Gå til innhold

Er dette en ok liste å gi hundepasser? (Regler)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min skal bli passet for første gang. Har tenkt å sende en liten liste med hva som er lov / ikke lov osv. Er denne listen grei? Eller streng?

-Må alltid ha bånd på. Skal ikke gå løs eller være i hundegård. Ønsker ikke at dere hilser på andre hunder.

-Hunden må aldri bindes fast utenfor butikker osv. Da er det bedre den blir igjen hjemme. Har vært i bilen i bur dersom jeg har vært på kortere handletur, men prøver å unngå dette om jeg har mulighet. 

-Ønsker ikke at barn får hilse på (ikke erfaring med dette). Gjerne greit å unngå hilsing sånn ellers med mindre du følger deg helt trygg på personene. 

-Det har hendt at hunden har tisset på tepper inne. Det har ikke skjedd ofte og jeg vet ikke grunn. Men greit å ha i bakhodet. 

-Kun bruke positiv forsterkning 

Ellers tenker jeg å ramse litt opp om måltider, hva den kan få og ikke få osv. Også vil jeg selvsagt skrive opp hvordan jeg kan nås og evt. annen person om jeg ikke er mulig å få tak i. 

Nå har ikke jeg begrunnet da, men dette kan jeg kanskje gjøre muntlig? Jeg høres sikkert streng ut, men jeg ønsker å unngå evt. situasjoner som kan bli ubehagelig for hundepasser. De har hilst på hverandre før og hun er klar over "problemområdene" til hunden. 

Er det ellers annet en bør liste opp? 

Anonymkode: f6219...73c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men kjære deg, hva har du gjort med hunden for å få den slik?

Ingen sosialisering med hunder eller mennesker? 

Skam deg, du høres ut som en utrolig inkompetent hundeeier.

Anonymkode: 502ad...919

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men kjære deg, hva har du gjort med hunden for å få den slik?

Ingen sosialisering med hunder eller mennesker? 

Skam deg, du høres ut som en utrolig inkompetent hundeeier.

Anonymkode: 502ad...919

This.

Hvordan lar du hunden utfordre sinnet sitt?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra med en slik liste jeg. Det å si at den ikke skal hilse på folk er greit å vite, ettersom dette kunne falt meg helt inn å la hunden gjøre, og dersom dette ikke er "trygt" er det nødvendig å vite at det skal unngås. Vet ikke hvor gammel hunden er, men f.eks valper har jo godt av faste rutiner osv for å bli vandt med det, og det er alltid bra at hundepasseren følger hundens vante rutiner.

Anonymkode: c9a20...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt vilt ut! 

Du sier ikke hvem hundepasseren er? Profesjonell eller venninne som gjør deg en tjeneste? 

At du som hundeeier ikke vet hvorfor hunden tisser på teppe inne er faktisk litt skremmende. Det er jo så basic kunnskap som det kan bli...

Anonymkode: 40e1e...684

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at liste høres frekt og kjipt ut. Det er vel greit om den skal på kennel og de ansatte ikke kan huske alle opplysninger om hver hund, men ikke om en privatperson skal passe hunden. Da gir du bare disse beskjedene muntlig på en grei og lystig måte, tilfeldig puttet inn i praten, og ikke ramset opp på rams strengt som her. 

Anonymkode: b5472...005

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min min øyne er en slik liste helt innafor! Du kjenner din hund best. Min liste hadde ikke vært ulik din. 😊 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en fremmed, bekjent eller venn som skal passe hunden?

Hunden min har vært hos bekjente,  da skriver jeg gjerne litt mer, da de ikke kjenner hunden. Når hunden er hos nær familie er det bare kort info om mat etc. Jeg hadde aldri satt bort hunden min til noen som ville ha bundet den utenfor butikken eller korrigert den feil, så synes noen av punktene dine var litt unødvendige. Jeg hadde også blitt litt fornærmet om noen hadde trodd jeg ville gjøre noe slikt on jeg skulle være hundepasser 😉

Jeg har heller aldri opplevd at tanken på å slippe hunden min løs har slått de son har passet hunden min, hadde jeg vært usikker så hadde jeg bare nevnt det muntlig. Hundeparker kan kanskje være greit å nevne for noen, her vil jeg tro det for uerfarne er lett å tro at det både er ufarlig og bare morro for hunden.

Anonymkode: 82f8a...751

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg, hva har du gjort med hunden for å få den slik?

Ingen sosialisering med hunder eller mennesker? 

Skam deg, du høres ut som en utrolig inkompetent hundeeier.

Anonymkode: 502ad...919

 

8 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

This.

Hvordan lar du hunden utfordre sinnet sitt?

Men kjære vene slapp av dere da. Dere veit da ikke noe om hvorfor Ts må ha slike regler når folk passer hunden. Det kan være omplasseringshund som krever MYE trening, å om en person som ikke kjenner treningen gjør noe feil så kan man havne flere skritt tilbake.

Anonymkode: 1e0c4...6ef

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

En sak at du ikke vil en hundepasser skal gjøre dette, men leser det sånn at du også følger disse reglene?

