Gå til innhold

hvordan løse en overfullt hjem med ting og tang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg bor i en liten by leilighet, dermed har jeg ikke noe sted som jeg kan få tingene midlertidig. Men jeg skal kjøpe en hylle som jeg kan ha som mellom stasjon for tingene, og da gjelder det alt. Jeg har nesten ikke noen sted som jeg kan gå i leiligheten fordi alt er over alt, mange kasser er langs veggen, så det sier seg sitt. Hadde jeg fått hjelp av noen så ville jeg tro det ville gå veldig mye raskere med prosessen, men siden jeg ikke har den type med mennesker i mitt liv, så ender det at jeg må ta disse utfordringene selv.. Men dette er snakk om flere måneder, og jeg har ikke hatt ork å tenke på det engang, men nå begynner jeg å kjenne jeg får overskudd igjen til å få leiligheten organisert. 

Anonymkode: 1fa28...907

Da foreslår jeg en 2 esker ad gangen. Det du ikke skal ha gå i den ene esken, og det du skal ha går i den andre. 

Idiotspørsmål følger: Rakk du ikke å sortere det meste før du flyttet? Du vet, og jeg vet, at det ville spart deg for noe av plassmangelen akkurat nå :hug: 

Flott at overskuddet til å starte begynner å komme. Dett går godt så fort du kommer i gang skal du se.

 

Anonymkode: fb510...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Wonders skrev:

Ser på Netflix, endret min tankegang. Og skal si det er ryddig nå. Spart masse plass også. 

BA357680-03EA-4452-9F67-70F3F12BAB5E.png

jeg har kjøpt boken, men hva hjelper det når det er i praksis man skal gjøre det, og hjelper vil gjøre susen slik jeg ser det. 

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nerine_ skrev:

Hive ut det man ikke trenger? Er ikke det ganske logisk? 

det er en prosess det også, 

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da foreslår jeg en 2 esker ad gangen. Det du ikke skal ha gå i den ene esken, og det du skal ha går i den andre. 

Idiotspørsmål følger: Rakk du ikke å sortere det meste før du flyttet? Du vet, og jeg vet, at det ville spart deg for noe av plassmangelen akkurat nå :hug: 

Flott at overskuddet til å starte begynner å komme. Dett går godt så fort du kommer i gang skal du se.

 

Anonymkode: fb510...78c

tror du må se helheten av det jeg forteller, mye er sortert i kasser, men det har ingen tilholdsted hvor det skal bli plassert, til det så trenger man møbler på forhånd, praktiske møbler for i det hele tatt for å fåå sortert alle eiendeler. Og mengden er mye mer enn det du ser for deg, det er voldsomme mengder som ikke kan bli plassert noe sted siden møblene ikke er tilgjengelig. Hvor bor du?

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wonders skrev:

Ser på Netflix, endret min tankegang. Og skal si det er ryddig nå. Spart masse plass også. 

BA357680-03EA-4452-9F67-70F3F12BAB5E.png

Ja!! 😍 Jeg synes serien var mye bedre enn bøkene, det er ekstremt inspirerende og lærerik! 😍 Jeg er snart ferdig med hele huset, tipper vi snakker 20 søppelsekker med søppel, og minst like mye med greier som ble gitt bort til fretex, og nå har jeg igjen sånn 3 esker med ting som skal selges (den ene er klær). 😄

Helt seriøst, både energinivå, fritid, humør og forholdet til mannen min har blitt markant forbedret av denne ryddingen! 😍 Nå elsker jeg huset mitt! 😍 

Anonymkode: e1070...5c2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

jeg har kjøpt boken, men hva hjelper det når det er i praksis man skal gjøre det, og hjelper vil gjøre susen slik jeg ser det. 

Anonymkode: 1fa28...907

Du henger deg for mye opp i at du er alene og at noen burde hjelpe deg. Spørsmålet er, hvor mye hjelp er det egentlig i å få hjelp av andre til å sortere dine ting? Det er uansett bare du som kan bestemme hva som skal bli og hva som skal ut.

Jeg synes to esker er en god ide, da får du grovryddet og sortert unna det som i hvertfall skal ut av huset! Lei inn noen med varebil til å få kjørt det du ikke vil beholde på dynga. Nå har du ordna gulvplass, da kan du sette opp møbler og hyller og begynne med finsorteringa. Er det mange esker du har hatt på lager og ikke sett i på årevis og heller ikke savnet innholdet, så kan du kaste de ut uten å tenke mer på den saken.

Det blir lettere og du får mer motivasjon for hver eske du tar. Bare bit tenna sammen og kom igang. Det er det som er verst, å starte en jobb som virker så uoverkommelig. 

