Gå til innhold

Er dette en ok liste å gi hundepasser? (Regler)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt innafor :) 

Jeg har tusen ganger strengere regler for de som skal passe hunden, enn jeg har selv. Dvs, hunden skal ikke få hilse på andre når jeg ikke er med, for jeg leser hunden best. Dessuten er det mange som ikke tenker på at hunder ikke skal hilse i bånd. Jeg vil altså være der, for da kan jeg slippe hunden løs, og være sikker på at den kommer på innkalling. Ikke blir det noe innsurring i bånd, ikke blir det påtvunget kontakt mellom hundene fordi de er i hvert sitt bånd, og ikke blir det problemer fordi passeren ikke kan lese hverken min hund eller den andre. 

At jeg selv gjør slike ting er jo fordi jeg kjenner hunden min, og har lest meg opp på sånt. 

Anonymkode: b02ad...271

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes også det er bra med en slik liste. Du vet jo hva som er best for din hund! Jeg skal også ha hundepass for første gang på min hund, og her blir lista sikkert milelang, selv om det «bare» er en helt vanlig Labrador😄 På min liste skal det også stå hvordan han liker å sove om natten.

Anonymkode: af6d4...6d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også skrevet opp nummeret til veterinæren du bruker i tilfelle akutt hjelp ble nødvendig. 

Anonymkode: 608d5...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper personen veit at hunden kan tisse inne. Jeg passer ikke dyr som ikke er stuerene. Uhell forstår jeg, men st hunden «av og til tisser på tepper» eller noe hadde eg ikke godtatt 

Anonymkode: 1e0c4...6ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Men kjære deg, hva har du gjort med hunden for å få den slik?

Ingen sosialisering med hunder eller mennesker? 

Skam deg, du høres ut som en utrolig inkompetent hundeeier.

Anonymkode: 502ad...919

Kommentarer som dette gjør det så mye vanskeligere for oss som tar til oss vanskelige omplasseringshunder. Jeg har selv en hund som ikke går overens med andre hunder, og som er redd for nye mennesker. Hun har blitt bedre siden vi har lagt inn veldig mye trening for å få henne til å føle seg trygg, men hun kommer alltid til å være en usikker hund. Stygge blikk og negative kommentarer vil aldri gjøre min hund tryggere, og det gjør heller ikke meg til noen bedre hundeeier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes listen var helt grei jeg. Har lignende regler når andre skal passe mine hunder. Ikke fordi de er dårlig sosialisert eller aldri får hilse på andre hunder, men fordi jeg har null kontroll dersom hundepasser slipper min hund med andre i hundepark. Samme med løs på tur - dersom min hund løper etter sau, rådyr eller andre hunder og ikke kommer på innkalling til hundepasser. 

Nå har jeg forsåvidt mange hundevenninner som vi går tur med ofte, og disse er faste passere av mine hunder. De vet fôringsrutiner, lufterutiner, bånd, dekken ved behov og hvem hundene mine kan leke med og ikke. Det er gull verdt!

Anonymkode: eab75...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, nurcos skrev:

Kommentarer som dette gjør det så mye vanskeligere for oss som tar til oss vanskelige omplasseringshunder. Jeg har selv en hund som ikke går overens med andre hunder, og som er redd for nye mennesker. Hun har blitt bedre siden vi har lagt inn veldig mye trening for å få henne til å føle seg trygg, men hun kommer alltid til å være en usikker hund. Stygge blikk og negative kommentarer vil aldri gjøre min hund tryggere, og det gjør heller ikke meg til noen bedre hundeeier. 

Er så fullstendig enig med deg! Fatter ikke folks trang til å være så kritiske når de ikke kjenner bakgrunnen for hvordan hunden (eller andre dyr, folk etc) er

Anonymkode: 1e0c4...6ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde sagt noe ala, "Vet du hva, jeg er litt utrygg på hundens oppførsel. Han kan reagere dårlig i møte med barn og andre hunder, og blir veldig utrygg hvis han blir stående f.eks utenfor butikken alene. Jeg kjenner han jo ganske godt og kan lese signalene hans, men det kan jo naturlig nok ikke du. Så jeg hadde satt pris på at du unngikk å hilse på noen med han mens dere går tur, og ikke sette han igjen utenfor butikken. Jeg er redd for at han skal (fly på noen, bli redd og bite... hva nå som er årsaken) og ønsker ikke at du skal sette deg i en sånn situasjon".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri passet en hund som ikke er stueren og med de reglene? Stakkars, stakkars hund.

Hva er din unnskyldning for ikke å sosialisere og trene hunden din?

Anonymkode: c25c5...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri passet en hund som ikke er stueren og med de reglene? Stakkars, stakkars hund.

Hva er din unnskyldning for ikke å sosialisere og trene hunden din?

Anonymkode: c25c5...3ca

Har du kunnskap om hund? Hunder er like forskjellige som oss mennesker, noen blir aldri helt trygge på ukjente uansett hvor mye man trener. Vi har alle vår egne personlighet. 

Og veldig mange hunder kan oppføre seg mer "utrygt" på tur når de luftes av andre enn eier/eiere. 

Endret av Nerine_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri passet en hund som ikke er stueren og med de reglene? Stakkars, stakkars hund.

Hva er din unnskyldning for ikke å sosialisere og trene hunden din?

Anonymkode: c25c5...3ca

Sosialisere og trene hunden? Det kan være utallige grunner til at hundeeier ikke vil at hundepasser skal slippe hunden med andre. Min hund har stort jaktinstinkt og kan gå i jakt på mindre hunder i lek, av den grunn hadde jeg bedt hundepasser om å ikke slippe med andre hunder. Jeg selv slipper hunden min med alt og alle, fordi da er jeg der til å kontrollere og avlese situasjonen.

