Gå til innhold

hvordan løse en overfullt hjem med ting og tang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hvordan løse et overfullt hjem av ting og tang slik at en liten leilighet kan få såpass kapasitet til å plassere tingene i oppbevaringsmøbler. 

 

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du?

For min del var det en prosess som gikk over flere år. Jevnlig så ryddet jeg ut av de samme kommodene/skapene, og kvittet meg med litt og litt for hver gang. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuttery skrev:

Hva mener du?

For min del var det en prosess som gikk over flere år. Jevnlig så ryddet jeg ut av de samme kommodene/skapene, og kvittet meg med litt og litt for hver gang. 

jeg har for mye ting i hjemme, og det er upraktisk å få løst saken. Har heller ingen jeg kan få hjelp fra. Det er voldsomt mye ting jeg har i kasser, og det er veldig overfullt. Og det er minimalt med møbler jeg kan få hit. Jeg har prøvd å finne møbler som kan hjelpe for å plassert tingene. Drømmen er å få mye gulvplass, luft på gulvet. 

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitte seg med alt som ikke er nyttig eller gir deg glede. 

Og ikke minst: ikke handle mer! 

Du sier det er mange kasser, gå gjennom kassene like etter søppeltømmingen. Kjøp deg sorte sekker og fyll dem opp! Du vet sikkert ikke halvparten av det som er i kassene dine uansett. 

Kast, selg, gi bort. Ut med det uansett! 

 

KonMari-metoden er god her! YouTube it ;) 

Anonymkode: c0ded...546

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvordan løse et overfullt hjem av ting og tang slik at en liten leilighet kan få såpass kapasitet til å plassere tingene i oppbevaringsmøbler. 

 

Anonymkode: 1fa28...907

Lei en garasje  til kakaduestatuene :) 

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv konmari. Tyding up with Marie Kondo på Netflix

Anonymkode: 551a0...f3c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange smarte oppbevaringsløsninger, men løsningen for meg har vært å kvitte meg med ting.

Jeg kjøpte liten byleilighet for et par år siden, og den er mye mindre enn den forrige leiligheten jeg bodde i. 

Jeg har med hensikt ikke brukt så mye penger på oppbevaringsmøbler til selve leiligheten, men har brukt mye penger på gode oppbevaringsløsninger til boden.

Jeg bruker noen timer hver måned til å gå gjennom tingene mine, og finner stadig noe som bare tar opp plass. Mye kan doneres eller gis bort, noe kan resirkuleres.

Der jeg før kjøpte store mengder med ting på billigsalg, har jeg blitt mye flinkere til å kjøpe få ting av god kvalitet. Dersom man kjøper brukt og setter på prisvarsel på det man ønsker seg på nett, er det ikke sikkert at det blir så mye dyrere enn salgshamstring på Cubus og Nille. 

Jeg tenker godt gjennom hvert enkelt innkjøp, og dersom det mot formodning ikke passer inn slik jeg hadde tenkt, er det ganske lett å få en god bruktpris på ting av god kvalitet. Denne helga har jeg dratt inn rundt 2000,- på å selge ting jeg likevel ikke bruker. 

Jeg hadde samme problem som deg, men fant aldri noen quickfix. Løsningen har vært en kontinuerlig prosess.

Nå er jeg snart på et nivå som jeg kan trives med, men jeg blir nok aldri ferdig - jeg må nok fortsette i fremtiden, men jeg blir mer og mer bevisst, og bruker mindre og mindre tid på rydding. Et ekstra pluss er at livet mitt er mindre kaotisk, og at jeg er mer fornøyd med tingene jeg eier. 

Neste prosjekt blir å låne en skanner, og skanne haugevis med gamle papirer som jeg like gjerne kan ha digitalt. Jeg har blant annet en hel flyttekasse med postkort og bursdagskort, og planen er å digitalisere alle i PDF-format, og ta vare på de aller viktigste i original. Det blir en kjedelig og krevende jobb, men det kommer til å spare mye plass. 👌

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du prøve med å ta ett og ett rom ad gangen? Sortere ut det du ikke vil ha/vil ha/trenger, og så sette en "gis bort mot henting" annonse på Finn.no? 

Det er antageligvis enklere å ta ett og ett rom enn å ta hele huset på en gang.

Anonymkode: fb510...78c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lei en garasje  til kakaduestatuene :) 

Anonymkode: 6ba80...508

Åh, kakadue-tråden! Den hadde jeg nesten glemt ❤️

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Miss-Grey skrev:

Åh, kakadue-tråden! Den hadde jeg nesten glemt ❤️

:dagens-rose:

 

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du prøve med å ta ett og ett rom ad gangen? Sortere ut det du ikke vil ha/vil ha/trenger, og så sette en "gis bort mot henting" annonse på Finn.no? 

