Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dessverre tråden i går tok litt for mye av, særlig med tanke på at familien til Burøe til stadighet ble nevnt. Jeg er fortsatt av den oppfatningen av at Burøe er skyldig, og selv om bare halvparten eller mindre skulle stemme er det grovt nok til at det bør straffeforfølges. Dersom det stemmer at han systematisk har trakassert kvinner over flere år, da er det hinsides horribelt. Allikevel får jeg en bismak av offentlige gspestokker, selv om han fortjener det forutsatt at anklagene stemmer.

Men det er selve prinsippet, og i hvilken retning samfunnet tar dersom vi åpner opp for slik praksis. Vi vil ikke tilbake til middelalderen, i hvert fall ikke jeg. Og dette høres kanskje hyklersk ut ettersom jeg var en av de som fordømte fyren ganske kraftig i går, og selv om jeg tror på anklagene, så skal jeg holde tann for tunge før det er bevist. Og her tror jeg faktisk det finnes tilstrekkelig med bevis så sant kvinnen som ble intervjuet i T&T bare har spart på en brøkdel av samtaleloggene. Dessuten er det nå så mange andre som også kan vitne om Burøes trakasserier at det må få konsekvenser, jeg tror ikke det er tvil. Men la oss vente med å "henge" fyren før alle konkrete bevis ligger på bordet. Og la oss holde familien hans unna denne debatten. 

• Liker 13
Skrevet (endret)
7 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Jeg synes dessverre tråden i går tok litt for mye av, særlig med tanke på at familien til Burøe til stadighet ble nevnt. Jeg er fortsatt av den oppfatningen av at Burøe er skyldig, og selv om bare halvparten eller mindre skulle stemme er det grovt nok til at det bør straffeforfølges. Dersom det stemmer at han systematisk har trakassert kvinner over flere år, da er det hinsides horribelt. Allikevel får jeg en bismak av offentlige gspestokker, selv om han fortjener det forutsatt at anklagene stemmer.

Men det er selve prinsippet, og i hvilken retning samfunnet tar dersom vi åpner opp for slik praksis. Vi vil ikke tilbake til middelalderen, i hvert fall ikke jeg. Og dette høres kanskje hyklersk ut ettersom jeg var en av de som fordømte fyren ganske kraftig i går, og selv om jeg tror på anklagene, så skal jeg holde tann for tunge før det er bevist. Og her tror jeg faktisk det finnes tilstrekkelig med bevis så sant kvinnen som ble intervjuet i T&T bare har spart på en brøkdel av samtaleloggene. Dessuten er det nå så mange andre som også kan vitne om Burøes trakasserier at det må få konsekvenser, jeg tror ikke det er tvil. Men la oss vente med å "henge" fyren før alle konkrete bevis ligger på bordet. Og la oss holde familien hans unna denne debatten. 

Helt enig. Bekymringsverdig at enkelte sluker absolutt alle historiene rått uten å ha blitt fremstilt noe som helst bevis.

Endret av Nevod
  • Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, Emmelise skrev:

For et tiår siden skulle jeg anmelde en sak om trakassering som hadde foregått over internett over flere år. Vet du hva det første politibetjententen spurte meg om var?

"Kan du ikke bare slette det?"

De har ikke nødvendigvis blitt noe bedre på hverken internett eller sosiale medier siden den gang, men det viser hvor seriøst de egentlig tar det. Og når man vet hvor lite seriøst politiet pleier å ta slike saker så spør man jo seg selv om det nytter, og hva man egentlig tjener på det. Fred får man jo uansett ikke. 

Jeg tror politiet tar slikt mer på alvor i dag. For 10 år siden var det knapt et samtaleemne, i dag er trakasserier på nettet et fenomen som stadig blir omtalt i mediene. Men absolutt, politiet bør gjøre mer, men da trenger de mer ressurser. Slik det er nå har de knapt nok penger til å bekjempe tung kriminalitet, drap, voldtekt osv. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Jeg tror politiet tar slikt mer på alvor i dag. For 10 år siden var det knapt et samtaleemne, i dag er trakasserier på nettet et fenomen som stadig blir omtalt i mediene. Men absolutt, politiet bør gjøre mer, men da trenger de mer ressurser. Slik det er nå har de knapt nok penger til å bekjempe tung kriminalitet, drap, voldtekt osv. 

Du tror at politiet tar dette på alvor? Det hjelper lite når de fleste sakene blir henlagt og mennesker med status slipper unna.

• Liker 8
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Nevod skrev:

Helt enig. Betengningsverdig at enkelte sluker absolutt alle historiene rått uten å ha blitt fremstilt noe som helst bevis.

Han har jo innrømt det! Du kan si det så mange ganger du vil, men når mannen innrømmer selv at han har oppført seg dårlig, er det da grunn til å mistro det? Om man ikke bryr seg om de grovste sakene og bare tar med det han innrømmer så er det mer enn ille nok. 

Og hvor er hans beviser på at det ikke er sant? 

Endret av neiognei
  • Liker 24
Skrevet
1 minutt siden, neiognei skrev:

Han har jo innrømt det! Du kan si det så mange ganger du vil, men når mannen innrømmer selv at han har oppført seg dårlig, er det da grunn til å mistro det? Om man ikke bryr seg om de grovste sakene og bare tar med det han innrømmer så er det mer enn ille nok. 

Har han innrømmet alle historiene som har kommet ut? Det var nytt for meg.

• Liker 2
Skrevet

Hvis det skal anmeldes burde det gjøres snarest før sakene foreldes!

