Gå til innhold

hvordan løse en overfullt hjem med ting og tang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg skal jobbe med saken. Gjelder det klær, ting og tang også(unntatt elektriske ting og tang)

Anonymkode: 1fa28...907

Det har hendt at jeg har kastet gamle ødelagte klær i søppelposer. Da har jeg gjerne først klippet de litt i stykker og brukt dem til en gangs kluter, hi, hi. 

Nei, elektriske ting må man jo ikke kaste i søppelposer. Butikkene her jeg bor, har steder hvor man kan kaste brukte batterier og tror også små elektriske duppedingser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ganger tar jeg elektriske ting som virker og andre hele ting (klær, nips, bøker, kjøkkenutstyr) og stapper i en pose og leverer til den nærmeste bruktbutikken jeg kan finne når jeg allikevel skal forbi der til matbutikken. Det har vært en fin løsning når jeg ikke har orket å ha ting lagret i påvente av finn brukere til å hente, eller loppemarkeder som ligger frem i tid, eller når jeg gir opp å få solgt en gjenstand.

Jeg kunne ha tatt alt til gjenbruksstasjonen på en eller flere turer, men opplever selv at det bare ikke skjer fordi det ligger et stykke unna og jeg har ikke bil til det.

Andre ganger har jeg satt noen hele og fine ting i en pose ut i inngangspartiet i borettslaget og setter på en lapp med GIS BORT. Posen er ofte borte før jeg vet ordet av det. Og dersom det ikke blir tatt av noen innen 8 timer feks, tar jeg heller posen med meg til bruktbutikken. Små lokale bruktbutikker tar ofte imot veldig mye som ikke tas imot av Fretex, så det er verdt å benytte seg av.

Noen ganger hender det at jeg ikke orker noe av dette og ikke vil at andre skal ha det jeg kvitter meg med, de tingene ødelegger jeg og kaster i avfallet sammen med alt annet avfall. Det kan være enkelte typer bøker, klær, og gjenstander.

Så litt av løsningen er å gjøre det enkelt for deg selv.

 

PS: Du har egentlig ikke tid eller energi til noen dame i livet ditt pr i dag, du trenger å hjelpe deg selv. Og første steg er å få orden på evt mangler ang helsa, bedre kostholdet, sove godt, sortere tankene, bearbeide sorger og vonde ting, huske fine ting, bli sinna og få ut det som du ikke trenger å bære med deg på skuldrene dine resten av livet ditt.

Det er ikke uten grunn at mange sier at det å gå igjennom dødsbo, og rydde ut alle ting man har samlet seg fra familie, venner, eget liv osv er terapi. Det er fordi vi knytter mange minner og hendelser til absolutt alt vi eier. Og kaoset som oppstår kjennes ut som en bekreftelse på at vi er fullstendig lost. Men jeg tror at når du kommer dit at du faktisk lager en tråd på nettet og indirekte ber omhjelp, så har du tatt et godt steg videre ut av dette til det livet du ser for deg at du vil ha. Det ser kanskje ikke slik ut akkurat i dag, men det kommer. 

 

Anonymkode: 25cc3...9dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre ganger har jeg satt noen hele og fine ting i en pose ut i inngangspartiet i borettslaget og setter på en lapp med GIS BORT. Posen er ofte borte før jeg vet ordet av det.

Kjempe god idè

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

 

Og dersom det ikke blir tatt av noen innen 8 timer feks, tar jeg heller posen med meg til bruktbutikken. Små lokale bruktbutikker tar ofte imot veldig mye som ikke tas imot av Fretex, så det er verdt å benytte seg av.

Anonymkode: 25cc3...9dc

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2019 den 21.36, AnonymBruker skrev:

hvordan løse et overfullt hjem av ting og tang slik at en liten leilighet kan få såpass kapasitet til å plassere tingene i oppbevaringsmøbler. 

 

Anonymkode: 1fa28...907

Bor du i et borettslag? Undersøk med styret om de har en fast dag pr år der de kjører bort rask og rot. De fleste borettslag har en slik bortkjøringsdag en eller to ganger pr år :) 

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, exictence said:

Kjempe god idè

 

Takk :)

Anonymkode: 25cc3...9dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg orker ikke se på tingene. Tingene trenger bare en oppbevaringsplass å være, så går alt greit. Men mye må ut også. Men siden det ikke finnes med mennesker, og norsk mentalitet er som den er så begynner man å stille spørsmål. Mobbe elsker vi, men å bry seg er det verre med. 