Anonymkode: d9b01...c56

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

tror du må se helheten av det jeg forteller, mye er sortert i kasser, men det har ingen tilholdsted hvor det skal bli plassert, til det så trenger man møbler på forhånd, praktiske møbler for i det hele tatt for å fåå sortert alle eiendeler. Og mengden er mye mer enn det du ser for deg, det er voldsomme mengder som ikke kan bli plassert noe sted siden møblene ikke er tilgjengelig. Hvor bor du?

Anonymkode: 1fa28...907

Poenget med å sortere først er at da vil stabelen med esker kunne halveres. Og når halvparten av eskene er ute av hus så får du plass til  ta inn de møblene du trenger.

Det ville overraske meg stort dersom mengden er større enn jeg noengang har sett. Tro meg! 

Du sier du bare har en sti mellom stablene med esker nå. Det betyr jo at det er vanskelig både å sove og å få laget deg mat. Og det kan bli farligere enn i en normalt utstyrt leilighet om det skulle ta fyr et sted.

Spør du om hjelp? Jeg jobber i Oslo så det kan være mulig dersom du bor der du også.

Anonymkode: df8ea...014

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en prosess bare å ha et sted å plassere all søppel. Ja, jeg har kjøpt søppelsekker og jeg har brukt noen for formålet. Jeg har kun en sti som jeg går i leiligheten per dags dato. Hva heter du her inne?

Anonymkode: 1fa28...907

Hvorfor er det en prosess med å plassere søppel? Søppel skal ut av huset. 

 

Jeg bor i nord. Hvor bor du? 

Anonymkode: c0ded...546

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også YouTube. Følger ei som kaller kanalen sin How to Get your shit together. 

Morsom irsk dame. 

Anonymkode: c0ded...546

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søppel? Rett ut i søpla. Ikke bli overveldet av jobben som ligger foran deg, men fokuser på én og én pose og applauder hver pose.

Ting som kan gis bort eller selges? Finn gis bort/salg.

Er det noe som kan gis til gjenbruk/barnehager/etc? Fyll en pose eller sekk og bær den med deg avgårde.

Gled deg over hver pose du får ut. Ikke dra mer inn. Og det vil hjelpe, sakte men sikkert. Dette er en jobb du må gjøre selv. Det er dine ting og ditt liv og du som eier denne prosessen. 

Anonymkode: 86ecf...5c8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du verker etter en hylle eller femti å sette alt sammen i, eller en container utenfor vinduet. Men det ser ut til at du blir gående og jage din egen hale: Uten plass til å sortere, men må få sortert for å få plass.

 

Så, er det virkelig heelt umulig å få noe som helst ut av leiligheten slik tilstanden er nå? Moren min fyller søppeldunkene sine(papp og restavfall) til randen over maange omganger. Jeg og samboer driver og kvitter oss med ting nå, og jeg tar heller med meg en eske her og en eske der til bruktbutikken, enn å samle opp mange nok til å fylle bilen helt. Det går sakte, men det går i alle fall fremover. 

Anonymkode: f206d...1f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow så tafatt. Syter over hvor rotete det er og liten plass, men vil ikke gjøre noe med det selv. Hva tror du, at andre kommer å rydder opp i din drit, mens du sitter å ser på? 

Det er bare å begynne. Det er en prosess sier du.. begynner du med en eske, starter du også prosessen. Bare få det gjort, ikke tenk så mye. Sett på no bra musikk, eller en podcast og et glass vin, og sett gang. 

Anonymkode: cda86...25f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fleur de lis

I ditt tilfelle ville jeg ha tatt en eske eller to om dagen. Det som skal vekk, tar du med ut når du går ut av huset (søppel), eller det som skal gis bort gir du bort minst en gang i uka. Da får du litt bedre plass hver uke.

  • Ikke kjøp mer oppbevaringsmøbler nå. Det er det ingen poeng i, rett og slett fordi du ikke vet hvor mange ting du sitter igjen med.
  • Godta at ting som er sortert ut av eskene og du skal beholde får et hjørne/en del av leiligheten, og der blir det til du har plass igjen. 
  • Husk også at ting som lett kan erstattes kan du kvitte deg med. Finnes en amerikansk regel på at om du kan få tak i noe på under 20 minutter for under 20 dollar, så er det null poeng å spare på det. Her snakker vi duker, kjøkkenredskaper, vaser, servietter osv. Nips rett og slett.
  • Når du har gått gjennom ALT en gang, og skal starte å organisere, syns jeg fremdeles du skal vente med å kjøpe organiseringsmøbler. For vet du? Det kan hende du kvitter deg med mer andre gangen :)  Har du plass så setter du f.eks eller vaser ved siden av hverandre og spør deg selv om du trenger alle. Gjør det samme med telys, kopper, osv. Når du ser alt av samme kategori under ett ved siden av hverandre får du en oppvekker.
  • Et annet tips er at om du ønsker å huske noe, f.eks en genser eller en bok fordi det har et godt minne, hva med å ta et bilde av det? Da har du gjenstanden lagret på pc, men du slipper å beholde gjenstanden i seg selv som tar plass.  

