken til litt frukt, grønnsaker og brød. Ikke ideelt over lengre tid, men absolutt ikke ett helseskadelig kosthold! 

Jeg er rimelig sikker på at Mette har samme plan når hun nå skal bruker 1200 kr på innkjøp den neste måneden.

Note to self: håper moderator fjerner alle avsporingene og brukerdebattene som har vært i denne tråden de siste sidene!

• Liker 5
Gjest Pingrid
Skrevet

Det står vel på snap at det er snakk om 300 kr i 7 dager i middagsmat - da antar jeg at alle andre måltid går utenom.

Forøvrig har f.eks. fattig student masse god inspirasjon på insta, hun har også levd med stramt matbudsjett over tid og er troverdig.

Skrevet
Akkurat nå, Pingrid skrev:

Det står vel på snap at det er snakk om 300 kr i 7 dager i middagsmat - da antar jeg at alle andre måltid går utenom.

Forøvrig har f.eks. fattig student masse god inspirasjon på insta, hun har også levd med stramt matbudsjett over tid og er troverdig.

Skulle akkurat til å skrive det. Står i bloggen også. I tråden her ble det først skrevet at det var 300 kr i middagsbudsjett, så blir det i innleggene  etterhvert blandet inn både frukt, melk og brød.. så derfor måtte jeg inn og lese bloggen og se hva som faktisk sto. 

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Zenhouse skrev:

Skulle akkurat til å skrive det. Står i bloggen også. I tråden her ble det først skrevet at det var 300 kr i middagsbudsjett, så blir det i innleggene  etterhvert blandet inn både frukt, melk og brød.. så derfor måtte jeg inn og lese bloggen og se hva som faktisk sto. 

Typisk KG og veldig synd for debatten!

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Zenhouse skrev:

Tja den er litt diffus den snappen om at om det går bra så skal hun utvide til uke to. Om hun da mener at frokost, lunsj og kvelds skal være billigst mulig og utenom eller om den er inkludert?  

Blir uansett spennende å følge med på. 300 i middager hvor hun kun skal ta krydder, olje og vann som hun har i huset utenom synes jeg er sprekt.

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, sirenas said:

Hun er vel strengt tatt alene 50% av tiden.

Og for å fortsette uinteressante avsporinger, så kunne jeg(vi) fint ha overlevd en mnd med 1200 kr. Basis varer og tørrvarer finnes i de fleste skap. Protein ligger i fryseren. Da skulle vi ha klart oss fint med 300 kr i uken til litt frukt, grønnsaker og brød. Ikke ideelt over lengre tid, men absolutt ikke ett helseskadelig kosthold! 

Jeg er rimelig sikker på at Mette har samme plan når hun nå skal bruker 1200 kr på innkjøp den neste måneden.

Note to self: håper moderator fjerner alle avsporingene og brukerdebattene som har vært i denne tråden de siste sidene!

Slik tenkte eg også, at det er fult mulig med tanke på hva man har i skap og frys, men Mette skrev veldig tydelig på Snap at det eneste hun skulle bruke fra skapene var olje og krydder! Det var en ting til, mener det var 3, men husker ikkje. Det blir for meg umulig! Selv om man går i den 50% boksen på Rema og er heldig å finnes kjøtt f.eks så koster det gjerne 50-60 kr bare for kjøttet. Man kan kjøpe frosne grønnsaker (selv syns eg de er vannete) men det er å foretrekke friske. En brokkoli koster jo fort f.eks 20 kr. Tja, det skal bli kjekt å se 😮

• Liker 3
Skrevet
31 minutter siden, Influenseren skrev:

Slik tenkte eg også, at det er fult mulig med tanke på hva man har i skap og frys, men Mette skrev veldig tydelig på Snap at det eneste hun skulle bruke fra skapene var olje og krydder! Det var en ting til, mener det var 3, men husker ikkje. Det blir for meg umulig! Selv om man går i den 50% boksen på Rema og er heldig å finnes kjøtt f.eks så koster det gjerne 50-60 kr bare for kjøttet. Man kan kjøpe frosne grønnsaker (selv syns eg de er vannete) men det er å foretrekke friske. En brokkoli koster jo fort f.eks 20 kr. Tja, det skal bli kjekt å se 😮

Hvis man skal leve billig må man ofre noe. Jeg kjøper feks ikke en brokkoli til kr 20, men en pose frosne brokkolitopper til kr 10, som holder til to måltider. En pakke kjøttdeig til 45– holder til 3/4 middager, det holder med 100 g kjøtt for min del. Frossen laks er billig. Og bake brød koster 12,- for 2 brød (en pakke melblanding og en gjær).  Dette er bare noen eksempler fra meg da :)

Synes ellers det er litt merkelig å kun ha olje og krydder i skapet, men sier hun det så er det vel sant.

• Liker 7
Skrevet

Olje, krydder og vann var det hun skulle bruke av det hun hadde hjemme. 

Skrevet
8 minutter siden, Visvas said:

Olje, krydder og vann var det hun skulle bruke av det hun hadde hjemme. 

Stemmer, det var det 👍 

Gjest Pingrid
Skrevet

Nå kuppet Villa Paprika hele matbudsjett-greia 😂

Skrevet
27 minutter siden, Pingrid skrev:

Nå kuppet Villa Paprika hele matbudsjett-greia 😂

Og de er vel egentlig like lite troverdige begge to. 😅

• Liker 15
Skrevet

Tror ikke det er så veldig vanskelig å få til 7 ok middager for 300 til 1 voksen og 1 barn jeg. 

Handler man prisbevisst, datovarer og f.eks frossene grønnsaker kommer man langt med 300 altså. 

For 21 år siden var jeg ung og alene, levde på 1800 i mnd etter husleie/strøm/tlf. Dette var før jeg visste jeg kunne få sosialhjelp. Men jeg klarte meg alltid, langt fra råflott men det gikk helt greit.

• Liker 4
Skrevet

Anne Brith lovet akkurat det samme i sin tid, men dokumentasjonen lot vente på seg. Det skapte stort engasjement, da. 

Jeg skjønner ikke vitsen. Hvorfor skal de spise for absolutt maksimum 300 kroner uken hvis de ikke absolutt må? Holder det ikke å ha et gjennomgående nøkternt matbudsjett i ukedagene med litt rom for utskeielser i helgen/innimellom? Jeg tør påstå at ganske mange barnefamilier spiser relativt rimelige middager i ukedagene, sånn jevnt over. Det er godt mulig dette vil beløpe seg til 300 kroner, eller til og med mindre, med et helt vanlig kosthold. 

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Anne Brith lovet akkurat det samme i sin tid, men dokumentasjonen lot vente på seg. Det skapte stort engasjement, da. 

Jeg skjønner ikke vitsen. Hvorfor skal de spise for absolutt maksimum 300 kroner uken hvis de ikke absolutt må? Holder det ikke å ha et gjennomgående nøkternt matbudsjett i ukedagene med litt rom for utskeielser i helgen/innimellom? Jeg tør påstå at ganske mange barnefamilier spiser relativt rimelige middager i ukedagene, sånn jevnt over. Det er godt mulig dette vil beløpe seg til 300 kroner, eller til og med mindre, med et helt vanlig kosthold. 

Kanskje hun faktisk må? Hun har helt sikkert sprengt budsjettet hun satt opp med banken den siste mnd. Det er vel også den første mnd etter møtene med banken? 🤷🏼‍♀️ 

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...