Hvorfor ikke hilse på andre hunder? barn? hvorfor ikke fått erfaring av dette under trygge forhold?

Positiv forsterking, mulig dette er noe nytt, men det er en hund, ikke et barn vi prater om?

 

Jeg forstår at du ikke lar fremmende gjøre dette, men med mindre dette er en traumatisert omplasseringshund, så synes jeg dette er merkelig. Og ER det en traumatisert omplasseringshund, bør ikke fremmede passe hunden i det hele tatt!

 

Ikke binde utenfor butikk og matrutiner er helt kurant og en selvfølge, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis123

Jeg er ikke så fan av sånne lister, ville heller tatt det muntlig. Om det er spesielle instrukser med mat eller medisiner er det ok å skrive ned.

Om det er mennesker som skal passe som ikke har hund selv, ville jeg skrevet ned nr til veterinær om uhellet er ute😊

At du ikke vil at hunden din skal hilse på fremmede hunder, er helt innafor i mine øyne. Mine to hunder har nok med å sosialiseres med hunder i klubben og venner/familie. Har ikke noe behov for å hilse på fremmede hunder i bånd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden min skal bli passet for første gang. Har tenkt å sende en liten liste med hva som er lov / ikke lov osv. Er denne listen grei? Eller streng?

-Må alltid ha bånd på. Skal ikke gå løs eller være i hundegård. Ønsker ikke at dere hilser på andre hunder.

-Hunden må aldri bindes fast utenfor butikker osv. Da er det bedre den blir igjen hjemme. Har vært i bilen i bur dersom jeg har vært på kortere handletur, men prøver å unngå dette om jeg har mulighet. 

-Ønsker ikke at barn får hilse på (ikke erfaring med dette). Gjerne greit å unngå hilsing sånn ellers med mindre du følger deg helt trygg på personene. 

-Det har hendt at hunden har tisset på tepper inne. Det har ikke skjedd ofte og jeg vet ikke grunn. Men greit å ha i bakhodet. 

-Kun bruke positiv forsterkning 

Ellers tenker jeg å ramse litt opp om måltider, hva den kan få og ikke få osv. Også vil jeg selvsagt skrive opp hvordan jeg kan nås og evt. annen person om jeg ikke er mulig å få tak i. 

Nå har ikke jeg begrunnet da, men dette kan jeg kanskje gjøre muntlig? Jeg høres sikkert streng ut, men jeg ønsker å unngå evt. situasjoner som kan bli ubehagelig for hundepasser. De har hilst på hverandre før og hun er klar over "problemområdene" til hunden. 

Er det ellers annet en bør liste opp? 

Anonymkode: f6219...73c

Hva med å gi alle dine krav til å passe på din hund, før du får ja fra personen du spør? Det er vel mer rettferdig for vedkommende du eventuelt spør om å passe din hund. At hunden din kan tisse på tepper, din hunds mulige adferdsproblemer og alle dine andre krav, er noe du bør opplyse før du får et ja.

Endret av MegHer
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en dårlig sosialisert og utrygg hund, og jeg forstår dermed godt en slik liste. Alt etter hvor god kjennskap hundepasser har til hunden og hvordan man går frem om den er utrygg, så er nok det beste å overlate slik trening til eier.

Eneste jeg tenker er at det kan være lurt å bytte ut "positiv forsterkning" med et enklere begrep hvis hundepasser ikke kjenner til slike uttrykk. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit med en sånn liste syns jeg! Både for eier og hundepasser. Jeg hadde satt pris på å få d skriftlig for d er fort gjort å glemme noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Melis123 skrev:

Jeg er ikke så fan av sånne lister, ville heller tatt det muntlig. Om det er spesielle instrukser med mat eller medisiner er det ok å skrive ned.

Om det er mennesker som skal passe som ikke har hund selv, ville jeg skrevet ned nr til veterinær om uhellet er ute😊

At du ikke vil at hunden din skal hilse på fremmede hunder, er helt innafor i mine øyne. Mine to hunder har nok med å sosialiseres med hunder i klubben og venner/familie. Har ikke noe behov for å hilse på fremmede hunder i bånd! 

Enig i denne. Ta heller de fleste tingene muntlig og skriv ned nummer til veterinær og eventuelle medisiner :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde jeg fått en liste av den jeg passer hunden for så hadde jeg ikke tatt imot hunden. Hadde heller aldri tatt inn en hund i mitt eget hjem som tisser/bæsjer inne. Måltider får være greit med liste på også kan du evt si fra at du ikke vet hvordan hunden oppfører seg med barn eller andre hunder da dere ikke har erfaring med det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper personen som skal passe hunden på forhånd har fått info om at den kan tisse inne? Det er viktig info å gi. Det samme tenker jeg om reglene dine med turer. Hadde jeg skulle passet en hund er dette ting jeg mener er helt naturlig å vite FØR jeg sier ja til å passe hunden.

Ellers tenker jeg at liste rundt mating og vanlige rutiner er innafor. Jeg glemmer fort selv, og mye informasjon på en gang husker jeg ikke. Da er en liste trygt å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Den hunden hadde jeg aldri giddet passe. 

Ok👍🏾 hahaha. 

Anonymkode: 204af...62d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...