Har troa på at du kan lykkes, men du må dele det opp i små skritt. Du kan ikke tenke på alt nå. Som sagt, en eske eller to til dagen, og rydd brutalt. Akkurat nå virker det håpløst fordi du tenker på hele jobben, men del det opp. Da blir det overkommelig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du verker etter en hylle eller femti å sette alt sammen i, eller en container utenfor vinduet. Men det ser ut til at du blir gående og jage din egen hale: Uten plass til å sortere, men må få sortert for å få plass.

 

Så, er det virkelig heelt umulig å få noe som helst ut av leiligheten slik tilstanden er nå? Moren min fyller søppeldunkene sine(papp og restavfall) til randen over maange omganger. Jeg og samboer driver og kvitter oss med ting nå, og jeg tar heller med meg en eske her og en eske der til bruktbutikken, enn å samle opp mange nok til å fylle bilen helt. Det går sakte, men det går i alle fall fremover. 

Anonymkode: f206d...1f6

nå har jeg fått "investert seksjon som bidrar at jeg har noe sted å sette tingene, og jeg har kjøpt hylle som bidrar at jeg kan plassere det innen en viss areal alt av det som jeg betrakter jeg har behov for. Dessuten har jeg skuffer som jeg kan sette ting i, og dermed er det kasser både pappesker og plastkasser som kommer til å bli fjernet. Drømmen er å få plassert alt i møblene, og det skal være gulv over hele leiligheten ikke EN TING SKAL FÅ VÆRE PÅ GULVET

 

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fleur de lis skrev:

I ditt tilfelle ville jeg ha tatt en eske eller to om dagen. Det som skal vekk, tar du med ut når du går ut av huset (søppel), eller det som skal gis bort gir du bort minst en gang i uka. Da får du litt bedre plass hver uke.

  • Ikke kjøp mer oppbevaringsmøbler nå. Det er det ingen poeng i, rett og slett fordi du ikke vet hvor mange ting du sitter igjen med.
  • Godta at ting som er sortert ut av eskene og du skal beholde får et hjørne/en del av leiligheten, og der blir det til du har plass igjen. 
  • Husk også at ting som lett kan erstattes kan du kvitte deg med. Finnes en amerikansk regel på at om du kan få tak i noe på under 20 minutter for under 20 dollar, så er det null poeng å spare på det. Her snakker vi duker, kjøkkenredskaper, vaser, servietter osv. Nips rett og slett.
  • Når du har gått gjennom ALT en gang, og skal starte å organisere, syns jeg fremdeles du skal vente med å kjøpe organiseringsmøbler. For vet du? Det kan hende du kvitter deg med mer andre gangen :)  Har du plass så setter du f.eks eller vaser ved siden av hverandre og spør deg selv om du trenger alle. Gjør det samme med telys, kopper, osv. Når du ser alt av samme kategori under ett ved siden av hverandre får du en oppvekker.
  • Et annet tips er at om du ønsker å huske noe, f.eks en genser eller en bok fordi det har et godt minne, hva med å ta et bilde av det? Da har du gjenstanden lagret på pc, men du slipper å beholde gjenstanden i seg selv som tar plass.  

Har troa på at du kan lykkes, men du må dele det opp i små skritt. Du kan ikke tenke på alt nå. Som sagt, en eske eller to til dagen, og rydd brutalt. Akkurat nå virker det håpløst fordi du tenker på hele jobben, men del det opp. Da blir det overkommelig :)

 

Utrolig takknemlig for din respons. Det betyr mye for meg at noen støtter meg, og vil meg godt, og gir meg tips. Jeg har iallfall kjøpt inn en ivar hylle i dag, som kan bidra til mellom stasjon når jeg åpner eskene. 

- det er mat, det er bøker, det er masse papirer, dokumenter, permer, masse klær, og masse små ting som verktøy, ting som tilhører til en annen ting. 

Dessuten er det jo en helhet i tanken hvilke møbler jeg kjøper inn. Jeg har jo allerede møbler i hjemmet, det er seng, skatoll, bok seksjon(som enda ikke er montert), nå sist ivar hylle og to stoler med puff. Hva bør ofres vet jeg ikke, men det er gulv areal jeg drømmer om!

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

to stoler med puff

Er dette puffer med oppbevaringsmulighet i? :) 

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass  til sengeskuff under sengen(e)? Ikea har flere fine med lokk :) 

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea har 20% family-rabatt på Algot  oppbevaringssystem nå

Anonymkode: 6ba80...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...