Det er antageligvis enklere å ta ett og ett rom enn å ta hele huset på en gang.

Anonymkode: fb510...78c

jeg bor i en liten by leilighet, dermed har jeg ikke noe sted som jeg kan få tingene midlertidig. Men jeg skal kjøpe en hylle som jeg kan ha som mellom stasjon for tingene, og da gjelder det alt. Jeg har nesten ikke noen sted som jeg kan gå i leiligheten fordi alt er over alt, mange kasser er langs veggen, så det sier seg sitt. Hadde jeg fått hjelp av noen så ville jeg tro det ville gå veldig mye raskere med prosessen, men siden jeg ikke har den type med mennesker i mitt liv, så ender det at jeg må ta disse utfordringene selv.. Men dette er snakk om flere måneder, og jeg har ikke hatt ork å tenke på det engang, men nå begynner jeg å kjenne jeg får overskudd igjen til å få leiligheten organisert. 

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Miss-Grey skrev:

Det finnes mange smarte oppbevaringsløsninger, men løsningen for meg har vært å kvitte meg med ting.

Jeg kjøpte liten byleilighet for et par år siden, og den er mye mindre enn den forrige leiligheten jeg bodde i. 

Jeg har med hensikt ikke brukt så mye penger på oppbevaringsmøbler til selve leiligheten, men har brukt mye penger på gode oppbevaringsløsninger til boden.

Jeg bruker noen timer hver måned til å gå gjennom tingene mine, og finner stadig noe som bare tar opp plass. Mye kan doneres eller gis bort, noe kan resirkuleres.

Der jeg før kjøpte store mengder med ting på billigsalg, har jeg blitt mye flinkere til å kjøpe få ting av god kvalitet. Dersom man kjøper brukt og setter på prisvarsel på det man ønsker seg på nett, er det ikke sikkert at det blir så mye dyrere enn salgshamstring på Cubus og Nille. 

Jeg tenker godt gjennom hvert enkelt innkjøp, og dersom det mot formodning ikke passer inn slik jeg hadde tenkt, er det ganske lett å få en god bruktpris på ting av god kvalitet. Denne helga har jeg dratt inn rundt 2000,- på å selge ting jeg likevel ikke bruker. 

Jeg hadde samme problem som deg, men fant aldri noen quickfix. Løsningen har vært en kontinuerlig prosess.

Nå er jeg snart på et nivå som jeg kan trives med, men jeg blir nok aldri ferdig - jeg må nok fortsette i fremtiden, men jeg blir mer og mer bevisst, og bruker mindre og mindre tid på rydding. Et ekstra pluss er at livet mitt er mindre kaotisk, og at jeg er mer fornøyd med tingene jeg eier. 

Neste prosjekt blir å låne en skanner, og skanne haugevis med gamle papirer som jeg like gjerne kan ha digitalt. Jeg har blant annet en hel flyttekasse med postkort og bursdagskort, og planen er å digitalisere alle i PDF-format, og ta vare på de aller viktigste i original. Det blir en kjedelig og krevende jobb, men det kommer til å spare mye plass. 👌

takk for velformulert svar, det betydde mye for meg. Mået er at jeg skal få oversiktlig i leiligheten, og masse gulvplass. Jeg ønsker luft. Det er utfordring å få kjørt ting bort også siden man bor som man bor, og må planlegge til minste detalj det å frakte ting til bilen som skal kastes. Og det blir ikke en pose akkurat, her er det mange ting som trenger å systematiseres. Men nå er alt i kasser. Men jeg har kjøpt hylle nå, så det blir spennende å se om jeg får til dette. Problemet er at jeg må flytte på et allerede overfullt hjem med ting som egentlig ikke har noe sted å flyttes til, og en hylle skal monteres...

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har for mye ting i hjemme, og det er upraktisk å få løst saken. Har heller ingen jeg kan få hjelp fra. Det er voldsomt mye ting jeg har i kasser, og det er veldig overfullt. Og det er minimalt med møbler jeg kan få hit. Jeg har prøvd å finne møbler som kan hjelpe for å plassert tingene. Drømmen er å få mye gulvplass, luft på gulvet. 

Anonymkode: 1fa28...907

Ikke skaff flere møbler å ha tingene i, kvitt deg med tingene.

Gå igjennom kasse for kasse og kvitt deg med det du ikke bruker/ikke kommer til å bruke/ting som er ødelagt/ting du ikke trenger. Jeg var en skikkelig skrotnisse før, nå har jeg nesten ingenting. Det kjennes kjempegodt ut. 