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger tar jeg elektriske ting som virker og andre hele ting (klær, nips, bøker, kjøkkenutstyr) og stapper i en pose og leverer til den nærmeste bruktbutikken jeg kan finne når jeg allikevel skal forbi der til matbutikken. Det har vært en fin løsning når jeg ikke har orket å ha ting lagret i påvente av finn brukere til å hente, eller loppemarkeder som ligger frem i tid, eller når jeg gir opp å få solgt en gjenstand.

Jeg kunne ha tatt alt til gjenbruksstasjonen på en eller flere turer, men opplever selv at det bare ikke skjer fordi det ligger et stykke unna og jeg har ikke bil til det.

Andre ganger har jeg satt noen hele og fine ting i en pose ut i inngangspartiet i borettslaget og setter på en lapp med GIS BORT. Posen er ofte borte før jeg vet ordet av det. Og dersom det ikke blir tatt av noen innen 8 timer feks, tar jeg heller posen med meg til bruktbutikken. Små lokale bruktbutikker tar ofte imot veldig mye som ikke tas imot av Fretex, så det er verdt å benytte seg av.

Noen ganger hender det at jeg ikke orker noe av dette og ikke vil at andre skal ha det jeg kvitter meg med, de tingene ødelegger jeg og kaster i avfallet sammen med alt annet avfall. Det kan være enkelte typer bøker, klær, og gjenstander.

Så litt av løsningen er å gjøre det enkelt for deg selv.

 

PS: Du har egentlig ikke tid eller energi til noen dame i livet ditt pr i dag, du trenger å hjelpe deg selv. Og første steg er å få orden på evt mangler ang helsa, bedre kostholdet, sove godt, sortere tankene, bearbeide sorger og vonde ting, huske fine ting, bli sinna og få ut det som du ikke trenger å bære med deg på skuldrene dine resten av livet ditt.

Det er ikke uten grunn at mange sier at det å gå igjennom dødsbo, og rydde ut alle ting man har samlet seg fra familie, venner, eget liv osv er terapi. Det er fordi vi knytter mange minner og hendelser til absolutt alt vi eier. Og kaoset som oppstår kjennes ut som en bekreftelse på at vi er fullstendig lost. Men jeg tror at når du kommer dit at du faktisk lager en tråd på nettet og indirekte ber omhjelp, så har du tatt et godt steg videre ut av dette til det livet du ser for deg at du vil ha. Det ser kanskje ikke slik ut akkurat i dag, men det kommer. 

 

Anonymkode: 25cc3...9dc

du er for dømmende. Beklager å si det, men hel bom fra din side.

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du er for dømmende. Beklager å si det, men hel bom fra din side.

Anonymkode: 1fa28...907

Kjære deg.

Den du siterte er jo bare hyggelig og snakker generelt. Kommer med mange fine tips.

Å vise takknemlighet er en viktig og verdifull ting å kunne. Tro det beste. Så har man det også mye bedre med seg selv.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra et stort hus til en liten leilighet, og vet godt hvor uoverkommelig det virker å kvitte seg med et hav av ting. Men det er sant det mange har skrevet her: ta med deg noe av det du skal kaste hver gang du går ut med søpla, det tar ett minutt å plukke med seg og gjør at du føler deg litt bedre. Gamle klær legger du i poser og tar med deg hver gang du skal på butikken eller lignende, sånne bruktklær-dunker finnes over alt, og de i min by tar imot sko også.

Jeg fant ut at bare jeg kom over den første kneika og fikk begynt, gikk det rutine i det, samt at jo mer jeg kastet jo mindre sentimental ble jeg over tingene, det ble enklere og enklere å kaste. Det tar tid, lang tid, å kvitte seg med alt som må vekk, men det er ikke så farlig, og du har jo heller ikke noe tidspress på deg, slik jeg hadde siden huset skulle selges. 

Lykke til, ts, jeg har troa på deg!

Anonymkode: 96d80...c82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

du er for dømmende. Beklager å si det, men hel bom fra din side.

Anonymkode: 1fa28...907

Jeg har tenkt tidligere i tråden at du virker som om du vil ha en dame og andre til å "hjelpe" deg. Egentlig vil du at andre skal fikse problemet for deg. Slik fungerer det dessverre ikke. 99% av ansvaret for å ta tak i ting og fikse det, det ligger dessverre på deg. Slik som det gjør hos alle oss andre. 