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Nevod skrev:

Helt enig. Betengningsverdig at enkelte sluker absolutt alle historiene rått uten å ha blitt fremstilt noe som helst bevis.

Jeg gjør ikke det. F.eks. gidder jeg ikke å henge meg opp i at det skal være 3 uker siden sist han trakasserte, inntil det kommer en eller annen form for dokumentasjon på det. Det blir påstander som er for lett å slenge ut i farta.

Når noen derimot står åpent frem med fullt navn, så velger jeg å tro på det, men jeg forventer selvsagt at det følges opp med en viss dokumentasjon likevel. 

Han skal ta ansvar for det han har gjort, verken mer eller mindre.

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, Kroms skrev:

Hvis det skal anmeldes burde det gjøres snarest før sakene foreldes!

Dette!

Skrevet

«Men hva skal han gjøre da», spør flere. Kanskje det ikke er noe å gjøre? Det er ikke sånn at bare man ber oppriktig nok om tilgivelse så nuller det ut hva man har gjort. Ikke at jeg synes unnskyldningen virket særlig oppriktig - det var jo ikke HAN som gjorde dette, men han andre, han slemme som han var før, men han er jo ikke denne personen nå! Og så litt offerrolle om at han edelmodig tar på seg det fulle ansvaret, selv om det ikke var han og han er en helt annen person nå (enn for et par uker siden?).

Og å mene at han skal møte alle han har trakassert ansikt til ansikt for å be om unnskyldning? Hvem skulle det være til fordel for? Jeg hadde vært svært lite interessert i å måtte møte overgriperen min ansikt til ansikt for å høre på en unnskyldning for å hjelpe ham å få bedre samvittighet 🙄

Skrevet
1 minutt siden, FrodeF skrev:

Hysj. La nå hylekoret fortsette. 

Hva mener du selv? Jeg så deg såvidt i den tråden som er til moderering også, så du følger jo tydeligvis med i disse trådene.

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, nimbus skrev:

«Men hva skal han gjøre da», spør flere. Kanskje det ikke er noe å gjøre? Det er ikke sånn at bare man ber oppriktig nok om tilgivelse så nuller det ut hva man har gjort. Ikke at jeg synes unnskyldningen virket særlig oppriktig - det var jo ikke HAN som gjorde dette, men han andre, han slemme som han var før, men han er jo ikke denne personen nå! Og så litt offerrolle om at han edelmodig tar på seg det fulle ansvaret, selv om det ikke var han og han er en helt annen person nå (enn for et par uker siden?).

Og å mene at han skal møte alle han har trakassert ansikt til ansikt for å be om unnskyldning? Hvem skulle det være til fordel for? Jeg hadde vært svært lite interessert i å måtte møte overgriperen min ansikt til ansikt for å høre på en unnskyldning for å hjelpe ham å få bedre samvittighet 🙄

Enig, det er mulig at det ikke er så mye han kan gjøre.

Bortsett fra dette kanskje: Hvis de siste unnskyldningene og uttalelsene er så ektefølte som han påstår, bør han vel avslutte samarbeidet med Elden, dessuten stoppe kjeften på manageren. Disse forsøkene på skademinimering virker mot sin hensikt, spesielt når de kombineres med Burøes unnskyldninger og beklagelser, og jeg er overrasket over at ikke noen på hans side har forstått det ennå.

Skrevet (endret)

Noen som vet om man kan klage til pressens faglige utvalg når aviser velger å kun fortelle Ørjans side og lar han få fremstille det som om det er flere år siden han drev med seksuell trakassering?

Endret av SVK
Skrevet
11 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Tar du denne type oppførsel i forsvar?

???

Hvordan klarte du å komme til den konklusjonen? Please, hev nivået.

• Liker 3
Annonse
Skrevet (endret)

Her er sakens kjerne: Mann innrømmer skyld i å ha oppført seg ufint ovenfor kvinner og flere kvinner har stått frem med sine opplevelser. 

Publikums reaksjoner: 1 Hysj! Han har famile. 2 La hylekoret fortsette. 3 Selv om han har innrømmet skyld vil jeg allikevel si at dette er flørting. 4 Har han innrømmet alle forholdene, jeg tar ham i forsvar.

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 23
Skrevet
22 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Du tror at politiet tar dette på alvor? Det hjelper lite når de fleste sakene blir henlagt og mennesker med status slipper unna.

Det skrev jeg aldri. 

Skrevet
Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Det skrev jeg aldri. 

Du skrev at du tror at politiet tar seksuell trakassering på alvor. Men lite hjelper det når sakene blir henlagt skriver jeg.

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 timer siden, Sjokka skrev:

Ja jeg er enig med deg i dette. Og jeg beskytter ikke ØB i det hele tatt. Men når det er så galt som det Sigrid T forteller, så må hun jo for guds skyld anmelde. Ikke lage en podcast om det. Da sprer hun bare dritt mot en som ikke kan forsvare seg samtidig. ( Ser noen her sier det har pågått i 20 år, så det er nok mye jeg ikle har fått med meg)

Veldig mye mer effektivt å ta det i en podcast enn å anmelde og få saken henlagt  med 99% sannsynligget. 

Syntes for øvrig man skal anmelde også, bare fordi at når politiet til slutt har fått 9 slike annmeldelser om samme mann, så KANSKJE rettssystemet tar saken alvorlig. https://www.dagbladet.no/nyheter/profilert-danser-funnet-skyldig-i-voldtekt-av-ni-kvinner/60832265

men i praksis er det jo fritt frem for voldtekt i Norge, dessverre...

Endret av Puny
  • Liker 20
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...