Mine prinsipper er:

- Ingen skaper/skuffer skal være overfylte
- Løsningen på dårlig plass er IKKE å skaffe mer oppbevaring
- Bod/loft/kjeller skal ikke brukes til lagring
 

Ellers: 
- Har bare 2 sett med sengetøy per seng.
- Alle papir som ikke gjelder mer (utgåtte garantier, kontrakter til steder jeg ikke jobber lenger osv) skal kastes.
- Bøker jeg 1) aldri kommer til å lese 2) ikke syntes er spesielle -> doner bort
- Hobbyartikler til hobbyer jeg ikke faktisk gjør -> gi bort/kast (f.eks ingen vits å ha tre kasser med garn hvis du ikke strikker)
- Halvskrevede skrivebøker som du aldri kommer til å bruke igjen -> kast
- Kjøkkenredskaper - har du mange av en ting? kvitt deg med. Trenger ikke fire slikkepotter og fem øser f.eks.
- Flere typer servise? Unødvendig. Ha maks to (et til hverdags og et til fint bruk feks). Ingen trenger juleservise, påskeservise, sommerservise osv. 
- Kvitt deg med gamle teknologiske duppedingser og ledninger du ikke lenger bruker
- Gå igjennom luer/votter/vanter og doner bort det du ikke trenger. Det holder f.eks med to par votter, et par luer osv. 
- Kast badeprodukter du enten ikke bruker, eller som er gått ut på dato. Ha som regel og bare ha en av hver ting (en mascara, en fuktighetskrem til kroppen, en deodorant osv). 
- Bruk opp før du kjøper nytt. Du trenger ikke å ha tre 100packs med te-lys f.eks.
- Kvitt deg med utvaskede truser og hullete sokker.
- Doner bort pynteartikler du ikke lenger bruker (blomstervaser, telysholdere, duker osv).

 

Lang historie kort: ting tar plass. Flere møbler gjør at de ikke SYNTES, men tingene er der fortsatt. Bare bli kvitt dem først som sist. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg bor i en liten by leilighet, dermed har jeg ikke noe sted som jeg kan få tingene midlertidig. Men jeg skal kjøpe en hylle som jeg kan ha som mellom stasjon for tingene, og da gjelder det alt. Jeg har nesten ikke noen sted som jeg kan gå i leiligheten fordi alt er over alt, mange kasser er langs veggen, så det sier seg sitt. Hadde jeg fått hjelp av noen så ville jeg tro det ville gå veldig mye raskere med prosessen, men siden jeg ikke har den type med mennesker i mitt liv, så ender det at jeg må ta disse utfordringene selv.. Men dette er snakk om flere måneder, og jeg har ikke hatt ork å tenke på det engang, men nå begynner jeg å kjenne jeg får overskudd igjen til å få leiligheten organisert. 

Anonymkode: 1fa28...907

Hvis du bor i Oslo kan jeg sikkert hjelpe deg :)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg bor i en liten by leilighet, dermed har jeg ikke noe sted som jeg kan få tingene midlertidig. Men jeg skal kjøpe en hylle som jeg kan ha som mellom stasjon for tingene, og da gjelder det alt. Jeg har nesten ikke noen sted som jeg kan gå i leiligheten fordi alt er over alt, mange kasser er langs veggen, så det sier seg sitt. Hadde jeg fått hjelp av noen så ville jeg tro det ville gå veldig mye raskere med prosessen, men siden jeg ikke har den type med mennesker i mitt liv, så ender det at jeg må ta disse utfordringene selv.. Men dette er snakk om flere måneder, og jeg har ikke hatt ork å tenke på det engang, men nå begynner jeg å kjenne jeg får overskudd igjen til å få leiligheten organisert. 

Anonymkode: 1fa28...907

Hvor i landet bor du?

Skulle gjerne ha hjulpet til. Slikt er gøy synes jeg. Du trenger å få ting ut, ingen tvil.
Unngå en mellomlagring. Enten er det noe du beholder, eller så går det ut.


Åpne en kasse, ha en pose eller søppelsekk ved din side. Tøm alt ut av kassen. Gå gjennom ting for ting. Enten kast, eller behold (nyttig eller glad av tingen). 

Kast ut med det samme da, ikke tenk på å gi bort eller noe slikt. Altfor tidkrevende. Kast rett i søpla. Da får du raskt mye plass.

 

Har gått gjennom her selv, og fy søren så deilig med all den luften. Alt er så mye enklere, man vet hva man har og hvor. Og rengjøringen går på ett to tre 😄

Anonymkode: c0ded...546

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nuttery skrev:

Ikke skaff flere møbler å ha tingene i, kvitt deg med tingene.

Gå igjennom kasse for kasse og kvitt deg med det du ikke bruker/ikke kommer til å bruke/ting som er ødelagt/ting du ikke trenger. Jeg var en skikkelig skrotnisse før, nå har jeg nesten ingenting. Det kjennes kjempegodt ut. 