Du får ikke andre til å hjelpe deg bare fordi du syns de burde det eller fordi det skulle være synd på deg. Det er jo ikke synd på deg. Du har jobb, tak over hodet, og uheldigvis ser det ut til at du har en god del med ting du ikke har bestemt deg for å kvitte deg med. Du får ikke en åpen og luftig leilighet når du stapper ting inn i den. Slik fungerer det ikke. 

Jeg ønsker deg allikevel lykke til for jeg vet bedre enn du tror hvordan det er å slite med dette.

Anonymkode: 25cc3...9dc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager hadde mange et hull i veggen med lokk på, som man kastet ting i - rett i søppelsjakten 😁 Det hadde vært noe!

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før noen kommer på ideen: NEI, IKKE klipp opp tingene og spyl de ned i do!

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt tidligere i tråden at du virker som om du vil ha en dame og andre til å "hjelpe" deg. Egentlig vil du at andre skal fikse problemet for deg. Slik fungerer det dessverre ikke. 99% av ansvaret for å ta tak i ting og fikse det, det ligger dessverre på deg. Slik som det gjør hos alle oss andre. 

Du får ikke andre til å hjelpe deg bare fordi du syns de burde det eller fordi det skulle være synd på deg. Det er jo ikke synd på deg. Du har jobb, tak over hodet, og uheldigvis ser det ut til at du har en god del med ting du ikke har bestemt deg for å kvitte deg med. Du får ikke en åpen og luftig leilighet når du stapper ting inn i den. Slik fungerer det ikke. 

Jeg ønsker deg allikevel lykke til for jeg vet bedre enn du tror hvordan det er å slite med dette.

Anonymkode: 25cc3...9dc

norsk mentalitet uten side stykke. 

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før noen kommer på ideen: NEI, IKKE klipp opp tingene og spyl de ned i do!

Anonymkode: 6ba80...508

norsk mentalitet på sitt verste.

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

norsk mentalitet på sitt verste.

Anonymkode: 1fa28...907

 

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor har dere orden? og hvordan klarer dere å ha orden i en liten leilighet, og klarer dere å skape et hjem av det? hva kjennetegner deres hjem, hva er sentralt i hjemmene deres?

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor har dere orden? og hvordan klarer dere å ha orden i en liten leilighet, og klarer dere å skape et hjem av det? hva kjennetegner deres hjem, hva er sentralt i hjemmene deres?

Anonymkode: 1fa28...907

For å ikke leve i uorden og kaos. For å ha det koselig rundt meg. For at det skal gå an å holde rent og hygienisk. 

Jeg har ikke for mange ting. Har prioritert stue med tv og tvbenk med oppbevaring og et vitrineskap med plass. 

Har et lite kjøkken men prioritert å ha mye skap med så  mye plass som mulig. Har ikke plass til noe kjøkkenbord. 

Soverommet er det skyvedørsgarderobe og i gangen er det skyvedørsgarderobe og en skohylle og knagger. Skohyllen er litt overfylt, men forsøker å ha de skoene jeg trenger. Og bare et par framme og gjemme sko til bunad, støvler o.l i skyvedørsgarderoben. 

Kaster/selger/gir bort ting etter som jeg ikke bruker det lenger eller det blir ødelagt. Gått bort fra tankemåten at den kan jeg trenge en gang.... For da blir det for fullt i leiligheten min. 

Anonymkode: 830c4...369

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke få hjelp fra Frivilligsetralen ts? Du sier at du vil ha hjelp samtidig som du ikke tar i mot hjelp...

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker stadig om at du er sliten (=overarbeidet?). Har du gjort noe fremstøt for å skaffe deg  fridager?

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å ikke leve i uorden og kaos. For å ha det koselig rundt meg. For at det skal gå an å holde rent og hygienisk. 

Jeg har ikke for mange ting. Har prioritert stue med tv og tvbenk med oppbevaring og et vitrineskap med plass. 

Har et lite kjøkken men prioritert å ha mye skap med så  mye plass som mulig. Har ikke plass til noe kjøkkenbord. 

Soverommet er det skyvedørsgarderobe og i gangen er det skyvedørsgarderobe og en skohylle og knagger. Skohyllen er litt overfylt, men forsøker å ha de skoene jeg trenger. Og bare et par framme og gjemme sko til bunad, støvler o.l i skyvedørsgarderoben. 

Kaster/selger/gir bort ting etter som jeg ikke bruker det lenger eller det blir ødelagt. Gått bort fra tankemåten at den kan jeg trenge en gang.... For da blir det for fullt i leiligheten min. 

Anonymkode: 830c4...369

takk for din beskrivelse.

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...