Anonymkode: eab75...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2019 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg, hva har du gjort med hunden for å få den slik?

Ingen sosialisering med hunder eller mennesker? 

Skam deg, du høres ut som en utrolig inkompetent hundeeier.

Anonymkode: 502ad...919

Så enkelt det er å dømme noen nord og ned etter noen få setninger.

Jeg hadde en helt normal hund, som var godt oppdratt og godt sosialisert. Men når han skulle passes av folk som ikke var vant med hund var lista mi dobbelt så lang som denne.

Folk som ikke kan lese hunder bør ikke sosialisere dem og la dem hilse på andre hunder og barn. Voksne går greit, de er selv ansvarlige for å passe seg selv.

Hunder skal aldri bindes utenfor butikken, den er ikke lov. Men det vet ikke nødvendigvis noen som ikke er vant med hund.

At den innimellom tisser inne betyr ikke nødvendigvis at noe er galt med hunden. Men jeg er enig med de som sier at dette bør nevnes god tid i forveien. 

Jeg ville også lagt til litt info om hva hunden liker å gjøre, hva den er flink til og hva den vil leke med. Vise hvilke triks den kan, fordi man knytter bånd når man "utveksler" triks mot godbit, og når man leker sammen. Viktig å få frem at man kan finne på mer sammen enn å bare gå tur. 

Anonymkode: a8f17...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt noen jeg ikke kjenner og har tillit til passe hunden. Og det høres ikke ut som du føler deg trygg på dette hundepasset.

Anonymkode: e789b...0fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en ganske streng liste. Å passe en hund som pisser på teppene inne, hadde jeg ikke giddet, så det plikter du å si fra om FØR avtalen starter. Men å nekte den å hilse på noen som helst, hverken dyr eller mennesker? Er ikke det litt strikt? Hva slags hund har du egentlig? Er den mannevond?

Ellers bør man jo si fra om at hunden har sart mage, så den skal ikke få noe å spise overhodet, som ikke er den vanlige hundematen dens. Har selv en hund som får diare av alt mulig, og får hun i seg noe (f.eks. finner noe ute og eter det opp kjapt før jeg rekker å ta det fra henne) da er elendigheten i gang med driting inne om natten osv. Hun tåler ingenting av ukjent mat. Om din hund er likedan, så er det absolutt noe du bør ha med på listen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke listen var så ille jeg, hvis jeg forsto det riktig at du ikke vil at den skal hilse på andre hunder/barn/mennesker når den er på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en omplasseringshund eller en særdeles nervøs hund, så er det naturlig å opplyse om det. Når dette ikke er tilfellet, og en bare ser en haug med merkverdige regler (så lenge de ikke forklares), er det ikke rart man reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt grei list - Min hadde nok vært MYE lengre 😅

Er ofte hundepasser selv, og jeg liker å få med sånne lister. Har null problem med å følge hundeeiers ønsker.


Jeg har en supersosial hund, men han får fortsatt ikke hilse på alt og alle når han er i bånd. Nettopp fordi dette gir han forventinger om å hilse på alle han møter, og de får ikke brukt hundespråket sitt skikkelig når de blir ''påtvunget'' en hilsesituasjon. Mye bedre å la dem få hilse uten bånd, under kontrollerte forhold.

Hadde heller ikke ønsket at en hundepasser hadde latt han hilse på fremmede barn ( ute på tur ), fordi jeg ikke stoler på de fremmede barna ( barn har ofte uforutsigbar oppførsel ). Uhell kan skje, et barn kan f.eks bli veltet, falle og slå seg. Hunder er rettsløse, og kan fort bli begjært avlivet, selv ved uhell.

Anonymkode: b1116...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare leverer hunden og spør hva jeg skal betale :) Har aldri opplevd at hundepasser ikke har behandler hundet min som en del av flokken :) Jeg pleier å bruke andre som har hund av samme rase til pass, og så går det egentlig helt fint for min å bare tilpasse seg flokken der for en helg :) 

Anonymkode: 1c902...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2019 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg, hva har du gjort med hunden for å få den slik?

Ingen sosialisering med hunder eller mennesker? 

Skam deg, du høres ut som en utrolig inkompetent hundeeier.

Anonymkode: 502ad...919

Hunden min blir sosialisert. Men da med andre vi kjenner eller som vi kommuniserer med og ser at hundene går overrens på tur. 

Jeg vil ikke at en som passer og ikke kjenner hunden like godt skal la den få hilse på alt og alle, da det ikke er alle dyr den går sammen med. Jeg vil heller ikke at hundepasser skal oppleve ubehagelige situasjoner pga dette. Det finnes feks noen som lar hunden hilse på alt og alle selv om andre ikke ønsker det eller hundene gør overrens. De ser ikke tegnene og tror alt er fryd og gammen. 

Anonymkode: f6219...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2019 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Dette høres helt vilt ut! 

Du sier ikke hvem hundepasseren er? Profesjonell eller venninne som gjør deg en tjeneste? 

At du som hundeeier ikke vet hvorfor hunden tisser på teppe inne er faktisk litt skremmende. Det er jo så basic kunnskap som det kan bli...

Anonymkode: 40e1e...684

Det har skjedd 2-3 ganger i løpet av et år. Så vil ikke si det er ofte. Men tenker det er greit å vite om dersom hundepasser har dyre tepper. 

Anonymkode: f6219...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...