Mine prinsipper er:

- Ingen skaper/skuffer skal være overfylte
- Løsningen på dårlig plass er IKKE å skaffe mer oppbevaring
- Bod/loft/kjeller skal ikke brukes til lagring
 

Ellers: 
- Har bare 2 sett med sengetøy per seng.
- Alle papir som ikke gjelder mer (utgåtte garantier, kontrakter til steder jeg ikke jobber lenger osv) skal kastes.
- Bøker jeg 1) aldri kommer til å lese 2) ikke syntes er spesielle -> doner bort
- Hobbyartikler til hobbyer jeg ikke faktisk gjør -> gi bort/kast (f.eks ingen vits å ha tre kasser med garn hvis du ikke strikker)
- Halvskrevede skrivebøker som du aldri kommer til å bruke igjen -> kast
- Kjøkkenredskaper - har du mange av en ting? kvitt deg med. Trenger ikke fire slikkepotter og fem øser f.eks.
- Flere typer servise? Unødvendig. Ha maks to (et til hverdags og et til fint bruk feks). Ingen trenger juleservise, påskeservise, sommerservise osv. 
- Kvitt deg med gamle teknologiske duppedingser og ledninger du ikke lenger bruker
- Gå igjennom luer/votter/vanter og doner bort det du ikke trenger. Det holder f.eks med to par votter, et par luer osv. 
- Kast badeprodukter du enten ikke bruker, eller som er gått ut på dato. Ha som regel og bare ha en av hver ting (en mascara, en fuktighetskrem til kroppen, en deodorant osv). 
- Bruk opp før du kjøper nytt. Du trenger ikke å ha tre 100packs med te-lys f.eks.
- Kvitt deg med utvaskede truser og hullete sokker.
- Doner bort pynteartikler du ikke lenger bruker (blomstervaser, telysholdere, duker osv).

 

Lang historie kort: ting tar plass. Flere møbler gjør at de ikke SYNTES, men tingene er der fortsatt. Bare bli kvitt dem først som sist. 

det er velfylt til punkt og prikke for hvordan holde orden. Nå er det slik at jeg ønsker å ha det orden fra dag 1, men siden tingene før jeg selv har flyttet inn fikk dominere, så blir man egentlig liten i sin egen leilighet, og det koster masse krefter hvordan få alt til å gå i hop. Jeg hadde lager som jeg leide en stund, som en mellomstasjon, men det ble for kostbart, og det ble veldig vanskelig å sortere der alle tingene, dermed bar det med alle kasser og ting hit jeg bor. Og det trenges virkelig ork for at man skal starte et sted. Men siden jeg ikke enda hadde noe sted å flytte til så var det ikke noen sted å plassere det. Og det er ikke enkelt å finne møbler, men nå har jeg funnet en unik møbel som vil hjelpe på litt, men det er krevende prosess selv det, fordi det er ikke enda gulv plass til at hyllen kan få komme seg opp der. Til det må jeg flytte ting igjen for at jeg skal få plass. 

Jeg har en drøm at det skal bli orden. 

 

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet bor du?

Skulle gjerne ha hjulpet til. Slikt er gøy synes jeg. Du trenger å få ting ut, ingen tvil.
Unngå en mellomlagring. Enten er det noe du beholder, eller så går det ut.


Åpne en kasse, ha en pose eller søppelsekk ved din side. Tøm alt ut av kassen. Gå gjennom ting for ting. Enten kast, eller behold (nyttig eller glad av tingen). 

Kast ut med det samme da, ikke tenk på å gi bort eller noe slikt. Altfor tidkrevende. Kast rett i søpla. Da får du raskt mye plass.

 

Har gått gjennom her selv, og fy søren så deilig med all den luften. Alt er så mye enklere, man vet hva man har og hvor. Og rengjøringen går på ett to tre 😄

Anonymkode: c0ded...546

Det er en prosess bare å ha et sted å plassere all søppel. Ja, jeg har kjøpt søppelsekker og jeg har brukt noen for formålet. Jeg har kun en sti som jeg går i leiligheten per dags dato. Hva heter du her inne?

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Kondo er genial. Hun anbefaler deg å rydde kategori for kategori opnare spare på ting du trenger ellersom gir deg glede.

Kategoriene er, hvis jeg husker rett: klær, bøker, ting (kjøkkensaker, verktøy, pynt osv), papirer og minner (bilder og lignende).

Det er helt utrolig hvor inspirerende metoden er. Anbefaler deg å lese den første boka eller se serien på Netflix.

Ting du ikke skal beholde kan du selge eller gi bort. Når du kommer i gang med kastingen er det altoppslukende.

Jeg skal flytte snart og på grunn av Konmari er det svært overkommelig fordi jeg ikke eier noe overflødig.

Anonymkode: 51cff...baf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...